Energitjuvar (företeelser, sysslor och människor)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Energitjuvar (företeelser, sysslor och människor)

Inläggav Lilla Gumman » 2009-01-28 23:57:28

Hej!

Är det många här som har svårt att automatisera vissa moment eller att "göra sista steget"?

Det är lätt att komma åt en knapp i kylskåpet så att frysen stängs av. Lösningen är att titta efter varje gång man stänger kylskåpsdörren, för att vara på den säkra sidan. Det är svårt att komma ihåg att titta ifall frysen är på varje gång jag stänger kylskåpsdörren. Det kräver stor energi.

Om jag äter eller stickar framför TV:n är det lätt att det hamnar garnbitar på golvet och smulor på soffbordet. Därför bör jag, när jag sett klart på TV, sopa golvet precis vid soffan och torka av soffbordet. Det är svårt att komma ihåg det just då, och inte senare.

Det tar energi av mig att komma ihåg att ta bort tandkrämsrester ur handfatet när jag har borstat tänderna, eller att titta så jag inte lämnar fläckar och smulor efter mig när jag bakar eller lagar mat.

Är det någon som känner igen sig i detta? Vad är era energitjuvar?

Hälsningar

Lilla Gumman

Moderator: Kompletterade rubriken.
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav tahlia » 2009-01-29 0:04:04

Städning och att hålla efter går på automatik hos mig, iaf när jag fungerar som jag ska, dvs inte befinner mig mitt i en depression.

Mina energitjuvar är andra vuxna människor som jag blir påtvingad umgäng med. Som vid födelsedagar, möten och liknande. Även vuxna i min närhet kan suga åt sig otroliga mängder av min energi, men då är jag lika skyldig, eftersom jag tillåter det.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav weasley » 2009-01-29 0:20:04

En stor energitjuv för mej är att vara trevlig mot folk jag känner mej osäker med.

En mycket liten energitjuv är att vara trevlig mot folk jag känner mej trygg med.

En energigivare är att säga något riktigt otrevligt mot någon riktigt otrevlig och/eller dryg människa, tex en fanatisk Jehovasanhängare som vägrar lämna min dörrklocka ifred.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2009-01-29 1:56:32

:lol:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-29 2:18:24

Sura, griniga människor i min närhet är - för mig - de värsta energitjuvarna. Min svärfar är en sån, och min bonusson har ärvt det från honom, så ibland blir jag attackerad från flera håll med negativa laddningar.

På god andraplats kommer alla dessa call-center-samtal som med hjälp av automatik ringer upp mig, visar "dolt nummer" och bryter samtalet innan jag ens hinner bestämma mig för om jag ska svara eller ej.

Jehovas... *ryser* Jag har många gånger funderat på följande scenario: När jag öppnar dörren och de står där med Vakttornet i näven, så borde jag suga tag i första bästa, dra honom tätt intill mig och väsa i hans öra: "Är ni fler som kommer?! Är du säker på att ingen förföljde er hit? Har ni varorna med er? Får jag titta?"

Det ska ske snabbt och med närapå viskande, småhysterisk ton. Sen knuffar man ut fanskapet och lägger upp ett mullrande "MUHAHAHAHAHA!"

Och drämmer igen dörren.

Jag har dock aldrig kommit mig för att testa det. Kanske är jag lite feg, innerst inne. Men det känns som en skojig plan... och jag har svårt att tänka mig att de gör ett återbesök i första taget.
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Byhåla, Småland

Inläggav Alexandra » 2009-01-29 10:42:08

När de (få) människor jag har runtomkring mig börjar tjata om att jag borde utbilda mig och ha ett större socialt liv, så känns de som energitjuvar. Med resultat att jag får ett ännu större behov av att vara för mig själv...
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Lilla Gumman » 2009-01-29 11:52:03

Hej!

Jag tycker det är jobbigt att behöva bli så trött av allting. Att inte kunna automatisera enkla saker, som att kolla efter smulor och fläckar eller kolla så lampan i kylskåpet lyser grönt och inte rött.

För det mesta kommer jag inte ihåg sådana saker. De faller bort ur minnet. Först en stund senare, kan jag komma på att "ojdå, jag har inte kollat det". Eller så kommer jag inte ihåg det alls.

Är det någon som har tips? Jag gillar inte att vara trött jämt på grund av detta.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav pH » 2009-01-29 12:06:27

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag tycker det är jobbigt att behöva bli så trött av allting. Att inte kunna automatisera enkla saker, som att kolla efter smulor och fläckar eller kolla så lampan i kylskåpet lyser grönt och inte rött.

