Energitjuvar (företeelser, sysslor och människor)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav earlydayminer » 2009-01-31 4:13:25

Tjat. När någon gång på gång upprepar frågor trots att man redan svarat nej.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav DC » 2009-01-31 10:38:18

Disken är väl det värsta momentet för mig här hemma. Det tar mycket energi för att det är så många moment som ska klaras av på rad.

Städningen delar jag gärna upp. Ett rum ena dagen och ett annat nästa. Jag vill göra det noggrannt och det tar tid. Att dessutom flytta på ett barn som ska stå precis på den fläck där jag ska dammsuga tar också lite tid och energi. Ibland drar hon ut sladden hela tiden och då ger jag nästan upp.

Men största energitjuvarna för mig är när jag oväntat måste prata med någon icke närstående i telefon eller ta emot hantverkare och reparatörer i mitt hem. Även öppna förskolan är en stor energitjuv med alla människor som rör sig och låter hela tiden.

Att gå och handla när det är mycket folk kan också vara väldigt tröttsamt. Ibland känner jag att alla helst vill att jag flyttar barnvagnen hela tiden istället för att de tar ett enda litet steg åt höger eller vänster. Jag får gå jätterundor i affären för att komma dit jag ska eller bara stå och vänta på att få komma fram.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav DC » 2009-01-31 10:45:01

pH skrev:Själv är jag inte jätteförtjust i handi. Tycker det är förvirrande med ett nytt gränssnitt när jag redan kan datorns, och tycker inte att informationen är så överskådlig som jag skulle önska. Och så saknar jag verkligen veckoöversikt.


Instämmer helt. När jag påpekade detta för arbetsterapeuten så var svaret bara att då är det inte ett hjälpmedel. (Om man istället skulle ha ett program som liknar windows.)

För mig är det tvärtom. Jag hade haft mycket störra nytta av och användning för handi om programmet liknat en vanlig dators.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Manar » 2009-01-31 11:54:39

Jag har också svårt ibland att alltid plocka upp alla småsaker och spill som blir, särskillt när barnen har lekt. Samtidigt får jag ångest när jag ser det för jag vet att om Soc gör ett oanmält besök då och ser det så blir det ett helvete igen.
Det är en enorm energitjuv för mig.
Senast redigerad av Manar 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav pH » 2009-01-31 12:07:07

DC skrev:
pH skrev:Själv är jag inte jätteförtjust i handi. Tycker det är förvirrande med ett nytt gränssnitt när jag redan kan datorns, och tycker inte att informationen är så överskådlig som jag skulle önska. Och så saknar jag verkligen veckoöversikt.


Instämmer helt. När jag påpekade detta för arbetsterapeuten så var svaret bara att då är det inte ett hjälpmedel. (Om man istället skulle ha ett program som liknar windows.)

För mig är det tvärtom. Jag hade haft mycket störra nytta av och användning för handi om programmet liknat en vanlig dators.


Det var det dummaste jag hört! Hjälpmedel bör vara det som avlastar eller stärker en förmåga eller kompenserar en brist, inte det som står i en katalog. Blir mer och mer övertygad om att det krävs ett paradigmskifte kring samhällets syn på hjälpmedel. Vissa tecken finns, hoppas det går igenom! (I vissa landsting kan man få vanliga handdatorer som hjälpmedel. Det är rätt tänk; "Vad hjälper", inte "Vad är hjälpmedel".)
Senast redigerad av pH 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav DC » 2009-01-31 12:07:22

Gör soc verkligen oanmälda besök? Det hade stressat mig också. Fy vad obehagligt. För mig räcker det med inbokade besök för att jag ska ligga sömnlös. Sedan är den dagen slut för mer orkar inte jag på en dag.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav pH » 2009-01-31 12:09:53

Manar skrev:Jag har också svårt ibland att alltid plocka upp alla småsaker och spill som blir, särskillt när barnen har lekt. Samtidigt får jag ångest när jag ser det för jag vet att om Soc gör ett oanmält besök då och ser det så blir det ett helvete igen.
Det är en enorm energitjuv för mig.


