"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2015-01-30 21:34:14

svt skrev:Sex singlar som har provat allt i jakten på den stora kärleken, matchas ihop av ett expertteam. Inför tv-kamerorna ska de sedan gifta sig, fast de aldrig tidigare mötts. Paren ska leva som äkta makar i fyra veckor. Uppstår kärlek har experimentet lyckats, om inte - ska de skiljas. Kan ett arrangerat äktenskap vara vägen till den stora kärleken?
http://www.svtflow.se/video/2457447/avsnitt-1

Man har alltså tagit dejtingprogrammen ett steg längre. Istf att personerna först träffar flera stycken och sedan väljer ut en och så ska det - i bästa fall - sluta med bröllop, så ska de här paren börja med bröllopet och sedan lära känna varandra. Det är så gammaldags så det är nytt. Förr (och fortfarande på vissa håll) så arrangerade föräldrarna äktenskapen och så fick kärleken komma efter bröllopet.

Vad tycker ni om konceptet?

Kan ses i TV1 kl 22.45 torsdagar och på SVT Flow.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Kevlarsoul » 2015-01-30 21:40:24

Ja, de där äktenskapen kommer säker hålla väldigt länge. :roll:
Alla dessa konstiga dejtningprogram.. Alltid kommer det nya konstiga idéer.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2015-01-30 21:57:50

Tanken är att förälskelsen går över. Det måste något mera till för att äktenskapen ska hålla. Det är alltså experterna som ska bedöma vilka par som ska passa ihop.

Så teoretiskt sett skulle det kunna bli hållbara äktenskap. Men jag tror det är mycket annat som spelar in också, som attraktion, personkemi, något som kanske inte kommer fram på diverse tester.

Men det är ju också så att det verkar som om just det stora urvalet gör att ingen hittar "den rätta/e". Dessa singlar hade ju prövat de vanliga sätten; dejting via gemensamma vänner, krogen, nätdejting. Är Sverige landet med flest singlar eller?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Kevlarsoul » 2015-01-30 22:01:31

Jag vet inte riktigt om jag tror på det konceptet.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav troglodyten » 2015-01-30 22:09:58

SVT, även du! Även duuuu!

Snart börjar de väl sända Big Brother på SVT Flow...
troglodyten
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2013-03-31

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav plåtmonster » 2015-01-31 0:05:27

Om urvalet är tillräckligt stort och de anlitade experterna gjort sin hemläxa så kan det bli riktigt bra. En risk är dock att paren trivs riktigt bra ihop och blir riktigt bra kompisar men tappar attraktionen och så försvinner sexet och relationen faller isär.

Och det är trots allt frivilligt att delta i programmet samt att man kan begära skilsmässa. En viss skillnad mot förr.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Erika » 2015-01-31 0:25:50

Jag har kollat på det. Och tycker faktiskt inte det är någon dålig ide. Jag tycker att ibland när man ska leva med någon flyr ofta människor.
Vissa har svårt att stanna kvar i ett förhållande.
Svårt att släppa in någon. För man kanske letar brister istället för ser det possitiva. Sen blir nog folk ofta rädda när man ska ta nästa steg, som att gifta sig/ flytta ihop/ träffa närstående.. osv..

Jag tror det kan hjälpa att kasta sig in i något för vissa människor. Sen dom som tackar ja, gör ju det medvetet. Och kanske har en medvetet tanke varför de vill göra detta.
Jag tycker inte det är någon dålig ide faktiskt. (:
Erika
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2014-02-01
Ort: Skåne

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Diskutia » 2015-01-31 0:30:38

Konceptet låter faktiskt rätt intressant.

Bild

Vanligtvis är jag kroniskt ointresserad av allt som har med tv-dejtning (och för övrigt IRL-dejtning) att göra.

Att titta på programmet i fråga: vete fåglarna.

Kanske ändå ...

Spoiler: visa
AB – Deltagare kritisk mot SVT efter skandalserienTvå av paren skilde sig: SVT skapade konflikter:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/t ... 0089231.ab
Bild


Moderator Alien: Lade in resten inom spoiler för dem som inte vill veta hur det går.
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2017-04-05 17:23:27

Hittills har det inte gått så bra.

