Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Sauce » 2016-11-13 0:26:49

Hade jag kunnat gå tillbaks så hade jag aldrig börjat ta sertalin (eller någon annan liknade "medicin")...

Har tagit 100mg Sertralin i ca 2 år nu och kan inte ärligt säga att det hjälper, har skit perioder till och från hursom.
Om jag skulle säga att det har någon effekt alls så är det att jag inte "peakar" längre, varken av glädje eller sorg, det ligger som en gräns på det som jag inte hade förr, inte en bra sak om du frågar mig...

Sen är det ett helvete att sluta med det vilket är den enda anledningen att jag fortfarande tar dom och den största anledningen att jag ångrar att jag började.

Sen finns det folk som svär på att det funkar så kanske jag hör till minoriteten men mitt råd skulle verkligen vara att testa allt annat du kan innnan du ger dig på medicinering!
Sauce
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2015-05-29

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Alien » 2016-11-13 0:34:11

Jag vet att muntorrhet är en vanlig biverkan för många mediciner. Det finns ju receptfria tabletter mot untorrhet på apoteket, som ska öka saliveringen, har du prövat det?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Dagobert » 2016-11-13 1:19:31

Jag använder dessa vid muntorrhet, effektivaste jag provat. Finns att köpa överallt.

4043041008600.jpg

Tycker inte om Xerodent, Salivin eller tuggummi.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Neutrino » 2016-11-13 1:32:39

Jag köpte Xerodent på Apoteket i förmiddags. De fungerar ok under tiden då de är i munnen men så fort de är slut känns muntorrheten jobbig igen. Jag kan stå ut med muntorrheten så länge det inte känns som att jag håller på att kvävas och jag får panik. Får se om det blir värre nu när jag höjt dosen av Sertralin.

Sauce, tråkigt att Sertralin inte riktigt fungerat för dig. Tror du att utsättningssymptomen är värre än insättningssymptomen? Hört att många får ungefär liknande problem vid utsättning som vid insättning.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav antonius » 2016-11-13 6:00:33

Neutrino skrev:Jag köpte Xerodent på Apoteket i förmiddags. De fungerar ok under tiden då de är i munnen men så fort de är slut känns muntorrheten jobbig igen. Jag kan stå ut med muntorrheten så länge det inte känns som att jag håller på att kvävas och jag får panik. Får se om det blir värre nu när jag höjt dosen av Sertralin.

Sauce, tråkigt att Sertralin inte riktigt fungerat för dig. Tror du att utsättningssymptomen är värre än insättningssymptomen? Hört att många får ungefär liknande problem vid utsättning som vid insättning.


Man blir som sagt torr i munnen av många mediciner, jag brukar ha en sportdrycksflaska med vatten framme hela tiden, så att man kan ta en lite slurk då och då, så känns det inte lika hemskt, tror det kommer att dämpa sig för dig med tiden, kämpa på... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Dagobert » 2016-11-13 12:36:01

Ang. muntorrhet, be läkaren om recept på Xerodent så slipper du den kostnaden.
Ansök om tandvårdskort om du inte redan har det.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Furienna » 2016-11-13 14:02:31

Märkligt nog har jag personligen aldrig haft problem med muntorrhet. Jag tar dock Citalopram i stället för Sertralin, om det nu har någon betydelse.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav LordNelson » 2016-11-13 14:24:37

Jag har knaprat antidepp och slutat och börjat lite hur som. Har för mig det kändes, men överkomligt.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Sauce » 2016-11-13 15:40:09

Neutrino skrev:Sauce, tråkigt att Sertralin inte riktigt fungerat för dig. Tror du att utsättningssymptomen är värre än insättningssymptomen? Hört att många får ungefär liknande problem vid utsättning som vid insättning.


Hade faktiskt inte så mycket problem när jag började ta Sertralin vad jag minns, men domningar, blixtrande huvudvärk, kräkningar etc vid avgång :-|
Sauce
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2015-05-29

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Neutrino » 2016-11-13 22:29:53

Dagobert skrev:Ang. muntorrhet, be läkaren om recept på Xerodent så slipper du den kostnaden.
Ansök om tandvårdskort om du inte redan har det.


