Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tror du att det är hälsosamt med stenålderskost?

ja
34
72%
nej, stenåldersmänniskor var korkade
6
13%
annat, motivera
7
15%
 
Antal röster : 47

Stenålderskost, den bortglömda dieten (Omröstning)

Inläggav Parvlon » 2009-09-05 7:35:40

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sten%C3%A5lderskost

Stenålderskost, eller paleolitisk kost som det även kallas, är en kosthållning som har blivit populär på senare tid. Det är enligt förespråkarna den kost som människan antas ha ätit under tiden som jägare och samlare fram till jordbrukssamhällets början i mellersta Östern för ca 10 000 år sedan. Paleolitikum, eller äldre stenåldern är en arkeologisk period som inleddes för omkring 2,3 miljoner år sedan och varade till omkring år 10 000 f.Kr.

Grunden i denna kosthållning bygger på antagandet att människan inte har förändrats, eller har förändrats väldigt lite, rent biologiskt, sedan Paleolitikum (äldre stenåldern) medan kosten har förändrats desto mer. Stenålderskosten är alltså ett försök att definiera en kost som ligger närmre den kost människan rent biologiskt är gjord för. Gjord för i meningen att det var den vi åt under vår evolutionära utveckling fram till den moderna människan, och som vår kropp följaktligen är anpassad till.

Tamboskap som inte får sin naturliga föda, utan föds upp på kraftfoder (spannmål, soja) får en ogynnsam fettsammansättning i köttet, med överskott på inflammationsdrivande omega-6-fetter. Samtidigt får de underskott på omega-3-fett. Gräsbetande tamboskap får en bra fettsammansättning med god balans mellan omega-3 och omega-6.


Jag undrar om de inte åt insekter också.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:20:54, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2009-09-05 11:39:04

Jag kan tänka mig att det är hälsosamt. Det finns onekligen en logik i resonemanget bakom stenålderskosten. Å andra sidan var medellivslängden mycket lägre då än nu, så det är inte självklart att stenålderskosten lämpar sig för att leva ett långt liv.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:20:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Stenålderskost, den bortglömda dieten

Inläggav Miche » 2009-09-05 12:13:16

Grunden i denna kosthållning bygger på antagandet att människan inte har förändrats, eller har förändrats väldigt lite, rent biologiskt, sedan Paleolitikum (äldre stenåldern) medan kosten har förändrats desto mer. Stenålderskosten är alltså ett försök att definiera en kost som ligger närmre den kost människan rent biologiskt är gjord för. Gjord för i meningen att det var den vi åt under vår evolutionära utveckling fram till den moderna människan, och som vår kropp följaktligen är anpassad till.

Jag anser att detta bygger på okunskap kring hur kroppen fungerar. Man har trott att DNA styr allt i kroppen, men relativt nyligen upptäckte forskarna som kartlagt människans DNA att det antagandet är bara en liten del av sanningen.

Det som är mycket viktigare för funktionerna i kroppen är bakterieuppsättningen, och den har förändrats mycket mer än DNA, faktum är att det finns klara fall av enäggstvillingar (som har samma DNA) som inte alls fungerar på samma sätt, därför att deras bakterieuppsättningar skiljer sig en hel del.

Jag tror alltså att en modern mathållning utan en massa konstgjort tjafs är det som behövs för att hålla en god hälsa under ett långt liv.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:20:54, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Kvasir » 2009-09-05 12:22:40

Miche, syftar du på att bakterierna i tarmarna kan bryta ner och omvandla födoämnena så att en del ämnen vi egentligen inte själva tillgodogöra oss ändå kan bli till nytta för oss efter bakterieprocessningen? Någon nämnde detta för en tid sedan i en annan tråd.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:20:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav serpentin » 2009-09-05 12:57:06

Jag åt stenålderskost under ett par år och mådde väldigt bra. Var smal, mätt, pigg. Mådde bra även mentalt. Dyr kost men inte särskilt komplicerad att tillaga.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:20:54, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Kvasir » 2009-09-05 13:06:01

serpentin skrev: ... men inte särskilt komplicerad att tillaga.


