Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tror du att det är hälsosamt med stenålderskost?

ja
34
72%
nej, stenåldersmänniskor var korkade
6
13%
annat, motivera
7
15%
 
Antal röster : 47

Inläggav gemini » 2011-01-10 14:20:01

Kvasir skrev:Å andra sidan var medellivslängden mycket lägre då än nu, så det är inte självklart att stenålderskosten lämpar sig för att leva ett långt liv.


Jag tror det kan ha en del att göra med levnadsförhållanderna.

Jag tror mycket på stenålderskost och även LCHF, även om jag själv inte efterföljer den speciellt bra. Tyvärr är ju kolhydrater billigast.
Senast redigerad av gemini 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Inläggav Mellanvärld » 2011-01-10 17:37:56

Maldita skrev:Jag vet inte, men man kan aldrig veta om man inte har provat. Troligtvis provar jag inte, de jag har nu får inte direkt lyxmat (havregryn och varandra är vad de äter), så jag antar att de inte kommer smaka så gott. Majskyckling smakar tydligen lite majs för att den är uppfödd på majs, så då borde kanske samma grej gälla för mjölmaskar.

Jag har käkat myror som liten, svartmyror. Ett hett tips är att ta bort huvudet från dem då deras käkar låses i dödsögonblicket (så de kan bita sig fast i halsen på en och sedan vara svåra att få bort ens med pincett).
Får mig att tänka på klingonsk mat; tror inte jag skulle klara av att äta levande mat.
Senast redigerad av Mellanvärld 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Inläggav Parvlon » 2011-01-22 9:10:36

Hittade en intressant sida.

Jägar- och samlarfolk

Tyvärr är informationen när det gäller människans kost flera tusen år tillbaka i tiden väldigt begränsad. Men kanske behöver vi inte gå så långt tillbaka i tiden. För bara några decennier sedan fanns det flera folkgrupper som levt traditionsenligt på ett sätt som de fått ärva från sina förfäder. De flesta av dessa folk verkar också, sett till den bristfälliga information som finns om dem, levt mer eller mindre fria från dagens västerländska sjukdomar. Dessa folkgrupper används därför ofta som någon slags backspegel för att se tillbaka i tiden och få en uppfattning om hur människan åt förr.

Weston A. Price är väldigt känd när det kommer till denna fråga och hans bok finns numera att läsa gratis på nätet för den som är intresserad. I den boken redogör han för en väldig massa folkgrupper och hur de äter och påvisar hur den västerländska kosten bidrog till dålig tandhälsa samt hur folk med ursprunglig kost helt saknade dessa dentalproblem trots att ingen ens sett varken tandborste eller tandkräm. Loren Cordain, en av de mest kända forskarna i världen när det gäller vår kost förr i tiden, gjorde år 2000 en stor genomgång av kosten hos olika jägar- och samlarfolk (7). Efter att ha inkluderat information om 229 olika folk kom Cordain fram till följande troliga siffror:

Proteinintaget stod för mellan 19-35 E %
Kolhydrater stod för mellan 22-40 E %
Fett stod för mellan 28-58 E%

Eller för att säga det på ett annat sett. Jägar- och samlarfolk verkar ha ätit ungefär hur som helst. Precis som när det gäller den troliga kosten för människan för flera tusen år sen såg Cordain också en tydlig trend där mer nordliga folk var mer beroende av animalisk föda än folk som bodde närmre ekvatorn .
...
Som läsaren förhoppningsvis förstår blir det väldigt löjligt när man ska börja diskutera “optimal” fördelning mellan kolhydrater, fett och protein ur ett evolutionärt synsätt. Det finns dock mer övergripande saker som man med större säkerhet kan säg om vår kost idag som inte överensstämmer med vår kost förr.

I undersökningen Riksmaten – Barn från 2003 kom livsmedelsverket fram till att barn och ungdomar får 23-25 % av sin energi från godis, läsk, snacks och bakverk (16). Det här är i mina ögon helt löjliga siffror och utan säkra siffror kan jag garantera att ingen folkgrupp tidigare fått så mycket energi från så näringsfattig mat. Glöm inte heller bort att dessa siffror till mycket stor del baseras på vad barnens föräldrar redovisat och vi vet att det finns en stor felrapportering här. Socialt accepterade svar är inte ovanligt trots enkäters anonymitet och dessutom tenderar människor att glömma bort “småsaker” som den där extra bullen eller att man stoppar i sig en karamell från skålen när man passerar förbi. Inte otänkbart att siffrorna alltså är missvisande låga till och med.


