Saker som inte är vad det låter som

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav Savanten Svante » 2017-01-05 23:07:37

Glad, fick jag lära mig i skolan. Det var länge sen och min lärare var nog inte helt uppdaterad... skolan låg mitt i skogen.

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav Geastrum » 2017-01-05 23:10:30

Angående ordet gay:

http://etymonline.com/index.php?allowed ... search=gay

Gay apparel är festliga/färgglada kläder...

https://illinois.edu/blog/view/25/99213
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav Toblerone » 2017-01-05 23:23:40

slackern skrev:
Toblerone skrev:
Kahlokatt skrev:
Engelskans gay torde väl ha samma ursprung? Det betydde ju glad från början.



Tänkte också på "gay", men "geil" betyder inte glad och "kåt" det är den gamla betydelsen. På engelska betydde det ju ursprungligen något vardagligt och sedan nåt sexuellt och här var det ju tvärtom.


Gay betyder inte det färgglad eller en person som har en sprudlande personlighet?


Jo då. Det var bara det tyska geil som inte betyder det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav slackern » 2017-01-05 23:24:58

Toblerone skrev:
slackern skrev:
Toblerone skrev:

Tänkte också på "gay", men "geil" betyder inte glad och "kåt" det är den gamla betydelsen. På engelska betydde det ju ursprungligen något vardagligt och sedan nåt sexuellt och här var det ju tvärtom.


Gay betyder inte det färgglad eller en person som har en sprudlande personlighet?


Jo då. Det var bara det tyska geil som inte betyder det.


Aha då är jag med. :)
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav Toblerone » 2017-01-05 23:27:26

nallen skrev:Se där, du har säkert rätt Toblerone, tyska är vare sig mitt första eller andra språk.
Jag har uppfattat det som att man kan vara "geil" i betydelsen glad och uppsluppen, liksom att stämningen kan vara sådan. Och att det något kan vara "geil" i betydelsen bra, rolig eller engagerande.
Varför jag dragit slutsatsen att det är den ursprungliga betydelsen minns jag inte.


Nja.... om man säger det om en person, då betyder det definitivt "kåt". Om något är bra, rolig eller engagerande - då kan man också säga "geil". Betydelsen har ju blivit mer och mer mångsidigt med tiden så att säga. Men närmaste översättning, tycker jag, skulle vara "häftigt" eller "coolt".
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav kiddie » 2017-01-05 23:28:58

Ord förvanskas ju åt båda hållen. Som slöfock som egentligen betydde en som inte direkt ansträngde sig i sängen...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav Seurat » 2017-01-05 23:45:47

Kroppkakor är inte relaterat till antropofagi, vilket man annars lätt kan tro.
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav Kahlokatt » 2017-01-06 0:00:31

Awesome betydde väl från början "vördnadsbjudande", alltså något man var lite rädd för. Nu betyder det väl snarare "fantastiskt".

Namnet Gaylord - som av förståeliga skäl är så gott som utdött nu - kommer från franskans gaillard, som betyder ungefär "livad och bullrig".
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav kiddie » 2017-01-06 0:47:34

Ja, awesome betydde skräckinjagande.

Roligt med ords olika betydelse, i Sydafrika är det ganska vanligt at man använder pity om något som är gulligt, som "What a cute kitten, pity!" Låter rätt konstigt i våra öron. I många afrikanska engelskspråkiga länder heter kiss urine inte förvånande, men bajs heter poopoo, som officiellt ord. Vet inte, blev lite road av det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav Dagobert » 2017-01-06 1:23:09

kiddie skrev: i Sydafrika är det ganska vanligt at man använder pity om något som är gulligt, som "What a cute kitten, pity!"

Har inte hört det men pity låter som barnspråk för pretty.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav kiddie » 2017-01-06 1:27:31

Började googla och inser att jag minns helt fel. Det är shame de säger om gulliga saker. Inte pity.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav slackern » 2017-01-06 1:36:02

Pratar dom pidgin english i Sydafrika? Kanske är något Aafrikaans ord eller slang?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav Huggorm » 2017-01-06 1:37:53

slackern skrev:Pratar dom pidgin english i Sydafrika? Kanske är något Aafrikaans ord eller slang?
Jag har kollat på en del videos på youtube som en sydafrikan lagt upp och han låter utpräglat brittisk
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav slackern » 2017-01-06 1:40:42

Huggorm skrev:
slackern skrev:Pratar dom pidgin english i Sydafrika? Kanske är något Aafrikaans ord eller slang?
Jag har kollat på en del videos på youtube som en sydafrikan lagt upp och han låter utpräglat brittisk


