På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav kiddie » 2016-11-26 20:29:54

Jag har nog nedsatt förställningsförmåga. Tycker inte om att förställa mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Batte » 2016-11-26 21:46:19

kiddie skrev:Nä precis. Men många säger ju att "bara" aspergers aldrig ska ge sjukersättning, de med "bara" aspergers är 100 % arbetsföra.

Bara att läsa vissa inlägg som skrivs.
Jeg synes det er merkelig at de sier det. Det kan hende de kun vurderer det ut fra egen situasjon/opplevelse. Utfordringer og behov vil jo variere fra individ til individ. :-)063
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Batte » 2016-11-26 22:02:49

Winterblues skrev:personer här, med en dokumenterad nedsatt förställningsförmåga och självinsikt

Jeg tviler ikke på at det er personer her med disse utfordringene. Det er mange individer her, og store variasjoner i våre svake og sterke sider.

Beklager hvis jeg spør dumt, men jeg ble nysgjerrig. :oops: På hvilken måte har de dokumentert dette? :-)063
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Flinta » 2016-11-26 22:38:57

kiddie skrev:Jag har nog nedsatt förställningsförmåga. Tycker inte om att förställa mig.


Är du ironisk nu :wink: Då hakar jag på: Den förmågan är nedsatt hos mig också. Men jag tror Winterblues menar föreställningsförmåga. Många med AS har ju svårt att per automatik ta andras perspektiv. Min och omgivingens upplevelse att jag skiljer mig från vissa med AS eftersom jag i vardagssituationer inte har problem att ta andras perspektiv och förstå att andra har andra tankar och känslor än jag själv.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav kiddie » 2016-11-27 0:09:15

Inte ironi direkt men menat som skoj, ja. Fast jag kan föreställa mig att alla kanske inte tyckte det var roligt. :-)130
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav kiddie » 2016-11-27 0:13:02

Batte skrev:Beklager hvis jeg spør dumt, men jeg ble nysgjerrig. :oops: På hvilken måte har de dokumentert dette? :-)063


Undrar också detta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav slackern » 2016-11-27 0:14:27

Behöver jag säga något mer? Nu gäller det dock inte alla med AS men nog en rätt stor andel.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav kiddie » 2016-11-27 1:07:17

Vaddå? Ska man se ut sådär??? :shock:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav ankhh » 2016-11-27 1:32:29

I så fall har jag nog inte AS trots allt. :-)018
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav honeypie81 » 2016-11-27 21:20:43

Jag har också ned satt föreställningsförmåga. Jag tyckte inte om att leka fantsilekar när jag var liten, med andra barn. Jag kunde aldrig "acceptera" att en träplanka på några tegelstenar var "en affär". När jag lekte med Barbie så kammade jag dem mest men hade svårt att komma på vad dockan skulle göra.
Däremot tyckte jag om att läsa om fantastiska äventyr, Häxan och lejonet tex.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav kiddie » 2016-11-27 22:31:01

Som jag sagt innan så kan man ha olika svårigheter inom ramen för aspergers. Enligt Baron-Cohen ska alla med autism ha lätt för att memorera siffror och lätt för att minnas datum.

Men min aspergers slår rätt hårt mot hela min tidsuppfattning, jag har skitdålig koll på tidens gång. Dessutom, vet inte vad det beror på, har jag jättedåligt sifferminne, vare sig det gäller telefonnummer eller datum. Jag minns fortfarande inte när nämsta vänner och familj fyller år eller dött och liknande.

Däremot så har jag alltid kunnat låtsasleka och kan leka med barn (vilket man inte kan som autist enligt Baron-Cohen). Jag sysslar även med kreativt skrivande. Men enligt honom kan man inte ens LÄSA skönlitteratur.

Tror det är viktigt att vi minns att man har olika svårt för olika saker som anses vara inom diagnosen. Om man jämför oss alla kommer vi inte alla ha lika dålig föreställningsförmåga, vi kommer inte vara lika bra på siffror. Osv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Eeira » 2016-11-28 0:20:43

honeypie81 skrev:Jag har också ned satt föreställningsförmåga. /.../ Däremot tyckte jag om att läsa om fantastiska äventyr, Häxan och lejonet tex.

Intressant att du valde just den boken som exempel. För något år sedan läste jag en artikel som jämförde C S Lewis berättarstil med andra författare inom fantasygenren. Tydligen har Lewis en ganska avskalad stil där han fokuserar på att föra ramberättelsen framåt och lämnar åt läsaren att fylla i mycket av detaljerna.

