Vad är era specialintressen?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Frimodig » 2015-03-16 19:41:22

Frimodig skrev:Jag hade en period i tonåren när jag läste alla mest märkvärdiga (internationellt sett) romaner före någon av mina läsande kompisar. Tänk grabben från Algeriet som jag glömt namnet på. Han var samtida med Sartre. Fast Sartre hade fel. Sartres fru, Beauvoir, eller nåt sånt, tidig feminist, hade också fel.

Kerouac, on the road, hade också fel. Jag har en tendens att fastna för folk som har fel.


Han hette Albert Camus, jag tror han var fransman från Algeriet. Främlingen, Pester och Landsflykten och riket.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-03-16 19:55:03

-Camus ja. Myten om Sisyfos.

Växte upp med ensamstående mamma, har för mig att hon var blind eller analfabet eller bådadera.

Sartre måste man sätta i rätt sammanhang för att förstå sig på.
När han levde och var han kommer ifrån.
Första och andra Världskriget, kolonialismen, katolicismen, en väldigt trång och konservativ fransk borgerlighet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Bazooka » 2015-03-17 23:36:55

Golf, filosofi, motion och viktväkt, skriva.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Fsharp » 2015-03-22 12:08:42

Programmering, matematik. Vet inte hur roligt det är egentligen, men det har blivit två av mina intressen. Och springa för att man mår så bra av det.
Fsharp
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-03-09

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav slackern » 2016-02-25 1:04:56

Historia framförallt andra världskriget och Tyskland. Men är även intresserad utav romarriket under antiken, medeltiden och vikingatiden.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Robin Fasth » 2017-05-11 23:31:57

Fysik i alla dess former, astronomi, kosmologi, historia, ekonomi, samhällskunskap, social dynamik, psykologi, spel, och allt möjligt då det varierar från vecka till vecka. Men dessa saker tenderar jag att komma tillbaka till.
Robin Fasth
Inaktiv
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2017-05-11

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav onionhttps » 2017-06-22 5:07:47

Olika teknologier i datorn...jag har fortfarande många gamla specialintressen så som Tor men har senare fått fler intressen som t.ex teknologier som baserar sig på det, som Whonix och Qubes. Är intresserad av kartor på ett djupare community-friendly sätt där man samarbetar med andra för att bygga en global karta(OpenStreetMap) olika av dessa intressen är till och från. När de väl kommer upp fortsätter jag med dem och ibland blir jag jätte entusiastisk när jag får tillfälle att dra nytta av dem.

Typ nån kanske frågar var man hittar en viss grej(typ, var är djurgården? Var hittar jag en strandväg i en av Stockholms nationalparker) och jag hittar stället genom min favoritkarta OpenStreetMap(eller snarare genom dess data som ett visst program laddat ner och sedan "översätter till en karta"). Qubes är mitt senare intresse, ingen som jag pratar med tycks veta vad det är inte ens de som anses vara inom datorsektorn, så mitt "fräschaste" måste bara vara Qubes. Jag har dock en som jag tror möjligtvis känner till Qubes...jag får prata med honom, tror inte han har Asperger men jag antar han är intresserad. Sedan har jag ett intresse i linux mint senaste tiden, just därför att vi installerar linux mint på alla nya datorer vi säljer på min sysselsättningsplats.
Funderade på om jag kunde hjälpa till med översättningen av systemet men det ser ut som att det redan är på "100%" vilket är konstigt för Startmenyn heter "menu", alltså den är inte översatt vilket jag ser som att Linux Mint inte fixat en total översättning eller så lät 'Svenska-talande översättaren som översatte Mint' "Menu" vara översatt till "Menu" av nån anledning, kanske av misstag. Det är ju Engelska
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-06-22 11:33:39

Punani.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav antonius » 2017-06-22 12:44:30

Pinghis Khan skrev:Punani.


:shock:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav onionhttps » 2017-06-22 13:12:31

antonius skrev:
Pinghis Khan skrev:Punani.