Första säsongen:
Ett par valde direkt att skiljas efter fyra veckor.
Ett annat par valde att skiljas efter en tid.
Det tredje paret, Mathias och Emily, skildes också efter några månader.
Spoiler: visa
– Jag är tacksam för "Gift vid första"-tiden, tacksam över att jag antog den utmaningen och hela produktionen. Det var en spännande, rolig och intensiv period. Tacksam för alla personer jag fått lära känna i samband med inspelningen. Viktigast var att jag visade för mig själv att jag fungerar i en relation och i ett samboende. Jag är säkrare och tryggare idag, säger Mathias nu, cirka två år senare.

Emily berättar att hon är mer grundad, trygg och utgår mer från sig själv i dag.

– Med mina erfarenheter från att ha deltagit i detta experiment så vet jag att jag känner, tänker och agerar annorlunda nu än innan programmet. Jag är tacksam för de lärdomar som erfarenheten har gett. Men jag ska erkänna att hade jag vetat en del av dessa saker innan programmet, så hade jag agerat annorlunda och att mitt liv hade sett en hel del annorlunda ut, på gott och ont, säger Emily.
http://www.svt.se/gift-vid-forsta-ogonk ... gonkastet/


I andra säsongen gick det ännu sämre, inget av paren ville fortsätta efter de fyra veckorna. Eva och Per bröt i förtid. Per kom med sina viktigaste ägodelar i en Ikeakasse när han skulle flytta in hos Eva. Eva tog mycket illa upp och såg det som bristande respekt. Per kände sedan att inget han gjorde dög inför Eva, han var redan bortdömd. http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/sa ... gonkastet/

Problemet är kanske att inget av paren kände tillräcklig attraktion för att orka kämpa vidare med vardagsproblem och fördomar. Det räcker inte att man passar ihop när det gäller intressen, energi, värderingar. Det måste säga klick också. Eller så sa det klick bara för den ena parten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav DIProgan » 2017-04-05 17:54:45

Så jäkla lågvattenmärke av SVT att sända den skiten åter igen trots att det (uppenbarligen) inte blev bra sist heller.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-05 18:25:13

Skilsmässa vid andra ögonkastet.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2017-04-06 0:20:27

Sverige kanske är ett för litet land för att få tillräckligt många anmälda och därmed perfekt matchning.

DN skrev:Går det att hitta kärleken på det här sättet?

– Bevisligen har det gått i andra länder. Men det är så klart oändligt med faktorer som spelar in.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/sv ... gonkastet/

"Det är mycket att tänka på inför bröllopet, vilka kläder man ska ha, vilka man ska bjuda och vem bruden kommer att vara."

Många kritiserar att de gifter sig, går det inte lika bra med sambo? Det skulle ju ändå kunna vara festklädda människor, någon som håller tal och så fick deltagarna skriva på ett avtal istf vigselceremonin. Men SVT har ju köpt in ett format (amerikanskt antar jag) och måste då följa det.

Förresten, tänk om någon av deltagarna skulle råka dö innan de hunnit skiljas, skulle då änkan/änklingen ärva all egendom? Antar att de tänkt på det och ordnat med äktenskapsförord och testamente och så.

Inför den tredje säsongen har SVT kallat in en sexolog också, för att fixa attraktionsbiten.

Aftonbladet skrev:”Kommer se över hela processen”
Siri Bergerud, projektledare för ”Gift vid första ögonkastet”, säger att de har lyssnat på de gamla deltagarna för att förbättra matchningarna.
– Vi kommer att se över hela processen. Det kan handla både om hur vi matchar och också hur vi gör själva expremimentet, säger hon.

Hur gör ni det konkret?
– Vi utreder det nu med bakgrund av förra säsongens deltagares input och experternas reflektioner.
Tror ni att matchningarna kommer att hålla?
– Jag kan inte tänka mig att vi skulle göra en ny säsong om vi inte trodde att det skulle gå.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/t ... 2878850.ab
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: "Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav slackern » 2017-04-06 7:25:10

Jag förstår inte hur folk kan titta, följa och diskutera sådana här program, därför kommer jag inte att följa den här tråden.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2017-04-07 12:13:28

Det som är intressant är det (förment) vetenskapliga konceptet. Det vanliga har ju deltagarna prövat förut, och de är ändå singlar fast de drömmer om att livslångt förhållande.

