Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur kan melatonin ge biverningar?

Inläggav cocos » 2014-02-26 15:11:44

Det saknas studier om långtidseffekter av melatonin. Det är anledningen till att melatonin är licensbelagt i Sverige om man bortser från Circadin som är en depåtablett. Den skrivs i regel ut för att tas under begränsad tid för att rätta till sömnrytmen.

Eftersom melatonin är ett kroppseget hormon är risken stor att den egna produktionen nedregleras och lägger ned helt efter långtidsanvändning av framförallt högre doser.
Samma med tillförsel av tillväxthormonet testosteron vid doping.

Jag vågar inte äta melatonin av dessa anledningar.
I övrigt bör det inte ge några direkta biverkningar om dosering följs.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Hur kan melatonin ge biverningar?

Inläggav Miche » 2014-02-26 15:47:20

Har man en autoimmun sjukdom kan melatonin vara livsfarligt.

Melatonin påverkar dessutom inte bara sömnen, det har effekter på en massa annat i kroppen och det är inte känt exakt vad som påverkas.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur kan melatonin ge biverningar?

Inläggav Flawless » 2014-02-26 17:48:00

cocos skrev:Det saknas studier om långtidseffekter av melatonin. Det är anledningen till att melatonin är licensbelagt i Sverige om man bortser från Circadin som är en depåtablett. Den skrivs i regel ut för att tas under begränsad tid för att rätta till sömnrytmen.

Eftersom melatonin är ett kroppseget hormon är risken stor att den egna produktionen nedregleras och lägger ned helt efter långtidsanvändning av framförallt högre doser.
Samma med tillförsel av tillväxthormonet testosteron vid doping.

Jag vågar inte äta melatonin av dessa anledningar.
I övrigt bör det inte ge några direkta biverkningar om dosering följs.


Jag som aldrig har sovit. jag har nog ingenting att oroa mig för
Flawless
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2013-07-20
Ort: i frysen

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav Alien » 2014-02-27 18:17:31

Finns väl ingen medicin, oavsett hur "naturlig" den är som inte kan ge biverkningar. Se även denna tråd: biverkningar-av-lakemedel-t13775.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav Patrix » 2014-07-08 13:47:30

Finns det någon här på forumet som beställer "ren" melatonin från utlandet och som inte har problem med tullen?
Berätta gärna vilken sida du beställer ifrån.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav Zima33 » 2014-07-08 18:44:04

Om man beställer från UK ska det inte fastna i tullen. (=inom EU)
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav Wine » 2014-07-08 21:21:27

Patrix skrev:Finns det någon här på forumet som beställer "ren" melatonin från utlandet och som inte har problem med tullen?
Berätta gärna vilken sida du beställer ifrån.


Har du Aspergerdiagnos/AST borde du inte ha några problem med att få "rent" melatonin av din husläkare, dock måste du förmodligen testa läkemedlet Circadin först innan läkaren söker licens för att kunna skriva ut melatonin på recept.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav Moggy » 2014-07-08 21:34:46

Jag brukade beställa från Iherb.

Tyvärr levererar dom inte till Sverige längre. Trist.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav slackern » 2014-07-08 21:35:35

Moggy skrev:Jag brukade beställa från Iherb.

Tyvärr levererar dom inte till Sverige längre. Trist.


Amazone UK borde väl leverera till Sverige?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav Moggy » 2014-07-08 21:36:15

slackern skrev:
Moggy skrev:Jag brukade beställa från Iherb.

Tyvärr levererar dom inte till Sverige längre. Trist.


Amazone UK borde väl leverera till Sverige?



Ja. Sämre utbud och högre priser då rå.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav slackern » 2014-07-08 21:45:40

Moggy skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:Jag brukade beställa från Iherb.

Tyvärr levererar dom inte till Sverige längre. Trist.


Amazone UK borde väl leverera till Sverige?



