Vackraste förnamnen

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-06 15:37:22

Alien skrev:
Kahlokatt skrev:
Alien skrev:
Dubbelnamn är ett annat sätt att skapa nya namn, fanns ju redan på vikingatiden (Torbjörn, Ragnfrid). Mycket hånade är 40-talsnamnen (allt som påminner om gamla käringar är värt att förakta) typ Inga-Lisa, Britt-Marie och Gun-Britt. Men det finns moderna varianter typ Ylva-Li, Saga-Mi, Nova-Linn, Nikki-Lo.


Torbjörn och Ragnfrid är inte dubbelnamn utan ditematiska namn. :-)196


Och vad är ditematiska namn då? Något finare än vanliga dubbelnamn?

I praktiken är det iaf namn som består av två olika delar. Man kan heta Tor, Björn och Tor-Björn/Torbjörn, så jag ser det iaf som ett dubbelnamn precis som Carl-Axel och Majgull.


Nej, de är inte "finare". Varför skulle de vara det? :roll:

Ditematiska namn är namn uppbyggda av två teman, t.ex. Tor+Björn eller Ul(arvegods)+Rika (härskarinna) eller Inge (gud)+Gerd (skydd). Till skillnad från t.ex. Kristina (kristen), Victoria (seger) eller Anders (man, manlig) som är monotematiska.
Förmodligen finns det tritematiska namn också, men jag kommer inte på några just nu.

Dubbelnamn är helt enkelt en kombination av två namn. De kommer nog tillbaka och blir mode tids nog.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-06 15:39:31

Toblerone skrev:Kollade just på en tysk dokumentär om en judisk man i Berlin, som heter Akiba. Där har vi också ett namn på A. Och jag har aldrig hört det förut. Men det ska vara hebreisk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Akiba_(given_name)


http://www.behindthename.com/name/akiba

Japp, jag har också namn som specialintresse. Äger åtminstone tio namnböcker och är medlem på Behind the Name sedan över tio år.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav Dagobert » 2017-05-06 15:43:23

Alien skrev:
Dagobert skrev:Man bör välja namn som barnet kan tycka är bra livet igenom.

Inte namn som speglar föräldrarnas egna förhoppningar och intressen.


Jaså, vi valde ett namn som vi tyckte var fint. Hur ska man veta vilket namn som barnet tycker är bra hela livet? Barnet får allt vackert finna sig i vad föräldrarna bestämt, iaf tills det är gammalt nog att självt byta namn.

Däremot kan man förstås undvika namn som betyder något opassande el löjeväckande på svenska. Men de barn som har sådana namn har väl fått det i hemlandet innan familjen flyttade till Sverige.

Kan tycka, skrev jag, inte tycker. Fint namn naturligtvis men inte krystat vackert och unikt. Skulle tro att det ökar sannolikheten för att barnet tycker det är bra.
Och jag skulle tänka på vad barnet kommer att kallas, det kanske inte är lika vackert.

Skulle själv föredra att ha ett någorlunda neutralt namn framför ett som tvingar mig att sticka ut.
Vill jag sticka ut kan jag byta till ett nytt som sticker ut på mitt sätt. Kanske redan som barn med föräldrarnas samtycke.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vackraste förnamnen

Inläggav Huggorm » 2017-05-06 15:48:53

Nu för tiden bör man ju välja något som går att uttala för en engelskspråkig också. Inte nödvändigtvis något internationellt namn alltså, bara att det går lätt att uttala och skriva. Inte lätt det där.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vackraste förnamnen

Inläggav Dagobert » 2017-05-06 16:27:29

Dagobert skrev:Man bör välja namn som barnet kan tycka är bra livet igenom.

Inte namn som speglar föräldrarnas egna förhoppningar och intressen.

Jag menar, inte Elvis.
Inte ge sina 2 söner andranamnen Eddie och Constantin för att mamman beundrar den gamla B-skådisen och smörsångaren Eddie Constantine, vilket hände ett par barn där jag bodde.
Inte döpa till Leopold men alltid kalla Loppe, även det ett minne från grannskapet.

