VILL du jobba?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

VILL du jobba?

Inläggav noterbart » 2017-02-04 18:46:22

Hettan skrev:Jag vill jobba men inte om jag inte får någonting för det. Frågan är om när som jag fick göra en gång jobba 3 månader prövotid förrän jag ens skulle få betalt om mödan och slitet är värt belöningen.

Jag tycker det är för sjuka idéer om gratisjobb i Sverige. Man ska praktisera osv... Vad är belöningen? Jo när du jobbat gratis ett tag så ....kanske.... du får betalt. För mycket osäkerhet kring anställning och att faktiskt få ett fast jobb.

Sen orkar jag inte jobba på något ställe där jag inte trivs. Jag måste trivas. Det blir helt enkelt en omöjlighet för mig att få ett jobb för hela skiten som kretsar kring det är tamefan för advancerat och bökigt. Att jobbsöka är sjukt nedslående.. Jobb efter jobb och nej efter nej.

Jag orkar helt enkelt inte. Ge mig ett arbete och trygghet så kommer jag prestera, men annars kan jag inte. Kostar för mycket på min hälsa.


I sverige ja , man jobbar utan ens få säkerhet eller tack. Många platser erbjuder lunch till priset av 30 kr eller så per måltid. Företag som inte ens betalar ut löner utan får betalt för ta emot placeringar kan dessutom göra en vinst på att dem som skickas dit att arbeta även har behov som att äta.

Någon jävla förmån borde man få på sin arbetsplats om man jobbar där utan lön. Finns det varken kunskap,nöje,stimulans eller pengar att hämta så är det totalt good for nothing.

Jag läste arbetsförmedlingens pärm av vad de hade för jobb osv ledig. Det fanns bartenderutbildning , praktik i arabiska snabblivs och värst av allt hunddagis med krav att man hade körkort och egen bil då det saknade plats.
Vem fan har råd att vara arbetslös och äga en bil och inleda en karriär som praktikant på hunddagis utan lön?

Blev riktigt arg och tog upp det med dem och de ryckte bara på axlarna.
noterbart
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2016-08-01
Ort: Göteborg

VILL du jobba?

Inläggav Parvlon » 2017-02-04 19:41:59

visst, säg till vad du vill ha hjälp med.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

VILL du jobba?

Inläggav TORatANDET » 2017-02-04 19:45:45

Ja, jag vill absolut (löne)arbeta och hoppas kunna fortsätta med det tills jag dör. Det beror på att jag är i en situation där arbetet ger mig mer än det kostar. Jag gillar att åstadkomma bra saker och att utvecklas, pengar är inte min drivkraft.

Men jag har förståelse för om en del väljer sjukersättning som de kan leva på, framför ett hårt och icke-utvecklande arbete. Jag skulle nog själv valt så i det läget. Och såklart finns det många med autismtillstånd som inte kan välja att (löne)arbeta.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

VILL du jobba?

Inläggav kullan » 2017-02-04 19:50:04

Som arbetsmarknaden ser ut idag så är ett lönearbete inget alternativ för mig. Jag är så pass stresskänslig att jag fungerar öht inte på en arbetsplats vid stress. Jag tappar fokus , kan inte koncentrera mig och blir lätt ett störande objekt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

VILL du jobba?

Inläggav Tuppes » 2017-02-04 20:28:59

nallen skrev:Jag har försökt placera mina besparingar. Det går inte att hitta ett normalt sparkonto med någon vettig avkastning; knappt en procent brukar erbjudas. Man kan få sådär två procent på konton där pengarna är bundna i tre eller fem år.


Knappt en procent är fortfarande inte 0.

nallen skrev:
Huggorm skrev:Men räntan är så låg att för att kunna leva på den måste man ha extrema mängder pengar.

Precis.


Har redan motbevisat detta.
Tuppes
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2017-01-25

VILL du jobba?

Inläggav nallen » 2017-02-06 20:19:47

Tuppes skrev:Knappt en procent är fortfarande inte 0.

Det är så nära att det inte spelar någon roll om man har pengarna i en skokartong eller på banken. Säg att det handlar om 0,8%, vilket åtminstone alldeles nyligen var en rätt bra ränta; då behöver man ha 60 mijoner på banken för att ens komma upp i 40000 i månaden före skatt.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

VILL du jobba?

Inläggav nescio » 2017-02-08 20:30:56

nallen skrev:Jag har försökt placera mina besparingar. Det går inte att hitta ett normalt sparkonto med någon vettig avkastning; knappt en procent brukar erbjudas. Man kan få sådär två procent på konton där pengarna är bundna i tre eller fem år.
Man kan köpa aktier. Utdelningen kan vara 5%.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

VILL du jobba?

Inläggav Huggorm » 2017-02-08 21:09:48

nescio skrev:
nallen skrev:Jag har försökt placera mina besparingar. Det går inte att hitta ett normalt sparkonto med någon vettig avkastning; knappt en procent brukar erbjudas. Man kan få sådär två procent på konton där pengarna är bundna i tre eller fem år.
Man kan köpa aktier. Utdelningen kan vara 5%.
Eller så kan det bli 0% utdelning och fallande värde
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

VILL du jobba?

Inläggav nescio » 2017-02-08 21:13:07

Huggorm skrev:Eller så kan det bli 0% utdelning och fallande värde
Mer risk, mer avkastning.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

VILL du jobba?

Inläggav Huggorm » 2017-02-08 21:30:35

nescio skrev:
Huggorm skrev:Eller så kan det bli 0% utdelning och fallande värde
Mer risk, mer avkastning.
Ännu mer risk, förmodligen inga pengar alls
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

VILL du jobba?