Det låter fruktansvärt. Du har mina sympatier. En sådan rädsla skall man inte behöva leva med, det är ju varken till nytta för dig eller barnen.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav DC » 2009-01-31 12:10:32

pH skrev:[...]

(I vissa landsting kan man få vanliga handdatorer som hjälpmedel. Det är rätt tänk; "Vad hjälper", inte "Vad är hjälpmedel".)


Tar man bort handiprogrammet från handin så är det en vanlig pocket-pc om inte årets nyaste modell. Jag råkade göra det av misstag. Funderar på att göra om det misstaget i framtiden men då vill jag först hitta ett svenskt operativsystem så inte allt plötsligt heter något annat än jag är van vid.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav pH » 2009-01-31 12:23:54

DC skrev:
pH skrev:[...]

(I vissa landsting kan man få vanliga handdatorer som hjälpmedel. Det är rätt tänk; "Vad hjälper", inte "Vad är hjälpmedel".)


Tar man bort handiprogrammet från handin så är det en vanlig pocket-pc om inte årets nyaste modell. Jag råkade göra det av misstag. Funderar på att göra om det misstaget i framtiden men då vill jag först hitta ett svenskt operativsystem så inte allt plötsligt heter något annat än jag är van vid.


Jo, jag har hört många som gör det. Fullt begripligt, då de är desperata efter något som funkar och inte har någon ekonomisk kraft att köpa handdator. Jag har till och med hört om arbetsterapeuter som tipsar om detta och visar hur. Men allt i hemlighet, annars blir man av med hjälpmedlet (även om det funkar fantastiskt som det används). En annan störande sak är att sammhället då betalar ca 16 000 kr för en produkt som enligt den funktioonalitet som används borde kosta 2000-3000 kr. Det är att slösa med samhällsekonomin! (Dömmer inte brukare, bara det rigida systemet som ser till regel, inte nytta och behov)
Senast redigerad av pH 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-31 12:45:50

DC skrev:
pH skrev:Själv är jag inte jätteförtjust i handi. Tycker det är förvirrande med ett nytt gränssnitt när jag redan kan datorns, och tycker inte att informationen är så överskådlig som jag skulle önska. Och så saknar jag verkligen veckoöversikt.


Instämmer helt. När jag påpekade detta för arbetsterapeuten så var svaret bara att då är det inte ett hjälpmedel. (Om man istället skulle ha ett program som liknar windows.)


Den arbetsterapueten skulle jag vilja prata hjälpmedel med, för det var nog det mest korkade jag hört! Alla slags hjälptekniker är ytterst individuella och vad som fungerar på en patient kan lika gärna vara helt obegripligt för en annan.

Idioter.

Jag kan se mig om på månen efter en Handi eller dyl fick jag veta här, så jag skaffade mig en egen handdator redan i höstas. Den kostade några tusenlappar och lite till, men det får jag anse den vara värd. Dess enda minus är att det är Windows i den och som vanligt betyder det en massa märkliga omstarter och liknande; ibland "fastnar" ett program och man tvingas rycka ut batteriet för att stänga av den. Men det är som väntat.

Är du van vid PC:n och har lärt dig den miljön, så kan den vara alldeles utmärkt som hjälpmedel!
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Byhåla, Småland

Inläggav Manar » 2009-01-31 12:53:02

DC skrev:Gör soc verkligen oanmälda besök? Det hade stressat mig också. Fy vad obehagligt. För mig räcker det med inbokade besök för att jag ska ligga sömnlös. Sedan är den dagen slut för mer orkar inte jag på en dag.


