Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Wine » 2017-01-10 0:34:44

Till Toblerone, jag vet att du har ADHD och har sett att det ofta blir missförstånd eller att det verkar som att du inte riktigt läser ordentligt vad som skrivs. Detta blir än en gång tydligt när man läser dina senaste inlägg. Därför ber jag dig att åter läsa igenom vad som har skrivits tidigare, både mina och sugrövmanöverns inlägg.

Toblerone skrev:Förresten så sa vår tidigare barnpsykiater att man lika väl kan undra om det inte skadar hjärnan om man INTE medicinerar. Det gällde då centralstimulerande mot ADHD.


En person som medicinerar med centralstimulerande kan bli tvingad att fortsätta medicinera livet ut eftersom medicinen bidrar till en ökning av dopamintransportörer vilket innebär att dosen successivt måste höjas för att önskad effekt ska uppnås.

När man undersökt effekten av behandling med Ritalin hos en grupp försökspersoner diagnostiserade med ADHD som aldrig tidigare hade behandlats med centralstimulerande läkemedel fann man att det är själva medicineringen med centralstimulantia som bidrar till ökningen av dopamintransportörer. Behandlingen pågick under ett års tid. I jämförelse med 11 friska personer, fann man ingen skillnad innan behandlingen med centralstimulerande läkemedel men efter behandlingen kunde man se att transportnivåerna av dopamin var mycket högre än vid baseline.

Långvarigt bruk av centralstimulerande mediciner som Ritalin kan alltså vara förklaringen till onormala nivåer av dopamintransportörer i hjärnan som man tidigare trodde vara en biomarkör för attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) enligt nyare forskning:

Övertron på läkemedel man ordinerar inom psykiatrin

Att medicinera med amfetamin eller amfetaminliknande läkemedel kan på sikt förändra hjärnans kemi och behandling med läkemedlen verkar även ha den effekten att de gör individen som behandlas "dummare".

Däremot så verkar det som att behandling med eller bruk av amfetamin eller centralstimulerande läkemedel upplevs som positivt av en del av dem som använder dem, dels för att dessa läkemedel bl.a. verkar så att de fyller den tomhet i tillvaron som individer med psykopatiska drag/psykopater upplever och dels på grund av att läkemedlen boostar självförtroendet fast det brister när det kommer till performance även om tron på den egna förmågan kan vara jättehög.

Toblerone skrev:
sugrövmanövern skrev:
Toblerone skrev:
Han snackar visst skit när det gäller SSRI-preparat. Du kan hålla med honom om du värderar åsikter högre än fakta. För faktan är att man INTE har sett några tecken på att det överhuvudtaget skulle vara möjligt att det kan ge bestående skador. Däremot misstänker jag att det är välkänd att ECT kan ge bestående skador? Jag kan inget om det, men du jämför äpplen med päron här. Dvs. SSRI med ECT - och det är två helt olika saker.
Räknas inte erfarenheter? Jag har inte rapporterat in mina biverkningar/skador. Inte många gör det.

Läkare talar fortfarande om SSRI som helt ofarliga typ. Ändå händer det alla möjliga konstiga saker med dessa preparat. När jag provade sertralin för några år sedan var jag väldigt orolig för att gå upp i vikt. Nejdå, på den här dosen kan du omöjligen gå upp i vikt, sade doktorn. Likt förbannat hade jag efter några månader gått upp 20 kg. Utan att äta mer eller annorlunda.

Kan det inte vara så att man gärna blundar för problemen, eftersom det är smidigt att lättvindigt kunna ge de här preparaten för alla möjliga besvär? Min morbror fick cipramil för whiplashskada (i finland där han bor ansåg man inte att whiplash fanns, att han inbillade sig).


Sorry, det var INTE det jag pratade om. Wine skrev om IRREVERSIBLA skador. Allt du skriver här har inte med det att göra. Jag svarade specifikt just på detta. Att det finns biverkningar har jag aldrig förnekat.


