Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-12 11:20:28

Jag har fått aktivitetsersättning, men fyller nu 30 år. Jag har sökt sjukersättning men blivit nekad eftersom jag troligtvis kommer kunna återgå till arbete. Nu till hösten ska jag börja läsa på komvux 50 % och kommer få CSN på 50 %. Men vilket bidrag kan jag söka för de resterande 50 % en? Jag är inte berättigad till varesig sjukpenning eller sjukpenning i särskilda fall.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav slackern » 2016-08-12 11:31:48

Det är väl A-kassa du kan söka om du är berättigad till det, om inte så finns Alfakassan där du får 365 kr/dag som högst.

Ersättning från grundförsäkringen kallas grundbelopp och kan betalas ut med högst 365 kronor per dag. - See more at: https://www.alfakassan.se/Ersattning#st ... y8DoM.dpuf


Fast då måste du vara inskriven på arbetsförmedlingen med allt vad det innebär, men om du kan visa upp att du fick avslag på din ansökan om sjukersättning kanske dom är lite flexiblare med dig.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-12 14:07:18

Jag är inte berättigad till A-kassa, jag ska läsa på om Alfakassan. Grejen är att jag kommer inte kunna söka jobb, gå några kurser, ha praktik eller något annat Arbetsförmedlingen erbjuder. Vill de att jag gör något förutom att vara inskriven måste jag tacka nej till det.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Alien » 2016-08-12 14:47:24

Kan du varken få sjukersättning el tidsbegränsad sjukpenning?

Socialbidrag (försörjningsstöd) är väl också uteslutet, eftersom de brukar kräva att man söker arbete samtidigt.

Har du kontakt med någon på Habiliteringen, t ex en kurator, som du kan fråga om råd?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-12 14:54:35

Enligt FK kan jag varken få sjukpenning eller sjukpenning i särskilda fall, jag har redan blivit nekad sjukersättning. Jag är osäker på vad tidsbegränsad sjukpenning är, kan du berätta mer om det?

Man kan få socialbidrag då man är sjukskriven, men inte om man pluggar. Det är alltså studierna som är problemet där. Ska jag få socialbidrag måste jag dessutom ansöka om en Godman, den processen klarar jag inte själv.

Jag har ringt till habiliteringen idag, men de sa att det är väntetid. På onsdag vet jag när jag får en tid där.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Dreamtrance » 2016-08-12 17:32:27

Det kan finnas något som heter personligt ombud i din kommun. De kan hjälpa till med myndighetskontakter och sådant. Är fristående från vården och myndigheter, och gratis. www.personligtombud.se
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-12 17:40:39

Tack Dreamtrance, men jag hoppas på att kunna hitta ett bidrag först och främst. Går inte det får vi se hur jag går vidare. I min kommun får personer som tillhör LSS inte ha ett personligt ombud då kommunen anser att man får tillräcklig hjälp av LSS.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Dreamtrance » 2016-08-12 17:49:27

Menade mer att personligt ombud kan kolla upp vilka ersättningar och sådant du är berättigad till. Men om kommunen sätter stopp finns det väl inget att göra. Kan inte autism och aspergerförbundet, Attention eller någon annan berätta vilken ersättning man kan söka och hur? Habiliteringen sköter allt sådant åt mig.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-12 17:57:26

Som jag har skrivit förut så har jag kontaktat habiliteringen redan. De ska återkomma nästa vecka med en tid. Just nu hoppas jag på att någon som ser det här ska ha varit med om samma sak eller känner någon i samma situation som kan berätta om hur de har gjort. Jag hittade en tråd med en som varit med om samma sak och jag har skickat ett PM till honom, tyvärr har han inte varit inloggad sedan maj.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Dreamtrance » 2016-08-12 18:03:08

Ok, lycka till!
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav opteron » 2016-08-12 20:55:57

Det går att få permanent sjukersättning efter aktivitetsersättningen. :-)Happy
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav marxisten » 2016-08-12 20:58:10

Liljan skrev:I min kommun får personer som tillhör LSS inte ha ett personligt ombud då kommunen anser att man får tillräcklig hjälp av LSS.


Enligt LSS kan du dock ansöka om detta:

9 § Insatserna för särskilt stöd och service är
1. rådgivning och annat personligt stöd som ställer krav på särskild kunskap om problem och livsbetingelser för människor med stora och varaktiga funktionshinder,
4. biträde av kontaktperson


Någon av dessa insatser borde kunna hjälpa till med myndighetskontakter.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Julianus » 2016-08-12 21:04:54

@marxisten

Ingår inte personligt ombud inom LSS?
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-12 21:05:22

opteron skrev:Det går att få permanent sjukersättning efter aktivitetsersättningen. :-)Happy

Som jag redan har skrivit har jag blivit nekad. Jag tror inte heller att jag aldrig kommer kunna jobba.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-12 21:06:26

marxisten skrev:
Liljan skrev:I min kommun får personer som tillhör LSS inte ha ett personligt ombud då kommunen anser att man får tillräcklig hjälp av LSS.


Enligt LSS kan du dock ansöka om detta:

9 § Insatserna för särskilt stöd och service är
1. rådgivning och annat personligt stöd som ställer krav på särskild kunskap om problem och livsbetingelser för människor med stora och varaktiga funktionshinder,
4. biträde av kontaktperson


Någon av dessa insatser borde kunna hjälpa till med myndighetskontakter.

