Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Huggorm » 2016-08-22 23:37:20

Dagobert skrev:
nescio skrev:
KrigarSjäl skrev:-Utveckla.
Jag duschar cirka en gång i månaden. Men det har jag väl skrivit här förut.

Du kanske badar de andra dagarna?
Eller han kanske gör som katten och tar det med tungan
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav QuinnaPåGlid » 2016-08-23 5:07:00

Trollmor skrev:Ska det vara egna erfarenheter, eller kan jag ställa en fråga:

Mingelparty?


Jag älskar mingelpartyn och älskar småprat om ingenting trots att jag har Asperger! :)
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Indica » 2016-08-23 8:08:56

nescio skrev:
KrigarSjäl skrev:
nescio skrev:Duschar.
-Utveckla.
Jag duschar cirka en gång i månaden. Men det har jag väl skrivit här förut.


Då kan man nog bara drömma om att kunna få en kärleksrelation. Fast det kanske är uppenbart att man inte är intresserad av det då.
Indica
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2016-05-23

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav slackern » 2016-08-23 11:58:25

Indica skrev:
nescio skrev:
KrigarSjäl skrev:-Utveckla.
Jag duschar cirka en gång i månaden. Men det har jag väl skrivit här förut.


Då kan man nog bara drömma om att kunna få en kärleksrelation. Fast det kanske är uppenbart att man inte är intresserad av det då.


Kanske är amish och lever som på 1800-talet? Fast amish kanske är renliga för det.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav antonius » 2016-08-23 13:21:22

Huggorm skrev:
Dagobert skrev:
nescio skrev:Jag duschar cirka en gång i månaden. Men det har jag väl skrivit här förut.

Du kanske badar de andra dagarna?
Eller han kanske gör som katten och tar det med tungan


Förr badade man bara en gång om året, vare sig det behövdes eller ej, brukar dom säga... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav honeypie81 » 2016-08-23 16:58:57

Undrar om det stämmer (fördomen) att personer med AS har dålig hygien? :o Min bror stämmer i alla fall in på det. han luktar ganska mycket "gammal svett". :cry: Jag gör det inte, men jag har svårt att komma i håg hår tvätt om jag inte skriver upp det i mobilen.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav slackern » 2016-08-23 17:49:19

honeypie81 skrev:Undrar om det stämmer (fördomen) att personer med AS har dålig hygien? :o Min bror stämmer i alla fall in på det. han luktar ganska mycket "gammal svett". :cry: Jag gör det inte, men jag har svårt att komma i håg hår tvätt om jag inte skriver upp det i mobilen.


Nej jag tror inte att det stämmer, vi är lika individuella som resten utav samhället, det finns lortgrisar överallt, kan i och för sig hänga ihop med psykisk ohälsa att personer har svårt med hygienen men inget med AS.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Toblerone » 2016-08-23 20:47:02

honeypie81 skrev:Undrar om det stämmer (fördomen) att personer med AS har dålig hygien? :o Min bror stämmer i alla fall in på det. han luktar ganska mycket "gammal svett". :cry: Jag gör det inte, men jag har svårt att komma i håg hår tvätt om jag inte skriver upp det i mobilen.


Kan du inte tvätta håret på en speciell veckodag? Då är det lättare att komma ihåg. Jag tvättar alltid håret under helgen, inför en ny arbetsvecka.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Fenren » 2016-08-23 20:51:18

slackern skrev:
honeypie81 skrev:Undrar om det stämmer (fördomen) att personer med AS har dålig hygien? :o Min bror stämmer i alla fall in på det. han luktar ganska mycket "gammal svett". :cry: Jag gör det inte, men jag har svårt att komma i håg hår tvätt om jag inte skriver upp det i mobilen.


Nej jag tror inte att det stämmer, vi är lika individuella som resten utav samhället, det finns lortgrisar överallt, kan i och för sig hänga ihop med psykisk ohälsa att personer har svårt med hygienen men inget med AS.


Det håller jag inte med om.

De flesta riktigt lortiga lortgrisarna som inte knarkar eller liknande är folk med as...