Om man förändras permanent av behandling med SSRI så handlar det väl om en irreversibel skada? Eller vad tycker du att man ska kalla det för?
Senast redigerad av Wine 2017-01-10 0:37:55, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Dagobert » 2017-01-10 0:35:59

Toblerone skrev:tarditiv dyskinesi

Tardiv dyskinesi heter det enligt wp. :wink:
Dagobert
 
Inlägg: 14125
Anslöt: 2010-11-30

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav slackern » 2017-01-10 2:21:32

Toblerone skrev:
Wine skrev:
Toblerone skrev:
Han snackar visst skit när det gäller SSRI-preparat. Du kan hålla med honom om du värderar åsikter högre än fakta. För faktan är att man INTE har sett några tecken på att det överhuvudtaget skulle vara möjligt att det kan ge bestående skador. Däremot misstänker jag att det är välkänd att ECT kan ge bestående skador? Jag kan inget om det, men du jämför äpplen med päron här. Dvs. SSRI med ECT - och det är två helt olika saker.


Tycker faktiskt att det är märkligt när människor avfärdar andras upplevelser och erfarenheter och menar att de skulle sakna relevans.

Sedan kanske det beror på vad man syftar på när man talar om skador? Skulle gärna vilja se hänvisning från dig till information om att SSRI preparat inte orsakar några skador.


Nej då, det är definitivt du som har bevisbördan. Du påstår att det kan orsaka BESTÅENDE skador i hjärnan. Om du påstår sånt får du ha nån slags belägg för det. Att det inte finns något problem, det kan man aldrig bevisa, det går ju inte. Det är som om nån som tror på Gud ber en ateist att bevisa att Gud INTE finns. Det är inte möjligt. Jag har inte heller påstått att det aldrig nånsin i framtiden kan komma fram ny fakta som visar att det ändå påverkar på nåt sätt. Men jag har sagt att det i NULÄGET inte finns belägg för det.

Men chansen att det skulle visa sig något - allvarligt - problem med det är ganska obefintligt. Varför? Om folk får allvarliga problem ifrån en medicin, så lär man ju få reda på det.


Tydligen så får man märkbara hjärnskador om man inte behandlar utbrändhet i tid.

Och utmattningssyndrom ger mätbara hjärnskador.



http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtla ... ara-skador
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav sugrövmanövern » 2017-01-10 9:13:26

Toblerone skrev:Sorry, det var INTE det jag pratade om. Wine skrev om IRREVERSIBLA skador. Allt du skriver här har inte med det att göra. Jag svarade specifikt just på detta. Att det finns biverkningar har jag aldrig förnekat.
Det var just irreversibla skador som jag skrev om också i mitt första inlägg. En kvarvarande stor personlighetsförändring som kvarstår än idag från cipramil som jag åt cirka halva 1998 och slutade med någon gång slutet 1999/början av 2000, osäker på exakt månad. Så cirka 18 månaders bruk give or take.

Kan även tillägga att min metabolism ändrades till det sämre. Permanent. Troligen för att de endokrina systemen påverkats.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav kiddie » 2017-01-10 9:39:56

Måste ni verkligen debattera generellt i folks personliga trådar? Jag vet att man helst ska skriva i befintlig tråd på detta forumet men detta är absurt. Om jag får cancer ska verkligen allt om cancer måsta hamna i MIN tråd???
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Wine » 2017-01-10 11:10:30

slackern skrev:Tydligen så får man märkbara hjärnskador om man inte behandlar utbrändhet i tid.