Vete, Majs och Soyabönor står för en väldigt stor del av USA's kaloriintag och troligen vårt med

I USA uppskatta man att ungefär 20 % av deras totala energiintag kommer från tillsatt sojaolja (17) och 25 % är från socker eller fruktossirap (high-fructose corn syrup) (18). En stor andel av de andra kolhydraterna som de får i sig kommer från raffinerade veteprodukter (18). Trenden är inte lika tydlig i Sverige men jag kan lova er att den finns där. Livsmedelsverket håller just nu på att sammanställa Riksmaten 2010 vilket ska bli väldigt intressant att titta på när de publiceras.
...
I de citat jag gett ovan ser ni att mer eller mindre alla som diskuterar evolution och vad vi är anpassade för att äta väljer ganska fritt vad de väljer att tro på. Vissa av deras förbud är för livsmedel som funnits mer eller mindre hela tiden i vår kost medan de välkomnar andra livsmedel som bara funnits i några tusen och som en majoritet av befolkningen bevisligen faktiskt inte tål. Någon är så extrem så maten ska vara rå trots att människan troligen har kokat sin mat i över 250 000 år. Trots denna regel så är mejeriprodukter dock okej för samma person. LCHF är den enda diet jag kan komma på som har en rekommenderad makronutrientfördelning som det inte finns något motsvarande exempel av hos jägar- och samlarfolk. Trots detta är det nog dem som för närvarande mest brukar slänga runt med evolutionsargument. Jag har inte läst många LCHF-böcker men de jag har läst brukar alla inleda med ett kapitel om “vår evolution”.

Efter detta väldigt långa inlägg hoppas jag de flesta förstår varför jag skrev som jag skrev i mitt inlägg om matrevolutionen. Vill du äta som en stenåldersmänniska. Se till att äta varierat, undvik raffinerade produkter och försök att minska på ditt omega-6 intag samtidigt som du försöker få i dig mer omega-3, både från plantföda och animalisk föda. Det vill säga i stort sett rent sunt förnuft och inget som jag någonsin sett någon motsätta sig. Möjligen då balansen mellan omega-6 och omega-3 där slutsatserna inte är klara utan det verkar snarare som att det är brist på omega-3 som är problemet, inte för mycket omega-6 (27, 28, 29).
http://traningslara.se/stenalderkost-pa ... rfolk-osv/
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Grimuald » 2011-01-22 10:47:53

Intressant läsning, har just läst boken "Stenålderskost" av Loren Cordain från 2002.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav geocache » 2011-01-22 11:08:37

Maldita skrev:Jag vet inte, men man kan aldrig veta om man inte har provat. Troligtvis provar jag inte, de jag har nu får inte direkt lyxmat (havregryn och varandra är vad de äter), så jag antar att de inte kommer smaka så gott. Majskyckling smakar tydligen lite majs för att den är uppfödd på majs, så då borde kanske samma grej gälla för mjölmaskar.

Jag har käkat myror som liten, svartmyror. Ett hett tips är att ta bort huvudet från dem då deras käkar låses i dödsögonblicket (så de kan bita sig fast i halsen på en och sedan vara svåra att få bort ens med pincett).


:? :-)060
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Stenålderskost, den bortglömda dieten

Inläggav Elysium » 2011-04-22 11:50:21

För den som önskar ta del av en introduktion till paleokosten kan följande länkar vara användbara:

http://www.staffanlindeberg.com/
http://www.staffanlindeberg.com/Evolutionsmedicin.html

Har sammanställt flertalet recept i följande länk från diverse litteratur och kokböcker samt från egen aktivitet i köket:

http://paleokost.bloggsida.se/

Personligen tillämpar jag denna kost sedan lång tid tillbaka och det är en kosthållning jag uppskattar och trivs med. Tidigare idrottade jag på nationell nivå, och då ringde mat- och sovklockan regelbundet in för servering av paleokost eller aktivitet i utsträckt position. Numera, när jag är pensionerad från allt annat än "stillsam utövning" av idrottsdisciplinen, har paleokosten ändå kommit att följa med mig som en ryggsäck med relativt hårt åtdragna axelband.

