Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav slackern » 2016-10-08 16:10:21

rdos skrev:
Liljan skrev:
Karamell skrev:Du har fått allt om bakfoten. Jag ser inte ner på någon, det är det som är min poäng, att alla borde få respekt.

Nej, jag har inte missförstått något. Du ger inte folk här respekt då du förminskar rasism och förminskar folks diagnoser. ATS (där Asperger ingår) finns påriktigt, det är riktiga svårigheter vi här inne kämpar ned varje dag. Det ör inget hittepå.


Respekt här på forumet är förenat med en massa "osynliga" krav på att man ska acceptera diagnoser, inte se negativt på invandring, vara femnist, hylla HBTQ och tycka att sex och relationer ska fungera på NT-vis. Passar man inte in i den mallen så är man en rasist eller allmänt dum.

Och nej, Asperger finns inte på riktigt. Det var en hittepå diagnos som tagits bort från DSM. Det är få saker i DSM som finns på riktigt då det är rena skrivbordsprodukter som man hittat på på möten. Däremot så finns såklart svårigheterna, och mycket av orsakerna till dessa kan man finna i diskriminering av neurodiversa i vår moderna kultur, och inte i generna.


Men du AS finns ju kvar i ICD-10 som används utav EU, så inte alls hitta på diagnos, dessutom var ICD före DSM med att diagnostisera folk med AS.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav Karamell » 2016-10-08 16:46:01

rdos skrev:
Liljan skrev:
Karamell skrev:Du har fått allt om bakfoten. Jag ser inte ner på någon, det är det som är min poäng, att alla borde få respekt.

Nej, jag har inte missförstått något. Du ger inte folk här respekt då du förminskar rasism och förminskar folks diagnoser. ATS (där Asperger ingår) finns påriktigt, det är riktiga svårigheter vi här inne kämpar ned varje dag. Det ör inget hittepå.


Respekt här på forumet är förenat med en massa "osynliga" krav på att man ska acceptera diagnoser, inte se negativt på invandring, vara femnist, hylla HBTQ och tycka att sex och relationer ska fungera på NT-vis. Passar man inte in i den mallen så är man en rasist eller allmänt dum.

Och nej, Asperger finns inte på riktigt. Det var en hittepå diagnos som tagits bort från DSM. Det är få saker i DSM som finns på riktigt då det är rena skrivbordsprodukter som man hittat på på möten. Däremot så finns såklart svårigheterna, och mycket av orsakerna till dessa kan man finna i diskriminering av neurodiversa i vår moderna kultur, och inte i generna.

Tack för att du är smart. Det är ovanligt i denna värld. Ska vi bli kompisar? :P
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav rdos » 2016-10-08 17:09:45

Liljan skrev:Det du nämner som osynliga krav är bara vanlig hedlig hyfs, man ska inte vara rasist, homofob eller någon annan slags rövhatt det här återfinner du i större delen av samhället.


Njääe, vi har nog olika åsikter om vad som ingår i vanligt hyfs. Jag tycker inte jag ska behöva acceptera HBTQ som något ideal, jag ogillar massinvandringen, och anser att jag har rätt att se på sex och relationer på ett annat sätt än "medelsvensson". Jag avskyr verkligen åldersfascism, och gillar att diskutera med 20- och 30-åringar trots att jag inte borde det som 50+. Tonåringar vågar jag numera inte ha något att göra med då det ses som pedofili [sic].

Liljan skrev:Om du inte tror att Asperger finns, vad gör du då här? Det här är ett forum för de med Asperger. Diagnosen Asperger har bytt namn och fått lite andra kriterier i DSM, de flesta med Asperger skulle få den nya diagnosen Autism spektrum tillstånd om de utreddes så fenomenet finns fortfarande kvar.


"Fenomenet" finns definitivt, och jag kallar det för neurodiversitet. :-)
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav rdos » 2016-10-08 17:12:18

slackern skrev:Men du AS finns ju kvar i ICD-10 som används utav EU, så inte alls hitta på diagnos, dessutom var ICD före DSM med att diagnostisera folk med AS.


