Den stora hundtråden: från vardag till sport

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav kaffetroll » 2015-11-18 16:06:09

vofff skrev:På tal om mops, är det nån som har erfarenhet om dom? Jag har tagit hand om två mopsar innan och jag fundera på skaffa en mops.


Jag är före detta mopsägare. Min lilla tant dog på grund av lunginflammation efter en operation i våras. Hon hade för att vara mops rätt bra luftvägar och var i väldigt bra fysisk form förutom en tumör i svansen som hon amputerade.

Saken är den att hade hon haft luftvägar som en "normal hund" dvs inte platt-nos hade hon säkerligen klarat lunginflammationen.

Sen har mopsar relativt ofta problem med ögonen av olika anledningar.
Dessutom måste man göra rent rynkorna i ansiktet dagligen annars blir det lätt irriterat.

Personligen tycker jag att mopsar brukar ha väldigt härliga karaktärer, men jag vill inte rekommendera någon att köpa en mops på grund av dom fysiska problemen dom ofta har tyvärr.
Anledning att jag hade en mops var att hon behövde ett nytt hem och jag kände henne sen innan.
kaffetroll
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-06-17
Ort: Göteborg

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav vofff » 2017-05-05 10:09:56

kaffetroll skrev:
vofff skrev:På tal om mops, är det nån som har erfarenhet om dom? Jag har tagit hand om två mopsar innan och jag fundera på skaffa en mops.


Jag är före detta mopsägare. Min lilla tant dog på grund av lunginflammation efter en operation i våras. Hon hade för att vara mops rätt bra luftvägar och var i väldigt bra fysisk form förutom en tumör i svansen som hon amputerade.

Saken är den att hade hon haft luftvägar som en "normal hund" dvs inte platt-nos hade hon säkerligen klarat lunginflammationen.

Sen har mopsar relativt ofta problem med ögonen av olika anledningar.
Dessutom måste man göra rent rynkorna i ansiktet dagligen annars blir det lätt irriterat.

Personligen tycker jag att mopsar brukar ha väldigt härliga karaktärer, men jag vill inte rekommendera någon att köpa en mops på grund av dom fysiska problemen dom ofta har tyvärr.
Anledning att jag hade en mops var att hon behövde ett nytt hem och jag kände henne sen innan.


Jo, men har inte alla hundraser för och nackdelar? Ingen hundras kan vara perfekt på allt? Människor har ju avlat dom till deras önskemål i flera generationer. Och att vägra skaffa mops på grund av deras fysiska problem kan man inte göra något av, när de har varit så i flera hundra år?
Anledning varför mops är inte av deras gullighet utan dom är dom bästa sällskapsdjuren som finns hittills, enligt min personliga erfarenhet.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav joey_truelove » 2017-05-14 5:52:12

Alien skrev:Betr omplaceringshundar så är det inte alla som är stora och/el starka schäfer- el pitbullsblandningar. Ibland kommer småhundar in också, som här:
Mankhöjd: ca 25cm
Vikt: 4kg
Kan bo med barn: Ja, äldre barn
Kan bo med hund: Ja
Kan bo med katt: Vet ej, men troligtvis
Temperament: Busig och tillgiven
Vi söker
Till denna härliga kille vill vi ha ett kärleksfullt hem med lite ensamtid. Gärna någon som tycker om pälsvård då den lilla lurv har mycket av denna varan. Han fungerar bra tillsammans med sina hundkompisar idag och har inget emot att komma till ett hem med annan hund.

Övrigt
Gusto kom igenom polisen i ett ärende tillsasammans med 24 andra småhundar.

http://hundstallet.se/hundarna/hundar-m ... hem/gusto/

Fast just denne Gusto har redan fått ett nytt hem. Inte att undra på, så liten och söt. :-)154

Paradoxalt nog brukar det uppstå mer problem med just små och söta hundar, de leder särskilt aggressionsstatistiken.

Oavsett storlek gäller det att ständigt vinna hundens tillit och försöka att inte falla till föga för vad man tror hunden vill att man ska göra.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav joey_truelove » 2017-05-14 5:53:30

vofff skrev:
kaffetroll skrev:
vofff skrev:På tal om mops, är det nån som har erfarenhet om dom? Jag har tagit hand om två mopsar innan och jag fundera på skaffa en mops.


Jag är före detta mopsägare. Min lilla tant dog på grund av lunginflammation efter en operation i våras. Hon hade för att vara mops rätt bra luftvägar och var i väldigt bra fysisk form förutom en tumör i svansen som hon amputerade.

Saken är den att hade hon haft luftvägar som en "normal hund" dvs inte platt-nos hade hon säkerligen klarat lunginflammationen.

Sen har mopsar relativt ofta problem med ögonen av olika anledningar.
Dessutom måste man göra rent rynkorna i ansiktet dagligen annars blir det lätt irriterat.

Personligen tycker jag att mopsar brukar ha väldigt härliga karaktärer, men jag vill inte rekommendera någon att köpa en mops på grund av dom fysiska problemen dom ofta har tyvärr.
Anledning att jag hade en mops var att hon behövde ett nytt hem och jag kände henne sen innan.


Jo, men har inte alla hundraser för och nackdelar? Ingen hundras kan vara perfekt på allt? Människor har ju avlat dom till deras önskemål i flera generationer. Och att vägra skaffa mops på grund av deras fysiska problem kan man inte göra något av, när de har varit så i flera hundra år?
Anledning varför mops är inte av deras gullighet utan dom är dom bästa sällskapsdjuren som finns hittills, enligt min personliga erfarenhet.

På vilket sätt tycker du det?
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav jojomamma » 2017-08-17 8:58:49

Jag vill bara kolla om det finns några intresserade överhuvudtaget:
Jag har två små hundar, en liten 4-årig blandras på 2,4 kg och så en liten valp som kanske kommer väga 7 kg som vuxen.

Finns det någon som vill ha hand om dem ibland? Ibland för att du bara längtar efter att ha hund omkring dig, ibland för att jag behöver hundfri tid.

Jag bor nära Aspudden.

Om du blir nyfiken skicka mig ett PM eller mejl. Du måste ha erfarenhet av hundar eller någon nära dig som är och som vill hjälpa till.

https://www.facebook.com/ellika.stymne/ ... 638502925/
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in