Den stora hundtråden: från vardag till sport

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Puzzle » 2015-04-18 23:06:45

Flinta skrev:
strondie skrev:
Puzzle skrev:Är det en lång promenad eller flera korta uppdelade under dagen?

En lång. Sen leker vi jätte mycket också :)


Hoppsan, detta e ju AS-forum ja :) Jag undrar HUR långa promenader ni går med era hundar samt hur ofta.


Du menar längd som i kilometer osv. och inte tidsmässigt?
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav alixha » 2015-04-19 0:18:49

Puzzle skrev:Har du haft många hundar?


Har haft 3 hundar, ganska olika i sättet men knäppa var dom allihop :lol:


Om du funderar på och skaffa hund kan jag rekommendera boken: "Att välja hund"
Den är väldigt mysig att bläddra i samtidigt som man får information om olika raser.
Raserna är inte uppdelade som man normalt ser i hundböcker t.ex. "brukshund", "vallhund" etc. utan mer efter en generell egenskap t.ex. "krävande raser", "lättskötta raser" "lata" etc.
Bra och mysig bok att bara bläddra i :D
http://www.bokus.com/bok/9789174012460/ ... -just-dig/

Om du sen hittar en ras som verkar mysig kan du kolla Dogs 101 på Youtube (Animal Planet).
Sök på Dogs 101 + rasnamnet.
Dom är bra tycker jag, får man reda på lite mer också :D
Ex: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... Z-h5YiBW48
(Alla raser är inte med i denna spellista, bara exempel)


Jag kan ju säga att jag brukar bläddra i boken och titta på Dogs 101 även om jag inte ska skaffa hund bara för att det är intressant, roligt och mysigt :)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Puzzle » 2015-04-19 0:40:30

alixha skrev:Har haft 3 hundar, ganska olika i sättet men knäppa var dom allihop :lol:


Om du funderar på och skaffa hund kan jag rekommendera boken: "Att välja hund"
Den är väldigt mysig att bläddra i samtidigt som man får information om olika raser.
Raserna är inte uppdelade som man normalt ser i hundböcker t.ex. "brukshund", "vallhund" etc. utan mer efter en generell egenskap t.ex. "krävande raser", "lättskötta raser" "lata" etc.
Bra och mysig bok att bara bläddra i :D
http://www.bokus.com/bok/9789174012460/ ... -just-dig/

Om du sen hittar en ras som verkar mysig kan du kolla Dogs 101 på Youtube (Animal Planet).
Sök på Dogs 101 + rasnamnet.
Dom är bra tycker jag, får man reda på lite mer också :D
Ex: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... Z-h5YiBW48
(Alla raser är inte med i denna spellista, bara exempel)


Jag kan ju säga att jag brukar bläddra i boken och titta på Dogs 101 även om jag inte ska skaffa hund bara för att det är intressant, roligt och mysigt :)

Nu har jag i för sig bara haft olika gnagare men alla dom har också blivit knäppa, undra om det är ett "handhavandefel"..? :lol:

Men den boken är klart intressant, tack för tipsen. :) Det känns ju smartare att leta hundras efter egenskaper än dom där "rasgrupperna" som dom har delats in i. Youtube-kanalen kommer nog också bli flitigt använd, det är ju så mysigt med hundar. :-)Happy
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Alien » 2015-04-19 2:59:22

Betr omplaceringshundar så är det inte alla som är stora och/el starka schäfer- el pitbullsblandningar. Ibland kommer småhundar in också, som här:
Mankhöjd: ca 25cm
Vikt: 4kg
Kan bo med barn: Ja, äldre barn
Kan bo med hund: Ja
Kan bo med katt: Vet ej, men troligtvis
Temperament: Busig och tillgiven
Vi söker
Till denna härliga kille vill vi ha ett kärleksfullt hem med lite ensamtid. Gärna någon som tycker om pälsvård då den lilla lurv har mycket av denna varan. Han fungerar bra tillsammans med sina hundkompisar idag och har inget emot att komma till ett hem med annan hund.

Övrigt
Gusto kom igenom polisen i ett ärende tillsasammans med 24 andra småhundar.

http://hundstallet.se/hundarna/hundar-m ... hem/gusto/

Fast just denne Gusto har redan fått ett nytt hem. Inte att undra på, så liten och söt. :-)154
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Flinta » 2015-04-19 16:28:19

Puzzle skrev:
Flinta skrev:
strondie skrev:En lång. Sen leker vi jätte mycket också :)


Hoppsan, detta e ju AS-forum ja :) Jag undrar HUR långa promenader ni går med era hundar samt hur ofta.


Du menar längd som i kilometer osv. och inte tidsmässigt?