Dom har gjort ett oanmält besök, helt utan indikationer att det skulle ske. Det krävdes mycket krångel och trixande och en del tur för att hindra dom från att komma in . Det var visserligen hyffsat rent, men jag har numera som princip att inte släppa någon av dom innan för dörren. Har fortfarande mardrömmar och ångest efteråt av det.
Senast redigerad av Manar 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav nano » 2009-01-31 13:05:09

Att det ligger lite saker framme är inte hela världen, det blir inte misär för den skull.
Barn leker och gör inte rätt från början och det blir saker kvar, gissningsvis är det lättast att påverka den lille när denne vill göra något den behöver sin mamma eller pappa till, då kan man ju dra upp hur mycket den lille städar upp efter sig själv.

DC, kan du inte be denne hålla i sladden så du inte råkar dra omkull något med den?
Hon vill väl vara med sin mamma, hon har ju en sådan, du får visa henne hur man lyssnar efter saker så kommer hon nog o göra det ibland och kanske oftare kan vara nära dig enligt sitt sinne trots att hon är i ett annat rum bara för att hon gör att du gör något.

Vi hade en liten tvååring hemma hos oss (hos föräldrarna) en dag som gick bakom tvn och efter en stund drog hon ur antennsladden gång på gång och alla blev arga på henne.
Mamma tog en diskussion med henne om varför hon gjorde så och efter en stund kom det fram att hon tyckte vi satt för mycket framför tvn och lekte inte med henne, hon var alldeles ensam, hon tyckte vi kunde jaga henne.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 2 gånger.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2009-01-31 13:05:26

Någon tjänar grymma pengar på att sälja svindyra saker via habiliteringen.

En sådan där timstock som jag har, skulle kosta en tiondel för samma kvalitet om den fanns på Claes Ohlsson.


Jag har också köpt en egen handdator(-telefon). De på habiliteringen sade inte att det finns Handi eller handifoner.

Jag vet inte riktigt vad själva OS:et heter, men det är något i stil med UIQ eller Symbian (vet inte vilket som är OS och vad det andra är i så fall). Skitsystem som verkligen buggar och hänger sig.
Modellen jag hade innan, hade samma system visserligen, och den fungerade utmärkt.

Vill man ha ett tungt täcke, så måste man välja ett bolltäcke. Om man inte vill ha så tjockt täcke, så kan de inte fixa ett mycket billigare tungt vaddtäcke, utan hänvisar till att köpa ett begagnat gammalt på loppis.

Vill man ha öronproppar, så kan de bara dela ut svindyra vanliga (som är likadana som apotekets, fast 10 gånger dyrare). Formgjutna verkar de ha mycket svårt för att ge en.

Inom sjukvården är det samma sak. Maskiner på sjukhus måste de köpa svindyra saker till. Även om de hittar exakt samma modell och märke på ett batteri någon annanstans (till en tiondel av priset) så får de inte köpa detta.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nano » 2009-01-31 13:19:39

Kan man belägga detta på något vis?
Politiker klagar ju gärna på att alla möjliga saker kostar för mycket, låter som att hälften av alla pengar läggs på oanvändbara saker som är överprissatta och att någon ordnat regler som gör att de bara får köpa dessa överprissatta saker.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav DC » 2009-01-31 13:26:56

Bror Duktig skrev:Vill man ha öronproppar, så kan de bara dela ut svindyra vanliga (som är likadana som apotekets, fast 10 gånger dyrare). Formgjutna verkar de ha mycket svårt för att ge en.


Jag fick ett par formgjutna. De kostade något på 12000 kronor. Men jag har aldrig lyckats sätta i dem ordentligt.

Fick även ett par musiklyssnarproppar men sladden är så kort så man får sitta med huvudet ända in i stereon om man ska kunna använda dem.

Däremot är de väldigt bra som handsfree till mobilen så får man stereoljud. Jag har lyssnat på ljudböcker via nätet på det sättet och det var riktigt trevligt.

Vet inte om det kanske blev lite OT men minimera ljud är förstås bra för att stoppa energiläckage.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav earlydayminer » 2009-01-31 13:29:32

Det finns en energitjuv som stjäl mest.