Nej, det klarade man väl redan på stenåldern. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:20:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav serpentin » 2009-09-05 13:22:31

Kvasir skrev:
serpentin skrev: ... men inte särskilt komplicerad att tillaga.


Nej, det klarade man väl redan på stenåldern. :)


:lol: Jo det är ju sant. Men vi är väl vana vid lite mer bekvämlighet nuförtiden. Att koka fisk i kokgrop tar ju några timmar.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:20:54, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Kvasir » 2009-09-05 13:26:17

serpentin skrev: :lol: Jo det är ju sant. Men vi är väl vana vid lite mer bekvämlighet nuförtiden. Att koka fisk i kokgrop tar ju några timmar.


Jag provade faktiskt kött tillagat i kokgrop och kryddat på stenåldersvis för inte så länge sedan. Det var riktigt gott. Fast jag slapp laga det själv och kunde titta på och fascineras av metoden istället.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:20:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Miche » 2009-09-05 13:49:15

Kvasir skrev:Miche, syftar du på att bakterierna i tarmarna kan bryta ner och omvandla födoämnena så att en del ämnen vi egentligen inte själva tillgodogöra oss ändå kan bli till nytta för oss efter bakterieprocessningen? Någon nämnde detta för en tid sedan i en annan tråd.

Japp!

Det är som med mjölk, många vuxna som har nordiskt påbrå kan dricka mjölk utan problem, de flesta andra folkslag klarar det inte.

Min teori är att bakteriefloran i kroppen har anpassat sig för kosten som vi ätit efter stenåldern. DNA har knappast något med nedbrytningen av kost att göra.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Kvasir » 2009-09-05 13:56:02

Miche skrev:Det är som med mjölk, många vuxna som har nordiskt påbrå kan dricka mjölk utan problem, de flesta andra folkslag klarar det inte.

Min teori är att bakteriefloran i kroppen har anpassat sig för kosten som vi ätit efter stenåldern. DNA har knappast något med nedbrytningen av kost att göra.


Men huruvida man tål mjölk beror väl på ett enzym i kroppen, inte på bakterifloran?

Om nu bakterierna spelar en väldigt viktig roll, då måste det ju framförallt handla om att äta en kost som matchar den bakteriflora man råkar ha i tarmarna. Alternativt anpassar sig bakterifloran, och då spelar det inte så stor roll vad man äter.

Fortfarande måste det rimligen vara viktigt att få i sig viktiga ämnen och en rimlig proportion mellan näringsämnen. Man kan nog knappast förlita sig på att bakterienrna omvandlar mellan kolhydrater, proteiner och fett så att slutförhållandet blir lämpligt.

Det som nämndes i en annan tråd nyligen var intressant, dock. Det handlade om att vissa människor skulle ha en bakterieflora som omvandlar även en del kolhydrater vi inte kan bryta ner till andra former som vi kan tillgodogöra oss, och att det skulle kunna förklara varför vissa människor är mera känsliga för kolhydrater och lättare går upp i vikt. Den som nämnde det (Flawed?) hade ingen referens, tyvärr.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2009-09-05 14:33:54

Mjölk har jag druckit i mängder, alltid. Fast slutade att dricka dagligen när jag flyttade hit jag bor nu, eftersom jag inte är och handlar så ofta.
Ett år här och så bröt jag foten.
Behöver inte vara ett samband, men det ligger närmast som förklaring till varför jag inte slapp gipset förrän ~1 månad extra hade gått.

Kvasir skrev:Jag kan tänka mig att det är hälsosamt. Det finns onekligen en logik i resonemanget bakom stenålderskosten. Å andra sidan var medellivslängden mycket lägre då än nu, så det är inte självklart att stenålderskosten lämpar sig för att leva ett långt liv.
Visserligen, men det kanske är vi som har feltänk när det gäller livslängden?
Inte konstigt då vi har den statliga pensionen att se fram emot.

