Vackraste förnamnen

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vackraste förnamnen

Inläggav Alien » 2017-05-06 1:15:01

Jag tycker "kreativa" stavningar är "tacky". Ser bara felstavat ut och kommer att stavas fel. Och är Livian ett flick- el pojknamn? Mirabel el Mirabelle vore jättevackert!

Astrid och Tyra är fina fornnordiska namn. Alina är ett vackert gammalt namn.

Finns så många fina namn redan om man orkar leta upp dem; behövs inte skapa nya. De nya är sällan lika fina som de gamla, tycker jag.r

Men det finns undantag. Jag tycker blomnamn är vackra. De traditionella är Rosa, Rose, Iris, Lily, Viola och Linnéa. Sedan har jag sett Malva, vet inte om det är nytt el nygammalt, men det är fint. Och Jasmine som väl kommer från en annan kultur från början, så jag ser för mig en mörkhårig liten tjej.

Dubbelnamn är ett annat sätt att skapa nya namn, fanns ju redan på vikingatiden (Torbjörn, Ragnfrid). Mycket hånade är 40-talsnamnen (allt som påminner om gamla käringar är värt att förakta) typ Inga-Lisa, Britt-Marie och Gun-Britt. Men det finns moderna varianter typ Ylva-Li, Saga-Mi, Nova-Linn, Nikki-Lo.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vackraste förnamnen

Inläggav Toblerone » 2017-05-06 9:56:04

Det jag har emot "kreativa stavningar" är dels att barnet kanske får jobbigt i.o.m. att det blir felstavningar och man får förklara, och folk kanske suckar för att de tycker det är onödigt tillkrånglat. Och vissa stavningar går ju bara längre bort från hur det verkligen uttalas. Så som Mirrabele. Det är ju ett långt i - alltså enkel konsonant (r), och ett kort e - alltså dubbel konsonant (l). Är inte det en frukt också?

Jag gillar en del ryska namn, så som Nikita, Sascha, Natascha, Irina, Anastasia

Jag gillar också två-staviga engelska pojknamn - min äldste son har ett sånt, t.ex. Justin, Connor, Darren, Kieran, Jayden. Tyvärr så räknas många som "white-trash-namn" - inte att man man ska bry sig alltför mycket om det, men till slut kan man inte låta bli för att namnen får extremt dåligt "rykte". Framför allt nog Kevin, som också i grunden är ett riktigt fint namn.

Några namn som inte jag fick döpa mina barn till (deras pappa var emot):

India

Andromeda

Demian

Frank

Falk

Celia

Raphael
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vackraste förnamnen

Inläggav Huggorm » 2017-05-06 11:27:46

Toblerone skrev:Jag gillar en del ryska namn, så som Nikita, Sascha, Natascha, Irina, Anastasia
Bra namn men bara när de används som kvinnonamn, mansnamn skall med undantag av Ola inte sluta på A.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vackraste förnamnen

Inläggav Alien » 2017-05-06 12:14:59

Men det är ju ryska namn, så varför ska de inte sluta på A? Många ryska mansnamn/smeknamn slutar ju på A, tänk bara på Onkel Vanja (som förstås egentligen heter Ivan).

Men många tycks ha fördomen att mansnamn inte får sluta på A, alltså ses Nikita som kvinnonamn i USA. Och i Sverige, som apar efter USA i allt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vackraste förnamnen

Inläggav slackern » 2017-05-06 12:34:53

Alien skrev:Men det är ju ryska namn, så varför ska de inte sluta på A? Många ryska mansnamn/smeknamn slutar ju på A, tänk bara på Onkel Vanja (som förstås egentligen heter Ivan).

Men många tycks ha fördomen att mansnamn inte får sluta på A, alltså ses Nikita som kvinnonamn i USA. Och i Sverige, som apar efter USA i allt.

Skitsnack att Sverige härmar USA i allt.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vackraste förnamnen

Inläggav Huggorm » 2017-05-06 13:39:00

Alien skrev:Men det är ju ryska namn, så varför ska de inte sluta på A? Många ryska mansnamn/smeknamn slutar ju på A, tänk bara på Onkel Vanja (som förstås egentligen heter Ivan).