Och utmattningssyndrom ger mätbara hjärnskador.



http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtla ... ara-skador


Antidepressiv behandling fungerar inte vid utmattningsdepression:

Det allra viktigaste som DU-projektet har resulterat i är kanske att forskarna har slagit fast att utmattningssyndrom är en egen diagnos, som inte har något med depression att göra. Det är i och för sig vanligt att den som drabbas av utmattningssyndrom också drabbas av en depression till en början. Men det går alltså inte att medicinera bort ett utmattningssyndrom med hjälp av antidepressiv medicin.


suntarbetsliv - Nya forskarrön om utmattningssyndrom

Om effekten av behandling med antidepressiva vid depression:

Om depression är ett lika mångtydigt begrepp som smärta, infektion, eller feber är det kanske inte heller förvånande att behandlingsresultaten inte är så enhetliga som man kunde hoppas. Det är visserligen mycket väl belagt att effekten av antidepressiv behandling, psykologisk eller farmakologisk, är signifikant bättre än av placebo [6], men den numeriska skillnaden är inte stor. Det har till och med ifrågasatts om inte förbättring av antidepressiv behandling i större utsträckning är en placeboeffekt eller ett resultat av ett naturligt förlopp än en terapieffekt [7, 8]. Dessutom är det regel snarare än undantag att andelen patienter som inte går i remission på depressionsbehandling ligger runt 40 procent [9].


LÄKARTIDNINGEN - Att skilja mellan depression och utmattnings­syndrom
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Toblerone » 2017-01-10 11:21:30

Wine skrev:Till Toblerone, jag vet att du har ADHD och har sett att det ofta blir missförstånd eller att det verkar som att du inte riktigt läser ordentligt vad som skrivs. Detta blir än en gång tydligt när man läser dina senaste inlägg. Därför ber jag dig att åter läsa igenom vad som har skrivits tidigare, både mina och



Det verkar hopplöst svårt att hitta vad du menar nu, kan du kanske precisera vad du tycker jag har missförstått?



Moderator atoms - åtgärdade ej attribuerat citat.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Toblerone » 2017-01-10 13:47:23

sugrövmanövern skrev:
Toblerone skrev:Sorry, det var INTE det jag pratade om. Wine skrev om IRREVERSIBLA skador. Allt du skriver här har inte med det att göra. Jag svarade specifikt just på detta. Att det finns biverkningar har jag aldrig förnekat.
Det var just irreversibla skador som jag skrev om också i mitt första inlägg. En kvarvarande stor personlighetsförändring som kvarstår än idag från cipramil som jag åt cirka halva 1998 och slutade med någon gång slutet 1999/början av 2000, osäker på exakt månad. Så cirka 18 månaders bruk give or take.

Kan även tillägga att min metabolism ändrades till det sämre. Permanent. Troligen för att de endokrina systemen påverkats.


Okej, jag har läst ditt första inlägg en gång till. Du fick mani med psykos och tycker att personligheten har förändrats. Jo, du har rätt där - det tänkte jag inte på. Det finns faktiskt en risk med SSRI och det är att bipolär sjukdom kan bryta ut. Medicinen kan trigga så att det bryter ut. Den orsakar dock inte sjukdomen, den finns redan där. Man vet förstås inte när den skulle ha brutit ut annars, men mest sannolikt är väl att den ändå hade brutit ut. Och alla andra symptom som du beskriver, psykos, personlighetsförändringar, m.m. hänger nog ihop med bipolariteten.

Jag har full förståelse för att det måste vara hemskt att sånt plötsligt bryter ut, men jag tror inte att medicinen hade någon större del i det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Toblerone » 2017-01-10 13:51:01

Wine skrev:
Toblerone skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag har iaf förändrats för livet efter att ha ätit ssri i tjugoårsåldern, sent 90-tal och tidigt 2000-tal, Preparatet cipramil gjorde mig till en annan människa permanent. Måhända hade det skett ändå, personlighetsförändringarna som kom att stanna. Men att de skadade min hjärna är jag övertygad om. Fick bla mani med hallucinationer, aggressivt temperament, blev aggressivt utåtriktad och mer tvär och svartvit i mitt tänkande. Dessa grejer mattades givetvis av efter jag slutade med medicinen, men stora delar är kvar. Saker jag inte känner igen som "jag". En så mycket mindre kontrollerad och behärskad människa. Så mycket argare. Känslokallare.