Ja. Sämre utbud och högre priser då rå.


Det suger. Du kan inte få en läkare att skriva en licens åt dig?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav Moggy » 2014-07-08 22:00:08

slackern skrev:
Moggy skrev:
slackern skrev:
Amazone UK borde väl leverera till Sverige?



Ja. Sämre utbud och högre priser då rå.


Det suger. Du kan inte få en läkare att skriva en licens åt dig?


Antar det om jag orkar. Men jag vill ha en viss Melatoninpiller som innehåller lite annat med.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav slackern » 2014-07-08 22:01:28

Moggy skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:

Ja. Sämre utbud och högre priser då rå.


Det suger. Du kan inte få en läkare att skriva en licens åt dig?


Antar det om jag orkar. Men jag vill ha en viss Melatoninpiller som innehåller lite annat med.


OK då är jag med. Bra att du har hittat det du är ute efter.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav Patrix » 2014-07-09 15:32:41

Zima33 skrev:Om man beställer från UK ska det inte fastna i tullen. (=inom EU)

Har läst om folk som haft problem ändå tydligen. Konstigt ändå också hur ett läkemedel/kosttillskott som inte får säljas fritt över disken är tillåtet att säljas online.

Wine skrev:Har du Aspergerdiagnos/AST borde du inte ha några problem med att få "rent" melatonin av din husläkare, dock måste du förmodligen testa läkemedlet Circadin först innan läkaren söker licens för att kunna skriva ut melatonin på recept.


Ska försöka få honom till det igen eftersom circadin fungerar okej. Vill testa direktverkande eftersom många anser att det är bättre. Problemet är bara att läkaren har en viss förkärlek till receptbelagda psykofarmaka och föreslår agomelatin (valdoxan) istället.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav Wine » 2014-07-09 21:30:36

Patrix skrev:
Zima33 skrev:Om man beställer från UK ska det inte fastna i tullen. (=inom EU)

Har läst om folk som haft problem ändå tydligen. Konstigt ändå också hur ett läkemedel/kosttillskott som inte får säljas fritt över disken är tillåtet att säljas online.

Wine skrev:Har du Aspergerdiagnos/AST borde du inte ha några problem med att få "rent" melatonin av din husläkare, dock måste du förmodligen testa läkemedlet Circadin först innan läkaren söker licens för att kunna skriva ut melatonin på recept.


Ska försöka få honom till det igen eftersom circadin fungerar okej. Vill testa direktverkande eftersom många anser att det är bättre. Problemet är bara att läkaren har en viss förkärlek till receptbelagda psykofarmaka och föreslår agomelatin (valdoxan) istället.


Trist att din läkare inte bara försöker söka licens för att skriva ut "rent" melatonin istället för Circadin, "rent" melatonin på recept är mycket billigare och Circadin är egentligen avsett för äldre människor med sömnproblem av en annan typ än vad individer med NPF diagnoser brukar ha. För att läkare ska kunna skriva ut melatonin på recept ska man först ha testat Circadin.

Tipsar om denna sida:

Knarkchock av svensk myndighet, pressen tiger.

Vanvettet med licens på melatonin
-Myndighet ökar på försäljning av beroendeframkallande medel.
-Svenskarna konsumerar mer legal kokain än melatonin
-Vad ger mindre biverkningar än sockerpiller?


Melatonin är receptfritt i andra delar av världen här i Sverige behandlas det som dödsknark trotts att det inte är vanebildande, ger utsättningssymptom eller har en speciellt rik biverkningsflora. Vad är problemet Läkemedelsverket?


Här är också en tråd om sömnmedel:

Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroende
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav Zima33 » 2014-07-12 2:53:55

Patrix skrev:Problemet är bara att läkaren har en viss förkärlek till receptbelagda psykofarmaka och föreslår agomelatin (valdoxan) istället.