Det är en hittepå diagnos då det saknas kritierier som är unika för just den diagnosen. AS och autism är helt enkelt slumpmässigt valda neurodiversa drag kombinerat med effekter av marginalisering och en kultur som inte är gjord för oss.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav rdos » 2016-10-08 17:13:38

Karamell skrev:Tack för att du är smart. Det är ovanligt i denna värld. Ska vi bli kompisar? :P


Absolut. :lol:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav Wine » 2016-10-08 17:26:43

rdos skrev:Så, visst är diagnoserna ogiltiga och psykiatrin är kvacksalveri på hög nivå. Det är ju bara så det är. Det är ju oxå ett faktum att Gillberg förstörde sin "forskning" för att den inte skulle tåla en kritisk granskning av någon utanför psykiatrins egna led.


+1

Det handlar väldigt mycket om godtycklighet, önskar att någon kunde sticka hål på ballongen. Det är som kejsarens nya kläder, kejsaren går naken men få vågar säga något och de som är mest angelägna om att dra nytta av diagnosen av olika anledningar lär ju knappast medge att det mycket handlar om pseudovetenskap.

Här kan man också läsa i en rapport utgiven av SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, om utvärdering av metoder som används i Sverige för att diagnostisera AST och ADHD och man förstår ju vikten av att det görs en noggrann utredning med bl.a. anhöriga och/eller närstående som medverkar samt att utredningen helst bör utföras av ett team eftersom det inte finns några objektiva biologiska eller andra test som kan styrka diagnoserna.

SBU - Om psykiatrisk diagnos och behandling

Från sidan 22:

Vad är träffsäkerheten för de instrument som används i Sverige vid utredning av AST (autism, Aspergers syndrom och atypisk autism)?

Den diagnostiska bedömningen är komplex och ska baseras på social samspelsförmåga, verbal och icke verbal kommunikationsförmåga och förmåga till flexibelt och adaptivt beteende, med hänsyn till individens utvecklingsnivå. Standard i såväl forskning som klinisk vardag utgörs av en multiprofessionell klinisk bedömning (konsensusdiagnos), som baseras på det multiprofessionella teamets samlade information om individen. Avgörande är om tillräckligt antal kriterier för något tillstånd inom AST finns enligt DSM-IV eller ICD-10. Inget enskilt diagnostiskt instrument utgör tillräckligt underlag för diagnos utan måste vägas ihop med övriga utredningsresultat.

Tretton instrument som används i Sverige har utvärderats. För tre har fler än en studie kunnat inkluderas, Social Communication Questionnaire (SCQ), Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R) och Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS). SCQ, ADI-R och ADOS är inriktade på att identifiera barn med möjlig AST och ADI-R samt ADOS kan även användas för att ställa diagnosen autism. De sammanlagda resultaten visar att de har dålig förmåga att identifiera AST eller diagnostisera autism, men att de fungerar förhållandevis väl för att utesluta AST.

Majoriteten av de granskade studierna har exkluderats pga ofullständig statistisk bearbetning. En annan vanlig orsak till exklusion har varit oklarheter kring referenstestets oberoende, antingen har indextestet också använts i den kliniska diagnostiken eller så är det oklart.

Diagnostiken av AST är en klinisk diagnostik som bygger på information från patient och anhöriga/närstående och som kräver ett multiprofessionellt team. Det finns inga objektiva biologiska eller andra test som kan styrka diagnosen. Även vad gäller diagnostiken av AST finns alltså behov av ytterligare studier för att klarlägga värdet av de diagnostiska instrument som används.


