Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav thefilosofer » 2016-09-11 23:11:04

Jag är nummer två. Men jag har haft en dålig uppväxt och varit utsatt för ganska mycket saker. Mitt ex blev dömd till fängelse för ett par månader sedan (grov fridskränkning) pga av saker hon utsatt mig för under ett års tid för.

Om jag ska vara helt ärlig så anser jag att de flesta aspergare inte är så rationella som de utger sig att vara. Många här på forumet använder rena känsloargument och känner sig kränkta över både det ena och andra istället för att analysera, ifrågasätta (även sitt eget argument) och reflektera. En rationell människa beter sig inte så.

Det är nog få gånger i hela mitt liv som jag verkligen blivit kränkt.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav ankhh » 2016-09-11 23:55:48

thefilosofer skrev:Om jag ska vara helt ärlig så anser jag att de flesta aspergare inte är så rationella som de utger sig att vara. Många här på forumet använder rena känsloargument och känner sig kränkta över både det ena och andra istället för att analysera, ifrågasätta (även sitt eget argument) och reflektera. En rationell människa beter sig inte så.

Ska jag också vara helt ärlig håller jag med här. Det gäller inte alla, förstås (ingenting gäller någonsin alla). Jag har tänkt att "ja ja, folk är folk även om de är aspies". :wink:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Liljan » 2016-09-12 0:32:12

Det blir lätt väldigt svart vitt på nätforum och det är svårt att uttrycka sig så det inte misstolkas då ingen vet vilka åsikter man har eller hur man resonerar, det går ju inte att få med allt. Jag känner själv att jag är mer svartvit och "aggressiv" på nätet än i verkligheten.

Jag ser på mig själv som en bra person, men jag är inte arg och bitter över hur jag har blivit behandlad så jag passar inte in på någon av kategorierna.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Alien » 2016-09-12 0:55:28

thefilosofer skrev:Om jag ska vara helt ärlig så anser jag att de flesta aspergare inte är så rationella som de utger sig att vara. Många här på forumet använder rena känsloargument och känner sig kränkta över både det ena och andra istället för att analysera, ifrågasätta (även sitt eget argument) och reflektera. En rationell människa beter sig inte så.

Det är nog få gånger i hela mitt liv som jag verkligen blivit kränkt.


Det kanske inte finns några rationella människor. Eller snarare, alla har känslor och när starka känslor är inblandade så går det inte att att resonera el agera rationellt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav slackern » 2016-09-12 1:33:39

Liljan skrev:
Jag ser på mig själv som en bra person, men jag är inte arg och bitter över hur jag har blivit behandlad så jag passar inte in på någon av kategorierna.


Det låter fint. :-)Hug
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-12 1:46:42

Haha jag har inget av dom :-)005

Urdålig självkänsla och helt kasst självförtroende.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav honeypie81 » 2016-09-13 9:55:53

som svar på frågan (ursprungs frågan)

ja och ja
:(
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Dented_In_Son » 2016-09-15 17:40:05

Jag började väl som typ 2, men sen har det förvärrats till någon slags pseudo-1:a. Ologiskt?

Jag var märklig och en outsider i skolan, men jag hade absolut inget problem at "pola" med tjejerna, och hur mycket av ett arsle jag än ibland var så vart jag ändå eftersökt när det kom till att göra gruppuppgifter. Kunde inte förstå det över huvud taget; folks "approach" till mig var så inkonsistent att jag bara stängde av på vissa punkter. Jag kunde inte ens _tänka_ mig att jag var "snygg", eller att jag var "bra" på att få saker gjorda. Jag såg mig själv inte bara som en besvikelse rent praktiskt, utan som en alltigenom dålig människa, och grovt osmart eftersom jag inte fattade dynamiken i hur de andra tyckte och tänkte om varann.

Har varit tvungen att ändra den självbilden, men tyvärr så har de flesta ögonöppnare jag fått bara bekräftat att det antingen ligger litet till som jag trodde från början, eller så är jag inte på något sätt exceptionellt dålig. Det vill säga; de flesta andra är lika illa, om inte värre. Så fast jag grämer mig så förbannat om att jag inte nått dit jag vill i livet, och vet hur mycket just jag själv är att skylla för detta och vet varför jag ändå är ganska rutten, så känner jag inte någon vidare skuld. Inte när jag ser på hur en hel del människor beter sig.

Självförtroende? Har väl snarare självintresse och en insikt om just hur mycket jag inte vet... men också hur litet många andra gör. För det mesta sticker jag bara ut en fot och hoppas att den hamnar i dörren, för att det är bättre att chansa än att stå helt stilla.
Dented_In_Son
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2016-06-16

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Flinta » 2016-09-15 18:44:58

Dented_In_Son skrev:För det mesta sticker jag bara ut en fot och hoppas att den hamnar i dörren, för att det är bättre att chansa än att stå helt stilla.


