Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav pychox » 2016-12-20 14:07:18

Tråkigt med all okunskap som finns och sprids om Hitler.

OT: Hitler tillhörde från födseln till hans död the Katolska kyrkan, även fast han inte var särskilt praktiserande så var hans mor (Som han älskade mer än någon annan) det.

Hitlers ideologi tillät alla religioner förutom Judendomen. Detta kan bevisas genom dom Muslimska, Hindu, Ateistiska och andra Paganska soldaterna som stred för Tyskland under andra världskriget.

Ingen katolik, pagan eller muslim dödades eller fängslades pga. deras religion. Detta är en myt.

Förövrigt så gav Hitler en Koran till varje muslimsk SS soldat, det skulle han ju inte ha gjort om han hatade muslimer.

Stalin däremot förbjöd religion all together, men inte Hitler.
pychox
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2016-12-20

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-12-20 14:26:41

pychox skrev:Tråkigt med all okunskap som finns och sprids om Hitler.

OT: Hitler tillhörde från födseln till hans död the Katolska kyrkan, även fast han inte var särskilt praktiserande så var hans mor (Som han älskade mer än någon annan) det.

Hitlers ideologi tillät alla religioner förutom Judendomen. Detta kan bevisas genom dom Muslimska, Hindu, Ateistiska och andra Paganska soldaterna som stred för Tyskland under andra världskriget.

Ingen katolik, pagan eller muslim dödades eller fängslades pga. deras religion. Detta är en myt.

Förövrigt så gav Hitler en Koran till varje muslimsk SS soldat, det skulle han ju inte ha gjort om han hatade muslimer.

Stalin däremot förbjöd religion all together, men inte Hitler.


Nej nazisterna älskade protestanterna och förföljde det katolska prästerskapet rätt hårt. Det finns att läsa i en massa böcker så jag vet att det som står i den här artikeln stämmer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Christen
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Kahlokatt » 2016-12-20 15:06:19

Precis, de mördade tusentals katoliker i bl.a. Polen. Även Jehovas vittnen mördades.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-12-20 15:11:53

Kahlokatt skrev:Precis, de mördade tusentals katoliker i bl.a. Polen. Även Jehovas vittnen mördades.


Exakt när nazisterna ockuperade Polen så var det prästerskapet, adeln och politikerna dom fängslade först.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-12-20 15:50:36

pychox skrev:Tråkigt med all okunskap som finns och sprids om Hitler.

OT: Hitler tillhörde från födseln till hans död the Katolska kyrkan, även fast han inte var särskilt praktiserande så var hans mor (Som han älskade mer än någon annan) det.

Hitlers ideologi tillät alla religioner förutom Judendomen. Detta kan bevisas genom dom Muslimska, Hindu, Ateistiska och andra Paganska soldaterna som stred för Tyskland under andra världskriget.

Ingen katolik, pagan eller muslim dödades eller fängslades pga. deras religion. Detta är en myt.

Förövrigt så gav Hitler en Koran till varje muslimsk SS soldat, det skulle han ju inte ha gjort om han hatade muslimer.

Stalin däremot förbjöd religion all together, men inte Hitler.


Det är du som sprider okunskap. Hitler var född som katolik. Det betyder inte att man är katolik som vuxen. Han låtsades lite när det verkade passande, när det gjorde ett bra intryck. Egentligen var han ateist. Att man talade mycket i talesätt om gud - det var normalt på den tiden. Det har ingen betydelse.

Nej, han brydde sig inte heller om vilken religion andra hade. Och han förnekade ju att judendomen var en religion. Men så fort det kom i vägen för hans avsikter så tog han ingen hänsyn till religionen heller. Många Jehovas vittnen (och andra religiösa pacifister) hamnade i koncentrationsläger. Och präster och biskopar som kritiserade Hitler hamnade där också. Många dog där. Om katolik eller protestant spelade inte så stor roll.

Jag ser ingen skillnad där mellan Hitler och Stalin. Båda var ateister. Båda gjorde det som var bäst för att behålla makten. Du kan vara säkert på att Hitler också hade avskaffat religioner (som han avskaffade partierna) om det hade gynnat honom. Men Tyskland är inte Ryssland. Det passade helt enkelt bättre i Tyskland att påstå sig vara troende.

