Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav slackern » 2016-10-08 19:31:05

ankhat skrev:Tack, rdos - återkommer! :-)Happy

Vad gäller skallmätningarna vs diagnoserna så tror jag ju att vi kan enas om att de förra var pseudovetenskap, som bäst, medan det rimligtvis ligger någonting i diagnoserna: en grund som saknades för skallmätningarnas följdpåståenden. Kanske skulle andra kriterier ingå (det vet jag att vi är flera som tycker), kanske vill man hitta en påvisbar orsak, om möjligt; det finns ju flera tillstånd där man kan påvisa en genetisk predisposition men inte hitta en utlösande faktor - det komplex vi kallar AS kan ju vara något liknande.


Jag tror att skallmätningarna var till för att dela in folk utefter rasliga kriterier långskallar och kortskallar, så dom hade inget med diagnoser att göra.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav ankhh » 2016-10-08 19:40:18

slackern skrev:
ankhat skrev:Tack, rdos - återkommer! :-)Happy

Vad gäller skallmätningarna vs diagnoserna så tror jag ju att vi kan enas om att de förra var pseudovetenskap, som bäst, medan det rimligtvis ligger någonting i diagnoserna: en grund som saknades för skallmätningarnas följdpåståenden. Kanske skulle andra kriterier ingå (det vet jag att vi är flera som tycker), kanske vill man hitta en påvisbar orsak, om möjligt; det finns ju flera tillstånd där man kan påvisa en genetisk predisposition men inte hitta en utlösande faktor - det komplex vi kallar AS kan ju vara något liknande.


Jag tror att skallmätningarna var till för att dela in folk utefter rasliga kriterier långskallar och kortskallar, så dom hade inget med diagnoser att göra.

Mja, problemet var väl att de inte bara mätte skallar utvärtes och ordnade in i skallformer, utan drog "slutsatser" om vad som fanns inuti skallarna, med vissa skallar ("raser") som mer värdefulla än andra.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav slackern » 2016-10-08 19:58:25

ankhat skrev:
slackern skrev:
ankhat skrev:Tack, rdos - återkommer! :-)Happy

Vad gäller skallmätningarna vs diagnoserna så tror jag ju att vi kan enas om att de förra var pseudovetenskap, som bäst, medan det rimligtvis ligger någonting i diagnoserna: en grund som saknades för skallmätningarnas följdpåståenden. Kanske skulle andra kriterier ingå (det vet jag att vi är flera som tycker), kanske vill man hitta en påvisbar orsak, om möjligt; det finns ju flera tillstånd där man kan påvisa en genetisk predisposition men inte hitta en utlösande faktor - det komplex vi kallar AS kan ju vara något liknande.


Jag tror att skallmätningarna var till för att dela in folk utefter rasliga kriterier långskallar och kortskallar, så dom hade inget med diagnoser att göra.

Mja, problemet var väl att de inte bara mätte skallar utvärtes och ordnade in i skallformer, utan drog "slutsatser" om vad som fanns inuti skallarna, med vissa skallar ("raser") som mer värdefulla än andra.


Det har du ju alldeles rätt i. :)
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav rdos » 2016-10-08 20:13:17

slackern skrev:
rdos skrev:
Toblerone skrev:Ingen aning, jag har inte läst den. Men det var ju inte det du pratade om nyss, utan du framställde ju mest psykiatrins diagnoser som något väldigt skumt.


Men det blir ju något väldigt skumt när man inte kan påvisa att drag hör ihop, missar positiva drag och drar med en massa pålagringar från dålig miljö. Det blir ju speciellt skumt när man påstår att den soppan har en ärflig bakgrund, och när man försöker hitta "mutationerna" som är kopplade till något utan substans. Som det heter så blir alltid skräp in till skräp ut. Skräp in relaterar till att man inte definierat något som har en reel substans utan använt godtycklighet vid definitionen av diagnoser.


Så du menar att dina barns NPF beror på uppfostran?


Snarare att de är välfungerande trots att de är neurodiversa. De har t.ex. inga depressioner, är inte aggressiva och fungerar rätt så bra med folk.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav Alien » 2016-10-16 23:30:41

ankhat skrev:
slackern skrev:
ankhat skrev:Tack, rdos - återkommer! :-)Happy

Vad gäller skallmätningarna vs diagnoserna så tror jag ju att vi kan enas om att de förra var pseudovetenskap, som bäst, medan det rimligtvis ligger någonting i diagnoserna: en grund som saknades för skallmätningarnas följdpåståenden. Kanske skulle andra kriterier ingå (det vet jag att vi är flera som tycker), kanske vill man hitta en påvisbar orsak, om möjligt; det finns ju flera tillstånd där man kan påvisa en genetisk predisposition men inte hitta en utlösande faktor - det komplex vi kallar AS kan ju vara något liknande.


Jag tror att skallmätningarna var till för att dela in folk utefter rasliga kriterier långskallar och kortskallar, så dom hade inget med diagnoser att göra.

Mja, problemet var väl att de inte bara mätte skallar utvärtes och ordnade in i skallformer, utan drog "slutsatser" om vad som fanns inuti skallarna, med vissa skallar ("raser") som mer värdefulla än andra.

Ja, själva utgångspunkten var ju felaktig. Dvs att det fanns rena raser, att en ras var överlägsen och att rasblandning var skadligt. Så även om dessa skallmätningar visade skillnader mellan samer, finnar ("östbalter") och "svenskar/germaner" så visade de ju inte något om intelligens. Dessutom kunde alltså en "kortskallig" ha gener från andra raser och tvärtom. Men Herman Lundborg och de andra påstod att rasblandningen bara påverkade de "kortskalliga", medan den germanska rasen i Sverige var speciellt ren och oblandad (och det gällde att se till att den fortsatte att vara det). Total gallimatias.''

Skillnaden är att aspergare/autister har fått diagnos pga att de/vi har verkliga problem. Samerna m fl som mättes och fotograferades hade inga problem som de sökte hjälp för, det var Lundborg m fl som ville bevisa en ovetenskaplig hypotes.

I framtiden kommer vi att veta mer om npf. Kanske talar man varken om AS, autism el ADHD utan har en ny övergripande diagnos. Men det betyder inte att allt vi vet nu om nfp är värdelöst, bara att vetenskapen ständigt går framåt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in