Inte Apollo för att man är fascinerad av rymdresor. Läskigt öknamn.
Inte Venus, jag vet en liten tjock kvinna som heter så.
Inte Jesus, det är omdömeslöst.
Inte Justinianus.
Inte Heliogabalus.

Vackra och ganska unika namn allihop, men sannolikt genanta för sina bärare.
Senast redigerad av Dagobert 2017-05-06 16:37:55, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vackraste förnamnen

Inläggav Alien » 2017-05-06 16:35:13

Dagobert skrev:Inte ge sina 2 söner andranamnen Eddie och Constantin för att mamman beundrar den gamla B-skådisen och smörsångaren Eddie Constantine, vilket hände ett par barn där jag bodde.

Men det gällde ju andranamnen, inte tilltalsnamnen. Andranamnen används ju inte i dagligt tal, bara när man ska fylla i sitt fullständiga namn på blanketter. Vad hade de pojkarna för ont av det?

F ö är väl Eddie inte ovanligt som förstanamn i Sverige, trots att det från början var att smeknamn för Edward. Ted är ju också ett smeknamn för Edward (som Ted Gärdestad).

Vad Constantin beträffar tycker jag det är ett ståtligt namn och skulle duga även som tilltalsnamn. Fast risk för att kallas bara Conny förstås.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vackraste förnamnen

Inläggav slackern » 2017-05-06 16:41:33

Dagobert skrev:
Alien skrev:
Dagobert skrev:Man bör välja namn som barnet kan tycka är bra livet igenom.

Inte namn som speglar föräldrarnas egna förhoppningar och intressen.


Jaså, vi valde ett namn som vi tyckte var fint. Hur ska man veta vilket namn som barnet tycker är bra hela livet? Barnet får allt vackert finna sig i vad föräldrarna bestämt, iaf tills det är gammalt nog att självt byta namn.

Däremot kan man förstås undvika namn som betyder något opassande el löjeväckande på svenska. Men de barn som har sådana namn har väl fått det i hemlandet innan familjen flyttade till Sverige.

Kan tycka, skrev jag, inte tycker. Fint namn naturligtvis men inte krystat vackert och unikt. Skulle tro att det ökar sannolikheten för att barnet tycker det är bra.
Och jag skulle tänka på vad barnet kommer att kallas, det kanske inte är lika vackert.

Skulle själv föredra att ha ett någorlunda neutralt namn framför ett som tvingar mig att sticka ut.
Vill jag sticka ut kan jag byta till ett nytt som sticker ut på mitt sätt. Kanske redan som barn med föräldrarnas samtycke.

Ja Ivan kan nog vara bra om vi blir ockuperade utav ryssen.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vackraste förnamnen

Inläggav Dagobert » 2017-05-06 16:43:37

Alien skrev:Vad Constantin beträffar tycker jag det är ett ståtligt namn och skulle duga även som tilltalsnamn.

Nu kanske, men inte för 45 år sen. Nu för tiden vet ingen vem Eddie Constantine var, och gör inte kopplingen att de är döpta efter honom.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vackraste förnamnen

Inläggav Toblerone » 2017-05-06 16:46:38

Dagobert skrev:Man bör välja namn som barnet kan tycka är bra livet igenom.

Inte namn som speglar föräldrarnas egna förhoppningar och intressen.


Det vet man ju aldrig i förväg! men man kan ge ett ovanligt och ett vanligt namn, så kan barnet ändra på tilltalsnamn.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vackraste förnamnen

Inläggav Toblerone » 2017-05-06 16:47:51

Kahlokatt skrev:
slackern skrev:I någon utav baltstaterna kan man heta Kuk.


Kukk. Estniska för tupp.


Det är som om nån engelskspråkig skulle heta Cock. :lol:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vackraste förnamnen

Inläggav Dagobert » 2017-05-06 17:09:18

Kelvin är ett bra namn. Inte alltför vanligt heller.