Man kan naturligtvis fråga sig varför de inte fått till det förut. Har de svårt med anknytning el faller de för fel personer? En tjej sa att hon brukade falla för utseendet och utgick från att det andra skulle ordna sig ändå, för hon hade lätt att anpassa sig. Men antagligen tröttnade hon på att anpassa sig efter män som hon egentligen inte passade ihop med efter ett tag.

Här har vi paren:
Mats - Elisabeth (det äldre paret)
Michael - Louise
Magnus - Sofia

Alla var nervösa inför att träffa sin brud/brudgum. En av männen var tårögd innan han ens sett henne där han stod och väntade i vigselrummet.

Elisabeth: "Behöver jag ta allvarligt på saker och ting? Nej." Ajaj, tar hon det bara som en kul grej, det låter inte bra. Dessutom, Mats hade sagt att han hade issues med rökning, det var verkligen en dealbreaker. Ändå blev han matchad ihop med rökaren Elisabeth. Det får honom att tvivla på experternas kompetens. Lätt att förutspå att de kommer att gå skilda vägar när de fyra veckorna gått.

Louise om när hon såg Michael första gången: "Det här kan jag jobba med." - Va, ser hon honom som ett renoveringsobjekt? Låter inte heller lovande. Michael: "Jag känner mig trygg med Louise". Det låter mer som vänskap än kärlek.

Sofia är smal och träningsfreak, Magnus har några kilon för mycket. Är de kompatibla?
Magnus: "Jag vill inte sabba detta genom att tänka med kuken. Första gången ska vara bra."

Men de har bara fyra veckor på sig. Risken är att vardagsförtretligheterna tar över innan de ens haft sex. Och då finns inget som binder ihop dem och får dem att fortsätta att kämpa för äktenskapet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2017-05-14 22:04:36

Sista avsnittet nu. Jag tror inte det blir något fortsatt äktenskap.

Första paret har redan bestämt för att inte fortsätta. Louise var alldeles för trög och sval. Hon väntade på att bli passionerat förälskad men blev det inte. Michael verkade ha mer känslor för henne men när hon inte besvarade dem drog han sig tillbaka och var den som först ville skiljas.

Louise sade till någon av experterna att hon förknippade kärlek med storm pga sina föräldrar. Det var väl stora bråk. Inte så kul för barnen. Då trodde experten att hon var rädd för starka känslor. Jag tror tvärtom att just därför kan hon inte bli kär i en snäll och lugn man, eftersom hon föreställer sig "riktig kärlek" som stormig.

Betr det äldre paret så undrade Mats varför han blev matchad med en rökare när han specifikt sagt att han inte ville ha en rökare. Men orsaken var att Elisabeth inte varit helt ärlig. Hon påstod att hon bara feströkte. Men hon stod ju jämt på balkongen och rökte, det var väl inte fest varje dag. Och hon hade sagt att hon gärna gav upp rökningen för kärleken. Men när Mats sa att han tyckte att rökning var långsamt självmord och han inte var beredd att acceptera det, då blev hon arg och tyckte att ingen skulle få bestämma över henne. Sen var hon ändå beredd att övergå till e-cigarett för hans skull.

Men även om de verkar trivas ihop är ju ingen så där riktigt förälskad.

Edit: Både Elisabeth och Mats ville faktiskt fortsätta att vara gifta. Men om de fortfarande är gifta är ju inte säkert, måste googla om det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2017-05-14 22:20:21

Sen är det andra yngre paret Sofie och Magnus. De hade sex med varann, men i stället för att föra dem närmare tycktes det som om luften gick ur Magnus. Han ville mest bara sova. Sedan gnällde han på att hon hade för gamla skor, han hade skor bara max ett år. Man har väl skorna till de ramlar sönder, om de passar. Han kritiserade hennes kläder också!

Sofia som älskade att träna kände att hon inte kunde ge Magnus den energi han behövde. Hon backade när han blev sur men det lär inte hålla i längden. Magnus diskuterar det hela med ett ex "Hon har alla goda egenskaper, hon är omtänksam, jag kan se henne som mor till mina barn", men det låter som det finns ett "men..." där nånstans.