:-)Happy Den skulle du kunna ha som signatur ju :wink: En trevlig beskrivning.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav slackern » 2016-09-15 19:37:47

Det beror väl lite på mående skulle jag tro, men i grund och botten har jag nog bra utav båda.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Dented_In_Son » 2016-09-16 13:26:56

Flinta skrev:
Dented_In_Son skrev:För det mesta sticker jag bara ut en fot och hoppas att den hamnar i dörren, för att det är bättre att chansa än att stå helt stilla.


:-)Happy Den skulle du kunna ha som signatur ju :wink: En trevlig beskrivning.


Det är bara applicerad Machiavelli, och det brukar de flesta inte precis skryta med, hur mycket vett det än finns i det.
Dented_In_Son
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2016-06-16

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Kahlokatt » 2016-09-16 13:37:20

Det finns ingen i hela världen jag hatar och föraktar så mycket som mig själv. Jag tycker att jag är den sämsta och mest värdelösa och misslyckade individen på hela planeten. Nästan varenda natt handlar mina drömmar bara om mobbning och förnedring. Jag har inte åstadkommit ett piss på 37 år annat än att vara till besvär för andra. Jag har dåligt samvete och skuldkänslor konstant och gör allting fel. Är konstant stressad. Lider av helvetisk ångest. Hela mitt liv är ett enda stort fiasko.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Bestla » 2016-09-16 17:14:41

Dreamtrance skrev:God självkänsla betyder att man vet vem man är, man står upp för sig själv, man accepterar sig själv och har självrespekt. Man vågar sätta gränser och har en egen inre kompass som man följer. Man kan säga att den goda självkänslan är som ett inre ankare som gör dig tung i botten och du känner dig trygg med vem du är - du är snäll mot dig själv. Du ser till att dina behov tillfredsställs och du sätter gränser mot andra.

Du accepterar dig själv med både dina framsidor och baksidor. Du får ha en dålig dag utan att du känner skuld. Du ställer rimliga krav på dig själv.

Personer med en i grunden god självkänsla och en positiv inställning till sig själva hanterar svårigheter, stress och motgångar lättare än om man har en mer negativ inställning till sitt värde och sin person. God självkänsla grundläggs under barndomen och uppväxten genom att man får uppleva sig älskad, accepterad och sedd för den man är av sina närstående.

Självförtroendet baserar sig på yttre bidrag . Det handlar om att jag vet (är övertygad om) att jag kan något inom ett område, är kompetent och kapabel att lösa situationer och problem. Man kan ha olika grader av självförtroende inom olika områden; man kan ha högt självförtroende på jobbet men privat har man dåligt självförtroende vad gäller tex sociala relationer, umgänge, att dansa eller laga mat.

Självförtroende är baserat i våra tankar (hjärnan) och utifrån våra erfarenheter medan självkänslan är känslomässigt/emotionellt förankrat (hjärtat). Man kan ha ett bra självförtroende och känna sig kompetent, men ändå ha en dålig basal självkänsla. För att få ett bra självförtroende behöver man skaffa sig erfarenheter genom att göra/lära nya saker i sin egen takt.

Åtminstone är det så enligt den psykolog som gjorde min utredning.


Det är så otroligt klart vad skillnaden är på självkänsla och självförtroende, när man läser din text! :-)049

Själv hör jag mest till kat. 2, men har gott självförtroende på många områden. Dock inte det sociala. Men självhat finns bara i kortare perioder, som hänger ihop med de återkommande depressionerna. Och PMS-dagar.

Självkänslan ska jag jobba upp, håller på med det. Har börjat sätta de där gränserna och värna om mig själv mer och mer :-)173
Bestla
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2015-09-11
Ort: Ute på landet

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Flinta » 2016-09-16 18:11:39

Dented_In_Son skrev:
Flinta skrev:
Dented_In_Son skrev:För det mesta sticker jag bara ut en fot och hoppas att den hamnar i dörren, för att det är bättre att chansa än att stå helt stilla.


:-)Happy Den skulle du kunna ha som signatur ju :wink: En trevlig beskrivning.


Det är bara applicerad Machiavelli, och det brukar de flesta inte precis skryta med, hur mycket vett det än finns i det.


