VILL du jobba?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

VILL du jobba?

Inläggav marxisten » 2017-02-03 11:01:19

Ja, självklart. Det är anledningen jag bytt från DV till AF och fått praktik på ett företag med inriktning på att ge ett jobb efter de varit en utbildning på det företaget (SEO i WordPress med länkuppbyggnad). Jag vill inte ha aktivitetsersättning (senare sjukersättning) hela livet, utan vill gå vidare.

Då jag känner jag nu mår så bra jag kan klara av det så ska jag ge det en chans.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

VILL du jobba?

Inläggav Fleure123 » 2017-02-03 14:06:14

Furienna skrev:
Fleure123 skrev:TACK, Furienna. Det hjälpte mig. Det är ju en bra variant av att ta något dag för dag. Att leva på och försöka utveckla lite tålamod.

Så bra att jag kunde hjälpa dig med mitt lilla inlägg. :D


Ja, tack, det var ett jättebra sätt att tänka. Jag tror att det inte "bara" är Asperger som är mitt problem nu, utan att det förmodligen är en utmattningsreaktion. Jag hade mycket mera energi tidigare. Så kanske får jag mer energi igen med tiden. Utmattning/"utbrändhet" lär ju bli bättre med tiden, och det gäller väl ha lite tålamod.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

VILL du jobba?

Inläggav nallen » 2017-02-03 17:37:30

Tuppes skrev:Ska man bli ekonomiskt oberoende skulle nog 10 miljoner räcka. Du skulle kunna leva rätt gott på räntan i sig.

0% av vilket belopp som helst är 0 SEK i ränta. Så klarar man sig på det är det bara att sätta igång på en gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

VILL du jobba?

Inläggav Ananas » 2017-02-03 18:24:26

Ja, om jag kan hitta någon plats som passar mig och där jag inte konstant känner mig avvikande eller superspänd. Vill "komma vidare" i livet efter många års sjukskrivning och arbetsträning, pluggande och annat som inte fungerat. Har haft noll tilltro till mig själv och mina förmågor, men med rätt stöd KANSKE det kan funka.
Ananas
 
Inlägg: 341
Anslöt: 2013-08-04
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav aspergersdude » 2017-02-03 19:06:18

hej!

ja e bara 17 år och går i gymnasiet men skulle gärna vilja jobba när jag går ut. skulle helst vilja jobba med musik. brukar spela gitarr och sjunga när jag festar med dom i klassen och har fått väldigt bra respons. så de e nåt ja gärna skulle göra för det är kul när andra tycker det e bra. funderar på att söka Idol nästa gång dom kommer till staden så då kanske man har tur där.
aspergersdude
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-02-03

VILL du jobba?

Inläggav Tuppes » 2017-02-03 23:19:46

nallen skrev:
Tuppes skrev:Ska man bli ekonomiskt oberoende skulle nog 10 miljoner räcka. Du skulle kunna leva rätt gott på räntan i sig.

0% av vilket belopp som helst är 0 SEK i ränta. Så klarar man sig på det är det bara att sätta igång på en gång.


Hur menar du nu? Du vill alltså säga att man inte kan få ränta på sina pengar, vilket inte stämmer. Var har du fått från att det skulle vara 0% i ränta?
Tuppes
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2017-01-25

VILL du jobba?

Inläggav Fleure123 » 2017-02-03 23:59:19

Tuppes skrev:
nallen skrev:
Tuppes skrev:Ska man bli ekonomiskt oberoende skulle nog 10 miljoner räcka. Du skulle kunna leva rätt gott på räntan i sig.

0% av vilket belopp som helst är 0 SEK i ränta. Så klarar man sig på det är det bara att sätta igång på en gång.


Hur menar du nu? Du vill alltså säga att man inte kan få ränta på sina pengar, vilket inte stämmer. Var har du fått från att det skulle vara 0% i ränta?


Inte för att jag hänger med helt, och det börjar kanske bli OT: Men många sparkonton har väl 0 % ränta idag?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

VILL du jobba?

Inläggav Fleure123 » 2017-02-04 0:00:32

marxisten skrev:Ja, självklart. Det är anledningen jag bytt från DV till AF och fått praktik på ett företag med inriktning på att ge ett jobb efter de varit en utbildning på det företaget (SEO i WordPress med länkuppbyggnad). Jag vill inte ha aktivitetsersättning (senare sjukersättning) hela livet, utan vill gå vidare.

Då jag känner jag nu mår så bra jag kan klara av det så ska jag ge det en chans.


Grattis! Hoppas det går bra! :)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

VILL du jobba?

Inläggav slackern » 2017-02-04 0:01:32

Fleure123 skrev:
Tuppes skrev:
nallen skrev:0% av vilket belopp som helst är 0 SEK i ränta. Så klarar man sig på det är det bara att sätta igång på en gång.


Hur menar du nu? Du vill alltså säga att man inte kan få ränta på sina pengar, vilket inte stämmer. Var har du fått från att det skulle vara 0% i ränta?