För det mesta kommer jag inte ihåg sådana saker. De faller bort ur minnet. Först en stund senare, kan jag komma på att "ojdå, jag har inte kollat det. Eller så kommer jag inte ihåg det alls.

Är det någon som har tips? Jag gillar inte att vara trött jämt på grund av detta.

Hälsningar

Lilla Gumman


Jag förstår precis den upplevelse du beskriver. En fundering jag har; Måste du göra alla de där kollerna precis just då? Att du vill göra dem förstår jag, men det kanske går att spara energi gfenom att klumpa ihop dem. Det finns ju ingen pedagogisk vinst med att träna "göra nu", eftersom automatiseringen inte verkar komma efter år av träning.

En tanke skulle kunna vara att använda handin (för du har väl en har jag för mig). Så här skulle jag göra:

1. Skriva en lista, i dator eller på papper, med så många av dessa "kontrollpunkter" som möjligt. Antingen gruperade efter typ av koll eller efter plats som skall kollas. (Listan kan ändras och fyllas på med tiden)

2. Lägga in en ny aktivitet i Handi en eller två gånger per dyng (vid passande tid då jag oftast är hemma) Den larmade aktiviteten skulle jag kalla "kolla av listan" "stämm av" "översyn" eller något sådant.

3. När larmet ljuder skulle jag gå igenom listan och göra alla de sär små tork-plock-pill-koll-uppgifterna i en klump. Inte så många start och stopp, (vilket kan ta energi) och inte så mycket att aktivt minnas vid varje enskild aktivitet (vilket tar energi och dessutom fokus från det man egentligen vill göra, exempelvis sticka).

Med en sådan strategi blir en eventuell röra liggande max några timmar, och man riskerar inte att glömma bort det. Man kan också vara mer närvarande i det man gör. Om man råkar spontant komma ihåg att torka bordet kan man ju göra det när andan faller på, men det gör inget om man skjuter på det och tar allt i en klump lixom.

Så skulle jag göra! (och gör, i viss mån, på andra områden redan idag - tacka vet jag mat-och-sov-klockor!)
Senast redigerad av pH 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Lilla Gumman » 2009-01-29 13:20:12

Hej!

Det var ju en tanke förstås. Att klumpa ihop dem. Det har jag aldrig tänkt på förut. Jag ska fundera på det.

En sak som jag har tänkt på är detta med att lägga in saker i Handifonen. Om jag lägger in en aktivitet som heldag, hamnar den längst ner och jag måste gå neråt med pilen till dagens slut för att se om det är något att göra. I stället brukar jaq sätta en tid då saken ska bli gjord och välja att den ska gå att bocka av. Då kan jag bocka av aktiviteten när jag är klar och Handifonen behöver inte vibrera för saker som jag redan har gjort.

Det är bra att ha det som bockningsbar, för då kan jag t.ex. skriva in att jag ska läsa körkortsteori 19.30 varje dag men kan välja att göra det när som helst under dagen och bocka av det som klart.

Men ofta får jag ändra tiden för aktiviteten. Jag kanske tar sovmorgon, eller också ringer någon, eller också har jag helt enkelt inte blivit klar med föregående uppgift.

Eller så händer något oförutsett. Som idag när jag skulle dammsuga. Dammsugaren sög inte upp något utan flyttade mest på skräpet. Bytte påse. Såg då att det var fullt av skräp i själva dammsugaren. Fick hälla ut allt som gick att hälla ut, och sen sopa upp det och slänga. Filtret var jättedammigt. Fick använda lite vatten för att få bort dammet. Nu är filtret inte torrt ännu, så jag kan inte dammsuga på länge än.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav pH » 2009-01-29 14:10:58

Jag tror att ett fel man ofta gör (i alla fall jag, och jag har sett det hos andra) är att man har en bild av vad som är "rätt sätt" att göra något. Sedan lägger man mängder med energi på att komma så nära det rätta sättet som möjligt. Ofta med ganska dåliga resultat.

I stället kan man fundera ut vad som är "ett sätt" att göra något på, som fungerar för mig utifrtån hur jag är gjord och mina förmågor och begränsningar, och sedan göra på det sättet. Ofta fungerar det minst lika bra, med bättre och hållbarare resultat och mycket mindre ansträngning.

