"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Alien » 2020-05-28 13:45:02

Sjätte (hittills senaste) säsongen.

I programmet vet inte Elahe, Elina, Maxine, Albin, Emil och Jacob vem som matchats med vem. Paren möts för första gången vid vigseln och vi följer sedan de nygifta under deras första tid som äkta makar. Efter fyra veckor får paren besluta om dom vill fortsätta vara gifta eller inte. Denna sjätte säsong bidrar forskaren Emma Frans med vetenskapliga aspekter. Sexolog Karl Norwald ansluter till matchningsteamet och tillsammans med parterapeut Satu Hirsch Fjellstedt och psykolog Fredric Bohm stöttar de paren under experimentet. Gift vid första ögonkastet är ett relationsprogram i åtta delar följt av ett Vad hände sedan-program där vi får veta hur paren lever i dag.
https://www.svtplay.se/gift-vid-forsta-ogonkastet

Jag tittade ibland, hade inte tid att följa slaviskt.

Elahe och Jacob undrade man varför de matchats ihop
Elina och Albin: Elina verkar knepig medan Albin verkar både sympatisk och förälskad
Maxine och Emil: Passar bäst ihop (även om Maxine släpar med stackars Emil till utställningen av balsamerade lik)

Undrar om en del par mismatchtats för att bråken ska bli "bra TV". När alla sex träffas sista gången får man en riktig överraskning. Två par gick skilda vägar, ett par fortsatte. Av de fyra första personerna hade två som inte parats ihop funnit varandra. Detta kan inte ha förutsetts.

Det som fattas i programmet är en förklaring till varför personerna inte hittat någon varaktig partner förut (och oftast inte i programmet heller). Inte på individnivå utan allmänt. Anknytningsproblem? Höga krav?

I början är alla så glada, inte minst släktingar och vänner. De tycker att deras släkting/vän fått en perfekt partner. Inte så konstigt iom att de valts ut för att passa ihop. Men det kan sluta med att de passar ihop som goda vänner, men det var ju inte det de var ute efter. Kemin kan inga experter fixa.

När en vill fortsätta och den andra avsluta, så är det oftast kvinnan som vill avsluta. För att kvinnor är mer kräsna? För att de är mer realistiska medan männen är mer optimistiska?

Spoiler: visa
giftvidförsta6.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2020-05-29 4:24:00

Deltagarna har ofta önskemål om utseendet. Men de uppfylls inte alltid. Allt annat kan ju passa förutom utseendet.

Frisören Maxine, 30, berättade inför sitt bröllop att hon önskade en man med hår.

– Jag vill ju helst ha någon med lite hår på huvudet som man kan ta hand om, man gillar ju hår som frisör. Hade du velat dejta någon som är flintis? har hon tidigare sagt i programmet till en kollega på frisörsalongen.

Då visste Maxine inte att hon skulle bli ihopparad med helt rakade Emil, 34.

När Emil i efterhand fick se programmet skrattade han åt Maxines hårönskemål.

– Ja, jag reagerade på det också. Jag tyckte att det var ganska kul faktiskt. Jag garvade åt det nu när jag såg det, men jag är glad att jag inte visste om det just då, sa han till Hänt.
https://www.hant.se/noje/gift-vid-forst ... eltagarna/

Det är väl det som är skillnaden om de träffats i verkliga livet istf blivit hopparade av experter. Då skulle de ha dissat den som inte haft alla nödvändiga attribut på en gång.

Varför ställer de upp i programmet trots de dåliga resultaten? Varför är de så kinkiga trots experterns goda råd ändå?

- De ställer upp för att bli kända, så är det alltid i dokusåpor, förklarar dottern. Det är många som gjort karriär genom att ställa upp i dokusåpor som Big Brother. Ja, det funkade ju för t ex Carolina Gynning, hon blev programledare i TV och skrev (tillsammans med en journalist) boken Ego Girl.

Men jag föredrar ju att tro att alla längtar efter den lycklilga tvåsamheten. :-)128
Alien
Moderator

Inläggav Marjatta » 2020-05-29 8:05:38

Alien skrev:Undrar om en del par mismatchtats för att bråken ska bli "bra TV".

Under första säsongen minns jag att det var lite spekulationer om det i någon tidningsspalt. Låter väl rimligt.
Marjatta

Anslöt: 2020-02-15

Inläggav Alien » 2020-05-30 2:07:17

Det kan ju bli s a s personlig reklam för dem som deltar också.

Som för den rådhårige och -skäggige Albin. Kvinnan han blev hopparad med ville ha en man som bjöd mera motstånd. Albin tyckte att om det var viktigt så sa han ifrån, men annars tyckte han att man inte behövde bråka om småsaker. Snabbt dömde jag ut kvinnan som en knepig dramadrottning. (Jag kan vara knepig själv men det betyder inte att jag gillar andra knepiga typer.) Albin verkade ju vara ett kap!

UNT 3 MAJ 2020 skrev:Mest nervös var han i bilen på väg till bröllopet, men väl vid altaret kände han sig ganska lugn.

– Jag tänkte att nu kommer hon som jag väntat på, jag kommer att tycka om henne och göra allt jag kan för att få det att fungera.

De fyra veckor som inspelningarna pågick beskriver Albin som otroligt intensiva, med en kameraman som ständigt följde deras vardag.
https://unt.se/artikel/manga-hor-av-sig ... s/1l7k4nxj

Man vande sig vid den ständigt närvarande kameran och fotografen.

Även om det inte gick så som Albin hoppats ångrar han inte alls sin medverkan. Han säger att det var spännande hela vägen och att han lärt sig mycket.

– Med hjälp av programmets experter fick jag gräva djupt i mig själv. Jag har blivit mycket bättre på att konkretisera vad jag känner i en relation och att direkt ta itu med det som kan bli problem.

Programmet kan fungera som en kontaktannons. Över 100 kvinnor har hört av sig på Instagram och vill träffa honom.
Alien
Moderator

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in