Folk som stör.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav pH » 2009-01-31 13:30:16

nano skrev:Kan man belägga detta på något vis?
Politiker klagar ju gärna på att alla möjliga saker kostar för mycket, låter som att hälften av alla pengar läggs på oanvändbara saker som är överprissatta och att någon ordnat regler som gör att de bara får köpa dessa överprissatta saker.


Sätt inte igång mig på det, jag har nog redan dragit diskussionen för mycket OT. Men det är ingen ond konspiration, bara rigida regler som gör att små serier specialtilverkade produkter premieras vid hjälpmedelsförskrivning, även när det inte är nödvändigt eller ens det som hjälper bäst.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Bror Duktig » 2009-01-31 14:06:06

DC skrev:
Bror Duktig skrev:Vill man ha öronproppar, så kan de bara dela ut svindyra vanliga (som är likadana som apotekets, fast 10 gånger dyrare). Formgjutna verkar de ha mycket svårt för att ge en.


Jag fick ett par formgjutna. De kostade något på 12000 kronor. Men jag har aldrig lyckats sätta i dem ordentligt.

Oj, om man köper dem privat, så kostar de 2 500 kr såg jag på ett företags hemsida.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-01-31 14:10:16

nano skrev:Kan man belägga detta på något vis?
Politiker klagar ju gärna på att alla möjliga saker kostar för mycket, låter som att hälften av alla pengar läggs på oanvändbara saker som är överprissatta och att någon ordnat regler som gör att de bara får köpa dessa överprissatta saker.

Jag vet inte, uppgifterna om dyra tillbehör inom sjukvården, fick jag av en person som jobbade med maskinerna och som reagerade.

Grejen är att tillverkarna kan säga att garantier inte gäller om man inte köper deras originaldelar. Men det är ju konstigt då att det inte borde räcka med att köpa exakt den modell och märke som de rekommenderar.

Nu är "vi" ju mer i kontakt med habiliteringen, och att få reda på priserna där verkar ju inte omöjligt. Och att sedan jämföra med varor på vanliga marknaden bör ju inte vara omöjligt heller.

Men vem man ska upplysa om detta för att få till en förändring, vet jag inte.
Habiliteringen borde ju vara glada åt att vi "brukare" letar upp hjälpmedel själva, och hittar saker som passar oss snudd på perfekt.

I över ett halvår har min arbetsterapeut hållit på att söka efter om jag kan få formgjutna proppar för öronen. Jag vet inte om systemet är helt trögt, om hon är överbelastad, eller om hon inte "lägger manken till".
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav weasley » 2009-01-31 16:02:01

Manar skrev:
DC skrev:Gör soc verkligen oanmälda besök? Det hade stressat mig också. Fy vad obehagligt. För mig räcker det med inbokade besök för att jag ska ligga sömnlös. Sedan är den dagen slut för mer orkar inte jag på en dag.


Dom har gjort ett oanmält besök, helt utan indikationer att det skulle ske. Det krävdes mycket krångel och trixande och en del tur för att hindra dom från att komma in . Det var visserligen hyffsat rent, men jag har numera som princip att inte släppa någon av dom innan för dörren. Har fortfarande mardrömmar och ångest efteråt av det.


Men för i %&"€YGRE%&&#(RTHFG(&/(&/*****°°§§§534** !!!! vad obehagligt! Usch usch usch usch! Stackars!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Energitjuvar

Inläggav Puzzle » 2015-08-09 12:14:53

Jag har väl ett antal av dom där "vanliga" energitjuvarna när man har asperger med mycket folk, stojiga miljöer, tjat, småprat, meningslöst pladder och så vidare. Har en hel familj med energivampyrer med andra ord.. :wink:

Men sen måste jag nog lägga till stökiga miljöer, sånt riktigt suger musten ur mig också och såna där vardagliga måsten och projektstarter kan ibland kännas oöverkomliga.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Energitjuvar

Inläggav kullan » 2015-08-09 12:28:54

Energitjuvar? Var börjar jag? Här finns massor.