Själv är jag inte jätteförtjust i handi. Tycker det är förvirrande med ett nytt gränssnitt när jag redan kan datorns, och tycker inte att informationen är så överskådlig som jag skulle önska. Och så saknar jag verkligen veckoöversikt.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Lilla Gumman » 2009-01-29 15:06:45

Hej!

För mig är det bra att Handi-programmet visar vad jag ska göra under en dag. Det räcker att jag vet vad jag ska göra i dag. Jag kan titta på vad jag ska göra i morgon också, eller vad som händer en viss dag. Men veckoöversikt behöver jag inte.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav nano » 2009-01-29 15:21:03

weasley skrev:.....tex en fanatisk Jehovasanhängare som vägrar lämna min dörrklocka ifred.
Jag brukar diskutera med dem länge och vända o vrida på saker och försöka komma fram till något.
De brukar till slut behöva gå för att de ska göra något (kanske gå o gosa med taggsvamp o taggbuskar i bortre långtbortistan)

Rätt som det var så slutade de komma, kanske jag är svartlistad som tidsslösare eller omöjlig att övertyga mig om guds existens med påståenden i stil med "men det står såhär: .......".
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Energitjuvar

Inläggav imperativ » 2009-01-29 18:37:31

Lilla Gumman skrev:Hej!

Är det många här som har svårt att automatisera vissa moment eller att "göra sista steget"?


Att bo med två som har problem med "göra sista steget" ger konsekvenser utöver det vanliga och viss aggression från min sida kan uppstå. :x icon
T. ex den som lagat mat SKA torka av köket så det är rent när nästa person ska fixa sin mat.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 3 gånger.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav nano » 2009-01-29 18:42:56

Om du gör sista steget och de det som är innan så lär väl inte mycket jobb bli över till dig och förhoppningsvis så blir alla nöjda då.
:)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-01-30 2:08:30

Garnbitar på golvet? Vad gör det? Smulor på köksbordet? Men smulor är ju inte kladdiga. Värre är om det är fettfläckar eller kladd. Tandkräm i handfatet? Men än sen då? Handfat är ju till för att borsta tänderna i. Det tar man vid veckostädningen. Fast mitt ex tyckte av någon anledning om det. Att ständigt plocka kommer jag inte att lära mig och det ingår inte bland mina ambitioner.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nano » 2009-01-30 8:45:14

Jag har kabelbitar på golvet, de är så jobbiga att ta hand om när man skalar kabel, har en ganska bra tång som skalar kabel åt mig och det blir då små snuttar över o de hamnar på golvet, säkert 150 stycken om dagen när jag bygger något.
De hamnar till slut i damsugaren och eftersom det bara är plasten som man skalar av så gör det inte ont o trampa på dem, dessutom ligger de ju platt på golvet.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Titti » 2009-01-30 9:17:24

pH skrev:Själv är jag inte jätteförtjust i handi. Tycker det är förvirrande med ett nytt gränssnitt när jag redan kan datorns, och tycker inte att informationen är så överskådlig som jag skulle önska. Och så saknar jag verkligen veckoöversikt.


Det är skälet till att jag inte heller är speciellt förtjust i Handi även om jag periodvis använder den. Om jag har många möten av olika slag gör jag det, främst för att kunna tacka ja eller nej till saker utan att riskera att glömma andra tider jag har att passa.

Jag skulle verkligen behöva en veckoöversikt, egentligen både det och en längre över flera veckor. Det är en stor begränsning. jag försöker hitta andra lösningar på det eviga problemet att komma ihåg saker med minsta möjliga ansträngning.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Bror Duktig » 2009-01-30 9:26:00

Jag har aldrig provat Handi.

Jag har Outlook och en SonyEricsson-telefon som innehåller min kalender.
Sedan har jag ett schema som jag har utformat själv, där jag har sysslor inskrivna, samt fyller i veckans speciella aktiviteter.
Det skrivs ut så att jag ser två veckor framåt.
Jag har det på kylskåpet.

Tyvärr har jag svårt att komma igen om det blir längre avbrott eller för annorlunda. Från kaos tog det 9 månader att komma igen till "normal" ordning. Och då med hjälp av boendestöd (av fungerande sort som arbetar MED mig på MITT sätt).

Jag har även utarbetat enkla regler för undantag, vad som kan "hoppas över", hur man fortsätter om man är borta en dag o.s.v.
Fast jag har då 15 år av erfarenhet av vad som händer när man inte gör vissa saker alls. Det har lärt mig att olika sysslor behövs göras olika ofta, och olika sysslor ger olika allvarliga konsekvenser om de struntas i. Det visste jag inget om från början och 15 år framåt.