Min erfarenhet är att kosten är särskilt tillämpbar i hushåll där man av allergier eller av andra skäl inte äter råvaror som innehåller gluten eller mjölkprodukter. Men även i hushåll och vid middagsbjudningar där sällskapet består av blandat veganer, vegetarianer och de som gärna äter animalisk föda. Grönsakerna och de ugnsstekta rotfrukterna etc. lagas då separat, och de som vill får tillsätta animaliska livsmedel som serveras vid sidan om. Är det någon som äter veganmat så brukar det vara uppskattat att servera baljväxter (ej paleokost) vid sidan om.

Oftast kan man inom paleokosten hitta på ett substitut till omtyckta produkter som inte ingår i kosthållningen.

Exempelvis:
-Pastan ersätts av squashs skuren i pastaliknande "strängar"
-Riset ersätts av hackad kryddad blomkål
-Havregrynsgröten ersätts av bovetegröt (bovete är en ört, fri från gluten)
-Mjölken ersätts av mandelmjölk
-Socker byts ut mot honung i tex. äppelkakan och i saftkoket.

Eftersom nötter ingår i flera paleorecept så behöver man vara ytterst försiktig vid nötallergi. Alla nötter utom jordnötter (JN är egentligen ingen nöt, utan en baljväxt) ingår i paleokosten.

Som kuriosa kan nog matlagning tänkas vara ett av mina specialintressen. Börjar misstänka det lite smått i alla fall. :wink:
Elysium
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2011-04-17

Re: Stenålderskost, den bortglömda dieten

Inläggav Parvlon » 2011-09-29 23:58:16

Tror att om man har en förkärlek för att äta kadaver så kan man dras till denna diet. Verkar dock som att de malde mjöl på stenåldern, något som många inte vill tro, bl.a den där Staffan som menar på sin hemsida att resultatet av hans inbillningsvärld är vad vi är programmerade av att äta.

Gammal "nyhet" visserligen. Från 2010.
Evidence suggests the diet of Stone Age humans did include, in some form, the refined starches and grains that are excluded from the paleolithic diet. There is evidence that Paleolithic societies were processing cereals for food use at least as early as 23,000[82][83] or 30,000 years ago,[84] and possibly as early as 105,000[85] or 200,000 years ago.[86]
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/ ... ithic_diet

http://www.nature.com/news/2010/101018/ ... 0.549.html
http://blogs.discovermagazine.com/80bea ... ld-grains/
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Stenålderskost, den bortglömda dieten

Inläggav lasseivägen » 2011-09-30 0:29:06

Varför får inte jag äta småsten när aktiebolaget åtvidaberg.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Stenålderskost, den bortglömda dieten

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-09-30 3:10:26

Huruvida en kost är bra eller inte är så individuellt att det aldrig kan finnas ett bra svar. DNA, metabolism, motion, aptit, sömn, tankeverksamhet, ambition och framför allt vad man vill ha ut av kosten är ju väldigt individuellt.

Jag kan inte påstå att jag provat massor olika koster för att se vilka som kan ha eventuell positiv effekt för mig (jag ligger väl 12-17 kg under min idealvikt, så för mig vore det väl att gå upp i vikt och hålla den ungefär där), men samtidigt bryr jag mig inte sådär jättemycket heller. Jag föredrar att äta vad jag tycker är gott och som gör mitt liv mer njutbart på kort sikt, vilket även gäller övriga livsstilsval (med undantag för saker som kan påverka andra människor, varför jag väldigt sällan intar alkohol och då håller det till ett minimum, vilket innebär att jag aldrig varit full. Jag hade kanske rökt cigarr(-ill) på regelbunden basis om jag ansåg att det gav mig tillräckligt mycket för att rättfärdiga priset, muncancer och dylikt hade inte påverkat beslutet avsevärt).