Edit: Även de ville fortsätta vara gifta ett tag till. Men hur gick det sen?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2017-06-23 12:59:23

Men efter några månader var även de två paren som ville fortsätta skilda. Programmakarna ser det som en framgång om paren vill fortsätta att vara gifta när de första fyra veckorna gått. Men jag tycker inte man kan se det så. Det är en viss påfrestning att leva inför kamerorna. Om man tycker att den andra personen är intressant så vill man förstås lära känna den bättre - utan kameror. Men en verklig framgång skulle vara att de fortfarande höll ihop efter ett år. Eller fick barn ihop, som en del par gjort i USA och England.

Så här sa Elizabeth:

Metro skrev:Trots att det inte höll med Mats säger Elizabeth att hon inte ångrar en sekund – och att hon gärna hade varit med igen.

– Skam den som ger sig, säger Elizabeth.

Vad var det som gjorde att det inte fungerade med Mats?

– Jag kände inte att vi delade samma värderingar. Vi såg olika på relationer, vad som är fokus i en relation och hur man prioriterar den. Det var min ”issue”. Vi hade en fantastisk kärlekshistoria under experimentet och även en tid efter, men jag kände att vi behöver vara två. Båda behöver ta ansvar och vilja åt samma håll. Man måste fokusera utanför sig själv, inte bara på sitt ego.
https://www.metro.se/artikel/s%C3%A5-gi ... 6gonkastet

Just värderingar tycker jag de borde haft möjlighet att prata om under de första månaderna. Ofta tycks paren ha samma värderingar men sakna attraktion och då går det inte. Elizabeth och Mats tycktes iaf ha roligt ihop.

Sofia och Magnus valde att säga ja till varandra i slutet av ”Gift vid första ögonkastet”. I februari valde de att skilja sig.

– Det känns rätt. Jag hoppades att killen jag hade blivit förälskad i de första två veckorna skulle komma tillbaka. ”När kameran försvinner så löser det sig”, ”efter jul så blir det bra”, och så blev det inte riktigt, säger Sofia.

Var det någonting speciellt som du kände inte fungerade?

– Vi har våra likheter, men också våra olikheter. Våra starka och svaga sidor kompletterade inte alltid varandra. Vi lyfte inte upp varandra och gjorde inte varandra bättre, snarare gjorde vi varandra sämre. Vi hade svårt att hitta energi tillsammans, vilket jag behöver mycket i mitt liv. Sedan blev det så tydligt att han ville ned till Skåne. Jag kunde nog tänka mig Skåne på sikt, men jag tror att han hade större behov av att komma ned väldigt snart. Jag kände att det blev väldigt pressat och jag kände mig inte redo att flytta ned och lämna Stockholm. När vi gjorde slut sa han bara ”jag åker ned till Skåne”, så det var väldigt snabba ryck där.


Magnus intervjuas:
Tycker du att du fick en bra matchning?

– Ja, asså som person fick jag en bra matchning. Sedan fysiskt sett, vad jag vanligtvis attraheras av, så var det väldigt olikt. Det är jättesvårt att säga, Sofia är en fantastiskt fin människa och på insidan var det en fantastiskt bra matchning, men på utsidan var det inte vad jag hade fallit för i vanliga fall.


Alltså, jag tyckte ju att Sofia var söt och dessutom (i motsats till Magnus) mycket vältränad. Himmel, vilka höga utseendekrav killar har!

Några beundrarbrev?

– Om jag får, om jag får! Jäklar, jag har aldrig varit så populär i hela mitt liv.


Så även om ingen hittar kärleken för livet, så fungerar programmet som reklam och kontaktannons för dem. Dessutom får de möjlighet att förstå sig själva bättre. Så det verkar inte som någon direkt ångrar sitt deltagande, även om det kan ha medfört påfrestningar som de inte riktigt förstått innan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2017-06-23 13:13:33

Man kan jämföra med hur det är i samhällen med traditionella arrangerade äktenskap där man blir gift vid första ögonkastet.

Familj och äktenskapsmäklare parar ihop de unga. Det ska vara rätt etnisk grupp, rätt religion, rätt kast (för hinduer), rätt stjärnbild och även rätt ekonomi (en rik ska inte gifta sig med en fattig). Kanske utseende också har betydelse, om fotografier utbyts. Personlighet och intressen lär inte betyda så mycket.