Ok, nästan kopierat alltså :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Batte » 2016-09-17 10:45:51

Da jeg var yngre likte jeg ikke meg selv. Jeg var annerledes/ensom og vurderte meg selv opp mot sosiale krav og forventninger. :cry:

Nå liker jeg hvem jeg er, og er rimelig trygg på mine egenskaper. Jeg har egenskaper jeg liker og egenskaper jeg ikke liker. Jeg vurderer hvordan egenskapene fungerer innen en gitt kontekst og forholder meg til det jeg lærer. Andre kan være uenig i hva mine positive og negative egenskaper er. Det kan jeg akseptere og/eller lære av. :-)Happy

I utgangspunktet tror jeg min selvtillit og selvfølelse er bra. Jeg kommer bare på at jeg har lav selvtillit når jeg forsøker å etablere vennskap. :oops: Det gir forøvrig en interessant panikkfølelse.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-17 14:42:33

Kahlokatt skrev:Det finns ingen i hela världen jag hatar och föraktar så mycket som mig själv. Jag tycker att jag är den sämsta och mest värdelösa och misslyckade individen på hela planeten. Nästan varenda natt handlar mina drömmar bara om mobbning och förnedring. Jag har inte åstadkommit ett piss på 37 år annat än att vara till besvär för andra. Jag har dåligt samvete och skuldkänslor konstant och gör allting fel. Är konstant stressad. Lider av helvetisk ångest. Hela mitt liv är ett enda stort fiasko.

Du dömer dig själv för hårt och helt i onödan.

Döm andra istället, döm alla de som behandlade dig illa.

Sen handlar livet inte om att åstadkomma saker, karriär och sånt.
Det är bara utanpåverk.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Lilla jag » 2016-09-22 18:31:14

. Jag skulle inte ändra någonting med mig själv för jag är nöjd med mig själv. Men jag har riktigt dåligt självförtroende. Vet inte hur de går ihop men så är de för mig.
Lilla jag
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-12-10
Ort: Lerum, Västra Götaland

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Flinta » 2016-09-22 22:59:25

Lilla jag skrev:. Jag skulle inte ändra någonting med mig själv för jag är nöjd med mig själv. Men jag har riktigt dåligt självförtroende. Vet inte hur de går ihop men så är de för mig.


Vad är ett bra självförtroende för dig?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Lilla jag » 2016-09-23 10:59:17

När man inte är osäker hur man ser ut (är nöjd med mig själv men är alltid osäker) tex.
Skulle aldrig öppna munnen och säga något som jag vet är rätt. Är sååå osäker på alla jag gör.
Och alla säger att jag måste ha bättre självförtroende.
Lilla jag
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-12-10
Ort: Lerum, Västra Götaland

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Flinta » 2016-09-23 17:30:36

Lilla jag skrev:När man inte är osäker hur man ser ut (är nöjd med mig själv men är alltid osäker) tex.
Skulle aldrig öppna munnen och säga något som jag vet är rätt. Är sååå osäker på alla jag gör.
Och alla säger att jag måste ha bättre självförtroende.


Är du osäker på hur du uppfattas av andra? Vilket intryck du ger? Det verkar rätt vanligt vid AS att man inte har någon känsla för saker. NT vet oftare per automatik är min erfarenhet.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Lilla jag » 2016-09-23 19:18:03

Flinta skrev:
Lilla jag skrev:När man inte är osäker hur man ser ut (är nöjd med mig själv men är alltid osäker) tex.
Skulle aldrig öppna munnen och säga något som jag vet är rätt. Är sååå osäker på alla jag gör.
Och alla säger att jag måste ha bättre självförtroende.


Är du osäker på hur du uppfattas av andra? Vilket intryck du ger? Det verkar rätt vanligt vid AS att man inte har någon känsla för saker. NT vet oftare per automatik är min erfarenhet.


Ja precis osäker på hur folk uppfattar mig.
Lilla jag
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-12-10
Ort: Lerum, Västra Götaland

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav kiddie » 2016-09-23 21:21:24

Vissa verkar veta av NT, vissa verkar inte bry sig, och vissa tror att de vet hur de uppfattas men de har helt fel.

Kanske vi tänker mer på detta? Särskilt efter diagnos.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Batte » 2016-09-23 22:00:17

kiddie skrev:Vissa verkar veta av NT, vissa verkar inte bry sig, och vissa tror att de vet hur de uppfattas men de har helt fel.

Kanske vi tänker mer på detta? Särskilt efter diagnos.

Interessant refleksjon! :-)063 Vil du skrive litt mer om hva du tenker rundt dette? :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Har ni dålig självkänsla eller självförtroende?

Inläggav Aquarius80 » 2016-09-23 22:00:40

KrigarSjäl skrev:Du dömer dig själv för hårt och helt i onödan.

Döm andra istället, döm alla de som behandlade dig illa.

Sen handlar livet inte om att åstadkomma saker, karriär och sånt.
Det är bara utanpåverk.


Döm ingen! Lev för stunden och var lycklig!
Aquarius80
Inaktiv
 
Inlägg: 339
Anslöt: 2016-09-14
Ort: 08

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in