Tack, men nu är det inte det jag söker utan om tips om vilket bidrag jag ska söka. Har du själv varit i samma situation? Vad gjorde du då isåfall?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav kullan » 2016-08-12 21:09:24

Julianus skrev:@marxisten

Ingår inte personligt ombud inom LSS?


Nej det gör det inte. Personligt Ombud är en helt egen instans. Därför kan man ta hjälp av Personligt ombud om LSS - handläggaren trislkas tex.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav marxisten » 2016-08-12 21:18:37

Liljan skrev:Tack, men nu är det inte det jag söker utan om tips om vilket bidrag jag ska söka. Har du själv varit i samma situation? Vad gjorde du då isåfall?


Är under 30 och har aktivitetsersättning, så nej, inte i den situation du är. Men att ha hjälp av andra brukar underlätta något enormt.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav marxisten » 2016-08-12 21:20:02

Julianus skrev:@marxisten

Ingår inte personligt ombud inom LSS?


Nä, det är de två jag länka till + ledsagare som finns. Dock kan de göra samma sak som personligt ombud så...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-12 22:15:38

marxisten skrev:
Liljan skrev:Tack, men nu är det inte det jag söker utan om tips om vilket bidrag jag ska söka. Har du själv varit i samma situation? Vad gjorde du då isåfall?


Är under 30 och har aktivitetsersättning, så nej, inte i den situation du är. Men att ha hjälp av andra brukar underlätta något enormt.

Det är därför jag frågar här. :-)Happy Jag skulle uppskatta om vi kunde hålla oss till ämnet.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav marxisten » 2016-08-12 22:20:14

Liljan skrev:Det är därför jag frågar här. Jag skulle uppskatta om vi kunde hålla oss till ämnet.


Min poäng var att ett personligt stöd via LSS skulle kunna hjälpa dig med myndighetskontakterna.

Ansöka om 50% sjukersättning/sjukpenning och vid avslag överklaga. Skaffa dokumentation från så många ställen som möjligt. Typ psyk, LSS osv, ju mer papper ju lyckligare blir byråkraterna.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Moggy » 2016-08-12 22:46:52

Liljan skrev:Tack, men nu är det inte det jag söker utan om tips om vilket bidrag jag ska söka. Har du själv varit i samma situation? Vad gjorde du då isåfall?


Det flesta bidrag kräver en insats från din sida. Du kan inte bara tacka nej till att delta.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 0:02:29

Moggy skrev:
Liljan skrev:Tack, men nu är det inte det jag söker utan om tips om vilket bidrag jag ska söka. Har du själv varit i samma situation? Vad gjorde du då isåfall?


Det flesta bidrag kräver en insats från din sida. Du kan inte bara tacka nej till att delta.

Eftersom jag är sjuk kan jag inte delta i någon form av program eller dylikt. Det måste alltså vara ett bidrag som inte kräver någon insats, det finns sådana bidrag exempelvis sjukpenning.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 0:05:15

marxisten skrev:
Liljan skrev:Det är därför jag frågar här. Jag skulle uppskatta om vi kunde hålla oss till ämnet.


Min poäng var att ett personligt stöd via LSS skulle kunna hjälpa dig med myndighetskontakterna.

Ansöka om 50% sjukersättning/sjukpenning och vid avslag överklaga. Skaffa dokumentation från så många ställen som möjligt. Typ psyk, LSS osv, ju mer papper ju lyckligare blir byråkraterna.

Jag behöver ingen hjälp med myndighetskontakter. Jag klarar det själv, vad jag behöver hjälp med är att veta vilket bidrag som finns i min situation. FK vet inte vad jag ska göra.

Sjukpenning får jag inte eftersom jag saknar SGI, det är inget att överklaga, reglerna ser ut så. Jag kommer kunna jobba så småningom så sjukersättning kan jag inte få enligt reglerna heller.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Alien » 2016-08-13 1:19:39

Men om du inte klarar av att arbeta nu så behöver du ett läkarintyg och bli sjukskriven. Godkänner inte FK läkarens intyg går det ju att överklaga. (Vilket ett PO skulle kunna hjälpa till med.)

Jag har ett minne av att det är ett återkommande problem att få studera med sjukersättning och att det skrivit en del om det i Studier och arbete.

Det ser ju ut som det inte ens går att samtidigt få sjukersättning och CSN:
CSN skrev:Du kan inte få studiemedel om du samtidigt har

studiehjälp
aktivitetsstöd
sjuk-, aktivitets- eller rehabiliteringsersättning
http://www.csn.se/ovriga-utbildningar/krav

Menas det att man inte samtidigt får 100% CSN och 100% sjukersättning, det är ju självklart? Eller att man inte kan få 50% av varje?

Åas kan vissa med funktionsnedsättning få mer i CSN, om man behöver mer tid än andra:
CSN skrev:Om du har en funktionsnedsättning
kan du i vissa fall få studiemedel för en högre studietakt än du läser.
Då kan du exempelvis få studiemedel på heltid
även om du bara läser på 75 procent.
För att du ska kunna få studiemedel för en högre studietakt
måste du uppfylla vissa krav.
Ett exempel på funktionsnedsättning är dyslexi.
http://www.csn.se/lattlast/studiestod/s ... edsattning

Jag förstår att du vill få veta erfarenheter av andra i samma situation, men det kanske inte finns någon som har det av de som nu är aktiva. Så du får nöja dig med att vi andra skriver.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in