Anser inte att Wine snackar skit alls. Det här händer verkligen inte alla, många kommer oskadda ur ett bruk av antidepp. Men man ska veta att man kan få förändringar i hjärnan. Beror antagligen på olika känsligheter och ren otur osv.

Jag fick permanenta skador av ECT senare i livet också, minnesspåverkan som är kvar än idag till stor del, så min hjärna är väl känslig. Många kommer ju ur sådan behandling oskadda med.

Vill på intet sätt oroa trådskaparen, bara mana till försiktighet, och var uppmärksam på hur du blir av medicinen. Läs på, var medveten. Jag märkte inte förändringarna förrän det var för sent, efter jag slutat med medicinen och aldrig blev "mitt gamla jag" igen fast åren gick.


Han snackar visst skit när det gäller SSRI-preparat. Du kan hålla med honom om du värderar åsikter högre än fakta. För faktan är att man INTE har sett några tecken på att det överhuvudtaget skulle vara möjligt att det kan ge bestående skador. Däremot misstänker jag att det är välkänd att ECT kan ge bestående skador? Jag kan inget om det, men du jämför äpplen med päron här. Dvs. SSRI med ECT - och det är två helt olika saker.


Tycker faktiskt att det är märkligt när människor avfärdar andras upplevelser och erfarenheter och menar att de skulle sakna relevans.


Jag har inte alls sagt att andras erfarenheter saknar relevans. Men om vi pratar om något helt annat så gör de ju det. Framför allt eftersom jag helt skulle hålla med om att ECT kan orsaka skador, så det skulle jag inte säga emot. Det var dock inte det vi pratade om.



Moderator atoms - lagade ett trasigt citat.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Toblerone » 2017-01-10 13:52:32

kiddie skrev:Måste ni verkligen debattera generellt i folks personliga trådar? Jag vet att man helst ska skriva i befintlig tråd på detta forumet men detta är absurt. Om jag får cancer ska verkligen allt om cancer måsta hamna i MIN tråd???


I princip håller jag med dig. Men här tror jag att det inte är så farligt, eftersom TS har fått tillräckligt med svar. Det verkar så i alla fall eftersom hon inte är med och diskuterar längre.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Toblerone » 2017-01-10 13:59:02

slackern skrev:
Toblerone skrev:
Wine skrev:
Tycker faktiskt att det är märkligt när människor avfärdar andras upplevelser och erfarenheter och menar att de skulle sakna relevans.

Sedan kanske det beror på vad man syftar på när man talar om skador? Skulle gärna vilja se hänvisning från dig till information om att SSRI preparat inte orsakar några skador.


Nej då, det är definitivt du som har bevisbördan. Du påstår att det kan orsaka BESTÅENDE skador i hjärnan. Om du påstår sånt får du ha nån slags belägg för det. Att det inte finns något problem, det kan man aldrig bevisa, det går ju inte. Det är som om nån som tror på Gud ber en ateist att bevisa att Gud INTE finns. Det är inte möjligt. Jag har inte heller påstått att det aldrig nånsin i framtiden kan komma fram ny fakta som visar att det ändå påverkar på nåt sätt. Men jag har sagt att det i NULÄGET inte finns belägg för det.

Men chansen att det skulle visa sig något - allvarligt - problem med det är ganska obefintligt. Varför? Om folk får allvarliga problem ifrån en medicin, så lär man ju få reda på det.


Tydligen så får man märkbara hjärnskador om man inte behandlar utbrändhet i tid.