Dom jag har pratat med har haft en utpräglad sydafrikansk dialekt och då har dom varit vita.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav Huggorm » 2017-01-06 1:43:15

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:Pratar dom pidgin english i Sydafrika? Kanske är något Aafrikaans ord eller slang?
Jag har kollat på en del videos på youtube som en sydafrikan lagt upp och han låter utpräglat brittisk


Dom jag har pratat med har haft en utpräglad sydafrikansk dialekt och då har dom varit vita.
Kanske afrikander? De pratar afrikaans och bruten engelska i såna fall
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav slackern » 2017-01-06 1:46:08

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Jag har kollat på en del videos på youtube som en sydafrikan lagt upp och han låter utpräglat brittisk


Dom jag har pratat med har haft en utpräglad sydafrikansk dialekt och då har dom varit vita.
Kanske afrikander? De pratar afrikaans och bruten engelska i såna fall


Vete fan om jag ska vara ärlig, kan ha varit så, men tror inte det för dom var bosatta i England.

Kände även en vit kenyan och han pratade värsta överklass engelskan men det berodde på att han hade gått på Eton.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav kiddie » 2017-01-06 1:58:45

Det är många ord som är synnerligen brittiska i sydafrikansk engelska och de som jag hört tala den har låtit nästan mer brittiska än de i England. Att sedan vissa uttryck bevarats eller förändrats blir väl rätt självklart, jag vet inte om man någonstans i Storbritannien sagt shame om söta saker och att det bevarats där men försvunnit i Storbritannien, eller om det blev ett nyuppfunnet uttryck där.

Kollade lite och tyckte det var roligt att de säger now-now om saker de ska göra snart. Låter väldigt ursäktande. Typ Ska du göra läxorna. "I'm doing them now-now". Alltså inte alls nu, men ganska snart. Ha ha.

Sedan finns det massa ord från Afrikaans men tror i dessa två uttryck att det inte är inflytande från det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav kiddie » 2017-01-06 2:01:58

slackern skrev:Nix det är en sjö som inte har något utlopp, allt vatten för med sig små kvantiteter utav salt från jorden, vattnet avdunstar och rinner till och samlar ihop mer och mer salt, samma sak med dödahavet är också en saltvattensjö och intet hav.


Men säg snälla att iallafall Svarta havet är ett hav. Det tillhör min världsbild... :-)002
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav Huggorm » 2017-01-06 2:03:06

kiddie skrev:
slackern skrev:Nix det är en sjö som inte har något utlopp, allt vatten för med sig små kvantiteter utav salt från jorden, vattnet avdunstar och rinner till och samlar ihop mer och mer salt, samma sak med dödahavet är också en saltvattensjö och intet hav.


Men säg snälla att iallafall Svarta havet är ett hav. Det tillhör min världsbild... :-)002
Det rinner ut genom Bosporen i Istanbul
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav slackern » 2017-01-06 2:11:09

kiddie skrev:
slackern skrev:Nix det är en sjö som inte har något utlopp, allt vatten för med sig små kvantiteter utav salt från jorden, vattnet avdunstar och rinner till och samlar ihop mer och mer salt, samma sak med dödahavet är också en saltvattensjö och intet hav.


Men säg snälla att iallafall Svarta havet är ett hav. Det tillhör min världsbild... :-)002


Det är bräcktvatten precis som Östersjön, Svartahavet hänger ihop med Medelhavet, mynningen är vid Bosporen i Istanbul.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav kiddie » 2017-01-06 2:23:13

Fast finns det vattensamlingar utan minsta lilla bäck mot en annan vattensamling?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav slackern » 2017-01-06 2:27:08

kiddie skrev:Fast finns det vattensamlingar utan minsta lilla bäck mot en annan vattensamling?


Bäckar rinner ju till men om det inte finns något utlopp så ansamlas vattnet tills det kan rinna ut eller så dunstar det bort, jag tror att saltvattensjöar finns mest inom rätt torra områden där avdunstningen är större än tillflödet.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav Huggorm » 2017-01-06 2:31:58

Dels dunstar det, dels används det till bevattning av åkrar. Speciellt bomullsodlingen kräver enorma mängder vatten
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Saker som inte är vad det låter som

Inläggav kiddie » 2017-01-06 2:33:41

Så om man leder bort för mycket vatten (vilket är vanligt nuförtiden) skulle man kunna förvandla något som kallades hav till en sjö.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in