Jag e intresserad av båda delarna. Vissa kanske inte har koll på hur länge dom står stilla under promenaderna :)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav alixha » 2015-04-19 17:05:33

Puzzle skrev:Nu har jag i för sig bara haft olika gnagare men alla dom har också blivit knäppa, undra om det är ett "handhavandefel"..? :lol:


Ja det är nog så :lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Puzzle » 2015-04-22 15:02:01

Måste bara tipsa om det här underbara dokumentären, handlar mycket om genetiken, historien och skillnaderna mellan olika hundraser och vad dom ursprungligen avlades för. :)



"The Wonder of Dogs Episode 1 BBC Documentary 2013 All about Dogs.
From huge dogs to tiny dogs, working dogs to lap dogs, hairy dogs to hairless dogs - the team investigates why this single species comes in so many shapes and sizes. Set in a typical English village, the team uses DNA science to reveal the sometimes surprising family trees of some of the village dogs. The team also find out how the extraordinary genetics of modern dogs underlies the extreme differences we see between breeds.

Historian Ruth Goodman uncovers the surprising origins of the poodle's famous haircut; finds out what makes greyhounds the fastest dogs on the planet; and travels to the Guisachan Estate in the Scottish Highlands to meet hundreds of golden retrievers at the ancestral home of this popular breed.

Steve meets the hairiest dog breed of all and reveals how its dreadlocked coat once acted as lightweight armour. Kate investigates the remarkable story of dogs - from their ancient ancestor the grey wolf, through thousands of years as our working companions, to the Victorian creation of the dog breeds we know today."
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav alixha » 2015-05-05 22:55:49

Sökte på denna tråden i sökrutan, kom inte riktigt ihåg vad den hette så jag skrev hundar i sökfältet. Första tråden som kom upp var Killar som skrevar på tunnelbanan, ett problem?
Jag fnissade lite :lol:
____________________________________________________

Har tittat på The Wonder of Dogs nu och jag tyckte det var väldigt informativt och intressant.
Bra tips Puzzle! :D


Vem skulle ni föredra att ha hemma Boris eller Dudley? 8)
Kanske inte behöver vara så extremt åt något håll men föredrar ni mindre eller större hundar?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Re: Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav tahlia » 2015-05-06 0:55:54

Större hundar. Riktiga bjässar helst men baksidan är att riktigt stora hundar ofta har en lägre medellivslängd än andra hundar. Små hundar går ju inte att klappa eller klia på utan att de välter (såvida du inte gör det med ett enda finger möjligen men hur fjuttigt blir inte det?).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Puzzle » 2015-05-06 1:04:04

alixha skrev:Sökte på denna tråden i sökrutan, kom inte riktigt ihåg vad den hette så jag skrev hundar i sökfältet. Första tråden som kom upp var Killar som skrevar på tunnelbanan, ett problem?
Jag fnissade lite :lol:
____________________________________________________

Har tittat på The Wonder of Dogs nu och jag tyckte det var väldigt informativt och intressant.
Bra tips Puzzle! :D


Vem skulle ni föredra att ha hemma Boris eller Dudley? 8)
Kanske inte behöver vara så extremt åt något håll men föredrar ni mindre eller större hundar?

Hehe, ja så kan det gå.. :wink:

Boris eller Dudley..? :-)063 Lite halvjobbigt läge, det känns som om jag vet det där men jag lyckas inte helt greppa det, skyller på att jag är trött och hjärnan är slut.. :lol:

Men i alla fall, egentligen skulle jag vilja ha en av varje sort, större är mysiga för det blir ju mer hund att gosa med medans mindre är söta på ett annat sätt och det känns behändigt att kunna bära och hantera dom lättare.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Puzzle » 2015-10-20 23:01:34

Med risk att låta något lätt imponerad men sånt här är tycker jag är fascinerande. Att djuren kan ha avlats till såna extremer trots att det är från samma art.
45257920_79428705.jpg


Skulle nästan vara kul att ha en av varje sådär, "bara för att".. :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav colaflaska » 2015-10-21 5:54:17

Jag var lite sugen på att skaffa hund ett tag. Ingen aning om vilken ras, var inne på mops men det är verkligen ingen avel jag vill stödja.

Sen var jag hundvakt åt en boxervalp varje vardag i 3 månader, nu vill jag inte ha hund längre.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Puzzle » 2015-10-21 10:16:51

colaflaska skrev:Jag var lite sugen på att skaffa hund ett tag. Ingen aning om vilken ras, var inne på mops men det är verkligen ingen avel jag vill stödja.

Sen var jag hundvakt åt en boxervalp varje vardag i 3 månader, nu vill jag inte ha hund längre.