Neuropsykiatriska utredningar är i många fall bristfälliga och i en del fall så handlar det om feldiagnostisering antingen på grund av att patienten har simulerat symtom eller där personer med neuropsykiatrisk diagnos/diagnoser egentligen har missbruksproblematik eller annan psykiatrisk problematik, en eller flera personlighetsstörningar men på grund av att det är mer stigmatiserande med en personlighetsstörningsdiagnos så sätts i stället en eller flera neuropsykiatriska diagnoser.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav Karamell » 2016-10-08 17:33:31

Diagnoser och rubriceringar är lite samma sak.

Fina ord man kan använda när man inte förstår sig på en människa. Man kan även välja bland olika diagnoser/rubriceringar efter vad man tycker passar. :D

Nä då har jag mer respekt för en unge som ropar "damp-barn" eller "idiot", då är dom i alla fall ärliga och försöker inte linda in det. Eller nån som skämtar om "nörd" eller "geni", då har dom distans till det och fattar att det inte är en vetenskap. Vetenskap förändras ändå så under tidens gång (rasforskning tex). Men helst föredrar jag ju att man både ser en persons bra och dåliga sidor och hjälper till där det behövs utan massa onödiga ord.

Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav Toblerone » 2016-10-08 18:02:38

rdos skrev:
Liljan skrev:
Karamell skrev:Du har fått allt om bakfoten. Jag ser inte ner på någon, det är det som är min poäng, att alla borde få respekt.

Nej, jag har inte missförstått något. Du ger inte folk här respekt då du förminskar rasism och förminskar folks diagnoser. ATS (där Asperger ingår) finns påriktigt, det är riktiga svårigheter vi här inne kämpar ned varje dag. Det ör inget hittepå.


Respekt här på forumet är förenat med en massa "osynliga" krav på att man ska acceptera diagnoser, inte se negativt på invandring, vara femnist, hylla HBTQ och tycka att sex och relationer ska fungera på NT-vis. Passar man inte in i den mallen så är man en rasist eller allmänt dum.

Och nej, Asperger finns inte på riktigt. Det var en hittepå diagnos som tagits bort från DSM. Det är få saker i DSM som finns på riktigt då det är rena skrivbordsprodukter som man hittat på på möten. Däremot så finns såklart svårigheterna, och mycket av orsakerna till dessa kan man finna i diskriminering av neurodiversa i vår moderna kultur, och inte i generna.


Skitsnack. Du kan ha en avvikande, udd åsikt om du vill det, men försök inte att framställa det som om det är en allmänt gällande eller självklar åsikt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav Toblerone » 2016-10-08 18:03:40

Karamell skrev:Diagnoser och rubriceringar är lite samma sak.

Fina ord man kan använda när man inte förstår sig på en människa. Man kan även välja bland olika diagnoser/rubriceringar efter vad man tycker passar. :D

Nä då har jag mer respekt för en unge som ropar "damp-barn" eller "idiot", då är dom i alla fall ärliga och försöker inte linda in det. Eller nån som skämtar om "nörd" eller "geni", då har dom distans till det och fattar att det inte är en vetenskap. Vetenskap förändras ändå så under tidens gång (rasforskning tex). Men helst föredrar jag ju att man både ser en persons bra och dåliga sidor och hjälper till där det behövs utan massa onödiga ord.

Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt.


Du bara visar prov på att du inte förstår bättre än såna barn. :?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav Karamell » 2016-10-08 18:05:42

Toblerone skrev:
Karamell skrev:Diagnoser och rubriceringar är lite samma sak.

Fina ord man kan använda när man inte förstår sig på en människa. Man kan även välja bland olika diagnoser/rubriceringar efter vad man tycker passar. :D

Nä då har jag mer respekt för en unge som ropar "damp-barn" eller "idiot", då är dom i alla fall ärliga och försöker inte linda in det. Eller nån som skämtar om "nörd" eller "geni", då har dom distans till det och fattar att det inte är en vetenskap. Vetenskap förändras ändå så under tidens gång (rasforskning tex). Men helst föredrar jag ju att man både ser en persons bra och dåliga sidor och hjälper till där det behövs utan massa onödiga ord.

Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt.


Du bara visar prov på att du inte förstår bättre än såna barn. :?

Man ska bejaka barnet inom sig tycker jag, dom gör det enkelt. Less is more.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav rdos » 2016-10-08 18:06:41

Toblerone skrev:
rdos skrev:
Liljan skrev:Nej, jag har inte missförstått något. Du ger inte folk här respekt då du förminskar rasism och förminskar folks diagnoser. ATS (där Asperger ingår) finns påriktigt, det är riktiga svårigheter vi här inne kämpar ned varje dag. Det ör inget hittepå.


Respekt här på forumet är förenat med en massa "osynliga" krav på att man ska acceptera diagnoser, inte se negativt på invandring, vara femnist, hylla HBTQ och tycka att sex och relationer ska fungera på NT-vis. Passar man inte in i den mallen så är man en rasist eller allmänt dum.

Och nej, Asperger finns inte på riktigt. Det var en hittepå diagnos som tagits bort från DSM. Det är få saker i DSM som finns på riktigt då det är rena skrivbordsprodukter som man hittat på på möten. Däremot så finns såklart svårigheterna, och mycket av orsakerna till dessa kan man finna i diskriminering av neurodiversa i vår moderna kultur, och inte i generna.


Skitsnack. Du kan ha en avvikande, udd åsikt om du vill det, men försök inte att framställa det som om det är en allmänt gällande eller självklar åsikt.


Du missade poängen. Poängen är att jag borde ha lika mycket rätt till min udda åsikt och mina udda preferenser som majoriteten har till sina utan att min åsikt ska vara mindre värd.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav Toblerone » 2016-10-08 18:12:21

rdos skrev:
Toblerone skrev:
rdos skrev:
Respekt här på forumet är förenat med en massa "osynliga" krav på att man ska acceptera diagnoser, inte se negativt på invandring, vara femnist, hylla HBTQ och tycka att sex och relationer ska fungera på NT-vis. Passar man inte in i den mallen så är man en rasist eller allmänt dum.

Och nej, Asperger finns inte på riktigt. Det var en hittepå diagnos som tagits bort från DSM. Det är få saker i DSM som finns på riktigt då det är rena skrivbordsprodukter som man hittat på på möten. Däremot så finns såklart svårigheterna, och mycket av orsakerna till dessa kan man finna i diskriminering av neurodiversa i vår moderna kultur, och inte i generna.


Skitsnack. Du kan ha en avvikande, udd åsikt om du vill det, men försök inte att framställa det som om det är en allmänt gällande eller självklar åsikt.


Du missade poängen. Poängen är att jag borde ha lika mycket rätt till min udda åsikt och mina udda preferenser som majoriteten har till sina utan att min åsikt ska vara mindre värd.


Visst, men det betyder ändå inte att den bör ta lika mycket plats, eller att man ska ge intrycket att det är något som nästan bevisat/uppenbart. Det är att försöka lura andra, för så är det inte.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav Toblerone » 2016-10-08 18:13:18

Karamell skrev:
Toblerone skrev:
Karamell skrev:Diagnoser och rubriceringar är lite samma sak.

Fina ord man kan använda när man inte förstår sig på en människa. Man kan även välja bland olika diagnoser/rubriceringar efter vad man tycker passar. :D

Nä då har jag mer respekt för en unge som ropar "damp-barn" eller "idiot", då är dom i alla fall ärliga och försöker inte linda in det. Eller nån som skämtar om "nörd" eller "geni", då har dom distans till det och fattar att det inte är en vetenskap. Vetenskap förändras ändå så under tidens gång (rasforskning tex). Men helst föredrar jag ju att man både ser en persons bra och dåliga sidor och hjälper till där det behövs utan massa onödiga ord.

Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt.


Du bara visar prov på att du inte förstår bättre än såna barn. :?

Man ska bejaka barnet inom sig tycker jag, dom gör det enkelt. Less is more.