Om du uppskattar hans böcker så är kanske din föreställningsförmåga bara nedsatt inom vissa områden? Själv har jag inga problem att fylla i detaljer eller förbättra sådant som andra skapar, men är desto sämre på att hitta på något från grunden. Fantasin finns där, men den behöver hjälp att komma igång. En ledstång att hålla sig i.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Lilla Gumman » 2016-11-28 23:38:47

Liljan skrev:Alien, det går säkert att få daglig verksamhet med bara Asperger, men det borde inte vara tillåtet. Det är fullständigt slöseri med resurser. Det finns ingen orsak alls till att någon med bara Asperger skulle ha DV.

Jag kan såklart inte svara för dig, men jag har märkt AS hos personer jag bara träffat en gång (och fått bekräftelse på det senare). Jag passar inte heller ihop med alla som har Asperger :-)Happy Men det är lättare att kommunicera med dem tycker jag.


Jag har Asperger och ADHD. Jag har sjukersättning därför att det blev för stressigt att jobba med något över huvud taget. Jag har haft daglig verksamhet, men sagt upp det för länge sen eftersom det inte passade mig. Jag gör hellre annat om dagarna än går på daglig verksamhet, om jag nu inte kan jobba. Ja, jag har gått i vanlig skola all väg igenom (dock inte högskola/universitet utan bara gymnasium och folkhögskola). Och jo, det förekommer titt som tätt att Aspergare utan utvecklingsstörning får daglig verksamhet. Det må vara ett slöseri med resurser, men det förekommer.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav honeypie81 » 2016-11-30 20:36:44

Eeira skrev:
honeypie81 skrev:Jag har också ned satt föreställningsförmåga. /.../ Däremot tyckte jag om att läsa om fantastiska äventyr, Häxan och lejonet tex.

Intressant att du valde just den boken som exempel. För något år sedan läste jag en artikel som jämförde C S Lewis berättarstil med andra författare inom fantasygenren. Tydligen har Lewis en ganska avskalad stil där han fokuserar på att föra ramberättelsen framåt och lämnar åt läsaren att fylla i mycket av detaljerna.

Om du uppskattar hans böcker så är kanske din föreställningsförmåga bara nedsatt inom vissa områden? Själv har jag inga problem att fylla i detaljer eller förbättra sådant som andra skapar, men är desto sämre på att hitta på något från grunden. Fantasin finns där, men den behöver hjälp att komma igång. En ledstång att hålla sig i.


Jag läser mycket och när jag läser så kan jag "bilda bilder innuti huvudet", om du förstår vad jag menar?
Jag är precis som du beskriver dig själv rätt så dålig på att hitta på "något från grunden".
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Mikael89 » 2017-01-09 18:08:41

Det märks på vissa, på vissa märks det inte.
Mikael89
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2016-07-30
Ort: Stockholm

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Zirre » 2017-01-09 19:52:17

Lilla Gumman skrev:
Liljan skrev:Alien, det går säkert att få daglig verksamhet med bara Asperger, men det borde inte vara tillåtet. Det är fullständigt slöseri med resurser. Det finns ingen orsak alls till att någon med bara Asperger skulle ha DV.

Jag kan såklart inte svara för dig, men jag har märkt AS hos personer jag bara träffat en gång (och fått bekräftelse på det senare). Jag passar inte heller ihop med alla som har Asperger :-)Happy Men det är lättare att kommunicera med dem tycker jag.


Jag har Asperger och ADHD. Jag har sjukersättning därför att det blev för stressigt att jobba med något över huvud taget. Jag har haft daglig verksamhet, men sagt upp det för länge sen eftersom det inte passade mig. Jag gör hellre annat om dagarna än går på daglig verksamhet, om jag nu inte kan jobba. Ja, jag har gått i vanlig skola all väg igenom (dock inte högskola/universitet utan bara gymnasium och folkhögskola). Och jo, det förekommer titt som tätt att Aspergare utan utvecklingsstörning får daglig verksamhet. Det må vara ett slöseri med resurser, men det förekommer.

Varför slöseri med resurser tycker du?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-17 1:44:19

Lilla Gumman skrev:
Liljan skrev:Alien, det går säkert att få daglig verksamhet med bara Asperger, men det borde inte vara tillåtet. Det är fullständigt slöseri med resurser. Det finns ingen orsak alls till att någon med bara Asperger skulle ha DV.