Men många tycks ha fördomen att mansnamn inte får sluta på A, alltså ses Nikita som kvinnonamn i USA. Och i Sverige, som apar efter USA i allt.
Det är inte en fördom, det är en sedvänja att mansnamn inte slutar på A i Sverige. Och naturligtvis utgick jag från att använda namnen här i Landet, sedan kan Chrusjtjov klaga om han vill
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Re: Vackraste förnamnen

Inläggav slackern » 2017-05-06 13:42:40

Huggorm skrev:
Alien skrev:Men det är ju ryska namn, så varför ska de inte sluta på A? Många ryska mansnamn/smeknamn slutar ju på A, tänk bara på Onkel Vanja (som förstås egentligen heter Ivan).

Men många tycks ha fördomen att mansnamn inte får sluta på A, alltså ses Nikita som kvinnonamn i USA. Och i Sverige, som apar efter USA i allt.
Det är inte en fördom, det är en sedvänja att mansnamn inte slutar på A i Sverige. Och naturligtvis utgick jag från att använda namnen här i Landet, sedan kan Chrusjtjov klaga om han vill

Själv trodde jag att det var Trotskij som klagade.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vackraste förnamnen

Inläggav Huggorm » 2017-05-06 13:47:07

slackern skrev:Själv trodde jag att det var Trotskij som klagade.
Varför? Han verkar ju ha hetat Lev/Leo?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Re: Vackraste förnamnen

Inläggav slackern » 2017-05-06 13:48:25

Huggorm skrev:
slackern skrev:Själv trodde jag att det var Trotskij som klagade.
Varför? Han verkar ju ha hetat Lev/Leo?

Jo men det namnet jag nämnde var ett smeknamn.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vackraste förnamnen

Inläggav Huggorm » 2017-05-06 13:52:12

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:Själv trodde jag att det var Trotskij som klagade.
Varför? Han verkar ju ha hetat Lev/Leo?

Jo men det namnet jag nämnde var ett smeknamn.
Jag fattar inte men det gör inget :-)Happy
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vackraste förnamnen

Inläggav Toblerone » 2017-05-06 13:52:48

Huggorm skrev:]
Alien skrev:Men det är ju ryska namn, så varför ska de inte sluta på A? Många ryska mansnamn/smeknamn slutar ju på A, tänk bara på Onkel Vanja (som förstås egentligen heter Ivan).

Men många tycks ha fördomen att mansnamn inte får sluta på A, alltså ses Nikita som kvinnonamn i USA. Och i Sverige, som apar efter USA i allt.
Det är inte en fördom, det är en sedvänja att mansnamn inte slutar på A i Sverige. Och naturligtvis utgick jag från att använda namnen här i Landet, sedan kan Chrusjtjov klaga om han vill


Jag håller inte med. Världen blir mer internationell och folk börjar lära sig att det inte alltid är så att namn på A är kvinnonamn. Vi har också namnet Ola, och diverse smeknamn så som Berra. Och det är inte bara i Ryssland. Ta t.ex. Nicola och Andrea, som är manliga namn i Italien. Italienerna har vant sig att massor med kvinnor heter så i andra länder. Jag har också märkt att t.ex. turkiska namn inte har något koncept alls, vad kvinno- och mansnamn ska sluta på. Det finns inget system i det hela, man kan inte ens gissa om det är en kille eller tjej om man inte vet om namnet är kvinnligt eller manligt.

Bara Kolja ska man kanske undvika i Sverige. :lol:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Vackraste förnamnen

Inläggav slackern » 2017-05-06 13:56:08

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Varför? Han verkar ju ha hetat Lev/Leo?

Jo men det namnet jag nämnde var ett smeknamn.
Jag fattar inte men det gör inget :-)Happy

Nja tänkte mer på en ryss som klagar.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vackraste förnamnen

Inläggav slackern » 2017-05-06 13:57:51

Toblerone skrev:
Huggorm skrev:]
Alien skrev:Men det är ju ryska namn, så varför ska de inte sluta på A? Många ryska mansnamn/smeknamn slutar ju på A, tänk bara på Onkel Vanja (som förstås egentligen heter Ivan).

