Friluftsliv, fästingar, borrelia

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav kiddie » 2013-05-15 1:06:51

Borrelia finns ingen hysteri om. 10 dagar antibiotika är ett stort skämt! 14-30 dagar har andra länder. Dessutom att man får ett typiskt utslag är en myt, vissa får det men många går med borrelia i kroppen i flera år och då skadas kroppen för livet. Var tredje fästing bär på borrelia.

Tar man bort fästingarna direkt så minskar smittrisken avsevärt men det är svårt att hitta alla, de kan konsten att gömma sig. Dessutom i svensk vård struntar man ofta i att göra de rätta proverna på de som eventuellt har dold borrelia. För dyrt antar jag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav atoms » 2013-05-15 1:21:02

kiddie skrev:Borrelia finns ingen hysteri om. 10 dagar antibiotika är ett stort skämt! 14-30 dagar har andra länder. Dessutom att man får ett typiskt utslag är en myt, vissa får det men många går med borrelia i kroppen i flera år och då skadas kroppen för livet. Var tredje fästing bär på borrelia.

Tar man bort fästingarna direkt så minskar smittrisken avsevärt men det är svårt att hitta alla, de kan konsten att gömma sig. Dessutom i svensk vård struntar man ofta i att göra de rätta proverna på de som eventuellt har dold borrelia. För dyrt antar jag.


Tippar att jag har dold borrelia sedan många år. Det hände upprepade gånger att jag under sommarhalvåret upptäckte besynnerliga kluster av små myggbettsliknande sår och vid något tillfälle en cirkelformad rodnad mellan 5 och 10 centimeter i diameter.

Första gången var i juli 1992 då jag var ute på landsbygden i Lettland men då trodde jag att det var värmeutslag. Sedan återkom utslagen vart och varannat år.

Söka vård för något som kan vara myggbett var inget jag ville utsätta mig för. Jag var väldigt mycket i strandnära miljöer när jag hade båt.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Kan jag ha latent borrelia?

Inläggav mikael » 2014-06-17 15:06:10

Kan jag ha latent borrelia?

Jag fick ett fästingbett på snoppen med ett rött märke stor som en femöring samt feber i några dagar 1993. Tog ingen behandling då , men min dåvarande svärmor fick borrelia.
Har haft vansinniga smärtor ,i de berörda punkterna samt annat skumt och konstigt.
Har tid den 21 juni hos läkaren!
Hur ska jag framställa det hela på bästa sätt?
Hon frågade om jag blivit biten nu i somras vilket jag inte blivit.
Haft smärtor sedan -93


atoms -

Slog ihop två trådar som bägge tar upp borrelia.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Kan jag ha latent borrelia?

Inläggav kiddie » 2014-06-18 18:52:45

Jag tror du får vänta på vad läkaren säger. Om du gått med obehandlad borrelia så ja, du kan fått vissa skador, t ex vanligt att nerver skadas och att man får ont.

Tror kanske inte det finns en aktiv infektion efter så lång tid men de kan kolla om du har antikroppar, dvs ens haft borrelia.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan jag ha latent borrelia?

Inläggav Huggorm » 2014-06-18 19:12:20

Att det blir lite rött runt ett fästingbett är normalt, det är samma sak som att det blir rött runt myggbett. Borelia ger ett utslag som är en röd ring med ljusare färg inuti. Ringen växer och växer och kan bli riktigt stor, förra hösten fick jag en på ryggen som jag inte märkte förrän den börjat krypa runt midjan och närma sig magen, då var ringen 30x40cm :-)018

Men ibland blir det inget utslag trots att man smittats. Läkarna tar ett blodprov och ser om man har något skumt i systemet.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kan jag ha latent borrelia?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-06-18 19:52:56

:-)021 sladdriga kalsonger eller hur tog den sig in?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Kan jag ha latent borrelia?

Inläggav slackern » 2014-06-18 19:59:31

sugrövmanövern skrev: :-)021 sladdriga kalsonger eller hur tog den sig in?


Kanske springer omkring i naturen naken som dagen han föddes?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan jag ha latent borrelia?

Inläggav Huggorm » 2014-06-18 20:08:58

Man får ha ganska tajta kalsonger om inte fästingar skall kunna ta sig in. Går man i kortbyxor är det riskfyllt, de sitter ju ofta på höga grässtrån och hamnar då i knähöjd när man går emot dem. Sedan söker de sig uppåt till de finner en skyddad plats med tunn hud...
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kan jag ha latent borrelia?

Inläggav mikael » 2014-06-20 8:59:02

Sommarklädd, fästingar gillar fuktiga områden eller då jag kissade kanske men dom kryper på kroppen ibland. Hade kortbyxor låter ju konstigt men inte helt ovanligt. :shock: :? 8)
Nu ringde läkaren och sade att jag skulle komma akut om jag fick feber, förhöjd sänka/CRP. Värt att kolla Borrelia som min ordinarie ville men då sade jag att jag inte varit ute i naturen i år.!
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Att leva med borrelia i 20 år!