Och utmattningssyndrom ger mätbara hjärnskador.



http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtla ... ara-skador


Det är såna saker som jag funderar över ibland. Jag har också en teori om att barn med ADHD inte utvecklas optimalt om de inte medicinerar - jag vet ju av egen erfarenhet hur mycket av sin omgivning man missar. Jag skulle tro att man får lite lägre IQ som vuxen än vad man skulle ha fått med medicin. Jag skulle vilja se undersökningar på det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav slackern » 2017-01-10 14:06:01

Toblerone skrev:
slackern skrev:
Toblerone skrev:
Nej då, det är definitivt du som har bevisbördan. Du påstår att det kan orsaka BESTÅENDE skador i hjärnan. Om du påstår sånt får du ha nån slags belägg för det. Att det inte finns något problem, det kan man aldrig bevisa, det går ju inte. Det är som om nån som tror på Gud ber en ateist att bevisa att Gud INTE finns. Det är inte möjligt. Jag har inte heller påstått att det aldrig nånsin i framtiden kan komma fram ny fakta som visar att det ändå påverkar på nåt sätt. Men jag har sagt att det i NULÄGET inte finns belägg för det.

Men chansen att det skulle visa sig något - allvarligt - problem med det är ganska obefintligt. Varför? Om folk får allvarliga problem ifrån en medicin, så lär man ju få reda på det.


Tydligen så får man märkbara hjärnskador om man inte behandlar utbrändhet i tid.

Och utmattningssyndrom ger mätbara hjärnskador.



http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtla ... ara-skador


Det är såna saker som jag funderar över ibland. Jag har också en teori om att barn med ADHD inte utvecklas optimalt om de inte medicinerar - jag vet ju av egen erfarenhet hur mycket av sin omgivning man missar. Jag skulle tro att man får lite lägre IQ som vuxen än vad man skulle ha fått med medicin. Jag skulle vilja se undersökningar på det.


Jag läste att barn och ungdomar som medicinerar sin ADHD höjer sin IQ poäng med 4.5 poäng i genomsnitt, fast jag antar att det gäller under tiden dom medicinerar och inte bestående. Men det är ju tämligen självklart att om man har urdåligt arbetsminne och det förbättras så ökar det ju självfallet resultaten där det är en komponent.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav manne » 2017-01-10 14:26:43

slackern skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:
Tydligen så får man märkbara hjärnskador om man inte behandlar utbrändhet i tid.



http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtla ... ara-skador


Det är såna saker som jag funderar över ibland. Jag har också en teori om att barn med ADHD inte utvecklas optimalt om de inte medicinerar - jag vet ju av egen erfarenhet hur mycket av sin omgivning man missar. Jag skulle tro att man får lite lägre IQ som vuxen än vad man skulle ha fått med medicin. Jag skulle vilja se undersökningar på det.


Jag läste att barn och ungdomar som medicinerar sin ADHD höjer sin IQ poäng med 4.5 poäng i genomsnitt, fast jag antar att det gäller under tiden dom medicinerar och inte bestående. Men det är ju tämligen självklart att om man har urdåligt arbetsminne och det förbättras så ökar det ju självfallet resultaten där det är en komponent.


tror det kan vara farligt med adhd medicin . :-)063

https://www.youtube.com/watch?v=Fr5aZPIm7o4

REQUIEM FOR A DREAM kommer i håg filmen och där så var det inte så kul när läkaren skrev ut uppåtjack till tanten.

fast hon tick uppåtjack för att bli small och det kanske var en högre dos än adhd folket får. :?:
manne
 
Inlägg: 18534
Anslöt: 2007-08-23

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav slackern » 2017-01-10 14:30:39

manne skrev:
slackern skrev:
Toblerone skrev:
Det är såna saker som jag funderar över ibland. Jag har också en teori om att barn med ADHD inte utvecklas optimalt om de inte medicinerar - jag vet ju av egen erfarenhet hur mycket av sin omgivning man missar. Jag skulle tro att man får lite lägre IQ som vuxen än vad man skulle ha fått med medicin. Jag skulle vilja se undersökningar på det.