Har du fortfarande inte lärt dig att du INTE bör göra det? Det kallas för oansvarig när man är vuxen..... :-)ZZZ
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav Karamell » 2016-10-08 18:15:55

Toblerone skrev:Har du fortfarande inte lärt dig att du INTE bör göra det? Det kallas för oansvarig när man är vuxen..... :-)ZZZ

Som att man inte får ha ett missbruk t.ex? Eller vad menar du?
Göra vad?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav rdos » 2016-10-08 18:24:32

Karamell skrev:
Toblerone skrev:Har du fortfarande inte lärt dig att du INTE bör göra det? Det kallas för oansvarig när man är vuxen..... :-)ZZZ

Som att man inte får ha ett missbruk t.ex? Eller vad menar du?
Göra vad?


Jag gillar oxå barnsligheter, så lägg till mig till listan på de som inte vill vara vuxna på NT-vis. :lol:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav rdos » 2016-10-08 18:29:00

Toblerone skrev:Visst, men det betyder ändå inte att den bör ta lika mycket plats, eller att man ska ge intrycket att det är något som nästan bevisat/uppenbart. Det är att försöka lura andra, för så är det inte.


Fast till skillnad från neuropsykiatrin så har jag definierat något påtagligt (neurodiversitet vs neurotypiskt), och sedan påvisat med vetenskapliga metoden att det är ett giltigt begrepp. Dessutom så började jag med en riktig teori (neandertalsteorin) och satte sedan upp hypoteser istället för att använda data-mining-metoden som psykiatrin fortfarande använder. Något sådant har jag aldrig sett från neuropsykiatrin som bara sysslar med skrivbordsprodukter.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav Toblerone » 2016-10-08 18:54:25

rdos skrev:
Toblerone skrev:Visst, men det betyder ändå inte att den bör ta lika mycket plats, eller att man ska ge intrycket att det är något som nästan bevisat/uppenbart. Det är att försöka lura andra, för så är det inte.


Fast till skillnad från neuropsykiatrin så har jag definierat något påtagligt (neurodiversitet vs neurotypiskt), och sedan påvisat med vetenskapliga metoden att det är ett giltigt begrepp. Dessutom så började jag med en riktig teori (neandertalsteorin) och satte sedan upp hypoteser istället för att använda data-mining-metoden som psykiatrin fortfarande använder. Något sådant har jag aldrig sett från neuropsykiatrin som bara sysslar med skrivbordsprodukter.


Det påstår du, att det är påtagligt och att det är ett giltigt begrepp. Det gör det inte mera accepterat av allmänheten.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav rdos » 2016-10-08 18:55:42

Toblerone skrev:
rdos skrev:
Toblerone skrev:Visst, men det betyder ändå inte att den bör ta lika mycket plats, eller att man ska ge intrycket att det är något som nästan bevisat/uppenbart. Det är att försöka lura andra, för så är det inte.


Fast till skillnad från neuropsykiatrin så har jag definierat något påtagligt (neurodiversitet vs neurotypiskt), och sedan påvisat med vetenskapliga metoden att det är ett giltigt begrepp. Dessutom så började jag med en riktig teori (neandertalsteorin) och satte sedan upp hypoteser istället för att använda data-mining-metoden som psykiatrin fortfarande använder. Något sådant har jag aldrig sett från neuropsykiatrin som bara sysslar med skrivbordsprodukter.


Det påstår du, att det är påtagligt och att det är ett giltigt begrepp. Det gör det inte mera accepterat av allmänheten.


Jag har bevisat det i en vetenskaplig publikation. :-)
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav Toblerone » 2016-10-08 18:58:02

rdos skrev:
Toblerone skrev:
rdos skrev:
Fast till skillnad från neuropsykiatrin så har jag definierat något påtagligt (neurodiversitet vs neurotypiskt), och sedan påvisat med vetenskapliga metoden att det är ett giltigt begrepp. Dessutom så började jag med en riktig teori (neandertalsteorin) och satte sedan upp hypoteser istället för att använda data-mining-metoden som psykiatrin fortfarande använder. Något sådant har jag aldrig sett från neuropsykiatrin som bara sysslar med skrivbordsprodukter.


