På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Music lovers » 2016-11-20 20:24:47

Jag brukar säga
lika barn leka bäst i samma sandlåda !
Är idag 50 + och fick min diagnos ställd 2012 och det var en väldigt blandad upplevelse. När jag då ser tillbaka på de få som jag har fått någon sånär bra kontakt med och idag så vet jag att flera av dem har asp, Dessa personer var oftast ointresserad av fester och de var gärna lite för sig själva, och idag söker jag gärna nya vänner som är åt det hållet.
Jag har inte så tung asp, jag har jobb och det fungerar bra men föredrar att inte vistas i stora sällskap.
Brukar försöka ställa lite frågor som jag brukar ställa till nya människor.
-Tycker du om att gå på fester.
- Nej
-Tycker du om att träffa de som pratar mycket med mycket överdrivna skratt
- Nej
I dag söker jag mig gärna till de som är lite mer reserverade istället för de glada sociala människor som skrattar så där överdrivet, visserligen så har de glada en väldigt stor dragningskraft, många samlas runt dem och vill vara med i det gladas värld, men jag försöker hålla mig ifrån det. Det har varit svårt och det har bara blivit pannkaka när jag försökt att blanda mig med dem.
Music lovers
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-09-04

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav kiddie » 2016-11-20 23:56:46

DIProgan skrev:En lustig/frustrerande detalj är att åtminstone en del Aspergare kan uppfatta andra som pladdriga trots att de själva är de som pratar 90% av tiden.


Jag vet iallafall när jag pratar "för mycket". Inte för att jag alltid bryr mig.

Men jag kan känna att det är lite lustigt när man själv är pratglad en dag och ÄNDÅ inte får en syl i vädret utan den andre personen inte bara pratar mest utan också ändrar samtalsämnena hela tiden så att man aldrig får sagt det man hade tänkt säga. Jag pratar nog mest när det "tillåts". Jag har ingen makt över samtal har jag märkt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav DIProgan » 2016-11-21 14:05:35

Music lovers skrev:Jag brukar säga
lika barn leka bäst i samma sandlåda !
Är idag 50 + och fick min diagnos ställd 2012 och det var en väldigt blandad upplevelse. När jag då ser tillbaka på de få som jag har fått någon sånär bra kontakt med och idag så vet jag att flera av dem har asp, Dessa personer var oftast ointresserad av fester och de var gärna lite för sig själva, och idag söker jag gärna nya vänner som är åt det hållet.
Jag har inte så tung asp, jag har jobb och det fungerar bra men föredrar att inte vistas i stora sällskap.
Brukar försöka ställa lite frågor som jag brukar ställa till nya människor.
-Tycker du om att gå på fester.
- Nej
-Tycker du om att träffa de som pratar mycket med mycket överdrivna skratt
- Nej
I dag söker jag mig gärna till de som är lite mer reserverade istället för de glada sociala människor som skrattar så där överdrivet, visserligen så har de glada en väldigt stor dragningskraft, många samlas runt dem och vill vara med i det gladas värld, men jag försöker hålla mig ifrån det. Det har varit svårt och det har bara blivit pannkaka när jag försökt att blanda mig med dem.


Tycker om hur du resonerar fast går det någonsin att få ett "ja" på frågan om någon gillar människor som skrattar överdrivet mycket även om det är den egentliga sanningen?
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav antonius » 2016-11-21 16:00:00

Man kan nog skratta överdrivet, även som AS, men då blir det ett sådant där nervöst skratt som gör att man tänker efteråt att det där var väl inget att skratta åt, utan det bara ett nytt försök att verka NT med deras sociala skratt-koder som de lägger in, inte för att vara rolig egentligen, utan mer för identiteten i gruppen. Är man högre i deras sociala skala, är det bara små flin i mungipan, medan de som är lägst skrattar nästan lika nervöst som en aspie, med reservationer för vissa situationer... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Winterblues » 2016-11-22 14:38:55