Jag läste att barn och ungdomar som medicinerar sin ADHD höjer sin IQ poäng med 4.5 poäng i genomsnitt, fast jag antar att det gäller under tiden dom medicinerar och inte bestående. Men det är ju tämligen självklart att om man har urdåligt arbetsminne och det förbättras så ökar det ju självfallet resultaten där det är en komponent.


tror det kan vara farligt med adhd medicin . :-)063

https://www.youtube.com/watch?v=sBJQFRXmXek

REQUIEM FOR A DREAM kommer i håg filmen och där så var det inte så kul när läkaren skrev ut uppåtjack till tanten.


Fast tanten hade inte ADHD utan hon ville bli smal.

Klart att risken finns att utveckla psykos utav ADHD-medicin fast det är något psykiatrikerna här i Sverige har koll på och kollar upp vid utvärdering utav medicinerna, enligt mina egna erfarenheter.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav manne » 2017-01-10 14:40:43

manne skrev:REQUIEM FOR A DREAM k


skulle aldrig vilja hålla på med adhd medicin efter att ha sätt denna film. :-)056

https://www.youtube.com/watch?v=TtX-2-YoXPs



Moderator atoms - åtgärdade ett felattribuerat citat.
manne
 
Inlägg: 18534
Anslöt: 2007-08-23

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav manne » 2017-01-10 14:44:37

efter denna film så vill man aldrig testa droger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18534
Anslöt: 2007-08-23

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Neutrino » 2017-01-10 15:16:54

Toblerone skrev:
kiddie skrev:Måste ni verkligen debattera generellt i folks personliga trådar? Jag vet att man helst ska skriva i befintlig tråd på detta forumet men detta är absurt. Om jag får cancer ska verkligen allt om cancer måsta hamna i MIN tråd???


I princip håller jag med dig. Men här tror jag att det inte är så farligt, eftersom TS har fått tillräckligt med svar. Det verkar så i alla fall eftersom hon inte är med och diskuterar längre.


Känner inte att jag har så mycket att bidra med i diskussionen. Allt jag tänker kring det här är att SSRI fungerar för många (men inte för alla) och Sertralin verkar fungera för mig hittills, vilket jag är tacksam för. De allra flesta, om inte alla, läkemedel har dokumenterade bieffekter och man får, som jag sa tidigare, helt enkelt väga fördelar mot nackdelar. Det är upp till var och en att göra den bedömningen.

Så länge jag får fortsätta skriva om min egen upplevelse i min egen tråd och så länge ni är schyssta mot varandra när ni diskuterar så är det OK för mig att ni fortsätter diskutera om ni vill det.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Toblerone » 2017-01-10 15:45:59

Neutrino skrev:
Toblerone skrev:
kiddie skrev:Måste ni verkligen debattera generellt i folks personliga trådar? Jag vet att man helst ska skriva i befintlig tråd på detta forumet men detta är absurt. Om jag får cancer ska verkligen allt om cancer måsta hamna i MIN tråd???


I princip håller jag med dig. Men här tror jag att det inte är så farligt, eftersom TS har fått tillräckligt med svar. Det verkar så i alla fall eftersom hon inte är med och diskuterar längre.


Känner inte att jag har så mycket att bidra med i diskussionen. Allt jag tänker kring det här är att SSRI fungerar för många (men inte för alla) och Sertralin verkar fungera för mig hittills, vilket jag är tacksam för. De allra flesta, om inte alla, läkemedel har dokumenterade bieffekter och man får, som jag sa tidigare, helt enkelt väga fördelar mot nackdelar. Det är upp till var och en att göra den bedömningen.

Så länge jag får fortsätta skriva om min egen upplevelse i min egen tråd och så länge ni är schyssta mot varandra när ni diskuterar så är det OK för mig att ni fortsätter diskutera om ni vill det.