Många av de som tvättar sig överdrivet har även de as.

De flesta knepiga ickeknarkarna har as... Precis som många av de som gör knepiga prott också har as...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav honeypie81 » 2016-08-24 13:37:57

slackern skrev:
honeypie81 skrev:Undrar om det stämmer (fördomen) att personer med AS har dålig hygien? :o Min bror stämmer i alla fall in på det. han luktar ganska mycket "gammal svett". :cry: Jag gör det inte, men jag har svårt att komma i håg hår tvätt om jag inte skriver upp det i mobilen.


Nej jag tror inte att det stämmer, vi är lika individuella som resten utav samhället, det finns lortgrisar överallt, kan i och för sig hänga ihop med psykisk ohälsa att personer har svårt med hygienen men inget med AS.



Min tolkning är att det finns en överrepresentation av personer som har dålig hygien bland oss aspies :mrgreen:
Man har viktigare saker att tänka och fundera på: lösa världsproblem, tolka människors konstiga beteenden (NTs är MÄRKLIGA!) snöa in på en historisk person bygga en voljär vad som som är intressant och livsviktigt även om ingen annan förstår.
Sedan tycker jag att "alla är individuella precis som alla andra" är en floskel, det finns en diagnos av en andledning. GENERELLT sätt så är det vanligt med specialintressen, oförmåga att läsa av människor etc.
Men med det dåliga kommer också det goda. Noggrannhet, förmågan att "gå helt upp i saker" o. s v.

I min bekantskaps krets så är det vanligt med scheman för när man ska duscha annars GLÖMMER man det :-)003 :-)003

Jag vill på peka att jag duschar varannan dag (mån ons fre. sön.). Men hårtvätten har varit ett problem. Mitt hår blir dessutom lätt fettigt!
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav marxisten » 2016-08-24 13:42:55

antonius skrev:Förr badade man bara en gång om året, vare sig det behövdes eller ej, brukar dom säga...


I samma vatten dessutom hela familjen...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Fenren » 2016-08-24 15:08:21

marxisten skrev:
antonius skrev:Förr badade man bara en gång om året, vare sig det behövdes eller ej, brukar dom säga...


I samma vatten dessutom hela familjen...


Med tanke på hur jobbigt det är att värma tillräckligt med varmvatten utan moderna metoder förstår jag varför de återanvände vattnet...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav marxisten » 2016-08-24 15:45:19

Fenren skrev:Med tanke på hur jobbigt det är att värma tillräckligt med varmvatten utan moderna metoder förstår jag varför de återanvände vattnet...


Frågan är dock hur ren siste personen blev...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Fenren » 2016-08-24 15:53:00

marxisten skrev:
Fenren skrev:Med tanke på hur jobbigt det är att värma tillräckligt med varmvatten utan moderna metoder förstår jag varför de återanvände vattnet...


Frågan är dock hur ren siste personen blev...


Renare än innan badet... Och det är väl det viktiga.

Vatten kan lösa mycket smuts, och kroppen är relativt bra på att stöta bort smuts.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav marxisten » 2016-08-24 16:01:35

Fenren skrev:
marxisten skrev:
Fenren skrev:Med tanke på hur jobbigt det är att värma tillräckligt med varmvatten utan moderna metoder förstår jag varför de återanvände vattnet...


Frågan är dock hur ren siste personen blev...


Renare än innan badet... Och det är väl det viktiga.

Vatten kan lösa mycket smuts, och kroppen är relativt bra på att stöta bort smuts.


Om jag minns rätt var ordningen vid julbadet: Husfar, husmor, sönerna, döttrarna, drängarna och sist pigorna.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Fenren » 2016-08-24 16:14:19

marxisten skrev:
Fenren skrev:
marxisten skrev:
Frågan är dock hur ren siste personen blev...


Renare än innan badet... Och det är väl det viktiga.

Vatten kan lösa mycket smuts, och kroppen är relativt bra på att stöta bort smuts.


Om jag minns rätt var ordningen vid julbadet: Husfar, husmor, sönerna, döttrarna, drängarna och sist pigorna.