:shock:

Jag tror rätta emoticon är :?: för jag tror inte Pinghis nämnde ett specialintresse utan ett mer vanligt intresse, främst bland män?

Från Big Lebowski...här är Maud Lebowski angående detta 'vanliga intresset'. Finns dock även ett till intresse som mestadels kvinnor har så jag ska posta en uppföljande video efter det här också med Maud Lebowski som vår lärare och vägledare


Den här är dock betydligt längre, den är inte 1 sekund i längd som ovanstående utan den är hela 31 sekunder!


Osäker dock om Pinghis Khan känner till vad en Johnson är för nåt men det gör du väl? Låt Maud Lebowski föreläsa för dig ;)

Dock filmer kan vara ett specialintresse om vi tänker på det seriöst? Jag har en aspie bekant som gillar allt som Coen Brothers gjort och man kan snöa in sig i hur många genrer som helst vad gäller film, analysera film, analysera symbolik i film, ja det finns säkert hur mycket som helst så jag tror nog att det måste finnas aspies med specialintresse i nån subgenre inom film, eller? Nån på Aspergerforum som har nåt specialintresse inom film, nån särkild/-a typ/-er av film/-er?

Här är ett smakprov av vad jag antar man kan snöa in sig på(i specialintresse stil, t.ex det att lägga märke till detaljer) angående t.ex Big Lebowski

YouTube titel: 14 hidden jokes and cryptic metaphors in The Big Lebowski
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Kahlokatt » 2017-06-22 13:43:07

Musik (speciellt kvinnliga singer-songwriters)
Kattdjur
Mysterier och spökerier
Allt som har med språk att göra, i synnerhet förnamn
Teater och musikaler
Att läsa (mest deckare och fantastik)
Konst och arkitektur
Olika kulturer och levnadsvanor, folkdräkter, flaggor, nationalsånger, etc.
Medicinhistoria, handikapp och sällsynta diagnoser
"Udda" religiösa grupper, typ Amish
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Fourier » 2017-06-26 14:38:39

Främst är jag intresserad av fysik, astronomi och möjligtvis matte och programmering. Gillar att utforska och försöka förstå världen, speciellt när det är konstigt. Just nu fokuserar jag på allmän relativitetsteori. Jag är lite rädd, det är väldigt svårt, matten funkar inte som vanligt utan är konstig och obegriplig.

Jag är dock inte så begränsad i vad jag gillar, kan tycka det mesta är intressant. T ex gillar jag att höra om historia. Är nyfiken av mig och gillar att lära mig saker.
Fourier
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2017-06-04

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Huvudshot » 2017-08-07 19:35:46

hmm vete fan om man kan kalla det special intresse men gillar gaming både påxbox one och PC har även ps4 med men kör mest krysslådan och datorn är sport intresserad med alltid gillat ishockey och på senare tid även MMA.
Huvudshot
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2014-09-05

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Huvudshot » 2017-11-05 18:43:10

AIrsoft även Sport som tex ishockey och MMA och så klart pc och konsoll spel
Huvudshot
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2014-09-05

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav rapchic » 2017-11-05 18:57:03

Det största är te

Under perioder kan annat vara nästan lika intressant däremot (det är ju inte varje dag ny forskning om te kommer eller nya teer man har råd att testa osv).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav geocache » 2017-11-05 19:19:44

Ett intresse jag har är att se sådana här filmer ("aspie-nördigt", jag vet... :wink:) :-)Happy.

geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav StefanJC » 2017-11-05 19:20:35

Fourier skrev:Främst är jag intresserad av fysik, astronomi och möjligtvis matte och programmering. Gillar att utforska och försöka förstå världen, speciellt när det är konstigt. Just nu fokuserar jag på allmän relativitetsteori. Jag är lite rädd, det är väldigt svårt, matten funkar inte som vanligt utan är konstig och obegriplig..