Men många tycks ha fördomen att mansnamn inte får sluta på A, alltså ses Nikita som kvinnonamn i USA. Och i Sverige, som apar efter USA i allt.
Det är inte en fördom, det är en sedvänja att mansnamn inte slutar på A i Sverige. Och naturligtvis utgick jag från att använda namnen här i Landet, sedan kan Chrusjtjov klaga om han vill


Jag håller inte med. Världen blir mer internationell och folk börjar lära sig att det inte alltid är så att namn på A är kvinnonamn. Vi har också namnet Ola, och diverse smeknamn så som Berra. Och det är inte bara i Ryssland. Ta t.ex. Nicola och Andrea, som är manliga namn i Italien. Italienerna har vant sig att massor med kvinnor heter så i andra länder. Jag har också märkt att t.ex. turkiska namn inte har något koncept alls, vad kvinno- och mansnamn ska sluta på. Det finns inget system i det hela, man kan inte ens gissa om det är en kille eller tjej om man inte vet om namnet är kvinnligt eller manligt.

Bara Kolja ska man kanske undvika i Sverige. :lol:

I någon utav baltstaterna kan man heta Kuk.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vackraste förnamnen

Inläggav Alien » 2017-05-06 14:02:43

Huggorm skrev:
Alien skrev:Men det är ju ryska namn, så varför ska de inte sluta på A? Många ryska mansnamn/smeknamn slutar ju på A, tänk bara på Onkel Vanja (som förstås egentligen heter Ivan).

Men många tycks ha fördomen att mansnamn inte får sluta på A, alltså ses Nikita som kvinnonamn i USA. Och i Sverige, som apar efter USA i allt.
Det är inte en fördom, det är en sedvänja att mansnamn inte slutar på A i Sverige. Och naturligtvis utgick jag från att använda namnen här i Landet, sedan kan Chrusjtjov klaga om han vill


Det är en sedvänja för svenska namn. Men nu gällde det här ryska namn. Även bibliska mansnamn slutar ofta på A (Mika, Noa/h, Jona etc). Vi har lånat in utländska namn länge (bibliska dvs hebreiska/grekiska namn, tyska, franska, engelska). Det är ett sätt att utöka namnfloran utan att ta till konstiga stavningar el nypåhittade namn. Dessutom finns det ju många barn med rötter i fler än en kultur.

Själv tycker jag det är respektlöst mot den kultur man lånar in namnet ifrån att använda namnet för motsatt kön. Det är också alltid mansnamn som används för flickor, inte tvärtom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vackraste förnamnen

Inläggav Toblerone » 2017-05-06 14:23:16

slackern skrev:
Toblerone skrev:
Huggorm skrev:]Det är inte en fördom, det är en sedvänja att mansnamn inte slutar på A i Sverige. Och naturligtvis utgick jag från att använda namnen här i Landet, sedan kan Chrusjtjov klaga om han vill


Jag håller inte med. Världen blir mer internationell och folk börjar lära sig att det inte alltid är så att namn på A är kvinnonamn. Vi har också namnet Ola, och diverse smeknamn så som Berra. Och det är inte bara i Ryssland. Ta t.ex. Nicola och Andrea, som är manliga namn i Italien. Italienerna har vant sig att massor med kvinnor heter så i andra länder. Jag har också märkt att t.ex. turkiska namn inte har något koncept alls, vad kvinno- och mansnamn ska sluta på. Det finns inget system i det hela, man kan inte ens gissa om det är en kille eller tjej om man inte vet om namnet är kvinnligt eller manligt.

Bara Kolja ska man kanske undvika i Sverige. :lol:

I någon utav baltstaterna kan man heta Kuk.


Och i Norge kan man heta Snorre. Jag har också träffat på två turkiska pojkar med olämpliga namn (för att bo i Sverige), nämligen Göktuk och Tufan. Förutom Tufan finns det också Tyfun. Det är väl nån slags storm? :lol:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vackraste förnamnen

Inläggav Dagobert » 2017-05-06 14:25:17

Man bör välja namn som barnet kan tycka är bra livet igenom.

Inte namn som speglar föräldrarnas egna förhoppningar och intressen.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vackraste förnamnen

Inläggav Alien » 2017-05-06 14:49:01

Dagobert skrev:Man bör välja namn som barnet kan tycka är bra livet igenom.

Inte namn som speglar föräldrarnas egna förhoppningar och intressen.


Jaså, vi valde ett namn som vi tyckte var fint. Hur ska man veta vilket namn som barnet tycker är bra hela livet? Barnet får allt vackert finna sig i vad föräldrarna bestämt, iaf tills det är gammalt nog att självt byta namn.