Men då har det ju ändå ingen betydelse... Det var ju rent när de tre av betydelse badade...
Alla efter förstfödde kan ju inte anses behöva vara rena.
8)

Nä, mer allvarligt måste jag säga att jag gillar vår oändliga tillgång på varmt vatten, även till vårt kvinno- och tjänstefolk.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Huggorm » 2016-08-24 16:39:59

Fenren skrev:Med tanke på hur jobbigt det är att värma tillräckligt med varmvatten utan moderna metoder förstår jag varför de återanvände vattnet...

Det är inte ett dugg jobbigt, jag gjorde det innan jag fick igång hydroforen här och sedan igen på vintern när rören frös. Men hemligheten är att man inte skall värma tillräckligt för att bada, tio liter räcker gott och sedan sköljer man av sig med en skopa. Först en skopa för att blöta ner sig, sedan tvåla in och sedan skölja av. Det blir snabbt rutin och är inget problem att göra varje dag, men det är kanske inget man krånglar med innan man skall till jobbet på morgonen. Att de inte gjorde det förr var snarare för att de inte hade något särskilt önskemål om att vara rena och nytvättade.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav antonius » 2016-08-24 16:59:48

Huggorm skrev:Att de inte gjorde det förr var snarare för att de inte hade något särskilt önskemål om att vara rena och nytvättade.


En del ansåg väl dessutom att man kunde bli sjuk om man tvättade bort det skyddande skitlagret på sin hud... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav honeypie81 » 2016-08-24 19:23:08

Nu kom jag på en sak som "Aspbergare" inte gör. Gå på badhus.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Huggorm » 2016-08-24 20:15:16

honeypie81 skrev:Nu kom jag på en sak som "Aspbergare" inte gör. Gå på badhus.
Ja, jag har inte varit där sedan skoltiden och går inte dit frivilligt. Skall jag bada blir det i någon sjö eller havet, och inte där det är för mycket folk runt
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav rapchic » 2016-08-24 22:27:51

Huggorm skrev:
Fenren skrev:Med tanke på hur jobbigt det är att värma tillräckligt med varmvatten utan moderna metoder förstår jag varför de återanvände vattnet...

Det är inte ett dugg jobbigt, jag gjorde det innan jag fick igång hydroforen här och sedan igen på vintern när rören frös. Men hemligheten är att man inte skall värma tillräckligt för att bada, tio liter räcker gott och sedan sköljer man av sig med en skopa. Först en skopa för att blöta ner sig, sedan tvåla in och sedan skölja av. Det blir snabbt rutin och är inget problem att göra varje dag, men det är kanske inget man krånglar med innan man skall till jobbet på morgonen. Att de inte gjorde det förr var snarare för att de inte hade något särskilt önskemål om att vara rena och nytvättade.


Att handbära in allt vatten gör nog sitt också, det är ju inte bara badvatten som vattnet används som
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav honeypie81 » 2016-08-25 13:20:33

Huggorm skrev:
honeypie81 skrev:Nu kom jag på en sak som "Aspbergare" inte gör. Gå på badhus.
Ja, jag har inte varit där sedan skoltiden och går inte dit frivilligt. Skall jag bada blir det i någon sjö eller havet, och inte där det är för mycket folk runt


Jag hatar lukten (stanken?) av Klor. Det ekar alltid obehagligt i badhus och man kan få folk "i huvudet" om dem hoppar från kanten. Dessutom är jag skit dålig på att simma :oops:
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Flinta » 2016-08-25 16:40:30

honeypie81 skrev:
Jag hatar lukten (stanken?) av Klor. Det ekar alltid obehagligt i badhus och man kan få folk "i huvudet" om dem hoppar från kanten. Dessutom är jag skit dålig på att simma :oops:


Jag funderar ibland över hur elitsimmares hud mår av allt klor.. Simglasögon och mössa är enda skydden.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Huggorm » 2016-08-25 16:55:48

Men duschar de inte av sig i rent vatten efteråt? Då blir det åtminstone bara under den tiden de simmar. Men de som är känsliga mot klor blir väl aldrig elitsimmare förstås.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in