Angående kabelbitar och garnbitar. Sådant låter jag också ligga. Det tar mycket energi att planera och genomföra allt sådant om man ska ta bort ALLT efter sig på ett "normalt" sätt.
Jag har ju dammsugning som en syssla, och då åker det med kabelbitar, avklippta hundklor, garnbitar, pappersklipp m.m. Det är viktigare att lägga energi på andra saker än att fort få bort garnbitar.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Lilla Gumman » 2009-01-30 12:30:28

Hej!

Hos oss är det svårt med rutiner. Visst, jag dammsuger flera gånger i veckan. Men det kan ligga garnbitar m.m. kvar för det. Dammsugarsladden är rätt kort, så man får byta kontakt flera gånger. Det är svårt att komma åt under sängen och det blir alltid en del damm kvar där. och nu har den börjat rulla in sig själv så att den alltid är sträckt.

Men man kan ju alltid sopa, säger min man käckt. Så det försöker jag lära mig. Att sopa efter mig när jag har suttit vid TV:n, eller sopa i hallen där kattlådorna står och det jämt är kattsand på golvet.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav ling0n » 2009-01-30 12:51:22

Lilla Gumman skaffa en förlängningssladd/skarv till dammsugaren! :)
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav nano » 2009-01-30 13:47:17

Säg åt grabbahalvan att han gott kan ta halva städjobbet han med, om du nu inte gillar att städa förstås.
Är det han som vill att du städar upp allt efter dig genast?
Ni är ju faktiskt två personer, det innebär inte att den ena har monopol på att bestämma hur saker ska vara.
Båda måste ju rimligtvis få bestämma.

Är han en sådan där kontrollerande person så blir det gissningsvis mer kontroll från hans sida tills det är svårt o ta sig ur det själv.
Och det är inte nödvändigtvis så att han menar att kontrollera dig eller att han ens vill göra det han gör, han kanske har fått en bild av hur det SKA vara i en relation och försöker upprätthålla den bilden ungefär som jag har hört av en del tjejer att vissa killar försöker göra i "sänghalmen" som de gör på porrfilmer för att han tror det "ska" vara så och att man "ska" gilla det.

Trodde det rätt länge själv och var ganska deppad över att behöva göra sådant för att en tjej skulle gilla mig öht och inte börja med o skratta o säga saker i stil med "men du kan ju ingenting".
Det var underbart när det gick upp ett ljus att så behövde man ju inte alls göra, de flesta verkar ha olika viljor i det ämnet :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:46:53, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2009-01-31 1:37:20

Energitjuvar för mig är

* Minglande under högtidliga former
* Barn & barnfamiljer
* Köpcentrum & shoppingturer
* Grupparbeten
* Sorl, kackel, spring, trängsel, köande
* Korkade människor
* Logistik & praktiska göromål
* Att prata om logistik & praktiska göromål
* Att småprata om ingenting
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-31 1:41:56

KrigarSjäl skrev:Energitjuvar för mig är

* Minglande under högtidliga former
* Barn & barnfamiljer
* Köpcentrum & shoppingturer
* Grupparbeten
* Sorl, kackel, spring, trängsel, köande
* Korkade människor
* Logistik & praktiska göromål
* Att prata om logistik & praktiska göromål
* Att småprata om ingenting


Förutom tvåan skriver jag under på det här, rätt av. (Jag måste ju undanta tvåan om jag inte ska deleta mig själv och mina kära.)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-31 2:20:37

KrigarSjäl skrev:Energitjuvar för mig är

* Minglande under högtidliga former
* Barn & barnfamiljer
* Köpcentrum & shoppingturer
* Grupparbeten
* Sorl, kackel, spring, trängsel, köande
* Korkade människor
* Logistik & praktiska göromål
* Att prata om logistik & praktiska göromål
* Att småprata om ingenting


En bra lista, som jag kan gå med på! Nummer två... ja, jag står ut med min egen dotter om hon håller sig lugn, men övriga kan fa... ja. ;-)

Minglande gillar jag annars, om jag går på krogen (vilket idag sker... aldrig), men absolut inte under högtidliga, konstlade former. När jag minglar greppar jag glas eller flaska och cruisar sen runt och väljer själv ut mina "offer". För jag hatar den där sista punkten - småsnack om ingenting... *ryser*
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Byhåla, Småland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in