Efter bröllopet så “fullbordas” äktenskapet direkt, så det blir snart barn. Kvinnan flyttar in hos mannens familj och får passa upp på svärföräldrar och make. Att behaga svärmodern är lika viktigt som att behaga mannen, ja, kanske viktigare mtp att hon tillbringar mer tid med svärmodern. Svärmodern har blivit hunsad av sina egna svärföräldrar och tar nu igen det på sin egen svärdotter. Svärdottern behandlas som en oavlönad piga el slav.

När kvinnan fött barn, och i synnerhet om hon fött söner, får hon högre status.

I bästa fall uppstår kärlek mellan makarna med tiden. Men även om det inte gör det, så är skilsmässa inget alternativ. Så dessa äktenskap varar livet ut - motsats till de här arrangerade äktenskapen. Ingen valfrihet = livslånga äktenskap. Valfrihet = flera kortvariga förhållanden, många separationer och många singelhushåll.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2018-03-05 1:44:36

SVT ger sig inte trots det dåliga utfallet, i kväll började fjärde säsongen. Ett av paren är ett bögpar. De verkade kompatibla, bägge hade samma slags humor. - Jag var rädd för att du skulle ha vit kostym, sa Sam i blå kostym. Men den andre hade också blå kostym. Så jag tror mest på bögparet nu. De är ju färre än vanliga heteros, så de borde vara mer motiverade.

svt skrev:Första paret gifter sig. Sexologen Linn Heed, parterapeuten Satu Hirsch Fjellstedt och psykologen Fredric Bohm har gått igenom 1 300 ansökningar och matchat tre par. John, Madelene, Magnus, Martin, Sara och Sam är de utvalda modiga singlarna som alla längtar efter den stora kärleken. De är trötta på singellivet och hoppas nu att experterna lyckats hitta deras perfekta partner. Ikväll gifter sig det första paret. Uppstår det kärlek vid första ögonkastet? Del 1 av 8.
https://www.svtplay.se/video/17164822/g ... start=auto

I de första tre säsongerna var samtalsterapeuten Daniella Gordon med som en av experterna.

Hon säger ang Gift vid första ögonkastet:

"En av orsakerna till att inget par fortsatte att vara ihop på längre sikt berodde just på att de inte var beredda att jobba på sitt förhållande, menar hon.
- Vi behöver vara nyfikna och öppna gentemot varandra. --- Båda behöver också ta ett beslut om att vilja satsa för att det ska finnas några förutsättningar över huvud taget."
(MåBra 3 "För höga krav på kärleken?")

Spoiler: visa
Gordon har utkommit med en bok om relationer. Klar man ska smida medan järnet är varmt när folk sett en i TV.

Boken är skriven tillsammans med journalisten Sofie Zettergren och heter Kärlek på allvar - att välja och behålla en relation.


"För att kunna ha ett långt förhållande behöver vi sträva efter att välja nöjdhet framför kickar, menar Daniella Gordon.
- Att välja nöjdhet innebära att välja långsiktigt välbefinnande i stället för häftiga och kortsiktiga upplevelser."


Men alla påverkas av "Hollywoodeffekten" och tror att i det perfekta förhållandet är passionen och romantiken ständigt på topp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav blitzen » 2018-03-06 12:58:56

Såg förra säsongen, herregud...tror det sprack för alla. Ganska roande att se dock. En fick tuppjuck när hans "fru" visade sig röka. Det höll ju inte länge. De har skyhöga förväntningar verkar det som och väntar sig väl the love of their life...
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2018-03-07 1:04:02

Elisabeth var ju hans fru på riktigt, de var ju gifta. Problemet där var väl bl a att Mats hade för höga krav. Det var inte bara rökningen (ett hot mot hennes hälsa) utan också att han föredrog att hon var finklädd hela tiden och inte bytte till hemmadress.

Ja, de har säkert för höga förväntningar. Samtidigt som de ju alla haft förhållanden tidigare som tagit slut. Det är ju därför de söker hjälp (om det nu inte är för att få reklam för sig själva/sina företag).

Alltså de har blivit störtförälskade tidigare men ändå har förhållandena gått i stöpet. Trots detta förväntar de sig samma omstormande förälskelse igen och blir det inte så, då får det vara. Liknande värderingar och intressen räcker inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav blitzen » 2018-03-16 10:08:30

Alien skrev:Elisabeth var ju hans fru på riktigt, de var ju gifta. Problemet där var väl bl a att Mats hade för höga krav. Det var inte bara rökningen (ett hot mot hennes hälsa) utan också att han föredrog att hon var finklädd hela tiden och inte bytte till hemmadress.

