Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav habiti » 2016-12-21 21:16:23

absolute inte. han förtryckte ju kristna och talade mycket illa om kristendomen flera gånger.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Seurat » 2016-12-22 2:50:56

Toblerone skrev:Du har ju inte läst den, men det har jag.


Vad har du för belägg för den saken?

Så, man måste ha läst boken för att kunna säga om hans utbildning är rätt för det eller inte.


Du försökte använda boken som källa för dina påståenden om att Hitler var psykopat och därmed omöjligt kunde vara kristen. Boken ger inget stöd för dessa påståenden. Författaren är inte ens psykiatriker. Författarens egna amatörpsykologiska slutsatser om anknytningsproblematik o. dyl. saknar därmed vetenskapligt värde. Boken innehåller inga referenser till vetenskaplig konsensus i ämnet.

Som källa för ditt påstående är den fullständigt värdelös.

Du spekulerade här över en bok som du inte har en aning vad den innehåller.


Vad i själva helvete vet du om det? Din osaklighet är häpnadsväckande. Varför är du inte bannad?
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-12-22 11:25:31

NU kommer du tillbaka till ämnet! Tidigare svävade du ut. DU ville veta vad jag läst om ämnet. Jag rekommenderade några grundläggande biografier om Hitler då du inte verkar så insatt och då kan det vara bra att börja med nåt allmänt. Jag angav INTE - som du skriver - dessa böcker som belägg för att Hitler skulle vara psykopat. Haffner skriver i alla fall om att Hitler inte bara saknade egen tro utan dessutom inte kunde sätta sig in i vad tro betydde för andra. Och han hade belägg på det, dvs. han analyserar misstag som Hitler gjorde pga att han inte förstod detta.

Om du vill ha nåt belägg på att Hitler var psykopat - CIA (eller dess föregångare) gjorde ju en psykiatrisk bedömning av honom under andra världskriget. Den är faktiskt ganska bra och lätt att hitta på nätet. Sen kan man diskutera om han var en full psykopat eller bara hade ganska många psykopatiska drag - kanske hade han även Asperger och/eller schizofreni (det gick ju i släkten). Men är det viktigt här? Det är det väl inte. Jag skulle inte säga heller att en psykopat inte kan vara troende. Jag tvivlar på det, man vem kan veta det helt säkert? De fungerar ju helt annorlunda, så det kan vara svårt att bedöma.

Ganska oförskämt tycker jag att du tycker jag borde vara bannad? Det är inte osakligt om man pratar lite förbi varandra eller kommer lite ifrån ämnet. Även osaklighet är inte mot forumregler. Däremot tycker jag att du beter dig ganska illa. Du diskuterar inte sakligt utan går till personangrepp.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-12-22 11:30:18

habiti skrev:absolute inte. han förtryckte ju kristna och talade mycket illa om kristendomen flera gånger.


Det är en viktig punkt. Om man själv är religiös, talar man väl inte illa om sin egen religion? Om vi nu inte pratar om lite konstruktiv kritik eller tillfällig irritation.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Seurat » 2016-12-22 12:07:51

Toblerone skrev:NU kommer du tillbaka till ämnet! Tidigare svävade du ut.


På vilket sätt har jag svävat ut? Du måste blanda ihop mig med någon annan?

DU ville veta vad jag läst om ämnet.


Nej, det ville jag inte. Varför ljuger du?

Jag rekommenderade några grundläggande biografier om Hitler då du inte verkar så insatt och då kan det vara bra att börja med nåt allmänt.


Som sagt, du måste blanda ihop mig med någon annan. Jag har inte bett dig förklara vad du läst om ämnet. Jag har inte bett att få några rekommendationer. Det är också pinsamt uppenbart att du och jag har helt olika bedömningskriterier vad gäller saklig argumentation.


Haffner skriver i alla fall om att Hitler inte bara saknade egen tro utan dessutom inte kunde sätta sig in i vad tro betydde för andra. Och han hade belägg på det, dvs. han analyserar misstag som Hitler gjorde pga att han inte förstod detta.


Det är inte så man fastställer att någon har en tro. Det är inte heller så man fastställer att någon har svårt att sätta sig in i vad saker betyder för andra. Haffner är en outbildad journalist som ägnar sig åt amatörpsykologi. Och misslyckas kapitalt.

Om du vill ha nåt belägg på att Hitler var psykopat


Problemet är att det inte går att fastslå att han var psykopat. Det är därför osakligt att påstå att han var det. Dessutom är de personlighetsdrag du hänvisar till ovan, dvs oförmåga att sätta sig in i andra människors tro, mer kopplat till asperger. Men det går inte att fastslå att han hade asperger heller.

Jag har gett dig några referenser och länkar till riktiga artiklar, publicerade i riktiga vetenskapliga tidskrifter, skrivna av riktiga forskare, som försöker föra tesen att Hitler hade asperger.

Dvs riktiga källor. Till skillnad från din outbildade amatörpsykolog. Vad som står i Hänt i veckan eller Dagens Nyheter är inte okej att använda som källor i en diskussion av det här slaget.

kanske hade han även Asperger och/eller schizofreni (det gick ju i släkten). Men är det viktigt här? Det är det väl inte.