Det påstår du, att det är påtagligt och att det är ett giltigt begrepp. Det gör det inte mera accepterat av allmänheten.


Jag har bevisat det i en vetenskaplig publikation. :-)


Ingen aning, jag har inte läst den. Men det var ju inte det du pratade om nyss, utan du framställde ju mest psykiatrins diagnoser som något väldigt skumt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav rdos » 2016-10-08 19:06:01

Toblerone skrev:Ingen aning, jag har inte läst den. Men det var ju inte det du pratade om nyss, utan du framställde ju mest psykiatrins diagnoser som något väldigt skumt.


Men det blir ju något väldigt skumt när man inte kan påvisa att drag hör ihop, missar positiva drag och drar med en massa pålagringar från dålig miljö. Det blir ju speciellt skumt när man påstår att den soppan har en ärflig bakgrund, och när man försöker hitta "mutationerna" som är kopplade till något utan substans. Som det heter så blir alltid skräp in till skräp ut. Skräp in relaterar till att man inte definierat något som har en reel substans utan använt godtycklighet vid definitionen av diagnoser.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav ankhh » 2016-10-08 19:07:04

rdos skrev:Jag har bevisat det i en vetenskaplig publikation. :-)

Får man fråga var den finns tillgänglig? Det vore intressant att läsa.

Jag ska lugnt medge att jag har begränsade kunskaper om neanderthalare, men mycket god grund i vetenskapsteori. Är det sund forskning och inte alltför beroende av fackterminologi ska jag nog kunna ta mig igenom artikeln - och bilda min egen uppfattning. (Du väntar dig förstås inte att en aspie/neurodivers ska acceptera något bara för att någon annan hävdar det?) :-)Happy
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav rdos » 2016-10-08 19:11:24

Ekblad, L. (2013). Autism, personality, and human diversity: Defining neurodiversity in an iterative process using Aspie quiz, SAGE Open July-September 2013: 1–14. Doi: 10.1177/2158244013497722.

Länk: http://sgo.sagepub.com/content/3/3/2158 ... l.pdf+html
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav ankhh » 2016-10-08 19:20:59

Tack, rdos - återkommer! :-)Happy

Vad gäller skallmätningarna vs diagnoserna så tror jag ju att vi kan enas om att de förra var pseudovetenskap, som bäst, medan det rimligtvis ligger någonting i diagnoserna: en grund som saknades för skallmätningarnas följdpåståenden. Kanske skulle andra kriterier ingå (det vet jag att vi är flera som tycker), kanske vill man hitta en påvisbar orsak, om möjligt; det finns ju flera tillstånd där man kan påvisa en genetisk predisposition men inte hitta en utlösande faktor - det komplex vi kallar AS kan ju vara något liknande.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Skillnaden på skallmätningar och diagnoser?

Inläggav slackern » 2016-10-08 19:27:28

rdos skrev:
Toblerone skrev:Ingen aning, jag har inte läst den. Men det var ju inte det du pratade om nyss, utan du framställde ju mest psykiatrins diagnoser som något väldigt skumt.


Men det blir ju något väldigt skumt när man inte kan påvisa att drag hör ihop, missar positiva drag och drar med en massa pålagringar från dålig miljö. Det blir ju speciellt skumt när man påstår att den soppan har en ärflig bakgrund, och när man försöker hitta "mutationerna" som är kopplade till något utan substans. Som det heter så blir alltid skräp in till skräp ut. Skräp in relaterar till att man inte definierat något som har en reel substans utan använt godtycklighet vid definitionen av diagnoser.


Så du menar att dina barns NPF beror på uppfostran?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in