Och en koran till varje muslimsk soldat? Han måste ha fått dem gratis nånstans, eller förväntat sig nån större tjänst i gentjänst.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-12-20 15:57:05

Toblerone skrev:Och en koran till varje muslimsk soldat? Han måste ha fått dem gratis nånstans, eller förväntat sig nån större tjänst i gentjänst.


Han tog tacksamt emot varje soldat han kunde få, det var ju upp till 150000 med judisk börd som slogs för Tyskland.

https://www.amazon.com/Hitlers-Jewish-S ... 0700613587
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Seurat » 2016-12-20 16:22:56

Att Hitler var en katolsk vegetarian är mer besvärande för vänstervridna veganer än för kristna tror jag.

Stor djurvän var han också. Men rabiat tokfeminist var han inte? :-)063
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-12-20 16:28:00

Seurat skrev:Att Hitler var en katolsk vegetarian är mer besvärande för vänstervridna veganer än för kristna tror jag.

Stor djurvän var han också. Men rabiat tokfeminist var han inte? :-)063


Själv är jag protestant i och med att jag är döpt i svenska kyrkan men för det är jag inte troende, säkert samma sak för Hitler och katolicismen. Eller påstår du att han var troende katolik?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Seurat » 2016-12-20 16:31:51

slackern skrev:Själv är jag protestant i och med att jag är döpt i svenska kyrkan men för det är jag inte troende, säkert samma sak för Hitler och katolicismen. Eller påstår du att han var troende katolik?


Hur definierar du "troende katolik"?
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-12-20 16:39:54

Seurat skrev:
slackern skrev:Själv är jag protestant i och med att jag är döpt i svenska kyrkan men för det är jag inte troende, säkert samma sak för Hitler och katolicismen. Eller påstår du att han var troende katolik?


Hur definierar du "troende katolik"?


Det är väl att man tror på gud, påven, helgon och går i kyrkan, biktar sig och tror på dom evangelier som katolska kyrkan gör typ. Eller vad vet jag inte särskilt religiös utav mig eller inte alls.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Seurat » 2016-12-20 16:46:56

slackern skrev:Eller vad vet jag inte särskilt religiös utav mig eller inte alls.


Om du inte ens själv vet vad du lägger in i begreppet "troende katolik" blir det väldigt svårt för mig att svara på din fråga. Det måste du ju förstå?

Jag nöjer mig med att Hitler själv i såväl offentliga som privata sammanhang påstått att han har varit, är och alltid kommer vara en katolik [John Toland, Adolf Hitler. sidan 507]
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-12-20 16:57:48

Seurat skrev:
slackern skrev:Eller vad vet jag inte särskilt religiös utav mig eller inte alls.


Om du inte ens själv vet vad du lägger in i begreppet "troende katolik" blir det väldigt svårt för mig att svara på din fråga. Det måste du ju förstå?

Jag nöjer mig med att Hitler själv i såväl offentliga som privata sammanhang påstått att han har varit, är och alltid kommer vara en katolik [John Toland, Adolf Hitler. sidan 507]


Varför förföljde nazisterna katolikerna så hårt då?

https://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_pers ... in_Germany

Det är en stor skillnad på att vara troende katolik och katolik. Själv är jag protestant men inte troende protestant i och med att jag inte har gått ur kyrkan, förstår du skillnaden?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Seurat » 2016-12-20 17:48:35

slackern skrev:Det är en stor skillnad på att vara troende katolik och katolik. Själv är jag protestant men inte troende protestant i och med att jag inte har gått ur kyrkan, förstår du skillnaden?


Om du påstår att du är protestant får jag acceptera att du anser dig vara det.

Om Hitler påstår att han har varit, är och alltid kommer vara katolik så måste jag acceptera det också. Det finns inget sätt för mig att få veta vad han innerst inne trodde, tänkte och kände.