Just det, så varför tar du ens upp psykopati? Försök hålla dig till ämnet. T.ex. kan du definiera vad du menar med att vara kristen.
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-12-22 13:01:05

slackern skrev:Ni bägge kan han rätt om Hitler hade någon diagnos eller inte, det ursprungliga namnet för AS var ju Autistisk Psykopati. :lol:


Jag bryr mig i alla fall inte om han var en renodlad psykopat eller om det var AS eller schizofreni inblandad, eller rent av traumatiska barndomsupplevelser. Poängen var nämligen att han gjorde misstag i hur han hanterade kyrkorna. Han trodde att man bara kunde "avveckla" religion (i längden, inte genast). Han hade såna diskussioner med Himmler, bl.a. Och om man tror det, så förstår man ju inte vad religion kan betyda för människor. Det finns folk som dör för sin religion. Och då menar jag inte galna IS-krigare, jag tänkte snarare på dem första kristna, när de blev förföljda.

Men även de vanliga tyskar på den tiden - de var inte några religiösa fanatister, men de var troende och även om Hitler lyckades manipulera dem på många sätt, så var det här ett känsligt område. Där hade tyskarna definitivt sagt ifrån. Och om man ser andra människors tro som något man kan använda sig av för att manipulera, öka sin makt, tricksa med på olika sätt - DET tycker jag belägger ganska bra att han inte själv hade respekt för religion.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-12-22 13:10:01

Toblerone skrev:
slackern skrev:Ni bägge kan han rätt om Hitler hade någon diagnos eller inte, det ursprungliga namnet för AS var ju Autistisk Psykopati. :lol:


Jag bryr mig i alla fall inte om han var en renodlad psykopat eller om det var AS eller schizofreni inblandad, eller rent av traumatiska barndomsupplevelser. Poängen var nämligen att han gjorde misstag i hur han hanterade kyrkorna. Han trodde att man bara kunde "avveckla" religion (i längden, inte genast). Han hade såna diskussioner med Himmler, bl.a. Och om man tror det, så förstår man ju inte vad religion kan betyda för människor. Det finns folk som dör för sin religion. Och då menar jag inte galna IS-krigare, jag tänkte snarare på dem första kristna, när de blev förföljda.

Men även de vanliga tyskar på den tiden - de var inte några religiösa fanatister, men de var troende och även om Hitler lyckades manipulera dem på många sätt, så var det här ett känsligt område. Där hade tyskarna definitivt sagt ifrån. Och om man ser andra människors tro som något man kan använda sig av för att manipulera, öka sin makt, tricksa med på olika sätt - DET tycker jag belägger ganska bra att han inte själv hade respekt för religion.


Jag har för mig att han var tjackpundare mot slutet, hans livläkare var tydligen rätt duktig på att pumpa honom full utav mediciner.

Jag har för mig att nazismen i början förespråkade ateism men dom var tvungna att överge den delen för att bli mer populistiska.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav manne » 2016-12-22 13:21:34

slackern skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:Ni bägge kan han rätt om Hitler hade någon diagnos eller inte, det ursprungliga namnet för AS var ju Autistisk Psykopati. :lol:


Jag bryr mig i alla fall inte om han var en renodlad psykopat eller om det var AS eller schizofreni inblandad, eller rent av traumatiska barndomsupplevelser. Poängen var nämligen att han gjorde misstag i hur han hanterade kyrkorna. Han trodde att man bara kunde "avveckla" religion (i längden, inte genast). Han hade såna diskussioner med Himmler, bl.a. Och om man tror det, så förstår man ju inte vad religion kan betyda för människor. Det finns folk som dör för sin religion. Och då menar jag inte galna IS-krigare, jag tänkte snarare på dem första kristna, när de blev förföljda.

Men även de vanliga tyskar på den tiden - de var inte några religiösa fanatister, men de var troende och även om Hitler lyckades manipulera dem på många sätt, så var det här ett känsligt område. Där hade tyskarna definitivt sagt ifrån. Och om man ser andra människors tro som något man kan använda sig av för att manipulera, öka sin makt, tricksa med på olika sätt - DET tycker jag belägger ganska bra att han inte själv hade respekt för religion.


Jag har för mig att han var tjackpundare mot slutet, hans livläkare var tydligen rätt duktig på att pumpa honom full utav mediciner.

Jag har för mig att nazismen i början förespråkade ateism men dom var tvungna att överge den delen för att bli mer populistiska.


Hitler var ondskan personifierad. :!:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav manne » 2016-12-22 13:38:22

slackern skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:Ni bägge kan han rätt om Hitler hade någon diagnos eller inte, det ursprungliga namnet för AS var ju Autistisk Psykopati. :lol:


Jag bryr mig i alla fall inte om han var en renodlad psykopat eller om det var AS eller schizofreni inblandad, eller rent av traumatiska barndomsupplevelser. Poängen var nämligen att han gjorde misstag i hur han hanterade kyrkorna. Han trodde att man bara kunde "avveckla" religion (i längden, inte genast). Han hade såna diskussioner med Himmler, bl.a. Och om man tror det, så förstår man ju inte vad religion kan betyda för människor. Det finns folk som dör för sin religion. Och då menar jag inte galna IS-krigare, jag tänkte snarare på dem första kristna, när de blev förföljda.