Ja, de har säkert för höga förväntningar. Samtidigt som de ju alla haft förhållanden tidigare som tagit slut. Det är ju därför de söker hjälp (om det nu inte är för att få reklam för sig själva/sina företag).

Alltså de har blivit störtförälskade tidigare men ändå har förhållandena gått i stöpet. Trots detta förväntar de sig samma omstormande förälskelse igen och blir det inte så, då får det vara. Liknande värderingar och intressen räcker inte.


Ja just det, han bytte aldrig till nåt bekvämare där hemma och förväntade sig samma beteende av sin hustru :-)004 ja kanske var det förälskelsefasen de var ute efter och sen när den lagt sig å de började se den andres fel och brister i vardagen att det blev för mycket? En kille verkade snäll men var så fruktansvärt velig minns jag, kunde inte säga nej eller hur det var...så han fick väl med korgen till slut. Tror ej på konceptet och blev förvånad när de sände på nytt.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav BellaBelle » 2018-03-16 16:11:19

Alien skrev:SVT ger sig inte trots det dåliga utfallet, i kväll började fjärde säsongen. Ett av paren är ett bögpar. De verkade kompatibla, bägge hade samma slags humor. - Jag var rädd för att du skulle ha vit kostym, sa Sam i blå kostym. Men den andre hade också blå kostym. Så jag tror mest på bögparet nu. De är ju färre än vanliga heteros, så de borde vara mer motiverade.

svt skrev:Första paret gifter sig. Sexologen Linn Heed, parterapeuten Satu Hirsch Fjellstedt och psykologen Fredric Bohm har gått igenom 1 300 ansökningar och matchat tre par. John, Madelene, Magnus, Martin, Sara och Sam är de utvalda modiga singlarna som alla längtar efter den stora kärleken. De är trötta på singellivet och hoppas nu att experterna lyckats hitta deras perfekta partner. Ikväll gifter sig det första paret. Uppstår det kärlek vid första ögonkastet? Del 1 av 8.
https://www.svtplay.se/video/17164822/g ... start=auto

I de första tre säsongerna var samtalsterapeuten Daniella Gordon med som en av experterna.

Hon säger ang Gift vid första ögonkastet:

"En av orsakerna till att inget par fortsatte att vara ihop på längre sikt berodde just på att de inte var beredda att jobba på sitt förhållande, menar hon.
- Vi behöver vara nyfikna och öppna gentemot varandra. --- Båda behöver också ta ett beslut om att vilja satsa för att det ska finnas några förutsättningar över huvud taget."
(MåBra 3 "För höga krav på kärleken?")

Spoiler: visa
Gordon har utkommit med en bok om relationer. Klar man ska smida medan järnet är varmt när folk sett en i TV.

Boken är skriven tillsammans med journalisten Sofie Zettergren och heter Kärlek på allvar - att välja och behålla en relation.


"För att kunna ha ett långt förhållande behöver vi sträva efter att välja nöjdhet framför kickar, menar Daniella Gordon.
- Att välja nöjdhet innebära att välja långsiktigt välbefinnande i stället för häftiga och kortsiktiga upplevelser."


Men alla påverkas av "Hollywoodeffekten" och tror att i det perfekta förhållandet är passionen och romantiken ständigt på topp.


Daniella Gordon är själv ogift och har ingen sambo. :wink: Men en bra teoretiker är hon kanske? Eller i alla fall affärskvinna.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2018-04-20 14:25:49

Daniella Gordon kanske är särbo? Det kan vara bästa lösningen för vissa.

Här en bild som egentligen avslöjar allt. De sex deltagarna/tre paren ler alla. Men bara ett par är förälskat, de har också sex (oklart om några andra haft det) och är egentligen enda paret som kan förväntas fortsätta vara gifta när de fyra veckorna gått.

Spoiler: visa
Gift vid första ögonkastet.jpg


Magnus och Sam: Magnus försökte men Sam var för reserverad/ointresserad och då gav Magnus upp.
Martin och Madelene: Ingen attraktion, båda är besvikna och tjafsar som ett gammalt uttråkat gift par.
John och Sara: Bägge verkar förälskade. Orosmomentet är att Sara verkar mer förälskad och säker på sin sak än John.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in