Det låter jättebra och trevligt. :D
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Toblerone » 2017-01-10 15:55:45

manne skrev:
manne skrev:REQUIEM FOR A DREAM k


skulle aldrig vilja hålla på med adhd medicin efter att ha sätt denna film. :-)056

https://www.youtube.com/watch?v=TtX-2-YoXPs



Moderator atoms - åtgärdade ett felattribuerat citat.


Vad är det för jäkla skrämselpropaganda! Det är just sånt som jag tycker är helt förkastligt! Skrämma människor som är tillräckligt korkade för att gå på det! Var är faktan här? Vad handlar det om för preparat, och doser? Och vad hade kvinnan för problem innan?

Det var väldigt dumt, Manne. Det har inget med ADHD-medicin att göra. Ingen har nånsin blivit sån av det. Och glöm inte att det måste ha varit miljoner människor som har tagit dessa mediciner sedan 1937! Framför allt i USA.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Toblerone » 2017-01-10 15:58:32

slackern skrev:
manne skrev:
slackern skrev:
Jag läste att barn och ungdomar som medicinerar sin ADHD höjer sin IQ poäng med 4.5 poäng i genomsnitt, fast jag antar att det gäller under tiden dom medicinerar och inte bestående. Men det är ju tämligen självklart att om man har urdåligt arbetsminne och det förbättras så ökar det ju självfallet resultaten där det är en komponent.


tror det kan vara farligt med adhd medicin . :-)063

https://www.youtube.com/watch?v=sBJQFRXmXek

REQUIEM FOR A DREAM kommer i håg filmen och där så var det inte så kul när läkaren skrev ut uppåtjack till tanten.


Fast tanten hade inte ADHD utan hon ville bli smal.

Klart att risken finns att utveckla psykos utav ADHD-medicin fast det är något psykiatrikerna här i Sverige har koll på och kollar upp vid utvärdering utav medicinerna, enligt mina egna erfarenheter.


En bekant till mig har varit med om det, barnet fick psykos av Concerta. Det finns enskilda som är känsliga mot den ena eller den andra medicinen. De bytte till Ritalin och han fick aldrig mer nån psykos. Så det var ett kortvarigt problem. Och så är det ju i regel.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav kiddie » 2017-01-10 16:25:15

SSRI är inte ADHD-medicin.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav manne » 2017-01-10 16:38:41

kiddie skrev:SSRI är inte ADHD-medicin.


nej och tur är väl inte det. :!:
ssri skall inte vara farligt att ta men vet ej. :-)063
manne
 
Inlägg: 18534
Anslöt: 2007-08-23

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav Toblerone » 2017-01-10 18:01:19

manne skrev:
kiddie skrev:SSRI är inte ADHD-medicin.


nej och tur är väl inte det. :!:
ssri skall inte vara farligt att ta men vet ej. :-)063


ADHD-medicin har miljoner av människor tagit sen 1937, SSRI kom väl på 80- eller 90-talet och HAR betydligt mer biverkningar. Så det är tur att ADHD-medicin inte är SSRI. Läs lite fakta istället för att tro på skumma videon.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag ska påbörja SSRI-behandling idag och är väldigt rädd.

Inläggav manne » 2017-01-10 19:12:18

Toblerone skrev:
manne skrev:
kiddie skrev:SSRI är inte ADHD-medicin.


nej och tur är väl inte det. :!:
ssri skall inte vara farligt att ta men vet ej. :-)063


ADHD-medicin har miljoner av människor tagit sen 1937, SSRI kom väl på 80- eller 90-talet och HAR betydligt mer biverkningar. Så det är tur att ADHD-medicin inte är SSRI. Läs lite fakta istället för att tro på skumma videon.


är inte ADHD medicin samma sak som batningspiller då.eller diet pills. :?:

Jimmy Steller reviews "Requiem for a Dream"

https://www.youtube.com/watch?v=dfvr3l8jRuc
manne
 
Inlägg: 18534
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in