Smarta tips för vardagliga saker

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-07 14:03:38

Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:Om man som jag tycker sladdar är fult och störande är det en god idé att gömma dom i nåt.
En korg i sjögräs döljer effektivt den fula sladdhärvan och det ser genast mycket trevligare ut.


:-)056 Det blir ju en massa damm i korgen. :o Kanske om du häller ut dammet då och då. Helst ska man sätta upp sladdarna på väggen. Om de är alltför långa kan man rulla ihop till en rulle, sätta t.ex. buntband runt och sätta fast hela rullen på väggen.

Bara att dammsuga.

Sladdrulle på väggen!?
Då syns ju sladdarna, kolla Zirres exempel.
Sånt på väggen, nej tack...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zirre » 2016-11-07 14:04:29

KrigarSjäl skrev:
Zirre skrev:Har ni något tips för att inte belamra ex matbordet med post och andra papper? (Tillfällig belamring)

Förvarar alla räkningar i ett brevfack på skrivbordet.
Dolt bakom ett par trevliga vykort så jag slipper se skiten.

Öppnade räkningar som ligger framme skapar stress tycker jag.
.
Orka gå med dem till skrivbordet. Jag kan likväl betala dem vid matbordet då jag betalar med mobilen
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zirre » 2016-11-07 14:05:22

KrigarSjäl skrev:
Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:Om man som jag tycker sladdar är fult och störande är det en god idé att gömma dom i nåt.
En korg i sjögräs döljer effektivt den fula sladdhärvan och det ser genast mycket trevligare ut.


:-)056 Det blir ju en massa damm i korgen. :o Kanske om du häller ut dammet då och då. Helst ska man sätta upp sladdarna på väggen. Om de är alltför långa kan man rulla ihop till en rulle, sätta t.ex. buntband runt och sätta fast hela rullen på väggen.

Bara att dammsuga.

Sladdrulle på väggen!?
Då syns ju sladdarna, kolla Zirres exempel.
Sånt på väggen, nej tack...

Inte om man har dem under typ tv-bänken vilket jag trodde att saken gällde.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav sugrövmanövern » 2016-11-07 15:13:27

Har gjort såhär med en av sladdhärvorna i vardagsrummet. En masonitlåda målad i samma färg som väggen. Två metallkrokar som fästes i varsin metallögla på väggen, går snabbt att plocka ner den om man vill koppla in och ur nya saker. Har ont om vägguttag, därav hänger även extra grenuttag på väggen:

Spoiler: visa
Bild

Bild
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-07 15:37:47

Också ett smart sätt att få bort sladdhelvete ur åsyn.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Maggie89 » 2016-11-07 16:27:09

sugrövmanövern skrev:Har gjort såhär med en av sladdhärvorna i vardagsrummet. En masonitlåda målad i samma färg som väggen. Två metallkrokar som fästes i varsin metallögla på väggen, går snabbt att plocka ner den om man vill koppla in och ur nya saker. Har ont om vägguttag, därav hänger även extra grenuttag på väggen:

Spoiler: visa
Bild

Bild


Jädrit smart. Nu har jag inte behov av det men ska definitivt komma ihåg det i framtiden när sladdarna ökar itakt med åldern :) blir en liten avlastningsyta också för när du sitter i soffan där. Gör smidigt och snyggt med.
Maggie89
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2016-06-23

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav ankhh » 2016-11-07 18:51:19

Håller med, himla smart låda! ^

Apropå sladdar - jag använder dukklämmor för att hålla dem undan från golvet när jag drar dem under ett bord (t.ex. från datorskärm till uttag) eller utmed en vägg med fönsterbräda. (Eftersom det inte finns uttag på den sidan av rummet där jag har datorerna är det skarvsladdar som gäller.)

Man får förstås leva med att dukhållarens ovansida syns (till skillnad mot om man skruvar fast sladdränna under), se bild 2, och OBS viktigt att tejpa dukklämman så att elsladdar inte kan skavas sönder där de svänger neråt mot uttaget!

Spoiler: visa
sladdar-1.jpg

sladdar-2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zirre » 2016-11-07 21:34:25

ankhat skrev:Håller med, himla smart låda! ^

Apropå sladdar - jag använder dukklämmor för att hålla dem undan från golvet när jag drar dem under ett bord (t.ex. från datorskärm till uttag) eller utmed en vägg med fönsterbräda. (Eftersom det inte finns uttag på den sidan av rummet där jag har datorerna är det skarvsladdar som gäller.)

Man får förstås leva med att dukhållarens ovansida syns (till skillnad mot om man skruvar fast sladdränna under), se bild 2, och OBS viktigt att tejpa dukklämman så att elsladdar inte kan skavas sönder där de svänger neråt mot uttaget!

