Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Liebert » 2016-12-12 12:50:25

Dagobert skrev:En vecka sen nu. Kan jag förvänta mig nåt svar? Funderar ni på saken?

Hej. Vi har inga tekniska förutsättningar att förbättra den här funktionen. De två alternativ som står till buds är alltså att behålla den som den är eller ta bort den helt och hållet. Du kanske vill skapa en poll om saken?
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Dagobert » 2016-12-26 0:05:05

Liebert skrev:Hej. Vi har inga tekniska förutsättningar att förbättra den här funktionen. De två alternativ som står till buds är alltså att behålla den som den är eller ta bort den helt och hållet. Du kanske vill skapa en poll om saken?

Med de alternativen säger jag ta bort den. Tänker inte starta nån poll.
De som vill behålla länklistan är främst de som inte förstått dess skadliga inverkan på forumets diskussioner. Om nån tycker som jag är det bara att svara här i tråden.

Nyss såg jag ännu ett exempel på svar som visar att författaren missat inlägg på förra sidan, och trodde att ett av svaren var frågeställningen.

Du får bestämma, Liebert. Om du inte tycker att det här är ett problem så kan jag knappast göra mer åt saken.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Dagobert » 2016-12-27 17:50:44

Ber om ursäkt för den tråkiga tonen i mitt inlägg närmast ovanför. Det kan ju vara så att jag överdriver problemet även om jag inte tror det. Frånvaron av respons från andra medlemmar tyder på det, förutsatt att de bryr sig.

En förbättring vore som sagt att förlänga listan, till 20 eller så. Men det kanske inte går heller.
Listan fanns inte från början, först efter senaste uppgraderingen, och vi klarade oss bra utan.
Jag kan inte minnas något annat phpbb-forum som haft en sån lista.
Ta bort den på prov, vi klarar bättre oss utan den.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Mats » 2016-12-27 19:53:25

Jag vill gärna ha kvar listan. Jag tycker det är bra att snabbt kunna se vilka trådar det är aktivitet i för närvarande.

Sen tycker jag inte att man ska för givet att frånvaro av respons tyder på det ena eller det andra.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Batte » 2016-12-27 20:46:30

Jeg vet ikke hva tenker om det. :-)063

Jeg tror vel fortsatt at det grå feltet kanskje bidrar til mer aktivitet, men jeg vet jo lite om det. Hvis feltet ikke alltid var der er kanskje "effekten" målt tidligere?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Dagobert » 2016-12-27 22:04:41

Mats skrev:Jag vill gärna ha kvar listan. Jag tycker det är bra att snabbt kunna se vilka trådar det är aktivitet i för närvarande.

Men det är trist när man märker att nån har missat ens välformulerade åsikter på förra sidan för att de inte brytt sig om att kolla bakåt.

Strax under sökrutan finns länken Nya inlägg och på den sidan finns fler inlägg än i listan, med kategori.

Där kan man välja det första inlägget du inte läst i tråden eller det sist skrivna.

Det är ett klick som står i vägen för denna finess, men hellre vill de flesta vara utan den.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Mats » 2016-12-27 22:22:25

Dagobert skrev:Men det är trist när man märker att nån har missat ens välformulerade åsikter på förra sidan för att de inte brytt sig om att kolla bakåt.

Det tror jag inte har att göra med länkarna till vänster, utan det tror jag beror på att många inte orkar läsa igenom flera sidor med inlägg innan man skriver det man har på hjärtat.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Moggy » 2016-12-27 22:26:46

Mats skrev:Jag vill gärna ha kvar listan. Jag tycker det är bra att snabbt kunna se vilka trådar det är aktivitet i för närvarande.

Sen tycker jag inte att man ska för givet att frånvaro av respons tyder på det ena eller det andra.



Jag vill ha kvar listan jag med av samma anledning. Går man in här dagligen så skrivs det inte mer än att det mesta syns i den listan. Länken Nya Inlägg är rörigare.

Ett alternativ kunde ju vara att länka till Nya Inlägg-sidan i sin webläsares bokmärke så man alltid kommer till den sidan.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Moggy » 2016-12-27 22:28:52

Mats skrev:
Dagobert skrev:Men det är trist när man märker att nån har missat ens välformulerade åsikter på förra sidan för att de inte brytt sig om att kolla bakåt.

Det tror jag inte har att göra med länkarna till vänster, utan det tror jag beror på att många inte orkar läsa igenom flera sidor med inlägg innan man skriver det man har på hjärtat.


Det är ändå inte så mycket aktivitet här att det blir nåt problem med flera sidor av olästa inlägg. Ibland kan nån tråd flamma upp men då märkar man det när man läser i den.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav ankhh » 2016-12-27 22:34:58

Mmm, jag har också gärna kvar listan. Jag håller i och för sig med om att det kan kännas surt om man har skrivit något som blir helt nonchalerat, men jag misstänker att det händer i vilket fall. Och jag tror att den dessutom är bra "reklam" som leder till något fler poster. (Det troendet har jag inget helst bevis för: det är nästan grundlöst, aningen erfarenhetsbaserat, troende.)