Eftersom du inte ens själv verkar veta vad du menar med "troende katolik" blir det meningslöst att försöka svara på frågan om jag tror att Hitler uppfyllde dina kriterier för att vara en "troende" katolik.
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-12-20 20:00:11

Seurat skrev:
slackern skrev:Det är en stor skillnad på att vara troende katolik och katolik. Själv är jag protestant men inte troende protestant i och med att jag inte har gått ur kyrkan, förstår du skillnaden?


Om du påstår att du är protestant får jag acceptera att du anser dig vara det.

Om Hitler påstår att han har varit, är och alltid kommer vara katolik så måste jag acceptera det också. Det finns inget sätt för mig att få veta vad han innerst inne trodde, tänkte och kände.

Eftersom du inte ens själv verkar veta vad du menar med "troende katolik" blir det meningslöst att försöka svara på frågan om jag tror att Hitler uppfyllde dina kriterier för att vara en "troende" katolik.


Det är en sak vad folk påstår. Men om de handlar helt tvärt emot det, så skulle jag utgå ifrån att de ljuger.

Men Jag har läst så mycket om Hitler, för att inte tala om alla dokumentärer - han har inte dolt det särskilt bra i alla fall, att han egentligen inte tror på någon gud. Det framgår ganska tydligt från hans mer privata samtal. Dessutom var han en typisk psykopat som inte fäste sig vid någon eller något, bara sig själv. Och som använde sig av allt som kunde gynna honom.

En tysk historiker, Sebastian Haffner, skrev i en bok om Hitler, att Hitler inte bara helt saknade egen tro, men att han dessutom inte kunde sätta sig in i vad en tro kan betyda för andra människor. Även detta är ganska tydligt i många av hans handlingar och kommentarer.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav pychox » 2016-12-21 2:43:28

Åter igen, en massa okunskap.

Hitler må kanske inte ha varit en praktiserande katolik, men en katolik var han.

Många högt upsatta personer i Wehrmacht och SS var dock praktiserande katoliker.

Jehovas vittnen är ingen egen religion, utan ingår i kristendomen.

Du har läst många böcker? Av vem? Hur källkritisk är han? Samma sak med dokumentärerna.

Sedan så tycker jag att det är lite konstigt hur man själv "diagnoserar" Hitler som Psykopat. Då det skulle vara högst otroligt att han var det.

Hitler tänkte bara på sig själv? Ja du, det var ju därför halva tyskland röstade på honom och vägrade ge upp tills sista man var död. Säkerligen skulle dem inte gjort det för en egoistisk psykopat som ni påstår honom vara.

Ni skulle säkert ta en kalla krigs film från soviet unionen som handlar om USA som en bra källa också känns det som.

Förövrigt så var Tysklands militärs motto "got mit uns", gud är med oss.
pychox
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2016-12-20

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-12-21 11:11:54

pychox skrev:Åter igen, en massa okunskap.

Hitler må kanske inte ha varit en praktiserande katolik, men en katolik var han.

Många högt upsatta personer i Wehrmacht och SS var dock praktiserande katoliker.

Jehovas vittnen är ingen egen religion, utan ingår i kristendomen.

Du har läst många böcker? Av vem? Hur källkritisk är han? Samma sak med dokumentärerna.

Sedan så tycker jag att det är lite konstigt hur man själv "diagnoserar" Hitler som Psykopat. Då det skulle vara högst otroligt att han var det.

Hitler tänkte bara på sig själv? Ja du, det var ju därför halva tyskland röstade på honom och vägrade ge upp tills sista man var död. Säkerligen skulle dem inte gjort det för en egoistisk psykopat som ni påstår honom vara.

Ni skulle säkert ta en kalla krigs film från soviet unionen som handlar om USA som en bra källa också känns det som.

Förövrigt så var Tysklands militärs motto "got mit uns", gud är med oss.


Det finns okunskap och det finns total okunskap, och här handlar det om det senare, verkar det som. Jag föreslår att du faktiskt läser NÅGON bra biografi om Hitler. Jag har läst så gott som alla. Så man kan definitivt inte skylla på urvalet - jag har tagit del av så gott som allt som finns. Dvs dem "större ", allt kan man förstås inte hinna med. Det finns ingen grund att diskutera på här. Du har bara ingen kunskap alls. Läs på!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav manne » 2016-12-21 11:21:58

Hitler var världens största skitstövel men han var inte kristen. :-)056
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav pychox » 2016-12-21 14:15:10

Toblerone skrev:
pychox skrev:Åter igen, en massa okunskap.

