Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Toblerone » 2016-11-21 10:41:46

Jag har märkt att det ibland finns nya inlägg som inte står med på sidan under nya inlägg. Varför?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav DIProgan » 2016-11-21 14:00:34

Vilka skulle det va, inlägg flyttade till off-topic?
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Batte » 2016-11-21 14:14:56

"Nya inlägg" kan finnes på to ulike steder.

1. I et grått felt til venstre på siden.
2. På siden man kommer til ved å følge tekstlenken "Nya inlägg" (litt høyere opp i "venstremenyen") Da havner man her: http://www.aspergerforum.se/search.php?search_id=newposts

De to tingene, som begge kalles "nya inlägg", kanskje ulike innstillinger? Jeg synes det virker som at nr. 2 søker kun opp innlegg som er postet innen et kort tidsintervall. Innlegg fra de tre siste timer kanskje? :-)Happy Men altså, nå spekulerer jeg bare. :wink: :oops:




(Rettet lenke.)
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Dagobert » 2016-11-21 16:32:17

Batte skrev:1. I et grått felt til venstre på siden.

Där kommer man bara till det senaste inlägget i tråden. Inte de senaste.
Lätt att missa inlägg när man klickar på dem. En brist jag påtalat några gånger.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Batte » 2016-11-21 16:58:26

Dagobert skrev:
Batte skrev:1. I et grått felt til venstre på siden.

Där kommer man bara till det senaste inlägget i tråden. Inte de senaste.
Lätt att missa inlägg när man klickar på dem. En brist jag påtalat några gånger.

Det ser ut til å stemme. Nå linkes det til siste innlegg i tråden men kun det seneste innlegget. Det er lett å misse innlegg.

Min refleksjon er at dette også kan være en fordel. Hvis alle de seneste innleggene vises der, uavhengig av tråd, vil de aktive trådene eksponeres mye. F.eks. vil bokstavlekene fylle hele feltet i perioder.

Det vil kunne føre til mindre synlighet for tråder med nylige innlegg, men med mindre aktivitet. Dette vil igjen kanskje føre til mindre aktivitet på forumet. :-)063 Som sagt, bare en refleksjon. Ikke nødvendigvis riktig.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Toblerone » 2016-11-21 22:38:05

Dagobert skrev:
Batte skrev:1. I et grått felt til venstre på siden.

Där kommer man bara till det senaste inlägget i tråden. Inte de senaste.
Lätt att missa inlägg när man klickar på dem. En brist jag påtalat några gånger.


Aaaah! Jag tror det var det! Om det finns flera nya inlägg i ett tråd så ser man bara det senaste. Det var nog det jag såg!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Dagobert » 2016-11-21 22:39:19

Toblerone skrev:
Dagobert skrev:
Batte skrev:1. I et grått felt til venstre på siden.

Där kommer man bara till det senaste inlägget i tråden. Inte de senaste.
Lätt att missa inlägg när man klickar på dem. En brist jag påtalat några gånger.


Aaaah! Jag tror det var det! Om det finns flera nya inlägg i ett tråd så ser man bara det senaste. Det var nog det jag såg!

Så var det nog. Kan man inte få fältet Nya inlägg att fungera på ett bra sätt är det bättre att ta bort det. Det inbjuder till slarvig läsning.
Sidan Nya inlägg finns ju, och där tycks man komma till första olästa inlägg, vilket är bra.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Batte » 2016-11-21 22:46:08

Dagobert skrev:
Toblerone skrev:
Dagobert skrev:Där kommer man bara till det senaste inlägget i tråden. Inte de senaste.
Lätt att missa inlägg när man klickar på dem. En brist jag påtalat några gånger.


Aaaah! Jag tror det var det! Om det finns flera nya inlägg i ett tråd så ser man bara det senaste. Det var nog det jag såg!

Så var det nog. Kan man inte få fältet Nya inlägg att fungera på ett bra sätt är det bättre att ta bort det. Det inbjuder till slarvig läsning.
Sidan Nya inlägg finns ju, och där tycks man komma till första olästa inlägg, vilket är bra.

En annen mulighet er å kalle feltet "nylig aktive tråder" (eller noe slikt).
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Dagobert » 2016-11-21 22:51:57

Batte skrev:En annen mulighet er å kalle feltet "nylig aktive tråder" (eller noe slikt).