I praktiken innebär detta kostmässigt en hel del pommes frites, klyftpotatis, potatiskroketter och dylikt, med kött (gärna nötkött) i stora lass och helst såser i béarnaise-stuket, eller ketchup. Jag dricker nästan uteslutande kolsyrade drycker (Coca-cola i synnerhet), och det har gått över 1 ½ år sedan jag senast drack kranvatten, och jag äter en hel del godis och chips (då jag ofta enbart äter ett mål mat (middag), med undantag av de dagar då jag äter lunch, vilket händer lite oftare på sistone). Jag motionerar numera ingenting, men hoppas kunna börja göra det så småningom (mer för att få bättre dygnsrytm och aptit för att hjälpa min skolgång än för att "leva längre").

Om jag hittar någon att spendera resten av mitt liv och skaffa barn tillsammans med kommer jag förmodligen ändra den attityden ganska mycket.

Min poäng med allt detta är att olika bantningskurer och diverse för det mesta är bullshit. Visst kan man hjälpas på lång sikt av dem om man hittar den rätta, men det bästa är ändå att hitta en levnadsstil som passar en själv. Om ens över- eller undervikt inte ger en alltför stora svårigheter i vardagen kanske man borde acceptera att man är som man är. Man kan vara genetiskt programmerad att vara över- eller underviktig (vad västvärldens normer anbelangar), och då kan man rentav leva kortare om man strävar efter att gå ner eller upp i vikt.

En stabil och helst mång-/allsidig kost som håller en på relativt jämn nivå är mycket bättre än att gå upp och ner 10 kilo om vartannat, och att ligga runt sin "optimalvikt" (om sådan nu finns ur ett medicinskt perspektiv) innebär inte att man per automatik lever längre, eller mår bättre. Mycket av det här är affärer och utnyttjande av människors tillit till auktoriteter, men alla får göra som de vill. Jag lägger hellre pengar på tre kebabtallrikar än på en GI/Stenålders/Atkins/Whatever-receptbok jag aldrig kommer använda. :)
Rimbaudelaire
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2011-09-27

Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Inläggav Alien » 2017-03-04 2:25:27

Bump!

Att man mår bra just nu är inget argument för att fortsätta med en ohälsosam kost. När man får diabetes mår man inte så bra och riskerar slaganfall, hjärtinfarkt, bllndhet, amputation etc.

En doktorsavhandling om stenåldersdieten.

GP skrev:Så småningom kom hennes forskning att utmynna i avhandlingen Effects of diet intervention on body composition and ectopic fat accumulation in obese postmenopausal women. Därigenom kom hon också att bli den första forskaren i världen som studerat effekterna av stenålderskost under längre tid.

- Vi började med en liten pilotstudie på tio överviktiga kvinnor i pensionsåldern som fick äta paleolitisk kost under fem veckor. Vi fick enormt fina resultat på så kort tid. Bland annat gick de ner ett kilo i veckan, vilket var betydligt mer än vi hade förväntat oss.

Förutom att kvinnornas energiintag minskade snabbt, syntes även effekter som minskat blodtryck, mindre mängd blodfetter och mindre inlagring av fett i levern.
http://www.gp.se/livsstil/mat/snabb-h%C ... st-1.64185

Det finns alltså stora fördelar med att äta stenålderskost. Men alla dieter gör att man tänker på vad man äter och därmed automatiskt äter mindre. Och stenåldersmänniskorna var ju inte så bortskämda som vi, som kräver omväxling.

- Framför allt upplevde nog deltagarna stenåldersdieten som lättare. Man kunde äta hur mycket man ville av det som ingick i denna kost utan restriktioner. Det är enkelt och tydligt vad som är förbjudet. Nackdelen kan vara att den upplevs som besvärlig – den är dyr och det är svårt att vara spontan när man äter ute eller går på kafé.


Jag tycker stenåldersdieten påminner en del om LCHF-dieten:

Så äter du paleolitiskt

Ät/drick obegränsat av:

- magert kött, gärna naturbeteskött eller vilt, fisk, skaldjur

- grönsaker, rotfrukter

- frukt (färsk och torkad)

- kranvatten

Ät/drick i begränsad mängd (om så önskas):

- ägg (ett per dag)

- nötter, särskilt valnötter (i andra hand mandel)

- potatis (högst 2 medelstora per dag)

- lingonsylt, thai-ketchup etc. (högst 2 msk per dag)

- rapsolja, olivolja (högst 1 msk per dag)

- vin (högst ett glas per dag)

Undvik så långt som möjligt:

- mejeriprodukter (även magra)

- smör, alla sorters margarin, olja av annan typ än raps- och olivolja

- spannmål (vete, havre, ris etc.)