Marknadsplatser - folk , barnvagnar och hundar överallt. Sen spelas det dålig dansbandsmusik överallt.

Julskyltningar - typ samma argument men då är det julmusik istället

Stora folksamlingar i allmänhet - Ljud överallt

Idioter - Ja det talar nog för sig själv

Barnskrik - vem orkar?

Konstiga grubblerier i mitt huvud - men tänk om det kunde hålla käften inne i huvudet åtminstone

Ja det är väl vad jag kommer på just nu.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Energitjuvar i er vardag?

Inläggav Stratocaster » 2016-10-27 11:18:13

Hej.

Jag träffar en psykolog som har goda kunskaper inom autismspektrat. Vi har träffats några gånger och denne har bett mig att fundera på vad i vardagen som tar energi och vad som ger mig energi. Jag har funderat, och det känns som att det mesta tar energi. Det är liksom ingenting speciellt som jag kan ta på.

Att gå hemifrån tar alltid energi. Ljud, miljö, människor, att kommunicera. Jag antar att psykologen förstår att det generellt ser ut så för individer med aspergerdiagnos, men att denne vill att vi ska utröna mer specifikt hur det ser ut för mig. Jag tycker att jag har försökt förklara hur det ser ut för mig, men jag har återigen fått uppgiften att fundera till nästa gång, om jag kan vara mer uppmärksam i min vardag och anteckna ner det som gör mig trött osv. Jag känner mig lite stressad över att komma med "ny information" till nästa gång... tycker att det är väldigt svårt att analysera vad som händer i hjärnan. Vet bara att jag oftast är trött och längtar alltid hem efter att få stänga in mig ensam och vila ifrån omvärlden.

Vet inte om jag är tydlig med det jag är ute efter att få svar med här. Jag antar att jag inte riktigt förstår vad psykologen är ute efter mer... hur ska jag tänka, hur detaljerat? Om någon annan förstår, ge gärna exempel. Och dela också gärna med er av era "energitjuvar" i vardagen, vad tar energi ifrån er i livet/vardagen och vad ger er energi? Vilka symptom får ni när er energi börjar sina? Hur påverkar det er vardag/livskvalitet?

atoms -

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Stratocaster
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2015-12-07

Energitjuvar i er vardag?

Inläggav Abazi » 2016-10-27 13:01:07

Jag har samma problem med att indentifiera det som dränerar, det är "allt". Men jag upptäckte genom en slump att jag haft ett hjälpmedel jag inte visste om. Jag har haft katter största delen av mitt liv. I somras dog två av mina tre, den tredje bor hemma hos mamma eftersom jag renoverar just nu. Med tiden blev jag mer och mer orolig, rastlös, deprimerad (alltså utöver vanliga sorgen). Jag hade nästan abstinensbesvär av att vara utan katt.

Visst har jag läst forskningar osv som bevisar lugnet man får av att klappa katt, men eftersom jag sällan varit utan har jag inte tänkt så mycket på det. Nu har jag fått lånat en av min mammas katter (alltså inte min egen-varför tar för lång tid att förklara).

Genast märkte jag att jag klarade av negativa besked bättre, återhämtade mig snabbare och blev mer harmonisk. Jag kan fokusera på någon annan än mina problem. Jag tänker mer positivt, säger ofta; Vad söt du är, Du är så snäll, lilla prinsessan, Men glada kissen då osv. Gullar helt enkelt med henne oförskämt mycket. Hon normaliserar mitt humör, sänker blodtrycket så jag inte blir lika stressad och motiverar mig att gå upp på morgonen. Ett litet lyckopiller som fungerar som komplement till de i dosetten.

Kortfattat; Jag visste inte att jag var Ännu mer stressad utan katt.
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in