Hitler må kanske inte ha varit en praktiserande katolik, men en katolik var han.

Många högt upsatta personer i Wehrmacht och SS var dock praktiserande katoliker.

Jehovas vittnen är ingen egen religion, utan ingår i kristendomen.

Du har läst många böcker? Av vem? Hur källkritisk är han? Samma sak med dokumentärerna.

Sedan så tycker jag att det är lite konstigt hur man själv "diagnoserar" Hitler som Psykopat. Då det skulle vara högst otroligt att han var det.

Hitler tänkte bara på sig själv? Ja du, det var ju därför halva tyskland röstade på honom och vägrade ge upp tills sista man var död. Säkerligen skulle dem inte gjort det för en egoistisk psykopat som ni påstår honom vara.

Ni skulle säkert ta en kalla krigs film från soviet unionen som handlar om USA som en bra källa också känns det som.

Förövrigt så var Tysklands militärs motto "got mit uns", gud är med oss.


Det finns okunskap och det finns total okunskap, och här handlar det om det senare, verkar det som. Jag föreslår att du faktiskt läser NÅGON bra biografi om Hitler. Jag har läst så gott som alla. Så man kan definitivt inte skylla på urvalet - jag har tagit del av så gott som allt som finns. Dvs dem "större ", allt kan man förstås inte hinna med. Det finns ingen grund att diskutera på här. Du har bara ingen kunskap alls. Läs på!



Var snäll och ge mig källor som bevisar mig fel på mina påståenden.
Finns en del filmer/dokumentärer på youtube som handlar om andra världskriget, kanske du ska ta en titt på dom?

Sedan finns också hemsidor som Wikipedia där du kan läsa om det. Det märks att det behövs med tanke på din extrema okunskap inom ämnet.
Senast redigerad av pychox 2016-12-21 14:21:36, redigerad totalt 1 gång.
pychox
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2016-12-20

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-12-21 14:20:42

pychox skrev:
Toblerone skrev:
pychox skrev:Åter igen, en massa okunskap.

Hitler må kanske inte ha varit en praktiserande katolik, men en katolik var han.

Många högt upsatta personer i Wehrmacht och SS var dock praktiserande katoliker.

Jehovas vittnen är ingen egen religion, utan ingår i kristendomen.

Du har läst många böcker? Av vem? Hur källkritisk är han? Samma sak med dokumentärerna.

Sedan så tycker jag att det är lite konstigt hur man själv "diagnoserar" Hitler som Psykopat. Då det skulle vara högst otroligt att han var det.

Hitler tänkte bara på sig själv? Ja du, det var ju därför halva tyskland röstade på honom och vägrade ge upp tills sista man var död. Säkerligen skulle dem inte gjort det för en egoistisk psykopat som ni påstår honom vara.

Ni skulle säkert ta en kalla krigs film från soviet unionen som handlar om USA som en bra källa också känns det som.

Förövrigt så var Tysklands militärs motto "got mit uns", gud är med oss.


Det finns okunskap och det finns total okunskap, och här handlar det om det senare, verkar det som. Jag föreslår att du faktiskt läser NÅGON bra biografi om Hitler. Jag har läst så gott som alla. Så man kan definitivt inte skylla på urvalet - jag har tagit del av så gott som allt som finns. Dvs dem "större ", allt kan man förstås inte hinna med. Det finns ingen grund att diskutera på här. Du har bara ingen kunskap alls. Läs på!



Var snäll och ge mig källor som bevisar mig fel på mina påståenden.