- socker (godis, läsk, saft)

- öl, vichyvatten

- salt, kryddor med salt

(Källor: Staffan Lindeberg, Livsmedelsverket)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2017-03-04 3:01:53

Stenålderskosten är en nutida konstruktion.
http://traningslara.se/stenalderskost-p ... rfolk-osv/

En studie publicerad i november 2010 visar dock på att behandling av vegetabilier och möjligen även tillverkande av mjöl troligtvis var vanligt förekommande i stora delar av Europa redan för 30 000 år sen
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Inläggav Alien » 2017-03-04 4:40:14

Ja, då kanske det är maten under den äldre stenåldern, Paleolitikum, som är aktuell. F ö så åt man säkert inte lika mycket spannmålsbaserad mat för 10.000 år sedan som idag (bröd, bullar, kakor, pasta, pajer etc). Hursomhelst har många erfarit att de mått bra och gått ner i vikt av stenålderskost.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Inläggav elle » 2017-03-04 10:44:57

Pinghis Khan skrev:Stenålderskosten är en nutida konstruktion.

Ja naturligtvis

Hur ofta lyckades folk stjäla ägg eller döda något levande på stenåldern? Varje dag?

Jag skulle bli sjuk och må illa av "stenålderskosten"
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2017-03-04 23:56:18

Människor fanns i skilda områden så vad som var sann stenålderskost kunde nog variera väldigt mycket. Vissa områden var nog som himmelriket med frukt av olika slag redo att bara ätas när man ville. Eller med ett överflöd av fisk och skaldjur. Andra områden var säkert svårare att leva i och man fick uppfinna metoder att fånga djur och sedan vittja fällor, grilla olika råttdjur och sådant.

Jag undrar vad den allra första maträtten var, något de flesta ansåg gick bra ihop när man lagade det. Öfolken har lagat fisk och kokos länge men finns ju äldre folk än öfolken.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Inläggav Gizbar » 2017-04-03 16:47:45

"Undvik så långt som möjligt:

- mejeriprodukter (även magra)

- smör, alla sorters margarin, olja av annan typ än raps- och olivolja

- spannmål (vete, havre, ris etc.)

- socker (godis, läsk, saft)

- öl, vichyvatten

- salt, kryddor med salt"

Spannmål blir ett problem. Stenålderskost innebar i stora delar av världen att man tog tillvara frön av olika slag. Vildris och andra oförädlade former av t ex vete användes en hel del.

Fett och socker var eftertraktat. Så fort man fick tag i föda rikt på dessa blev det kalas.

En hel del havsmat innehöll mycket salt. Konsten att salta var känd i vissa delar redan under paleolitikum. Liksom jästa drycker (ex öl) och mineralrikt vatten.

Stenålderskost blir konstigt som namn. Man hade domestiserat djur redan under mellersta stenåldern. Så mjölk kan mycket väl ha varit en del av kosten.

Paleolitisk kost skulle kunna vara ett mer rättvisande namn.
Gizbar
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-05-08

Re: Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Inläggav Gizbar » 2017-04-03 16:50:05

Om man ser tankarna kring paleolitisk kost som ett försök att skapa en bra utgångspunkt för diskussion kring bra mat så är den ok.
Gizbar
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-05-08

Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-03 19:18:02

Gizbar skrev:Om man ser tankarna kring paleolitisk kost som ett försök att skapa en bra utgångspunkt för diskussion kring bra mat så är den ok.

Njaaa...
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2017-04-03 20:04:31

Gizbar skrev:Paleolitisk kost skulle kunna vara ett mer rättvisande namn.


På engelska talar man ju om paleo diet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2018-07-18 1:20:33

Alien skrev:Ja, då kanske det är maten under den äldre stenåldern, Paleolitikum, som är aktuell. F ö så åt man säkert inte lika mycket spannmålsbaserad mat för 10.000 år sedan som idag (bröd, bullar, kakor, pasta, pajer etc). Hursomhelst har många erfarit att de mått bra och gått ner i vikt av stenålderskost.