Tror du att nån kommer att märka skillnaden? Det är så lätt att klicka, och hur många ids bläddra tillbaka för att kolla om de missat några inlägg på förra sidan? Jag förstår inte varför forumledningen inte gör nåt åt det.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Batte » 2016-11-21 23:20:37

Dagobert skrev:
Batte skrev:En annen mulighet er å kalle feltet "nylig aktive tråder" (eller noe slikt).

Tror du att nån kommer att märka skillnaden? Det är så lätt att klicka, och hur många ids bläddra tillbaka för att kolla om de missat några inlägg på förra sidan? Jag förstår inte varför forumledningen inte gör nåt åt det.
Jeg vet ikke. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav RapeRegs » 2016-11-22 12:14:51

DIProgan skrev:Vilka skulle det va, inlägg flyttade till off-topic?


Kanske handlar det om inlägg av oss förhandsgranskade? Våra inlägg publiceras med en fördröjning av några dygn till någon vecka men med ursprungligt postdatum vilket innebär att våra bidrag hamnar olästa flera sidor tillbaka.

Tror inte någon orkar gå tillbaka flera sidor i en aktiv tråd när diskussionen sedan länge gått vidare.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav nallen » 2016-11-22 19:50:43

Jag förstår inte vad den där funktionen ska vara bra för över huvudtaget. Jag klickar runt avdelningarna i tur och ordning, läser de trådar som intresserar mig och markerar sedan resten som läst. Häpp!
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav ankhh » 2016-11-22 20:34:05

Bara för att ge eventuellt funderande forumledning det andra perspektivet: jag gillar "Nya inlägg", använder det hela tiden. Vid det här laget har jag lärt mig att klicka mig tillbaka till senaste posten jag läste - jag håller med om att det annars kan bli konstigt (och det kanske förklarar varför en del ibland upprepar vad som redan tidigare sagts i en tråd - eller så blir de så inspirerade att de måste kopiera :P ).

Jag vill ännu inte markera allt som läst; det händer att jag lurkar bakåt i tiden i intressanta sub-forum, och då hjälper det att se vad jag redan har besökt.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Batte » 2016-11-22 21:20:28

ankhat skrev:Bara för att ge eventuellt funderande forumledning det andra perspektivet: jag gillar "Nya inlägg", använder det hela tiden. Vid det här laget har jag lärt mig att klicka mig tillbaka till senaste posten jag läste - jag håller med om att det annars kan bli konstigt (och det kanske förklarar varför en del ibland upprepar vad som redan tidigare sagts i en tråd - eller så blir de så inspirerade att de måste kopiera :P ).

Jag vill ännu inte markera allt som läst; det händer att jag lurkar bakåt i tiden i intressanta sub-forum, och då hjälper det att se vad jag redan har besökt.
Kjenner meg igjen i dette. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Dagobert » 2016-11-22 22:04:24

Batte skrev:Hvis alle de seneste innleggene vises der, uavhengig av tråd, vil de aktive trådene eksponeres mye. F.eks. vil bokstavlekene fylle hele feltet i perioder.

Nej, man skulle bara se 1 länk från varje tråd. När man klickar på den skulle man komma till det första olästa inlägget. Eftersom forumet har cookies så håller det reda på vilket som är det första olästa.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Batte » 2016-11-22 22:15:08

Dagobert skrev:
Batte skrev:Hvis alle de seneste innleggene vises der, uavhengig av tråd, vil de aktive trådene eksponeres mye. F.eks. vil bokstavlekene fylle hele feltet i perioder.

Nej, man skulle bara se 1 länk från varje tråd. När man klickar på den skulle man komma till det första olästa inlägget. Eftersom forumet har cookies så håller det reda på vilket som är det första olästa.
Nå forstår jeg hva du ønsker. Enig, det hadde vært fint! :D
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Parvlon » 2016-11-23 1:30:24

när jag lyckats få in något inlägg i en tråd så uppdateras den inte i "nya inlägg-listan" och anledningen lär vara att jag är "förhandsgranskad".
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Dagobert » 2016-11-26 22:24:51

Dagobert skrev:
Batte skrev:1. I et grått felt til venstre på siden.

Där kommer man bara till det senaste inlägget i tråden. Inte de senaste.
Lätt att missa inlägg när man klickar på dem. En brist jag påtalat några gånger.

nallen skrev:Jag förstår inte vad den där funktionen ska vara bra för över huvudtaget. Jag klickar runt avdelningarna i tur och ordning, läser de trådar som intresserar mig och markerar sedan resten som läst. Häpp!