Kan man alltså få receptfria läkemedel på recept? Slipper väl inte kostnaden ändå (förrän jag fått frikort)?

Sauce skrev:Hade faktiskt inte så mycket problem när jag började ta Sertralin vad jag minns, men domningar, blixtrande huvudvärk, kräkningar etc vid avgång :-|


Usch, ser inte fram emot det där.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Dagobert » 2016-11-14 3:54:04

Neutrino skrev:Kan man alltså få receptfria läkemedel på recept? Slipper väl inte kostnaden ändå (förrän jag fått frikort)?

Ja. Du kommer iaf fortare upp till frikort.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Neutrino » 2016-11-25 13:14:45

Uppdatering:

Jag har nu tagit Sertralin i 20 dagar och jag har höjt dosen från 25 mg till 50 mg. Insättningssymptomen verkar ha lagt sig nu (runt dag 13 eller något) efter att de blivit ännu jobbigare än när jag sist skrev i denna tråd. Jag är osäker på om medicinen haft någon positiv effekt på min depression och ångest än. De senaste par dagarna tycker jag mig ha känt lite mindre. Det är som att mina negativa tankar (självmordstankar, tankar om att allt är meningslöst osv) är kvar men att de inte genererar samma typ av emotionella respons. Tankarna är fortfarande jobbiga men jag känner mig lite mer stabil. Förstår ni vad jag menar? Jag vet inte om det är medicinen som börjat ge effekt eller om jag bara har ett par bättre dagar. Det återstår att se.

Tycker det är lite svårt att veta hur det "är tänkt" att jag ska känna...? Hur var/är det för er som medicinen fungerat för?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Ericus » 2016-11-25 13:37:22

Neutrino skrev:De senaste par dagarna tycker jag mig ha känt lite mindre. Det är som att mina negativa tankar (självmordstankar, tankar om att allt är meningslöst osv) är kvar men att de inte genererar samma typ av emotionella respons. Tankarna är fortfarande jobbiga men jag känner mig lite mer stabil.


Min upplevelse var i princip densamma. Så ja, jag förstår vad du menar.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav antonius » 2016-11-25 13:43:54

Neutrino skrev:Tycker det är lite svårt att veta hur det "är tänkt" att jag ska känna...? Hur var/är det för er som medicinen fungerat för?


Man kanske får mest lite "sordin" på saker och ting, tankarna är kvar men demonerna plågar en inte lika mycket... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Furienna » 2016-11-25 14:02:01

Jag blev nog bättre inom ett halvår, tror jag. Jag har lite svårt att komma ihåg nu, för det var elva år sedan.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Neutrino » 2016-11-27 6:26:09

Tack för svar! Hade en del ångest och nedstämdhet igår så det är inte så att jag plötsligt mår bra och inte känner ångest/nedstämdhet. Det känns typ som att det ligger och "gnager i bakhuvudet" någonstans hela tiden men att det ofta (inte alltid) är mer dämpat än det var innan. Som sagt, vi får se om det håller i sig eller ej.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Neutrino » 2016-12-09 9:38:41

Uppdatering:

I måndags ökade jag dosen av Sertralin från 50 mg till 75 mg och sedan 2-3 dagar tillbaka har jag mått sämre igen. Har väldigt mycket katastroftankar som hela tiden slutar i självmordstankar och jag känner mig allmänt låg. Just nu vill jag mest bara gråta men har svårt att få fram några tårar.