Här är några av mina kännemärken/"varningssignaler" för AS hos främlingar.
(Många klyschor, men jag är hälften av dem)

* Social klumpighet
- Högt tal, monoton röst (oftast helt insiktslösa om detta)
– Säger fel saker, märker inte av rummet. Hur godhjärtad än människan ifråga är, märker den ofta inte när den sårar andra.
– En ensidighet och bristande flexibilitet i konversationer.
* Klädstil/hygien
- Oftast är AS inte särskilt modemedvetna, de har ingen aning om vad de har på sig och vad de signalerar. Om klädseln inte är tråkig är den excentrisk.
– Kan slarvas med duschning, deo, klippa naglar, borsta tänder m.m.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav honeypie81 » 2016-11-22 16:25:23

Winterblues skrev:Här är några av mina kännemärken/"varningssignaler" för AS hos främlingar.
(Många klyschor, men jag är hälften av dem)

* Social klumpighet
- Högt tal, monoton röst (oftast helt insiktslösa om detta)
– Säger fel saker, märker inte av rummet. Hur godhjärtad än människan ifråga är, märker den ofta inte när den sårar andra.
– En ensidighet och bristande flexibilitet i konversationer.
* Klädstil/hygien
- Oftast är AS inte särskilt modemedvetna, de har ingen aning om vad de har på sig och vad de signalerar. Om klädseln inte är tråkig är den excentrisk.
– Kan slarvas med duschning, deo, klippa naglar, borsta tänder m.m.


Visst kan man betragta det som "klischeer" men de stämmer in i många fall. Lyckades pricka rätt på alla utom hygien biten :-)003
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Winterblues » 2016-11-22 16:51:46

honeypie81 skrev:
Winterblues skrev:Här är några av mina kännemärken/"varningssignaler" för AS hos främlingar.
(Många klyschor, men jag är hälften av dem)

* Social klumpighet
- Högt tal, monoton röst (oftast helt insiktslösa om detta)
– Säger fel saker, märker inte av rummet. Hur godhjärtad än människan ifråga är, märker den ofta inte när den sårar andra.
– En ensidighet och bristande flexibilitet i konversationer.
* Klädstil/hygien
- Oftast är AS inte särskilt modemedvetna, de har ingen aning om vad de har på sig och vad de signalerar. Om klädseln inte är tråkig är den excentrisk.
– Kan slarvas med duschning, deo, klippa naglar, borsta tänder m.m.


Visst kan man betragta det som "klischeer" men de stämmer in i många fall. Lyckades pricka rätt på alla utom hygien biten :-)003


Mjo samma här antar jag xD Men jag är nog lite bättre på att känna av de sociala koderna än många aspisar. Detsamma gäller nog ansiktsigenkänning.

Som barn kunde jag undvika att duscha eller dyl. Eller jag kunde få nervsammanbrott när föräldrarna försökte tvinga på mig en skorta inför ett kalas. Tack o lov så växte det bort :P
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Music lovers » 2016-11-22 20:41:15

DIProgan -Ja jag vet inte om jag kan svara på det, önskar jag kunde.

Hur lyckas ni få in den gula bakrunden när man vill besvara någons inlägg
Music lovers
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-09-04

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-22 21:13:41

Music lovers skrev:DIProganHur lyckas ni få in den gula bakrunden när man vill besvara någons inlägg

Tryck på citera-knappen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav tvilling99 » 2016-11-23 15:37:15

Liljan skrev:Alien, det går säkert att få daglig verksamhet med bara Asperger, men det borde inte vara tillåtet. Det är fullständigt slöseri med resurser. Det finns ingen orsak alls till att någon med bara Asperger skulle ha DV.

Jag kan såklart inte svara för dig, men jag har märkt AS hos personer jag bara träffat en gång (och fått bekräftelse på det senare) Jag passar inte heller ihop med alla som har Asperger :-)Happy Men det är lättare att kommunicera med dem tycker jag.