Batte skrev:
Dagobert skrev:Nej, man skulle bara se 1 länk från varje tråd. När man klickar på den skulle man komma till det första olästa inlägget. Eftersom forumet har cookies så håller det reda på vilket som är det första olästa.
Nå forstår jeg hva du ønsker. Enig, det hadde vært fint! :D

Snälla forumledning, vad är skälet till att spalten "Nya inlägg" finns i nuvarande utformning?

Som jag ser det kämpar forumet för att inte gå under nu, och måste täta läckorna.
Jag tror att spalten minskar läsandet, dels av andra inlägg än det sista, dels i de trådar som inte är listade där.

Och minskar läsandet så minskar skrivandet osv. Undrar om inte forumet har sjangserat sedan spalten infördes - det har varit mycket klagomål på dåliga diskussioner mm, undra på det om många missar inlägg.

Nån föreslog att listan skulle göras längre så inte bara de populäraste trådarna stod med.
Det är en bra dellösning om spalten nödvändigt ska vara kvar.

Gör den alltså längre och framför allt, låt länkarna gå till första olästa inlägg.

Eller förklara varför ni väljer att inte göra något.

PS: Sidan "Nya inlägg" vet jag inget om.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Parvlon » 2016-11-27 23:34:08

När jag klickar på en trådtitel på sidan "Nya Inlägg" så kommer jag till det senaste postade meddelandet i den tråden och posten som postats innan den kommer därefter precis nedanför.

den inställningen fann jag i kontrollpanelen, bifogar bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Dagobert » 2016-11-28 1:26:06

Parvlon skrev:När jag klickar på en trådtitel på sidan "Nya Inlägg" så kommer jag till det senaste postade meddelandet i den tråden och posten som postats innan den kommer därefter precis nedanför.

den inställningen fann jag i kontrollpanelen, bifogar bild.

Men då ändrar man ju visningen i hela forumet, så att alla trådar visas med sista inlägget högst upp. Det problem jag vill åt kvarstår dessutom.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Parvlon » 2016-11-28 1:33:10

Dagobert skrev:Men då ändrar man ju visningen i hela forumet, så att alla trådar visas med sista inlägget högst upp. Det problem jag vill åt kvarstår dessutom.
ok, då missförstod jag dig. Ursäktar.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Dagobert » 2016-11-28 1:39:50

Ingen fara.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Batte » 2016-11-28 1:45:42

Dagobert skrev:
Dagobert skrev:
Batte skrev:1. I et grått felt til venstre på siden.

Där kommer man bara till det senaste inlägget i tråden. Inte de senaste.
Lätt att missa inlägg när man klickar på dem. En brist jag påtalat några gånger.

nallen skrev:Jag förstår inte vad den där funktionen ska vara bra för över huvudtaget. Jag klickar runt avdelningarna i tur och ordning, läser de trådar som intresserar mig och markerar sedan resten som läst. Häpp!

Batte skrev:
Dagobert skrev:Nej, man skulle bara se 1 länk från varje tråd. När man klickar på den skulle man komma till det första olästa inlägget. Eftersom forumet har cookies så håller det reda på vilket som är det första olästa.
Nå forstår jeg hva du ønsker. Enig, det hadde vært fint! :D

Snälla forumledning, vad är skälet till att spalten "Nya inlägg" finns i nuvarande utformning?

Som jag ser det kämpar forumet för att inte gå under nu, och måste täta läckorna.
Jag tror att spalten minskar läsandet, dels av andra inlägg än det sista, dels i de trådar som inte är listade där.

Och minskar läsandet så minskar skrivandet osv. Undrar om inte forumet har sjangserat sedan spalten infördes - det har varit mycket klagomål på dåliga diskussioner mm, undra på det om många missar inlägg.

Nån föreslog att listan skulle göras längre så inte bara de populäraste trådarna stod med.
Det är en bra dellösning om spalten nödvändigt ska vara kvar.

Gör den alltså längre och framför allt, låt länkarna gå till första olästa inlägg.

Eller förklara varför ni väljer att inte göra något.

PS: Sidan "Nya inlägg" vet jag inget om.
Godt skrevet!
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Dagobert » 2016-12-03 20:40:20

Dagobert skrev:Snälla forumledning, vad är skälet till att spalten "Nya inlägg" finns i nuvarande utformning?

En vecka sen nu. Kan jag förvänta mig nåt svar? Funderar ni på saken?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in