Däremot kan man förstås undvika namn som betyder något opassande el löjeväckande på svenska. Men de barn som har sådana namn har väl fått det i hemlandet innan familjen flyttade till Sverige.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-06 15:11:36

Aceber:

Lovalie tycker jag är sliskigt.
Livia är fint, men Livian ser konstigt ut.
Tyra hette min mormors elaka styvmor, så det är förstört för mig.
Adele förknippar jag bara med sångerskan.
Mirrabele - stavas det verkligen så? Mirabel är ganska fint, men det här ser bara tillgjort ut.
Wintra - kan inte bestämma mig för om det är coolt eller lite fånigt.
Leialovisa låter pretentiöst.
Steffanny - gillar inte Stephanie heller, men med den här stavningen blev det horribelt.
Alina är fint.
Alexis - pojke eller flicka? Ingen favorit.
Vincent är OK.
Elajah ser tillgjort ut.
Adrian är fint.
Astrid är fint.
Minnea är OK.
Fred är fint om det uttalas som det svenska ordet "fred".
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-06 15:15:46

Alien skrev:
Dubbelnamn är ett annat sätt att skapa nya namn, fanns ju redan på vikingatiden (Torbjörn, Ragnfrid). Mycket hånade är 40-talsnamnen (allt som påminner om gamla käringar är värt att förakta) typ Inga-Lisa, Britt-Marie och Gun-Britt. Men det finns moderna varianter typ Ylva-Li, Saga-Mi, Nova-Linn, Nikki-Lo.


Torbjörn och Ragnfrid är inte dubbelnamn utan ditematiska namn. :-)196
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-06 15:18:15

slackern skrev:I någon utav baltstaterna kan man heta Kuk.


Kukk. Estniska för tupp.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-06 15:21:04

Toblerone skrev:
Och i Norge kan man heta Snorre. Jag har också träffat på två turkiska pojkar med olämpliga namn (för att bo i Sverige), nämligen Göktuk och Tufan. Förutom Tufan finns det också Tyfun. Det är väl nån slags storm? :lol:


Gökturk antar jag betyder "himmelsturk", för gök betyder himmel på turkiska. Tufan betyder mycket riktigt tyfon.

Okej, skall sluta posta i den här tråden nu...kan bara inte hejda mig när det handlar om namn... :-)002
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav Alien » 2017-05-06 15:28:29

Kahlokatt skrev:
Alien skrev:
Dubbelnamn är ett annat sätt att skapa nya namn, fanns ju redan på vikingatiden (Torbjörn, Ragnfrid). Mycket hånade är 40-talsnamnen (allt som påminner om gamla käringar är värt att förakta) typ Inga-Lisa, Britt-Marie och Gun-Britt. Men det finns moderna varianter typ Ylva-Li, Saga-Mi, Nova-Linn, Nikki-Lo.


Torbjörn och Ragnfrid är inte dubbelnamn utan ditematiska namn. :-)196


Och vad är ditematiska namn då? Något finare än vanliga dubbelnamn?

I praktiken är det iaf namn som består av två olika delar. Man kan heta Tor, Björn och Tor-Björn/Torbjörn, så jag ser det iaf som ett dubbelnamn precis som Carl-Axel och Majgull.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vackraste förnamnen

Inläggav Toblerone » 2017-05-06 15:30:27

Kollade just på en tysk dokumentär om en judisk man i Berlin, som heter Akiba. Där har vi också ett namn på A. Och jag har aldrig hört det förut. Men det ska vara hebreisk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Akiba_(given_name)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vackraste förnamnen

Inläggav Toblerone » 2017-05-06 15:33:42

Kahlokatt skrev:
Toblerone skrev:
Och i Norge kan man heta Snorre. Jag har också träffat på två turkiska pojkar med olämpliga namn (för att bo i Sverige), nämligen Göktuk och Tufan. Förutom Tufan finns det också Tyfun. Det är väl nån slags storm? :lol:


Gökturk antar jag betyder "himmelsturk", för gök betyder himmel på turkiska. Tufan betyder mycket riktigt tyfon.

Okej, skall sluta posta i den här tråden nu...kan bara inte hejda mig när det handlar om namn... :-)002


Du behöver väl inte hejda dig heller? Har du också namn som specialintresse (för det har jag)? Det är ju inte så kontroversiellt att folk kommer att störa sig på det eller?

Vad jag minns så stavades det Göktuk - utan R. Men jag är inte helt säker. Tufan tycker jag låter för mig som "två jävlar". :lol: Men det är tufft. Men jag har också sett stavningar som Tyfon eller Tyfun.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Språket



Logga in