Inläggav mikael » 2014-07-24 22:05:02

Borrelian fick en sur min med doxycyklin vilken min!
Mina tankar gå inte sin egen väg.
Omdömet har kommit tillbaka efter 6 dagen med doxycyklin
Lederna är nu brahaha.
Efter tre veckor kur är Herr Borrelin borta från min kropp och knopp.
Den kostade mig två volontärjobb men jag vann hela världen!
Hurra blivit kvitt min borrelia som jag kan burit på i 20 år vet inte riktigt, känner mig pånyttfödd.
Så det är så här man ska känna sig ,nu söker jag bara en Jungfru-olja samt lite grönkål



atoms -

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav Flawed » 2014-07-25 22:57:47

Fästingar älskar mig mitt rekord är 20+ vid samma tillfälle.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav Huggorm » 2014-07-25 23:00:40

Ovanligt lite fästingar i år, de verkar inte tycka om det torra vädret. Jag har bara haft 3-4 fastsittande och ett dussin krypande. Kanske slipper borelian i år, oddsen verkar ju bra
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav tahlia » 2014-07-25 23:12:44

:O Bara? Jag har aldrig haft en fästing, varken krypande eller fastsittande, någonsin.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav Flatline » 2014-07-25 23:17:33

Jag rör mig ganska så mycket ute i skog o natur men jag har inte haft en fästing på över 10 år och det är också den enda jag någonsin haft.
Till saken hör att den bara satt i en halv dag innan den trillade av död.
Vet inte om det är något med mitt blod som de inte gillar eller vad fan som försigår... jag känner mig nobbad iaf.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav Huggorm » 2014-07-25 23:37:53

tahlia skrev::O Bara? Jag har aldrig haft en fästing, varken krypande eller fastsittande, någonsin.
Bor inte du långt uppe i norrland då? Fästingarna har ju kommit söderifrån och kanske inte blivit vanliga i dina trakter ännu, även om de verkar finnas rätt gott om dom längs norrlandskusten nu. Nordgränsen flyttar sig uppåt för varje år som går.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav Flawed » 2014-07-25 23:58:27

Fästingar gynnas nog av frånvaron av rovdjur och att det öppna landskapen växer igen.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav Huggorm » 2014-07-26 0:21:39

Och av de extrema mängderna rådjur vi har nu för tiden. Vart och ett av de bär på hundratals fästingar
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav kiddie » 2014-07-26 1:21:16

Fästingar ska tydligen gilla en viss blodgrupp och inte samma som myggor.

Men sedan minns jag inte mer...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav kiddie » 2014-07-26 1:28:14

Kollade igen och fanns visst någon studie som visade på att det handlar mer om matvanor... eller nåt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav Huggorm » 2014-07-26 10:07:37

Jag älskas av både fästingar och mygg. Ja, alla blodsugande insekter tror jag.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Sv: Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav slackern » 2014-07-26 10:45:27

Huggorm skrev:
tahlia skrev::O Bara? Jag har aldrig haft en fästing, varken krypande eller fastsittande, någonsin.
Bor inte du långt uppe i norrland då? Fästingarna har ju kommit söderifrån och kanske inte blivit vanliga i dina trakter ännu, även om de verkar finnas rätt gott om dom längs norrlandskusten nu. Nordgränsen flyttar sig uppåt för varje år som går.


Dessutom så sprider dom sig från nordost någon Sibirisk variant.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav kiddie » 2014-07-27 7:58:49

Jag har haft mycket färre fästingar i år. Tror inte det varit gynnsamt för dem överallt denna säsong.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svindyr TBE-vaccination!

Inläggav slackern » 2016-09-15 19:47:44

Tydligen väldigt många myter om borrelia och andra fästingburna infektioner på nätet med krångliga och bråkiga patienter som inte alls lider utav det.

”Sprids mycket desinformation”

– Det sprids väldigt mycket desinformation på nätet, och där kan det stå att borrelia måste behandlas i flera månader med flera kombinationer av antibiotikakurer.

Patientgruppen är påläst, krånglig och ställer krav på sina vårdgivare, och när patienterna följer felaktig information uppstår en misstro mot sjukvården, säger Björn Olsen.

– Då hamnar patienten i ett ingemansland. De konsumerar mycket sjukvård, för i snitt 25.000 kronor per person och år.


Det är tydligen bara 1 utav 100 patienter som verkligen har borrelia.
1 av 100 hade borrelia

Bara en av de runt 100 patienter som remitterats till mottagningen sedan starten första hösten har rekommenderats behandling för en aktiv borreliainfektion. Men trots att de flesta inte lider av en aktiv fästingrelaterad infektion är det viktigt att patienterna utreds ordentligt, säger Björn Olsen.


Fast läkaren verkar tycka att det är bra att patienterna utreds ordentligt för det kan vara betydligt allvarligare saker som spökar.

– Det gäller att vi respekterar och fångar upp de här patienterna. För många andra sjukdomar som cancer, MS eller reumatism kan simulera fästingburna infektioner. Och då kan man missa något annat som kanske borde ha diagnoserats för sex år sen.


http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsal ... entgruppen



Moderator atoms - inlägget har flyttats från denna tråd.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Friluftsliv, fästingar, borrelia

Inläggav BellaBelle » 2017-11-21 4:13:53

mikael skrev:Borrelian fick en sur min med doxycyklin vilken min!
Mina tankar gå inte sin egen väg.
Omdömet har kommit tillbaka efter 6 dagen med doxycyklin
Lederna är nu brahaha.
Efter tre veckor kur är Herr Borrelin borta från min kropp och knopp.
Den kostade mig två volontärjobb men jag vann hela världen!
Hurra blivit kvitt min borrelia som jag kan burit på i 20 år vet inte riktigt, känner mig pånyttfödd.
Så det är så här man ska känna sig ,nu söker jag bara en Jungfru-olja samt lite grönkål


Vaddå, kan man testa om man har borrelia efter så många år!? Är det vanliga husläkaren du gick till?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in