SCB skrev:261 män har Kelvin som tilltalsnamn
310 män har Kelvin som förnamn
0 kvinnor har Kelvin som tilltalsnamn
2 kvinnor har Kelvin som förnamn


Celsius och Fahrenheit gillar jag däremot inte, och mycket få heter så.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vackraste förnamnen

Inläggav Huggorm » 2017-05-06 18:25:05

Alien skrev: Ted är ju också ett smeknamn för Edward (som Ted Gärdestad).
Inte Teodor alltså? Jag har googlat men inte kommit fram till om han hette något annat egentligen, eller om han var döpt till "Ted".
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vackraste förnamnen

Inläggav Dagobert » 2017-05-06 18:37:16

Edward brukar bli Ted.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vackraste förnamnen

Inläggav Huggorm » 2017-05-06 18:42:43

Fast just Ted Gärdestad verkar ha hetat bara Ted ända från början, det är inte en kortform av något. Jag har googlat ännu mer och inte hittat något som tyder på att han hetat varken Edward, Teodor eller något annat.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vackraste förnamnen

Inläggav Alien » 2017-05-06 18:44:07

Ett namn kan ha flera smeknamn, och ett smeknamn kan användas för flera namn.

Ed, Eddie, Ted och Teddy kan användas som smeknamn för Edward, Edwin, Edmund. Ted och Teddy kan också användas som smeknamn för Theodore (som Teddy Roosevelt). Men nuförtiden känns det som om Theo är ett vanligare smeknamn för Theodor/e.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vackraste förnamnen

Inläggav Alien » 2017-05-06 18:59:42

Här i landet har vi en tradition att använda engelska kortformer av namn som formella namn. Började väl redan på 1800-talet (Ally, Betty, Elly, Elsie, Fanny, Henny, Jenny, Kitty, Molly, Sally). På 1900-talet blev det populärt för pojkar också (Conny, Johnny, Ronny, Tommy, Tony). Kent lär vara en svensk (?) kortform av Kenneth. (I engelskan tycks Kent vara antingen ett efternamn el ett grevskap.) De s k Y-namnen var populära i arbetarklassen och fick därför dåligt rykte. Eddie är ju ett sådant namn också. (Typiskt att den något stökige killen i Bonusfamiljen heter Eddie, medan den stillsamme killen heter William.)

Kevin och Liam är också sådana namn. Kelvin har väl kommit som ett alternativ till Kevin.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vackraste förnamnen

Inläggav Toblerone » 2017-05-06 19:21:33

Dagobert skrev:Edward brukar bli Ted.


I USA. I England är det vanligare med Eddie.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vackraste förnamnen

Inläggav Huggorm » 2017-05-06 19:32:50

Kelvin är ju annars ett mått på temperatur, han som hittade på skalan hette väl antagligen så
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Re: Vackraste förnamnen

Inläggav slackern » 2017-05-06 19:39:02

Huggorm skrev:Kelvin är ju annars ett mått på temperatur, han som hittade på skalan hette väl antagligen så

Har inte det något med absolutanollpunkten att göra
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vackraste förnamnen

Inläggav Moggy » 2017-05-06 19:47:35

Alien skrev:Kevin och Liam är också sådana namn. Kelvin har väl kommit som ett alternativ till Kevin.



Kevin och Liam var ju värsta WT-namnen nångång på 90-talet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Vackraste förnamnen

Inläggav slackern » 2017-05-06 20:03:24

Moggy skrev:
Alien skrev:Kevin och Liam är också sådana namn. Kelvin har väl kommit som ett alternativ till Kevin.



Kevin och Liam var ju värsta WT-namnen nångång på 90-talet.

Ja det är väl som Natalie var i slutet utav 80-talet och början utav 90-talet?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-06 20:29:39

slackern skrev:
Huggorm skrev:Kelvin är ju annars ett mått på temperatur, han som hittade på skalan hette väl antagligen så

Har inte det något med absolutanollpunkten att göra


Jo, Kelvinskalan utgår från absoluta nollpunkten.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-06 20:30:35

Om jag hade en son och en dotter så skulle de heta Oscar och Tua.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav Moggy » 2017-05-06 21:03:56

slackern skrev:
Moggy skrev:
Alien skrev:Kevin och Liam är också sådana namn. Kelvin har väl kommit som ett alternativ till Kevin.



Kevin och Liam var ju värsta WT-namnen nångång på 90-talet.

Ja det är väl som Natalie var i slutet utav 80-talet och början utav 90-talet?


Ja, eller Novalie. :)
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Språket



Logga in