Jag skulle kunna tänka mig att förkorta livet med 20år, om jag får det ~2% bättre. Resursslöseri tycker staten.

Det är säkert inte dåligt att tänka på vad man äter, men att DNA inte skulle ha med bakterieflorans kultur att göra, tycker jag låter konstigt, om det på något sätt är en nedärvd egenskap som gör att olika folkgrupper fixar det på olika sätt.
Var inte så länge sedan forskare menade på att DNA't/genetiken ändras av en människas beteende samt hur/vad man tänker (på).
Kommer inte ihåg vart jag läste det dock.

serpentin skrev:Jag åt stenålderskost under ett par år och mådde väldigt bra. Var smal, mätt, pigg. Mådde bra även mentalt. Dyr kost men inte särskilt komplicerad att tillaga.
Vad bra, då är den inte bortglömd ändå. :P
Mår du sämmre nu?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav serpentin » 2009-09-05 20:22:23

Parvlon skrev:Mår du sämmre nu?


Definitivt!
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav mnordgren » 2009-09-05 21:26:43

Känner en som kör på denna kost. För henne har det funkat bra, hon har gått ned en hel del.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Altus » 2009-09-05 21:36:34

Inte så oväntat är mitt svar ja, fast det betyder inte att jag håller med om hela resonemanget, eller kosten i sig in i minsta detalj. Men LCHF fungerar bra för mig och många andra. (Huruvida LCHF och stenålderskost är samma sak eller bara besläktade är ointressant i sammanhanget.)
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-05 21:41:43

Jag är naturligtvis övertygad om att det är nyttigt. Men jag tittar bara på prislappen när jag handlar, så ingen sån där mat för mig.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav tveskägg » 2009-09-13 22:02:58

Kvasir skrev:
Miche skrev:Det är som med mjölk, många vuxna som har nordiskt påbrå kan dricka mjölk utan problem, de flesta andra folkslag klarar det inte.

Min teori är att bakteriefloran i kroppen har anpassat sig för kosten som vi ätit efter stenåldern. DNA har knappast något med nedbrytningen av kost att göra.


Men huruvida man tål mjölk beror väl på ett enzym i kroppen, inte på bakterifloran?

Att man inte tål mjölksocker beror på att man saknar enzymet laktas i tunntarmen. Utan det kan man inte klyva mjölksocker till mindre sockerarter. Därför kan tarmen inte ta upp sockret, utan det fortsätter vidare till tjocktarmen där bakterier livnär sig på det genom jäsning, vilket bildar gas.

Laktas kodas av genen LCT. Alla gener börjar med en sekvens som talar om när och var den skall användas. Ursprungligen angav sekvensen att LCT bara skulle användas i tunntarmen under spädbarnsåren, eftersom det bara var under ammningen man kom i kontakt med större mängder mjölksocker i födan. Men med tiden har användningen förlängts, så att många människor numera producerar laktas i vuxen ålder.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Thurizas » 2009-09-24 15:45:07

Jag åt stenålderskost i några år för antalet år sedan och har nu börjat igen, just på grund av att mitt mående var som bäst när jag åt efter den här kosten.
Fram till detta så åt jag efter LCHF och kosten funkade rätt bra förutom att jag fick klåda av mjölkprodukterna som jag inte kan låta bli. I stenålderskosten så är det inga mjölkprodukter (vilket ni antagligen visste) och klådan har försvunnit.

Ett av mina specialområden är kost och hälsa. Jag finner det riktigt fascinerande att se hur kroppen kan påverkas av vad vi äter. Måendet, psyket, vikt osv. Riktigt häftigt. Och jag använder mig själv gärna som försöksperson och dokumenterar för mig själv hur de olika kosterna påverkar just min kropp.

Dock så måste jag säga att för just mig så har stenålderskosten varit den bästa.Och just därför har jag återgått till den.