Agomelatin är en vidareutveckling av melatonin.
Ett alternativ kan vara tryptofan på recept, det kräver inte licens så vitt jag vet.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav mkaad79 » 2014-09-05 3:05:28

Hej!

Är det någon som vet hur det är nuförtiden att få Melatonin på licens via läkemedelsverket?

Har prövat alla normala sömnmedel och Circadin, utan bra effekt. Är Aspergare och har haft problem med sömnen sedan tonåren. Till slut fick jag schizofreni, antagligen för att jag sovit så lite och jobbat så mycket i så många år.

Trött!! :(
mkaad79
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-03-25

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav Zima33 » 2014-09-05 21:38:12

mkaad79 skrev:Hej!

Är det någon som vet hur det är nuförtiden att få Melatonin på licens via läkemedelsverket?

Din läkare får skicka en bra ansökan och så blir den förhoppningsvis beviljad. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav Patrix » 2014-10-28 15:30:02

Ni som fått melatonin på licens. Minns ni hur länge handläggningen tog för läkemedelsverket? Någon som fått avslag? Har väntat i snart 4 veckor nu :-|
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav trulpen » 2016-12-15 10:11:22

Har testat Circadin. Det suger verkligen och handlar uppenbart mest bara om att läkemedelsbolaget inte kan ta patent på hormonet melatonin, men däremot på beredningsformen, d v s depåfunktionen.

Circadin har en halveringstid på 4 h. Efter en normal natts sömn finns alltså ca halva tabletten kvar i systemet och utsöndrar melatonin. Spontant låter det riktigt illa, även om det finns en liten möjlighet att det är bra för att det jämnar ut nivån av melatonin i kroppen över tid. Jag är dock säker på att det inte är bra alls.

Melatoninkoncentrationen i kroppen oscillerar naturligt. Det ska finnas djup och toppar, annars störs sömn och vakenhet.

Det jag gjorde med Circadin var alltså att tugga tabletterna. Mina problem med Circadin var främst att det är onödigt med depåfunktion, tabletterna är svaga (2 mg) och jag behöver därför ta 2-3 st per tillfälle samt att det inte ingår i högkostnadsskyddet, vilket gör det väldigt dyrt.

Har försökt få licens genom läkare, men har inte hört något på snart ett halvår, så gissar att det inte finns på kartan. Melatonin är dock den enda kemiska sömnhjälpare jag kan tänka mig att använda. Kan inte säga att jag direkt gillar Läkemedelsverket. Känns mest bara som bolagskorruption och tillväxtiver på den kanten.
trulpen
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2016-12-14
Ort: Sthlm

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav trulpen » 2016-12-15 10:20:53

Intressant och belysande artikel om ämnet:

http://fof.se/tidning/1997/8/melatonin- ... -och-halsa
trulpen
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2016-12-14
Ort: Sthlm

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav trulpen » 2016-12-15 10:21:04

Intressant och belysande artikel om ämnet:

http://fof.se/tidning/1997/8/melatonin- ... -och-halsa
trulpen
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2016-12-14
Ort: Sthlm

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav triggerhappyD » 2016-12-15 18:03:23

Ingen som har nå nyare rön om Melatonin?

Har fått det utskrivet nyligen mot min insomnia och konstiga dygnsrytm, men känner mig lite tveksam och nojig inför o ta det.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav Zima33 » 2016-12-19 16:27:54

trulpen skrev:Har försökt få licens genom läkare, men har inte hört något på snart ett halvår, så gissar att det inte finns på kartan. Melatonin är dock den enda kemiska sömnhjälpare jag kan tänka mig att använda. Kan inte säga att jag direkt gillar Läkemedelsverket. Känns mest bara som bolagskorruption och tillväxtiver på den kanten.


Det finns en licensfri melatonin nu, Melatonin AGB, behövs bara recept och den ingår i högkostnadsskyddet. Den är jämförbar med den man får på licens (Melatonin APL).
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in