Slöseri med min tid. Om du ska diskutera med folk som är ganska pålästa om Hitler så bör du först informera dig, läsa en del. Du kan inte förvänta dig att folk som är pålästa om ämnet berättar först allt grundläggande för dig, så att du överhuvudtaget vet vad man pratar om. Du ifrågasätter saker som ingen som är insatt skulle ifrågasätta. Så läs på om det intresserar dig. Om du inte är tillräckligt intresserad, tjafsa inte.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav pychox » 2016-12-21 14:25:03

Toblerone skrev:
pychox skrev:
Toblerone skrev:
Det finns okunskap och det finns total okunskap, och här handlar det om det senare, verkar det som. Jag föreslår att du faktiskt läser NÅGON bra biografi om Hitler. Jag har läst så gott som alla. Så man kan definitivt inte skylla på urvalet - jag har tagit del av så gott som allt som finns. Dvs dem "större ", allt kan man förstås inte hinna med. Det finns ingen grund att diskutera på här. Du har bara ingen kunskap alls. Läs på!



Var snäll och ge mig källor som bevisar mig fel på mina påståenden.


Slöseri med min tid. Om du ska diskutera med folk som är ganska pålästa om Hitler så bör du först informera dig, läsa en del. Du kan inte förvänta dig att folk som är pålästa om ämnet berättar först allt grundläggande för dig, så att du överhuvudtaget vet vad man pratar om. Du ifrågasätter saker som ingen som är insatt skulle ifrågasätta. Så läs på om det intresserar dig. Om du inte är tillräckligt intresserad, tjafsa inte.


Bad dig inte om någon grundläggande information, utan om källor vilket du av någon anledning inte kan ge. Antagligen pga. att det du säger är påhitt, och du vet mycket bra själv att det du säger inte stämmer.

Tvivlar också stark på att du är påläst, då du långt ifrån bevisat det. Läs en bok, sedan återkom med ett vettigt svar gubben.
pychox
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2016-12-20

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Seurat » 2016-12-21 16:50:17

Toblerone skrev:Det är en sak vad folk påstår. Men om de handlar helt tvärt emot det, så skulle jag utgå ifrån att de ljuger.


Världshistorien är tyvärr full av exempel på kristna människor som inte uppför sig särskilt
kristet. Se t.ex. korståg, slavhandel och inkvisition. Vi kan inte avgöra om Hitler led av kristen tro eller någon annan vanföreställning enbart genom att studera hans handlingar.

Dessutom var han en typisk psykopat som inte fäste sig vid någon eller något, bara sig själv. Och som använde sig av allt som kunde gynna honom.


Nej, det råder inte konsensus om att Hitler var psykopat. Föreslår att vi istället väljer asperger. Ref Läkartidningen och Fitzgerald (2004).

En tysk historiker, Sebastian Haffner, skrev i en bok om Hitler


Nej.

Hur var det med källkritiken?
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-21 17:31:53

Seurat skrev:Nej, det råder inte konsensus om att Hitler var psykopat. Föreslår att vi istället väljer asperger. Ref Läkartidningen och Fitzgerald (2004).

Det råder knappast konsensus om att Hitler skulle ha varit aspergare heller och vill aspergarna se honom som galjonsfigur för AS?

Är det värdefullt att prångla ut en bild av Hitler som aspergare?
I så fall varför och värdefullt för vem?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Seurat » 2016-12-21 17:42:09

KrigarSjäl skrev:Det råder knappast konsensus om att Hitler skulle ha varit aspergare heller och vill aspergarna se honom som galjonsfigur för AS?


Nej, och det var min poäng. Dessutom saknar en låtsasdiagnos betydelse för sakfrågan, dvs om Hitler var kristen eller inte.
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

Var Hitler kristen? [avdelad tråd]

Inläggav Kahlokatt » 2016-12-21 18:49:20

Richard skrev:Sen var väl Hitler ganska god vän i den muslimska värden? Den gemensamma fienden var juden. Israel fanns ju förvisso inte då.


Lite OT här, men det fanns många muslimer som hjälpte judar under Andra Världskriget. Albanien, ett till största delen muslimskt land, lyckades rädda inte bara större delen av sin egen judiska befolkning, utan även judar från andra länder.

http://www.bbc.com/news/uk-england-london-22176928

https://en.wikipedia.org/wiki/Arab_resc ... _Holocaust

http://www.projetaladin.org/holocaust/e ... slims.html
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in