Kanske kunde man döpa om listan till Senaste inläggen, så blir det lite tydligare att det inte är alla nya inlägg i trådarna - och därtill ett annat namn än länken till Nya inlägg, som ju (som sagt) är annorlunda än listan.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Batte » 2016-12-27 22:41:44

ankhat skrev:Mmm, jag har också gärna kvar listan. Jag håller i och för sig med om att det kan kännas surt om man har skrivit något som blir helt nonchalerat, men jag misstänker att det händer i vilket fall. Och jag tror att den dessutom är bra "reklam" som leder till något fler poster. (Det troendet har jag inget helst bevis för: det är nästan grundlöst, aningen erfarenhetsbaserat, troende.)

Kanske kunde man döpa om listan till Senaste inläggen, så blir det lite tydligare att det inte är alla nya inlägg i trådarna - och därtill ett annat namn än länken till Nya inlägg, som ju (som sagt) är annorlunda än listan.
Jeg støtter dette.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Dagobert » 2016-12-27 23:25:11

Mats skrev:
Dagobert skrev:Men det är trist när man märker att nån har missat ens välformulerade åsikter på förra sidan för att de inte brytt sig om att kolla bakåt.

Det tror jag inte har att göra med länkarna till vänster, utan det tror jag beror på att många inte orkar läsa igenom flera sidor med inlägg innan man skriver det man har på hjärtat.

Det händer i pågående diskussioner där den som missat deltar.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Dagobert » 2016-12-27 23:32:40

Ett exempel är när jag klickade i listan och skulle ha missat 6 inlägg om jag inte kollat sidan före.
Och det var bara några timmar sen jag läste sist. Vad blir det för diskussioner?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Dagobert » 2016-12-27 23:39:19

ankhat skrev:Kanske kunde man döpa om listan till Senaste inläggen, så blir det lite tydligare att det inte är alla nya inlägg i trådarna

Nja, den skillnaden är hårfin. Hellre "Sista inlägget i följande trådar:" om den ska döpas om.
Men det är väl för långt...
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav ankhh » 2016-12-28 2:30:23

Dagobert skrev:
ankhat skrev:Kanske kunde man döpa om listan till Senaste inläggen, så blir det lite tydligare att det inte är alla nya inlägg i trådarna

Nja, den skillnaden är hårfin. Hellre "Sista inlägget i följande trådar:" om den ska döpas om.
Men det är väl för långt...

"Sista inlägget..." blir väl helt fel (om inte trådarna ifråga har låsts).

Det där med "...i följande trådar" skulle vara ett bra förtydligande av att det kan finnas fler trådar där folk har postat sedan förra besöket, men jag tror också att det blir för långt. Å andra sidan åker ju de äldsta senast aktiva trådarna ur listan efter hand, så "Senaste inläggen" vore ju inte inkorrekt - det skulle bara leda till att den som inte (också) kollar efter andra olästa inlägg skulle missa några trådar (om fler än 10, eller 8, eller vad som nu får plats i listan) som varit aktiva).

Jo, det är en liten skillnad på "Nya inlägg" och "Senaste inläggen", men som bekant är det den lilla skillnaden som gör det. :wink: I det här fallen en markering av att länken 'Nya inlägg' inte går till samma sak som listan 'Nya inlägg'.

Edit: Inser genom fundering över Moggys inlägg nedan, och mitt svar, att du förmodligen ville ha tillägget "...i följande trådar" just för att det bara är ett inlägg per tråd som visas i listan. Vänligen ignorera i så fall kommentaren ovan om "...i följande trådar". :-)Happy
Senast redigerad av ankhh 2016-12-28 2:43:47, redigerad totalt 1 gång.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Moggy » 2016-12-28 2:34:38

Noterar att ingen ännu har svarat på TS fråga.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav ankhh » 2016-12-28 2:38:51

Moggy skrev:Noterar att ingen ännu har svarat på TS fråga.

Beror väl på om TS hade uppmärksammat det här, att vissa användares inlägg inte uppdaterar listan:
Parvlon skrev:när jag lyckats få in något inlägg i en tråd så uppdateras den inte i "nya inlägg-listan" och anledningen lär vara att jag är "förhandsgranskad".

...eller om det gäller det underförstådda, att det "bara" är senaste inlägget i en tråd som syns, inte exempelvis 4 inlägg från en och samma tråd även om de alla skrivits senare än inlägg i den tråd som följer därefter i listan. Och om det är det underförstådda, så är det väl underförstått besvarat i och med diskussionen?

Kan det finnas fler tolkningar av frågan? :-)063
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Moggy » 2016-12-28 12:49:03

ankhat skrev:Kan det finnas fler tolkningar av frågan? :-)063



Det kanske finns inlägg som inte dyker upp där av andra anledningar än "flera nya inlägg i samma tråd" och förhandsgranskade inlägg. TS får gärna klargöra vad frågan handlar om.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Toblerone » 2017-01-19 10:31:01

Jag tycker inte man ska ta bort någon funktion. Om man skulle kunna förbättra den - visst. Men det verkar inte gå. Moggy: jag vet inte närmade heller, jag bara märkte att jag hittade inlägg som inte fanns med i listan under "nya inlägg".
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in