Hehe, ajdå, var hunden så jobbig? :P
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav colaflaska » 2015-10-28 23:49:38

Puzzle skrev:
colaflaska skrev:Jag var lite sugen på att skaffa hund ett tag. Ingen aning om vilken ras, var inne på mops men det är verkligen ingen avel jag vill stödja.

Sen var jag hundvakt åt en boxervalp varje vardag i 3 månader, nu vill jag inte ha hund längre.

Hehe, ajdå, var hunden så jobbig? :P

Alltså, han var inte så jobbig. Utom en period när han hade diarré, det var inte så mysigt. Var mest jobbigt att behöva ha rutiner, gå upp kl 9 varje morgon. Och katterna fullkomligt hatade honom, så var tvungen att åka till min vän istället och där fanns det inte så mycket att göra.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav vofff » 2015-11-12 10:39:38

På tal om mops, är det nån som har erfarenhet om dom? Jag har tagit hand om två mopsar innan och jag fundera på skaffa en mops.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Puzzle » 2015-11-12 11:37:08

vofff skrev:På tal om mops, är det nån som har erfarenhet om dom? Jag har tagit hand om två mopsar innan och jag fundera på skaffa en mops.

Det som jag spontant tänker på när jag hör mops är ju att en del kan ha problem med luftvägarna så sånt kan ju vara bra att läsa och titta lite extra på och att man hittar en uppfödare eller säljare som verkar seriös. Kan ju bli rätt kostsamt annars. :-)063
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav vofff » 2015-11-18 13:24:13

Puzzle skrev:
vofff skrev:På tal om mops, är det nån som har erfarenhet om dom? Jag har tagit hand om två mopsar innan och jag fundera på skaffa en mops.

Det som jag spontant tänker på när jag hör mops är ju att en del kan ha problem med luftvägarna så sånt kan ju vara bra att läsa och titta lite extra på och att man hittar en uppfödare eller säljare som verkar seriös. Kan ju bli rätt kostsamt annars. :-)063


Jo, allt kostar när man skaffar hund :)
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-18 14:10:26

Jag skulle gå ner mig totalt utan min hund , han ser till att jag kliver upp o kommer ut varje dag , ger mig ovillkorlig kärlek och får mig att skratta :-)154
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Vaniljflickan » 2015-11-18 14:16:42

Jag har hämtat hem min hund som har varit hos mamma rätt länge nu pga studier och sådant.
Hon har blivit väldigt bortklemad men mkt av det jag har lärt henne verkar hon ändå ha kvar.. hon vet typ hur jag föredrar att hon beter sig.. men i kollektivtraffiken och på tåg.. alltså hur brukar ni sitta med era hundar då? jag blir extremt stressad och känner att jag hela tiden måste va beredd på att ngn kanske vill gå förbi osv, är på helspänn hela tiden lixom och mamma verkar ha vant henne vid att ligga ute i gången.. hon vägrar sätta sig mellan mina fötter typ hon är rätt nojjig och sådär för grejer.. men hon är nog typ sådan naturligt lite också.
Ja men berätta iaf gärna lite hur ni gör i kollektivtraffiken iaf.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-18 14:20:53

Mina två första hundar var stora så var det möjligt satt jag med dom där barnvagnarna står med kort koppel. Med pendelåkandet gick det också bra förutom att Loppan blev uttråkad och skällde :-)051
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Vaniljflickan » 2015-11-18 14:22:51

Ruffsetuss skrev:Mina två första hundar var stora så var det möjligt satt jag med dom där barnvagnarna står med kort koppel. Med pendelåkandet gick det också bra förutom att Loppan blev uttråkad och skällde


Men är inte det rätt långt fram i bussen och så? måste jag inte vara långt bak ?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-18 14:25:42

Det är ungefär i mitten och det har aldrig varit någon chaufför som sagt något om det , om det har varit dragspelbussar har jag suttit sätet precis efter dragspelet .
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav wildwing » 2015-11-18 14:27:44

Jag är likadan spänd om jag ska åka kollektivt med min familjs hund. så jag gör det inte. Men jag tror att om man är stressad själv blir hunden också det, hoppas du finner någon bra lösning.
wildwing
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2014-08-28
Ort: stockholm

Den stora hundtråden: från vardag till sport

Inläggav alixha » 2015-11-18 15:07:41

När man stiger på bussen i Lund står det "Hundar längst bak i bussen, allergiker längst fram", annars kan du fråga chauffören =)

När jag haft hund sätter jag mig så långt bak som möjligt i bussen, på tåg brukar jag boka en speciell vagn där man får ha husdjur.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Återgå till Intressanta intressen



Logga in