Jag kan såklart inte svara för dig, men jag har märkt AS hos personer jag bara träffat en gång (och fått bekräftelse på det senare). Jag passar inte heller ihop med alla som har Asperger :-)Happy Men det är lättare att kommunicera med dem tycker jag.


Jag har Asperger och ADHD. Jag har sjukersättning därför att det blev för stressigt att jobba med något över huvud taget. Jag har haft daglig verksamhet, men sagt upp det för länge sen eftersom det inte passade mig. Jag gör hellre annat om dagarna än går på daglig verksamhet, om jag nu inte kan jobba. Ja, jag har gått i vanlig skola all väg igenom (dock inte högskola/universitet utan bara gymnasium och folkhögskola). Och jo, det förekommer titt som tätt att Aspergare utan utvecklingsstörning får daglig verksamhet. Det må vara ett slöseri med resurser, men det förekommer.


Jag trodde det var vanligt att folk med AS har daglig verksamhet.

vad gjorde du på din dagliga verksamhet? Vad gör du på dagarna nu om det är okej att fråga det.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav elle » 2017-01-19 10:57:25

Man kan inte "se" asperger om man inte är synsk.
Asperger är en psykisk och inte en fysisk funktionsnedsättning.

Mänga aspergare ser bra ut, har lärt sig att spela en roll för att passa in, har vänner, barn och verkar leva ett vanligt liv i andras ögon. Och här kommer problemet: syns det inte så finns det inte. Så resonerar ytliga NT människor.

För det syns inte hur mycket det tar på krafterna att anpassa sig och spela att vara en ytlig NT människa.

Folk tror att de kan asperger bara för att de jobbat lite som kock på en skola och träffat aspergare där.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav kiddie » 2017-01-19 15:54:45

Har märkt att flera med aspergers tittar sig mycket omkring, fäster blicken på olika saker. Inte alla förstås. Och med mobiltelefoner så kollar de väl där som alla andra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Niiklaas » 2017-01-20 7:31:33

antonius skrev:
DIProgan skrev:De försiktiga aspergarna är socialt skygga och bortkomna. Svåra att särskilja från vanligt blyga men unika tankar och förhållningssätt bör dyka upp förr eller senare. Väldigt måna om vad andra tycker och tänker för att inte riskera bli sårade av oväntade händelser. Brukar ha en lång problematisk livshistoria att ta del av och ömsom lider av sitt sociala utanförskap ömsom trivs med att vara isolerade och bortom påverkan så att de kan göra precis som de vill. Åtminstone i det oftast mycket lilla hörn av världen de gjort anspråk på. En aspergare utan stora kontrollbehov vet jag inte om jag ännu träffat på.


Du beskrev just mitt liv... :-)006


....och mitt...
Niiklaas
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2014-06-16
Ort: Hallstahammar

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Jamesqueen » 2017-01-28 14:47:20

Personer med AS beter sig ofta "förvirrat" alltså tittar runt runt ofta och det har jag märkt stämmer. Därför misstänker ja att det är orsaken till att personen har svårt att bibehålla ögonkontakt, som ju är typisk för diagnosen.
Jamesqueen
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2016-12-13

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Jamesqueen » 2017-01-28 14:47:57

kiddie skrev:Har märkt att flera med aspergers tittar sig mycket omkring, fäster blicken på olika saker. Inte alla förstås. Och med mobiltelefoner så kollar de väl där som alla andra.
Gud vad skumt såg inte ditt inlägg innan jag skrev mitt :o
Jamesqueen
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2016-12-13

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav kiddie » 2017-01-28 21:29:23

Du kanske tittade runt för mycket? :D

Tror kanske det är för att undvika ögonkontakt men jag vet att jag ibland gör så. Ibland kollar jag bara in saker och tänker inte på att det kanske ser dumt ut.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Jamesqueen » 2017-01-28 23:08:02

Nu menade jag inte bara vid ögonkontakt utan även i övrigt. T ex när man är ute och går så tittar omkring mycket, ej bara ner i marken utan tvärtom. Rör huvudet fram och tillbaka. Har observerat det hos andra med AS dock inte alla utan ungefär hälften. Har spelat in video när jag satt framför datorn där jag pratade om mina problem men när jag tittade på filmen insåg ja att jag tittade åt höger och vänster hela tiden. Störande :-)051
Jamesqueen
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2016-12-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in