Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav antonius » 2016-08-25 16:58:59

Flinta skrev:
honeypie81 skrev:
Jag hatar lukten (stanken?) av Klor. Det ekar alltid obehagligt i badhus och man kan få folk "i huvudet" om dem hoppar från kanten. Dessutom är jag skit dålig på att simma :oops:


Jag funderar ibland över hur elitsimmares hud mår av allt klor.. Simglasögon och mössa är enda skydden.


Har haft en flickvän som var simmerska, hon luktade alltid klor och var tvungen att smörja in sig med hudkrämer varje dag. Men hon var väldigt spolformad... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav noterbart » 2016-08-25 20:21:45

Jag har svårt för de där med att låtsas va dålig för att någon unge ska ha kul eller så.
Svårt att förklara men när jag har lekt så har det ändå varit ett sätt att träna någon förmåga, men det verkar som andra kan leka på ett sätt som jag inte grepar.
Som jag betraktar de så är jag mest orolig att de bildar falskt självförtroende, men tydligen så kan man lura i barn att dem är jätteduktiga när allt är fejk.
noterbart
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2016-08-01
Ort: Göteborg

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Wine » 2017-11-03 21:33:53

Asperger’s Syndrome traits:

An individual with Asperger's Syndrome, diagnosed according to accepted and recommended guidelines are not likely to suffer from the deficit and highly unscientific ideology feminism.

Nor do a person that has true aspergers see oneself as a member of an exclusive elite, above the average when it comes to intelligence.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav kiddie » 2017-11-03 21:38:07

Wine skrev:Nor do a person that has true aspergers see oneself as a member of an exclusive elite, above the average when it comes to intelligence.


Om man bara får bli diagnostiserad med aspergers om man har normal eller hög intelligens så blir ju faktiskt statistiskt gruppen med aspergare intelligentare än befolkningen i allmänhet.

Kanske en bra grej då att ta bort begreppet aspergers så att alla intelligensnivåer får plats i begreppet autism.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav QuinnaPåGlid » 2017-11-22 15:16:38

nescio skrev:Duschar.


Duschar?? Talar du för alla nu?! Inte för mig iallafall!
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav QuinnaPåGlid » 2017-11-22 15:18:15

Trollmor skrev:Ska det vara egna erfarenheter, eller kan jag ställa en fråga:

Mingelparty?


Jag älskar mingelpartyn! Älskar ytligt snack om ingenting! (Hur jag samtidigt kan ha AS är för mig en gåta)
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav QuinnaPåGlid » 2017-11-22 15:19:36

Kahlokatt skrev:Följer en trend bara för att "man ska".
Ljuger och säger att något är jättegott fast det smakar apa.


Klart man ljuger och säger det! Eller säger du rent ut att det smakar apa??
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav QuinnaPåGlid » 2017-11-22 15:23:31

Flinta skrev:..uppskattar umgänge på t ex skolresor, läger, konferenser, bröllop, fester, i fikarum.

Världen går inte under om man motsätter dessa former av umgänge. Det går också att be att få delta på sina villkor. Det är sunt att vilja överleva!


Jag har ALLTID suktat efter umgänge vid såna situationer, men som barn och tonåring haft väldigt svårt att få det pga att jag var så avskärmad och aldrig kom på nåt att säga..
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Alien » 2017-11-22 18:45:02

QuinnaPåGlid skrev:
Kahlokatt skrev:Följer en trend bara för att "man ska".
Ljuger och säger att något är jättegott fast det smakar apa.


Klart man ljuger och säger det! Eller säger du rent ut att det smakar apa??

Man kanske inte säger något alls?

Men det blir ju svårt om man får frågan "Hur smakar det?" av värden/värdinnan,

Min man brukar svara "det går att äta", när jag lagat något nytt och frågar vad han tycker. Ingen överdriven entusiasm alltså. Men han skulle knappast svara så om han var bortbjuden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav slackern » 2017-11-22 19:09:04

Alien skrev:
QuinnaPåGlid skrev:
Kahlokatt skrev:Följer en trend bara för att "man ska".
Ljuger och säger att något är jättegott fast det smakar apa.