Inte för att jag hänger med helt, och det börjar kanske bli OT: Men många sparkonton har väl 0 % ränta idag?


Det finns väl sparkonton där man låser pengarna under några år där man fortfarande får ränta?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav Huggorm » 2017-02-04 0:11:02

Men räntan är så låg att för att kunna leva på den måste man ha extrema mängder pengar.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

VILL du jobba?

Inläggav rapchic » 2017-02-04 0:13:49

Huggorm skrev:Men räntan är så låg att för att kunna leva på den måste man ha extrema mängder pengar.

Vi har haft konton på mellan 2 och 3% ränta som bara är låst 3 mån, på det så behöver man ju "bara" 5-10 miljoner för att leva gott på räntan.

Det var däremot några år sen nu (3-5 år) så det kan såklart ha ändrats
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

VILL du jobba?

Inläggav Tuppes » 2017-02-04 0:16:05

Fleure123 skrev:
Tuppes skrev:
nallen skrev:0% av vilket belopp som helst är 0 SEK i ränta. Så klarar man sig på det är det bara att sätta igång på en gång.


Hur menar du nu? Du vill alltså säga att man inte kan få ränta på sina pengar, vilket inte stämmer. Var har du fått från att det skulle vara 0% i ränta?


Inte för att jag hänger med helt, och det börjar kanske bli OT: Men många sparkonton har väl 0 % ränta idag?


Nu skrev ingen uttryckligen sparkonton eller banker heller så sarkasmen från tidigare användare var ännu mer obefogad. Men även om vi leker med tanken så är det knappast nödvändigtvis 0% även på sparkonton på banker. Jag personligen har över 1% i ränta på mitt sparkonto då jag band upp mina pengar i ett år där. Om det ändå är sparkonto finns det inga skäl att inte binda upp pengar några år.

Har man hela 10 miljoner att sätta in så skulle man nog lätt kunna förhandla upp sin ränta dessutom.

Huggorm skrev:Men räntan är så låg att för att kunna leva på den måste man ha extrema mängder pengar.


Räkna på det så får du se själv. Blir ganska stora pengar på 10 miljoner om man skulle ha några procent i ränta.
Tuppes
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2017-01-25

VILL du jobba?

Inläggav Huggorm » 2017-02-04 0:19:51

Men om man kan spara ihop 10 miljoner lär de pengarna man får på 2% upplevas som småpengar. Dessutom skall de ju skattas...
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

VILL du jobba?

Inläggav slackern » 2017-02-04 0:23:36

Huggorm skrev:Men om man kan spara ihop 10 miljoner lär de pengarna man får på 2% upplevas som småpengar. Dessutom skall de ju skattas...


Du får helt enkelt investera pengarna så ska du se att dom ökar väsentligt om du investerar rätt.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav rapchic » 2017-02-04 0:26:09

Huggorm skrev:Men om man kan spara ihop 10 miljoner lär de pengarna man får på 2% upplevas som småpengar. Dessutom skall de ju skattas...

Man blir inte rik av att leva slösaktigt. Skulle man däremot vunnit eller ärvt pengarna så känns det nog enklare som småpengar
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

VILL du jobba?

Inläggav Tuppes » 2017-02-04 0:36:21

Huggorm skrev:Men om man kan spara ihop 10 miljoner lär de pengarna man får på 2% upplevas som småpengar. Dessutom skall de ju skattas...


Även om det skulle vara 30 miljoner så kan ju samma logik användas, det lär uppfattas som småpengar för en med så mycket pengar. Det är utanför scopet helt av tråden.

Nu tycker jag somliga av er dock snöar in er allt för mycket på att försöka sätta er på tvären och motbevisa mig. Då hela grunden till min första citering handlade om sarkasmen jag fick obefogat från nallen som dessutom baserade sarkasmen på ett felaktigt påstående om att räntan skulle vara 0%. Därför vore det bättre att låta vederbörande besvara det först, innan man går in på allt för många detaljer som egentligen inte nämnts initialt.

Men nu för att besvara, prova en sida som följande: https://rakna.net/berakna/sparkonto-sparande/
Jag fick runt 139 000:- efter skatt på ett år, med 2% i ränta. Då utgår vi från premissen sparkonto, som jag egentligen inte nödvändigtvis nämnde i diskussionen från början. Men spelar med och utgår från att det är sparkonto vi diskuterar.

139k är ju tillräckligt för att leva på, då premissen var att kunna leva utan att jobba. Har du hyra på 4000, matkostnad på 3000 och övriga kostnader på 3000 så har du pengar över på den inkomsten. Då tycker jag ändå 3000 är mycket i övriga kostnader, så antagligen har man mer än så. Att både vara rik och sluta jobba, ja det låter lite som en annan diskussion i sig. Nu var premissen vad som behövdes för att kunna sluta jobba utan konsekvenser.
Tuppes
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2017-01-25

VILL du jobba?

