På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav antonius » 2017-11-06 17:36:17

Gemensamt för de flesta AS, är att de kan vara fullständigt genomkonstiga i ena stunden, för att ett tag senare vara helt geniala, utan att de tänkte på det själv. Och alla NT står där och gapar, samtidigt som de undrar om det är samma person. För i övrigt finns det så många varianter av detta spektra, att det verkar vara rena lotteriet när det skall sättas någon ev diagnos... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Vildsvin » 2017-11-08 2:43:40

Toblerone skrev:
Vildsvin skrev:
DIProgan skrev:Först ska man nog dela in aspergare i burdusa och försiktiga.

De burdusa är mycket enklare att diagnostisera då de ofta tycks rätt ointresserade av vad du säger genom att antingen helt hoppa över vad du svarar dem eller genom att lite snabbt och lätt baka in vad du sa i något som mest handlar om deras egna tankar och upplevelser. Vidare kan de utan omsvep rata vad du säger för i deras världsbild stämmer det helt enkelt inte och de förstår inte hur man tar hand om dig och dina känslor utan tror att deras lärdomar är bra att ha för dig. Huvudpersonen i en aspergares liv är allt som oftast dem själva så mycket att det blir övertydligt främst hos de burdusa och värre drabbade.


Tycker att det är skillnad på burdusa aspergare beroende på om det är kvinnor eller män. Burdusa manliga aspergare är alltför självcentrerade för att tala om frånvarande personer, medan de burdusa kvinnliga aspergarna inte känner av när man bör hålla tyst om tredje person. Folk uppfattar detta som att de avsiktligt drar upp oväsentligheter och snackar skit om andra och drar sig därför undan "skvallerkärringen".

Att hantera frånvarande personer är extra svårt på nätet där personen kan dyka upp långt senare och se vad man skrivit över huvudet på denne.


Tyvärr så har jag också varit med om - och varit drabbad av - manliga skvallerbyttor med Asperger. Så det stämmer inte helt. :-)056
Fast är det en man med lite kufiskt specialintresse så brukar folk (om de ens träffar honom) inte lita på honom tillräckligt för att ge några viktiga förtroenden. Medan kvinnor som ytligt sett verkar vara NT lätt hamnar i sociala situationer de inte kan hantera, något som omgivningen uppfattar som illvilja snarare än oförmåga.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Toblerone » 2017-11-08 10:27:39

Vildsvin skrev:
Toblerone skrev:
Vildsvin skrev:
Tycker att det är skillnad på burdusa aspergare beroende på om det är kvinnor eller män. Burdusa manliga aspergare är alltför självcentrerade för att tala om frånvarande personer, medan de burdusa kvinnliga aspergarna inte känner av när man bör hålla tyst om tredje person. Folk uppfattar detta som att de avsiktligt drar upp oväsentligheter och snackar skit om andra och drar sig därför undan "skvallerkärringen".

Att hantera frånvarande personer är extra svårt på nätet där personen kan dyka upp långt senare och se vad man skrivit över huvudet på denne.


Tyvärr så har jag också varit med om - och varit drabbad av - manliga skvallerbyttor med Asperger. Så det stämmer inte helt. :-)056
Fast är det en man med lite kufiskt specialintresse så brukar folk (om de ens träffar honom) inte lita på honom tillräckligt för att ge några viktiga förtroenden. Medan kvinnor som ytligt sett verkar vara NT lätt hamnar i sociala situationer de inte kan hantera, något som omgivningen uppfattar som illvilja snarare än oförmåga.


Ja, det var en bra analys. Men jag tänkte mer på lite privat skvaller än på hemligheter på jobbet. Det kan vara irriterande nog: :wink:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Carcass » 2017-11-14 12:47:41

Jamesqueen skrev:Nu menade jag inte bara vid ögonkontakt utan även i övrigt. T ex när man är ute och går så tittar omkring mycket, ej bara ner i marken utan tvärtom. Rör huvudet fram och tillbaka. Har observerat det hos andra med AS dock inte alla utan ungefär hälften. Har spelat in video när jag satt framför datorn där jag pratade om mina problem men när jag tittade på filmen insåg ja att jag tittade åt höger och vänster hela tiden. Störande :-)051


För mig är det beroende på hur många individer det är i närheten och vad de pysslar med. Ex. på en väl trafikerad gånggata så klistras min blick per automatik ned i backen, medans en gles mänsklig närvaro tillåter mig att utforska omgivningen optiskt vilket jag egentligen vill göra hela tiden :-)
Carcass
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2017-11-13
Ort: Stockholm och Sundsvall

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in