Inläggav Parvlon » 2017-02-09 20:29:54

Parvlon skrev:visst, säg till vad du vill ha hjälp med.
idag fick jag mails från fiverr, 2st orders, $155 sammanlagt. :-)Happy
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

VILL du jobba?

Inläggav nonsens3 » 2017-02-10 20:36:46

Ja jag älskar att jobba.
nonsens3
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2017-01-08

VILL du jobba?

Inläggav misslyckad » 2017-04-02 10:36:40

Varför skulle jag inte vilja jobba? är en bättre fråga.
misslyckad
Inaktiv
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2017-04-02

VILL du jobba?

Inläggav Nattmus » 2017-04-06 1:33:29

Det är inte så att jag verkligen inte vill jobba, men jag känner inte till något vanligt jobb som jag vill ha.
Jag kan tänka mig att jobba deltid som camgirl! :roll:
Nattmus
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2017-04-03
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav volguus_z » 2017-05-02 14:45:26

Klart jag vill jobba, jag studerar just nu på högskolan och har ett år kvar. Har redan ångest inför vad jag ska göra när jag är färdigutbildad. Jag vet hur det kommer att bli. Jag kommer jobba och bli utbränd och sen kommer jag må dåligt igen. Ser inte fram emot eftermiddagar efter jobbet helt färdig i skallen och utmattad.
Önskar det fanns något jag kunde jobba med som passade min skalle. Men vad liksom?
Varenda jobb jag har haft slutar på samma sätt, först sjukskrivning och sen säger jag upp mig eller dom säger upp mig. Vilken förebild för barnen man är..
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

VILL du jobba?

Inläggav nescio » 2017-05-02 16:13:49

misslyckad skrev:Varför skulle jag inte vilja jobba? är en bättre fråga.
När man jobbar måste man göra vad någon annan säger åt en. Det är väl bättre att vara fri att göra vad man själv vill?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

VILL du jobba?

Inläggav rapchic » 2017-05-02 16:40:24

nescio skrev:
misslyckad skrev:Varför skulle jag inte vilja jobba? är en bättre fråga.
När man jobbar måste man göra vad någon annan säger åt en. Det är väl bättre att vara fri att göra vad man själv vill?

Det måste man inte alls man kan ha eget företag (inte helt ovanligt bland aspies om jag förstått det rätt)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

VILL du jobba?

Inläggav nescio » 2017-05-02 17:01:04

rapchic skrev:Det måste man inte alls man kan ha eget företag
Men då måste man ju göra något som någon kund vill betala för i stället.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

VILL du jobba?

Inläggav rapchic » 2017-05-02 17:08:24

nescio skrev:
rapchic skrev:Det måste man inte alls man kan ha eget företag
Men då måste man ju göra något som någon kund vill betala för i stället.

Måste måste man inte, kunden har faktiskt inte alltid rätt (min man har speciellt märkt det då han ofta gör specialgjorda grejer i hans företag). Men bygger ens företag på något man tycker om att göra så är det inte ett måste på samma sätt.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

VILL du jobba?

Inläggav nescio » 2017-05-02 17:17:49

rapchic skrev:Måste måste man inte, kunden har faktiskt inte alltid rätt
Om kunderna inte betalar för att de inte får vad de vill ha är det väl ingen mening att driva ett företag?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

VILL du jobba?

Inläggav rapchic » 2017-05-02 17:22:59

nescio skrev:
rapchic skrev:Måste måste man inte, kunden har faktiskt inte alltid rätt
Om kunderna inte betalar för att de inte får vad de vill ha är det väl ingen mening att driva ett företag?

Fast kunderna tror ofta att dom vill ha något annat än vad dom egentligen vill ha. Min man har inte en enda besviken kund och då har han ofta gjort annorlunda än vad kunden bett om.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

VILL du jobba?

Inläggav LittleKiwi » 2017-05-02 18:31:04

Jag vill gärna jobba, har praktiserat ett tag nu och det kommer mest troligt leda till anställning med. Jag blev erjuden anställning ett tag sedan men kände mig inte redo att göra allt det "vuxna" som kommer med det..
LittleKiwi
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2012-04-10

VILL du jobba?

Inläggav slackern » 2017-05-02 18:37:28

rapchic skrev:
nescio skrev:
rapchic skrev:Det måste man inte alls man kan ha eget företag
Men då måste man ju göra något som någon kund vill betala för i stället.

Måste måste man inte, kunden har faktiskt inte alltid rätt (min man har speciellt märkt det då han ofta gör specialgjorda grejer i hans företag). Men bygger ens företag på något man tycker om att göra så är det inte ett måste på samma sätt.


Om du vill lyckas och att få återkommande och nöjda kunder så har kunden alltid rätt även fast dom har fel, så du måste vara väldigt flexibel i hur du bemöter dom.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav rapchic » 2017-05-02 18:53:50

slackern skrev:
rapchic skrev:
nescio skrev:Men då måste man ju göra något som någon kund vill betala för i stället.

Måste måste man inte, kunden har faktiskt inte alltid rätt (min man har speciellt märkt det då han ofta gör specialgjorda grejer i hans företag). Men bygger ens företag på något man tycker om att göra så är det inte ett måste på samma sätt.


Om du vill lyckas och att få återkommande och nöjda kunder så har kunden alltid rätt även fast dom har fel, så du måste vara väldigt flexibel i hur du bemöter dom.

Som sagt min man har återkommande nöjda kunder trots att han inte alltid gör som kunden (tror) att h*n vill.
Själv skulle jag däremot inte våga mig på det, jag är helt enkelt inte nog bra på att läsa folk.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in