Inläggav Huggorm » 2017-02-04 0:40:06

Man kan ju även använda av de tio miljonerna, man kan räkna ut hur mycket man kan ta för att det skall vara tomt när man når pensionsålder och får pengar därifrån
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

VILL du jobba?

Inläggav slackern » 2017-02-04 0:42:58

Huggorm skrev:Man kan ju även använda av de tio miljonerna, man kan räkna ut hur mycket man kan ta för att det skall vara tomt när man når pensionsålder och får pengar därifrån


Eller så flyttar du till Kambodja eller liknande land där du kan leva som en kung resten utav livet på dom pengarna.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav Tuppes » 2017-02-04 0:46:53

Huggorm skrev:Man kan ju även använda av de tio miljonerna, man kan räkna ut hur mycket man kan ta för att det skall vara tomt när man når pensionsålder och får pengar därifrån
slackern skrev:
Huggorm skrev:Man kan ju även använda av de tio miljonerna, man kan räkna ut hur mycket man kan ta för att det skall vara tomt när man når pensionsålder och får pengar därifrån


Eller så flyttar du till Kambodja eller liknande land där du kan leva som en kung resten utav livet på dom pengarna.


Ja precis, det är ett alternativ. Huvudsaken är att 10 miljoner nog räcker gott och väl om man vill klara sig :-)Happy
Tuppes
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2017-01-25

VILL du jobba?

Inläggav Fleure123 » 2017-02-04 1:13:56

Vad roligt det verkar det där med att ha en hobby som man håller på med så mycket att man kan bli framgångsrik i den, och att den sedan kan övergå till ett jobb . Att det blir ens försörjning.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

VILL du jobba?

Inläggav nallen » 2017-02-04 9:37:49

Tuppes skrev:Du vill alltså säga att man inte kan få ränta på sina pengar [...]

Ja.

Tuppes skrev:Var har du fått från att det skulle vara 0% i ränta?

Jag har försökt placera mina besparingar. Det går inte att hitta ett normalt sparkonto med någon vettig avkastning; knappt en procent brukar erbjudas. Man kan få sådär två procent på konton där pengarna är bundna i tre eller fem år.

EDIT:
Huggorm skrev:Men räntan är så låg att för att kunna leva på den måste man ha extrema mängder pengar.

Precis.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

VILL du jobba?

Inläggav Hettan » 2017-02-04 16:34:41

Jag vill jobba men inte om jag inte får någonting för det. Frågan är om när som jag fick göra en gång jobba 3 månader prövotid förrän jag ens skulle få betalt om mödan och slitet är värt belöningen.

Jag tycker det är för sjuka idéer om gratisjobb i Sverige. Man ska praktisera osv... Vad är belöningen? Jo när du jobbat gratis ett tag så ....kanske.... du får betalt. För mycket osäkerhet kring anställning och att faktiskt få ett fast jobb.

Sen orkar jag inte jobba på något ställe där jag inte trivs. Jag måste trivas. Det blir helt enkelt en omöjlighet för mig att få ett jobb för hela skiten som kretsar kring det är tamefan för advancerat och bökigt. Att jobbsöka är sjukt nedslående.. Jobb efter jobb och nej efter nej.

Jag orkar helt enkelt inte. Ge mig ett arbete och trygghet så kommer jag prestera, men annars kan jag inte. Kostar för mycket på min hälsa.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

VILL du jobba?

Inläggav rapchic » 2017-02-04 18:03:31

Hettan skrev:Jag vill jobba men inte om jag inte får någonting för det. Frågan är om när som jag fick göra en gång jobba 3 månader prövotid förrän jag ens skulle få betalt om mödan och slitet är värt belöningen.

Jag tycker det är för sjuka idéer om gratisjobb i Sverige. Man ska praktisera osv... Vad är belöningen? Jo när du jobbat gratis ett tag så ....kanske.... du får betalt. För mycket osäkerhet kring anställning och att faktiskt få ett fast jobb.

Sen orkar jag inte jobba på något ställe där jag inte trivs. Jag måste trivas. Det blir helt enkelt en omöjlighet för mig att få ett jobb för hela skiten som kretsar kring det är tamefan för advancerat och bökigt. Att jobbsöka är sjukt nedslående.. Jobb efter jobb och nej efter nej.

Jag orkar helt enkelt inte. Ge mig ett arbete och trygghet så kommer jag prestera, men annars kan jag inte. Kostar för mycket på min hälsa.

Beroende på vad det är för slags praktik så kan ju praktik vara en form av utbildning och då är det ok att det är gratis tycker jag. Men det beror på hur den är utformad m.m. praktik kan också bara vara gratisjobb.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

VILL du jobba?

Inläggav Huggorm » 2017-02-04 18:30:12

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att jobba gratis ett par månader för att lära mig och komma in i ett nytt yrke. Det blir i såna fall en situation där både jag och arbetsgivaren tjänar på det.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in