Spoiler: visa
sladdar-1.jpg

sladdar-2.jpg


Det där var smart. Vill man kan man dekorera dukklämmorna med kanske dekortejp.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Toblerone » 2016-11-07 22:12:08

Zirre skrev:
KrigarSjäl skrev:
Toblerone skrev:
:-)056 Det blir ju en massa damm i korgen. :o Kanske om du häller ut dammet då och då. Helst ska man sätta upp sladdarna på väggen. Om de är alltför långa kan man rulla ihop till en rulle, sätta t.ex. buntband runt och sätta fast hela rullen på väggen.

Bara att dammsuga.

Sladdrulle på väggen!?
Då syns ju sladdarna, kolla Zirres exempel.
Sånt på väggen, nej tack...

Inte om man har dem under typ tv-bänken vilket jag trodde att saken gällde.


Precis. Eller under skrivbordet, längst upp direkt under bordsskivan. Det ser man om man lägger sig på golvet, visst. Men det brukar man ju inte göra så ofta. :lol:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Kahlokatt » 2016-11-07 22:18:57

Om man är sugen på isglass men vill ha något lite nyttigare kan man skiva en banan och lägga i frysen ett par timmar. Blir faktiskt riktigt gott.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav River » 2016-11-07 22:48:48

Hvis lighteren slutter å virke/virker å være tom for gass, så kan enn fjerne hetten med en kniv eller noe, for at hetten kveler den siste rest av gass, og det blir ingen flamme.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav kiddie » 2016-11-07 22:49:55

Zirre skrev:Har ni något tips för att inte belamra ex matbordet med post och andra papper? (Tillfällig belamring)


Du kan få låna en katt som kissar på utspridda papper, då slutar den ovanan illa kvickt! :P
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zirre » 2016-11-07 22:51:09

kiddie skrev:
Zirre skrev:Har ni något tips för att inte belamra ex matbordet med post och andra papper? (Tillfällig belamring)


Du kan få låna en katt som kissar på utspridda papper, då slutar den ovanan illa kvickt! :P

Trams!
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav kiddie » 2016-11-07 22:53:11

Fast de flesta tips syftar ju till att kompensera de egna tillkortakommandena. Eller har jag fel där?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Dagobert » 2017-09-25 23:51:48

Det går att frysa bananer, fick jag nyligen lära mig. Kanske välkänt. Skala och styckfrys dem.
De blir mjuka vid upptining men jag tycker faktiskt de blir godare än färska.

Nu kan jag ha bananer hemma jämt trots att jag bor på landet. :-)Happy

(Att frysa med skal blir inte bra. De tar smak av skalet.)
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav kiddie » 2017-09-26 5:30:31

Om du inte orkar äta vettigt en dag. Koka/mikra portionsnudlar. Stek ett eller två ägg och ha på de färdiga nudlarna. Mer protein. Och smakmässigt passar det superbra ihop.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav nallen » 2017-09-26 20:58:58

...addera också sesam-olja efter behag.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Trollmor » 2017-09-30 17:24:02

Uppdatering om min väns medicinhantering: Hän har hittat på att ställa hela lådan på ett Dagställe och ett Nattställe. Om den står på Nattstället under dagen, då vet hän att hän har missat morgondoserna.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav nescio » 2017-09-30 19:05:32

Om tandkrämen tar slut, klipp upp tuben. Tandkrämen som inte har kunnat klämmas ut räcker flera dar till.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Toblerone » 2017-09-30 19:17:48

Skala (hård-)kokta ägg: Använd en tesked.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav kiddie » 2017-09-30 22:38:15

Toblerone skrev:Skala (hård-)kokta ägg: Använd en tesked.


Hur då?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Trollmor » 2017-09-30 23:52:48

kiddie skrev:
Toblerone skrev:Skala (hård-)kokta ägg: Använd en tesked.
Hur då?
Teskedens rungning passar till äggets rundning, och kan föras in mellan äggvita och ägghinna.

Jag brukar hålla dem under en sakta rinnande kallvattenkran, och mosa skalet med båda händerna. "Schlopp!" så åker ägget ut ur skalet!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav geocache » 2017-10-01 0:33:41

När jag kokar (kokade egentligen; sedan jag blev vegan använder jag inte "naturliga" ägg alls) har (hade) jag i lite salt i vattnet för att det skulle bli enklare att skala ägget. "Veganägg" har nog inget skal. Någon som vet?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Trollmor » 2017-10-01 11:44:56

geocache skrev:När jag kokar (kokade egentligen; sedan jag blev vegan använder jag inte "naturliga" ägg alls) har (hade) jag i lite salt i vattnet för att det skulle bli enklare att skala ägget. "Veganägg" har nog inget skal. Någon som vet?
Jag tror inte att veganägg existerar över huvud taget, varken med eller utan skal. Är man vegan så äter man inte ägg alls.

Jag avskyr företeelser och föremål som låtsas vara något annat än de är. Fy för plastblommoer! För mig är det ett slags LÖGN, när saker kallas något annat än de är. Kött är kött, kalla det muskel om ni vill, och vegetabilier är vegetabiliska.

Nu blev det visst OT ... Ursäkta! :oops:
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in