Klart man ljuger och säger det! Eller säger du rent ut att det smakar apa??

Man kanske inte säger något alls?

Men det blir ju svårt om man får frågan "Hur smakar det?" av värden/värdinnan,

Min man brukar svara "det går att äta", när jag lagat något nytt och frågar vad han tycker. Ingen överdriven entusiasm alltså. Men han skulle knappast svara så om han var bortbjuden.


Hur gör du själv? Du svarade på hur din man gör men hur gör du?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Alien » 2017-11-22 19:17:49

Ja, är jag bortbjuden svarar jag "bra". Är det jättegott så säger jag det. Det brukar aldrig smaka apa, så det behöver jag inte ta ställning till.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav slackern » 2017-11-22 19:33:15

Alien skrev:Ja, är jag bortbjuden svarar jag "bra". Är det jättegott så säger jag det. Det brukar aldrig smaka apa, så det behöver jag inte ta ställning till.


Men någon gång måste det väl ha hänt att du blir bjuden på mat som inte är någon favorit, säger du även "bra" då när värdinnan/värden frågar dig hur det smakar?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Kahlokatt » 2017-11-22 23:38:17

QuinnaPåGlid skrev:
Kahlokatt skrev:Följer en trend bara för att "man ska".
Ljuger och säger att något är jättegott fast det smakar apa.


Klart man ljuger och säger det! Eller säger du rent ut att det smakar apa??


Nej. Men när jag skrev det, tyckte jag att det var ett typiskt aspergerdrag, tydligen.
Jag skulle inte berömma maten spontant om jag inte tyckte att det var gott. Om värden/värdinnan däremot frågade, skulle jag ljuga och säga "det smakar bra" för att inte såra.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Kahlokatt » 2017-11-22 23:51:59

antonius skrev:
Flinta skrev:
honeypie81 skrev:
Jag hatar lukten (stanken?) av Klor. Det ekar alltid obehagligt i badhus och man kan få folk "i huvudet" om dem hoppar från kanten. Dessutom är jag skit dålig på att simma :oops:


Jag funderar ibland över hur elitsimmares hud mår av allt klor.. Simglasögon och mössa är enda skydden.


Har haft en flickvän som var simmerska, hon luktade alltid klor och var tvungen att smörja in sig med hudkrämer varje dag. Men hon var väldigt spolformad... :-)005


Jag simmar en gång i veckan (bara motion) och tycker om klorlukten. Däremot hatar jag badhusets äckliga duschar med könshår i golvbrunnen. :-)013
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Alien » 2017-11-23 0:06:31

slackern skrev:
Alien skrev:Ja, är jag bortbjuden svarar jag "bra". Är det jättegott så säger jag det. Det brukar aldrig smaka apa, så det behöver jag inte ta ställning till.


Men någon gång måste det väl ha hänt att du blir bjuden på mat som inte är någon favorit, säger du även "bra" då när värdinnan/värden frågar dig hur det smakar?


Ja, det skulle jag av ren artighet. Men jag skulle inte bre på och säga att det smakade fantastiskt gott.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav slackern » 2017-11-23 0:14:13

Alien skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:Ja, är jag bortbjuden svarar jag "bra". Är det jättegott så säger jag det. Det brukar aldrig smaka apa, så det behöver jag inte ta ställning till.


Men någon gång måste det väl ha hänt att du blir bjuden på mat som inte är någon favorit, säger du även "bra" då när värdinnan/värden frågar dig hur det smakar?


Ja, det skulle jag av ren artighet. Men jag skulle inte bre på och säga att det smakade fantastiskt gott.


En helt vanlig vitlögn vilket dom alra festa människorna gör.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Saker som en Aspergare helt enkelt INTE gör...

Inläggav Alien » 2017-11-23 0:19:48

Ja, sådant kan även aspergare lära sig. Men det tar kanske längre tid, instinkten är ju att säga sanningen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in