Helt fel,jag går på en daglig verksamhet och det känns meningsfullt för mig och för många va de andra som går där.
Jag är helt övertygad att det sitter många hemma helt utan sysselsättning och som hade mått bättre av att ha en daglig verksamhet att gå till.
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav kiddie » 2016-11-23 20:46:39

Det där med "bara aspergers" har jag aldrig förstått. I sammanhangen verkar det betyda samma som att inte ha några problem alls.

Det är förvirrande.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Flinta » 2016-11-23 22:32:27

kiddie skrev:Det där med "bara aspergers" har jag aldrig förstått. I sammanhangen verkar det betyda samma som att inte ha några problem alls.

Det är förvirrande.


Antagligen är det vanligare att ha tilläggsdiagnoser än att inte ha det. Då tänker jag ff a på psykiska sjukdomar och andra neuropsykiatriska och även fysiska funktionsnedsättningar. Sen lever ju många odiagnosticerade också och vissa har ännu inte fått namn på det de lider av utöver AS.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav kiddie » 2016-11-24 2:44:36

Men om det bara är tilläggsdiagnoserna som handikappar, varför finns aspergerdiagnos ALLS?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Alien » 2016-11-24 3:50:28

kiddie skrev:Det där med "bara aspergers" har jag aldrig förstått. I sammanhangen verkar det betyda samma som att inte ha några problem alls.

Det är förvirrande.


Inga problem alls? Då skulle ju inte Aspergers syndrom falla under LSS.

Och f ö misstänker jag att "bara aspergers" kan göra en mer udda än AS+ADD/ADHD.

Andra tilläggsdiagnoser som ångest och depression kan vara en följd av AS och de bekymmer den medfört.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav kiddie » 2016-11-24 3:52:58

Nä precis. Men många säger ju att "bara" aspergers aldrig ska ge sjukersättning, de med "bara" aspergers är 100 % arbetsföra.

Bara att läsa vissa inlägg som skrivs.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Liljan » 2016-11-24 10:42:13

tvilling99 skrev:
Liljan skrev:Alien, det går säkert att få daglig verksamhet med bara Asperger, men det borde inte vara tillåtet. Det är fullständigt slöseri med resurser. Det finns ingen orsak alls till att någon med bara Asperger skulle ha DV.

Jag kan såklart inte svara för dig, men jag har märkt AS hos personer jag bara träffat en gång (och fått bekräftelse på det senare) Jag passar inte heller ihop med alla som har Asperger :-)Happy Men det är lättare att kommunicera med dem tycker jag.

Helt fel,jag går på en daglig verksamhet och det känns meningsfullt för mig och för många va de andra som går där.
Jag är helt övertygad att det sitter många hemma helt utan sysselsättning och som hade mått bättre av att ha en daglig verksamhet att gå till.

Varför har du inte ett riktigt jobb istället? Det skulle vara betydligt bättre för dig ekonomiskt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Liljan » 2016-11-24 10:43:41

kiddie skrev:Men om det bara är tilläggsdiagnoserna som handikappar, varför finns aspergerdiagnos ALLS?

Jag har aldrig sett någon som tror att bara tilläggsdiagnoserna handikappar. Varesig på Aspergerforum, något annat forum eller i verkliga världen.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav galenpanna » 2016-11-24 10:56:06

När jag frågar andra om hur de uppfattar mig så får jag som svar att jag är väldigt social och gladlynt person som är lätt att få kontakt med och med stort djup etc. Jag är så pass gammal att jag har filat hela mitt liv på kommunikation. Läst flera gymnasielinjer och flera universitet utbildningar, guideutbildningar, amatörteater, sång.

Min poäng är att jag har studerat kroppsspråk och det talade och skrivna språket under hela mitt liv och blivit duktig på det, samt att integrera med andra. I retoriken ansågs jag som klass bäst...ja, fast det ingen vet är att jag inför varje möte, varje samtal, ja all integration med andra, så är det för mig ett förberedande, i att samla energi och mod att gå in i en roll som talare, vän, mamma etc. Effekten är att jag vet hur länge jag ska se på varje person, ha ögonkontakt, få in alla i en diskussion och skapa en social plattform. Jag är 100% fokuserad under tiden jag är med andra, så man kan säga att det är likt performance/uppträdande varje gång ett möte i någon form äger rum.