Är jag den en enda här som äter stenålderskost?
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-24 19:58:57

Jag har prövat stenålderskost. Men jag har inte ork. Jag försöker mig på en blandning av stenålderskost och LCHF (och fuskande ibland).

Jag tål mjölk mycket bra och äter rätt mycket mjölkprodukter.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Thurizas » 2009-09-24 23:36:05

Bror Duktig skrev:Jag har prövat stenålderskost. Men jag har inte ork. Jag försöker mig på en blandning av stenålderskost och LCHF (och fuskande ibland).

Jag tål mjölk mycket bra och äter rätt mycket mjölkprodukter.


Detta låter riktigt intressant :D

Kan du berätta hur en typisk dag kan se ut för dig kost mässigt?

Fuska skall man kunna göra ibland, man skall leva med 8)
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Alien » 2011-01-10 3:54:59

Detta får man tydligen äta:
Människans föda under paleolitisk tid (2 miljoner - 10 tusen år f.Kr.) utgjordes av kött, fisk, skaldjur, rotfrukter, frukt, nötter, insekter, larver och vad som i övrigt fanns att tillgå. Mejeriprodukter, matfett, socker och spannmål, vilka idag tillför ca 70% av kaloriintaget i Sverige, saknades helt.
http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1848

Men jag skulle nog lägga till både ost och yoghurt, även om den inte fanns förrän under yngre stenåldern. Däremot avstår jag nog larverna. :roll:

På grund av att man varken åt bröd el socker, så hade man ingen karies då heller:
http://www.kostdoktorn.se/ingen-karies-pa-stenalderskost
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Maldita » 2011-01-10 9:24:10

Jag har mjölmaskar i en burk här hemma (mat till ödlorna), kanske skulle pröva? Med rätt kryddning lär det ju gå ned, liksom. Det enda obehagliga är om man känner hur deras små ben kittlar i halsen, eller att de rör sig i munnen. De ska tydligen vara fulla av protein, så de borde bli som små stekta ägg ("stelna" inuti) när de värms upp. Nyttigt är det ju, men jag vet inte om det är gott än så länge.
Senast redigerad av Maldita 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Arkimedes » 2011-01-10 9:33:42

Maldita skrev:Jag har mjölmaskar i en burk här hemma (mat till ödlorna), kanske skulle pröva? Med rätt kryddning lär det ju gå ned, liksom. Det enda obehagliga är om man känner hur deras små ben kittlar i halsen, eller att de rör sig i munnen. De ska tydligen vara fulla av protein, så de borde bli som små stekta ägg ("stelna" inuti) när de värms upp. Nyttigt är det ju, men jag vet inte om det är gott än så länge.

"Än så länge" ? Så du ska prova? :-)060
Senast redigerad av Arkimedes 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Maldita » 2011-01-10 10:24:32

Jag vet inte, men man kan aldrig veta om man inte har provat. Troligtvis provar jag inte, de jag har nu får inte direkt lyxmat (havregryn och varandra är vad de äter), så jag antar att de inte kommer smaka så gott. Majskyckling smakar tydligen lite majs för att den är uppfödd på majs, så då borde kanske samma grej gälla för mjölmaskar.

Jag har käkat myror som liten, svartmyror. Ett hett tips är att ta bort huvudet från dem då deras käkar låses i dödsögonblicket (så de kan bita sig fast i halsen på en och sedan vara svåra att få bort ens med pincett).
Senast redigerad av Maldita 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Arkimedes » 2011-01-10 11:02:10

Maldita skrev:Jag har käkat myror som liten, svartmyror. Ett hett tips är att ta bort huvudet från dem då deras käkar låses i dödsögonblicket (så de kan bita sig fast i halsen på en och sedan vara svåra att få bort ens med pincett).

:-)060
Senast redigerad av Arkimedes 2011-05-04 21:20:55, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Återgå till Intressanta intressen



Logga in