Är dessa saker "normala" när dosen av SSRI ökas? Ska jag bara stå ut eller borde jag höra av mig till min läkare? Jag har inga tidigare erfarenheter av antidepressiva så jag har inte riktigt någon koll på hur det fungerar. När jag höjde dosen från 25 mg till 50 mg efter den första veckan var det framförallt fysiska biverkningar jag fick. Det var det jag hade räknat med nu också men nu har jag nog inte upplevt några fysiska biverkningar (förutom möjligtvis lite illamående, men jag är osäker på om jag mår illa eller är hungrig) utan mår "bara" sämre psykiskt om man jämför med hur jag mådde för någon vecka sedan. Mår inte bra alls just nu och jag hoppas att det går över.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Furienna » 2016-12-10 0:39:07

Vissa mår visst sämre innan de börjar bli bättre. Så jag tror att du tyvärr måste stå ut ett litet tag, men att du sedan äntligen ska komma på bättringsvägen.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav kiddie » 2016-12-10 3:22:53

Varför öka? Doktorer verkar inte fatta att man ska ge varje steg god tid att verka. Insättning kan vara extremt jobbigt. Akatisi, som rastlösheten heter, går oftast över efter ett tag med SSRI, medan muntorrhet ofta inte gör det.

Hursomhelst, funkar inte denna SSRI, finns det flera. Alla SSRI är OLIKA.

Ofta är aspergare medicinkänsliga och man bör sikta på en lägre dos än normalt och en snällare upptrappning. Ofta vet inte läkare detta.

Har flera gånger fått olika mediciner som för mig varit skitstarka medan läkaren sagt att det där lilla hjälper inte du kommer behöva ta fler tabletter efter ett tag. Aldrig stämt....
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Furienna » 2016-12-10 3:33:13

Det är i och för sig sant att jag inte har den högsta styrkan på mina tabletter. Jag har ingen aning om varför andra har en högre styrka än jag.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Neutrino » 2017-01-08 17:15:05

Nu har jag tagit Sertralin i 64 dagar och vill bara meddela att jag mår mycket bättre. Innan jag började medicinera trodde jag på riktigt att jag skulle tappa förståndet och jag tänkte på att dö varenda dag. Nu börjar jag återfå lite energi, min läslust verkar vara tillbaka (har läst 4 böcker i veckan, vilket är mer än jag läste, totalt, under hela hösten) och de negativa känslorna samt självmordstankarna är varken lika frekventa eller intensiva som tidigare.

Medicinen har dock inte löst mina problem (vilket jag aldrig förväntade mig) och jag märker att jag, nu när jag inte känner ångest och nedstämdhet så till den grad att jag knappt kan tänka eller fungera, åter har börjat tänka på de saker som triggade denna depressionsepisod: Jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv. Jag vet inte om någon någonsin kommer vilja dela sitt liv med mig. Jag vet inte om mitt liv har någon mening. Jag vet inte om mitt liv betyder något. Jag vet inte varför jag lever. Jag vet inte varför jag existerar eller om jag ens borde existera. Allt det där är saker jag känner att jag måste ha hjälp med, annars riskerar jag nog att hamna i en riktigt djup depressionsepisod igen. Nu kanske jag i alla fall orkar jobba på det. Jag är inte frisk än men jag är tacksam att jag inte längre känner mig helt handlingsförlamad.

Den något horribla insättningsperioden känns, så här i efterhand, värd att ha gått igenom. Tänkte att det kunde vara bra att säga det om det nu skulle vara någon här som själv funderar på att börja medicinera och läser det här.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav slackern » 2017-01-08 17:40:02

Vad roligt att höra att det hjälper och att du mår bättre.

Va jag kommer ihåg från när jag medicinerade med antidepressiva så kapade det topparna eller jag var mycket jämnare i mitt humör, men det var rätt grått och trist.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav manne » 2017-01-08 18:01:13

denna är helt ok har käkat denna under lång tid förut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav manne » 2017-01-08 18:05:39

slackern skrev:Vad roligt att höra att det hjälper och att du mår bättre.

Va jag kommer ihåg från när jag medicinerade med antidepressiva så kapade det topparna eller jag var mycket jämnare i mitt humör, men det var rätt grått och trist.


det tar ju ca 2 veckor innan denna medicin börjar att verka också. :idea:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in