Därav är den sociala biten väldigt utmattande för mig. Så samtidigt som jag vill träffa min familj och vara social så är det så jobbigt att samla den energi som behövs. Jag drar mig från att träffa andra. Har även diagnosen ADHD och den hjälper mig mycket att genom att få mig att vara mer spontan. Det förväntas av en som tjej och mamma att man ska vara social och vara den som håller i kontakten men det är jag otroligt dålig på då jag får en oroskänsla även när jag ska umgås med dem jag älskar. Långt inlägg på att få fram att ingen har någonsin anat att jag mår så dåligt när jag umgås med andra. Så att se AS hos andra är mycket svårt om de är som jag.

Moderator: Delade in texten i stycken.
galenpanna
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2012-11-20
Ort: mellan norr och söder

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav tvilling99 » 2016-11-24 12:41:20

Liljan skrev:
tvilling99 skrev:
Liljan skrev:Alien, det går säkert att få daglig verksamhet med bara Asperger, men det borde inte vara tillåtet. Det är fullständigt slöseri med resurser. Det finns ingen orsak alls till att någon med bara Asperger skulle ha DV.

Jag kan såklart inte svara för dig, men jag har märkt AS hos personer jag bara träffat en gång (och fått bekräftelse på det senare) Jag passar inte heller ihop med alla som har Asperger :-)Happy Men det är lättare att kommunicera med dem tycker jag.

Helt fel,jag går på en daglig verksamhet och det känns meningsfullt för mig och för många va de andra som går där.
Jag är helt övertygad att det sitter många hemma helt utan sysselsättning och som hade mått bättre av att ha en daglig verksamhet att gå till.

Varför har du inte ett riktigt jobb istället? Det skulle vara betydligt bättre för dig ekonomiskt.

Vanliga jobb funkar inte för mig,jag har prövat det.
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Liljan » 2016-11-25 12:34:25

tvilling99 skrev:
Liljan skrev:Varför har du inte ett riktigt jobb istället? Det skulle vara betydligt bättre för dig ekonomiskt.

Vanliga jobb funkar inte för mig,jag har prövat det.

Det finns ju Samhall och jobb med lönebidrag. Du kan också utbilda dig till något som passar dig.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Furienna » 2016-11-25 13:57:49

kiddie skrev:Nä precis. Men många säger ju att "bara" aspergers aldrig ska ge sjukersättning, de med "bara" aspergers är 100 % arbetsföra.

Bara att läsa vissa inlägg som skrivs.

Vad är det för dumheter? Jag har i och för sig andra problem också, som inte har med Aspergers att göra. Men det kom ju till en punkt att jag inte ens kunde vara kvar på en daglig verksamhet. Hur skulle jag då kunna ha ett vanligt jobb?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav kiddie » 2016-11-26 4:49:43

Det har sagts flera gånger av olika under åren. Att det är tilläggsproblematiken som gör oss arbetsoförmögna.

Jag fattar lixom inte hur man kan säga så. För mig är det rätt självklart att "bara" aspergers kan göra en arbetsoförmögen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Furienna » 2016-11-26 4:55:19

Det är tydligt att vissa människor inte fattar ett skit om hur vi har det. :cry:
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

På vilka sätt kan man märka om någon har Asperger?

Inläggav Winterblues » 2016-11-26 12:16:06

Furienna skrev:Det är tydligt att vissa människor inte fattar ett skit om hur vi har det. :cry:


Jo bry er inte om det. Det är egentligen
lite lustigt att personer här, med en dokumenterad nedsatt förställningsförmåga och självinsikt, försöker övertala er att de vet hur er vardag och situation ser ut xD
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in