Har du något exempel på där matten är konstig? Svara på såna frågor i Matte och teoretisk fysik är mitt
specialintresse. Främst matten inom kvantfysik just nu men det vore kul fräscha upp matten i allmän
relativitetsteori.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav StefanJC » 2017-11-05 19:22:30

Fourier skrev:Främst är jag intresserad av fysik, astronomi och möjligtvis matte och programmering. Gillar att utforska och försöka förstå världen, speciellt när det är konstigt. Just nu fokuserar jag på allmän relativitetsteori. Jag är lite rädd, det är väldigt svårt, matten funkar inte som vanligt utan är konstig och obegriplig..


Har du något exempel på där matten är konstig? Svara på såna frågor i Matte och teoretisk fysik
är mitt specialintresse. Främst matten inom kvantfysik just nu men det vore kul fundera på
matten i allmän relativitetsteori.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Huggorm » 2017-11-05 21:29:06

geocache skrev:Ett intresse jag har är att se sådana här filmer ("aspie-nördigt", jag vet... :wink:) :-)Happy.
Häftigt. Hade inte varit lätt att göra för hand, om det ens är möjligt
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav geocache » 2017-11-05 23:21:41

Nej, det går säkert inte alls att för hand göra det med samma precision som med sådana där maskiner. Och skulle det ändå gå så tar det ju extremt lång tid.

Huggorm skrev:
geocache skrev:Ett intresse jag har är att se sådana här filmer ("aspie-nördigt", jag vet... :wink:) :-)Happy.
Häftigt. Hade inte varit lätt att göra för hand, om det ens är möjligt
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav StefanJC » 2017-11-06 0:36:43

geocache skrev:Nej, det går säkert inte alls att för hand göra det med samma precision som med sådana där maskiner. Och skulle det ändå gå så tar det ju extremt lång tid.

Huggorm skrev:
geocache skrev:Ett intresse jag har är att se sådana här filmer ("aspie-nördigt", jag vet... :wink:) :-)Happy.
Häftigt. Hade inte varit lätt att göra för hand, om det ens är möjligt


På Aktuellt på tv var det en person med väldigt liknande arbete
som blivit ersatt av en liknande men enklare robot. Tror han var
anställd av Saab eller Volvo men skulle nu få sparken. (Det var
inte nyligen utan flera år sen.)

Trots att roboten var både mer precis och effektiv skulle han ta
tillbaka sin heder genom att visa att han var bättre.

Att bevisa att man är bättre och mer värd än en enkel robot låter
väldigt lustigt för mig även om jag förstår hur han menade.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav geocache » 2017-11-06 0:41:53

StefanJC skrev:På Aktuellt på tv var det en person med väldigt liknande arbete
som blivit ersatt av en liknande men enklare robot. Tror han var
anställd av Saab eller Volvo men skulle nu få sparken. (Det var
inte nyligen utan flera år sen.)

Trots att roboten var både mer precis och effektiv skulle han ta
tillbaka sin heder genom att visa att han var bättre.

Att bevisa att man är bättre och mer värd än en enkel robot låter
väldigt lustigt för mig även om jag förstår hur han menade.


Jag tror också att jag har sett det där inslaget. Om jag nu inte blandar ihop det med någon film.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Dagobert » 2017-11-06 2:30:14

Den här var fin. Börjar med en stålklump på 3500 kg och slutar med en kofes på 67 kg.

Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Dreamtrance » 2017-11-06 4:09:18

Andra världskriget har alltid varit något som fascinerat mig. Jag vet t:ex att det tyska blixtkriget egentligen bara är en myt. Den tyska taktiska doktrinen var huvudorsaken till de inledande tyska framgångarna. Långt innan andra världskriget började hade den enskilde tyske soldaten fått lära sig att agera självständigt och djärvt. På det viset kunde tyska förband enkelt utmanövrera motståndaren gång på gång.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Återgå till Intressanta intressen



Logga in