Men även de vanliga tyskar på den tiden - de var inte några religiösa fanatister, men de var troende och även om Hitler lyckades manipulera dem på många sätt, så var det här ett känsligt område. Där hade tyskarna definitivt sagt ifrån. Och om man ser andra människors tro som något man kan använda sig av för att manipulera, öka sin makt, tricksa med på olika sätt - DET tycker jag belägger ganska bra att han inte själv hade respekt för religion.


Jag har för mig att han var tjackpundare mot slutet, hans livläkare var tydligen rätt duktig på att pumpa honom full utav mediciner.

Jag har för mig att nazismen i början förespråkade ateism men dom var tvungna att överge den delen för att bli mer populistiska.


Charta 77 - Ensam Kvar - (Orginalet)


https://www.youtube.com/watch?v=0L0YVJC1E-A
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav nescio » 2016-12-22 15:07:10

Budet: "Du skall inte dräpa." följde inte Hitler. Så han var inte kristen.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-12-22 15:14:01

slackern skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:Ni bägge kan han rätt om Hitler hade någon diagnos eller inte, det ursprungliga namnet för AS var ju Autistisk Psykopati. :lol:


Jag bryr mig i alla fall inte om han var en renodlad psykopat eller om det var AS eller schizofreni inblandad, eller rent av traumatiska barndomsupplevelser. Poängen var nämligen att han gjorde misstag i hur han hanterade kyrkorna. Han trodde att man bara kunde "avveckla" religion (i längden, inte genast). Han hade såna diskussioner med Himmler, bl.a. Och om man tror det, så förstår man ju inte vad religion kan betyda för människor. Det finns folk som dör för sin religion. Och då menar jag inte galna IS-krigare, jag tänkte snarare på dem första kristna, när de blev förföljda.

Men även de vanliga tyskar på den tiden - de var inte några religiösa fanatister, men de var troende och även om Hitler lyckades manipulera dem på många sätt, så var det här ett känsligt område. Där hade tyskarna definitivt sagt ifrån. Och om man ser andra människors tro som något man kan använda sig av för att manipulera, öka sin makt, tricksa med på olika sätt - DET tycker jag belägger ganska bra att han inte själv hade respekt för religion.


Jag har för mig att han var tjackpundare mot slutet, hans livläkare var tydligen rätt duktig på att pumpa honom full utav mediciner.

Jag har för mig att nazismen i början förespråkade ateism men dom var tvungna att överge den delen för att bli mer populistiska.


Nja, hans livläkare var ganska duktig egentligen. Visst, han gav honom ju också mediciner som skulle göra honom piggare, så att han orkar med. Han hade Parkinson i slutet, vilket läkaren märkte en aning sent. Men huvudsakligen var det förstås för att hålla honom pigg och alert, visst. Det var några lite ovanliga preparat, antagligen också ett potensmedel. Någon hade också undersökt när han fick den, och det var uppenbarligen just när Eva Braun var på Berghof. Men, men... spekulationer. I alla fall verkar det inte ha varit tunga droger.

Nazisterna anpassade många saker till folkets reaktioner. De blev också mer hemliga med förintelsen, men framför allt med eutanasi-aktioner. Så, självklart var de lite försiktiga när de märkte att det inte gick hem hos folk.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-12-22 15:17:54

nescio skrev:Budet: "Du skall inte dräpa." följde inte Hitler. Så han var inte kristen.


Precis. Ganska självklart. Och nån som dödar utan att ha ett dugg av ånger, skulle jag kalla för psykopat. Och att han inte hade någon ånger alls, det vet vi t.ex. från hans sekreterare Traudl Junge, som var ganska chockad över hur lite insikt han visade i sitt testamente, som hon fick skriva ned. Och hon kände ändå honom ganska väl.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Kahlokatt » 2016-12-22 22:22:53

Vi kan väl säga så här: Hitler kanske kallade sig kristen, men han levde då inget kristet liv, precis...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav manne » 2016-12-23 17:18:46

Kahlokatt skrev:Vi kan väl säga så här: Hitler kanske kallade sig kristen, men han levde då inget kristet liv, precis...


precis Hitler var igen kristen person. :!:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2017-01-18 3:06:30

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav jesusiscool » 2017-01-18 7:48:53

Han agerade i alla fall inte kristet på många sätt (iofs gäller väl det oss alla i olika hög grad). En sak är säker och det är att vissa påstår att han var besatt av en demon men vem vet (jag tror ändå inte att han slipper undan sitt agerande i alla fall)
Jag tycker folk borde läsa denna versangående tron: http://biblehub.com/james/2-19.htm
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Återgå till Intressanta intressen



Logga in