Man åt bröd.
For 14 400 år sedan.

https://www.hd.se/2018-07-17/varldens-a ... -an-forsta
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-07-18 9:39:47

Man skulle nog inte fått för sig att odla spannmål om man inte åt det innan som vilt. Man insåg väl frönas hållbarhet och sparade dem och sedan insåg man väl att man kunde få det att växa mera och på de platser man själv ville. En försäkring mot svält.

Det hände ju också som sagts i tråden att vissa höll sig med djur men odlade inte. Så de mjölkade nog. Vet inte om den delen räknas till den äldre eller yngre stenåldern dock. Den paleolitiska eran är den äldre stenåldern.

Det var dock nyare stenåldern som gav oss odling av grönsaker och redan på den tiden förfinades urvalet så att de vilda föregångarna inte ens var lika det de fick fram. Dvs att paleokosten tillåter att man äter föräldlade grönsaker borde vara fel, för under äldre stenåldern åt man bara det oförädlande. Men i paleokost får man äta förädlat, dvs neolitisk kost, men det verkar inte spela någon roll. Så på det sättet är paleokost en bluff, man åt faktiskt inte dessa grönsaker.

Självklart är det nyttigare att laga från rena råvaror, är väl mest det det handlar om egentligen. Vissa tål inte mjölk och mjöl, men då kan man väl ändå ta bort det, vissa tål ju inte andra saker så då äter man ju självklart inte dem heller.

Sedan så berodde det väl på om ens äkta paleokost var lågkolhydrat. Hade man säsongsbunden frukt så torkade man nog denna, och torkad frukt är extremt söt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Inläggav Fourier » 2018-07-18 11:20:05

Jag är skeptisk till att det är den bästa kosten för oss, men jag vill inte kalla stenåldersmänniskorna för korkade.
Fourier
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2017-06-04

Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2018-07-18 13:45:28

kiddie skrev:Man skulle nog inte fått för sig att odla spannmål om man inte åt det innan som vilt. Man insåg väl frönas hållbarhet och sparade dem och sedan insåg man väl att man kunde få det att växa mera och på de platser man själv ville. En försäkring mot svält.

Det hände ju också som sagts i tråden att vissa höll sig med djur men odlade inte. Så de mjölkade nog. Vet inte om den delen räknas till den äldre eller yngre stenåldern dock. Den paleolitiska eran är den äldre stenåldern.

Det var dock nyare stenåldern som gav oss odling av grönsaker och redan på den tiden förfinades urvalet så att de vilda föregångarna inte ens var lika det de fick fram. Dvs att paleokosten tillåter att man äter föräldlade grönsaker borde vara fel, för under äldre stenåldern åt man bara det oförädlande. Men i paleokost får man äta förädlat, dvs neolitisk kost, men det verkar inte spela någon roll. Så på det sättet är paleokost en bluff, man åt faktiskt inte dessa grönsaker.

Självklart är det nyttigare att laga från rena råvaror, är väl mest det det handlar om egentligen. Vissa tål inte mjölk och mjöl, men då kan man väl ändå ta bort det, vissa tål ju inte andra saker så då äter man ju självklart inte dem heller.

Sedan så berodde det väl på om ens äkta paleokost var lågkolhydrat. Hade man säsongsbunden frukt så torkade man nog denna, och torkad frukt är extremt söt.


Det finns också diverse kolhydratrika vilda rötter.
Och maginnehåll i djur osv.
Jag skulle vilja se den genomsnittlige paleo personen laga till en god maträtt på maginnehåll och lägga upp det på insta.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Inläggav Dagobert » 2018-07-18 22:52:13

kiddie skrev:Självklart är det nyttigare att laga från rena råvaror,

Vad är "rena råvaror"?
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Inläggav blitzen » 2018-07-19 0:04:11

Dagobert skrev:
kiddie skrev:Självklart är det nyttigare att laga från rena råvaror,

Vad är "rena råvaror"?


Varor som är i sitt ursprungliga skick, de har ej blivit processade. Gå till marknaden och köp ostron fångade samma dag och du har en ren råvara, gå till handeln och köp dem på burk, :-)056
Ryck upp en morot och skölj den, och du har även där en ren råvara.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Återgå till Intressanta intressen



Logga in