Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav rdos » 2016-08-13 10:06:30

Dottern fick sin ansökan om aktivitetsersättning underkänd. Vi planerar att gå vidare till AF.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 10:13:10

rdos skrev:Dottern fick sin ansökan om aktivitetsersättning underkänd. Vi planerar att gå vidare till AF.

På vilket sätt hjälper det mig? Du får hemskt gärna hålla dig till ämnet!
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 10:18:54

Alien, snälla läs mitt inlägg innan du svarar. Visst kan jag bli sjukskriven, men jag får inga pengar från FK då jag saknar SGI (sjukpenning grundande inkomst) I Sverige måste man jobba ihop sin SGI, det betyder att har man inte jobbat tillräckligt får man ingen sjukpenning oavsett om FK godkänner läkarintyget eller ej.

Sjukersättning är jag inte berättigad till.

Tipset om CSN var bra, tack!

Om man själv inte har erfarenhet och helt uppenbarligen inte vet vad man pratar om behöver man inte skriva alls tycker jag. Det är ingen krav att man svarar bara för att man har klickat på tråden.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav rdos » 2016-08-13 10:49:59

Liljan skrev:
rdos skrev:Dottern fick sin ansökan om aktivitetsersättning underkänd. Vi planerar att gå vidare till AF.

På vilket sätt hjälper det mig? Du får hemskt gärna hålla dig till ämnet!


A-kassa är ett bidrag man kan få efter. Eller lönebidrag om AF hittar något åt en. Så vitt jag kan förstå det handlar tråden om vad man kan få efter aktivitetsersättning.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav rapchic » 2016-08-13 10:57:14

Ts har du testat att överklaga? Det har du ju rätt till. Bästa sättet är vad jag förstår (har inte testat själv) att skaffa nya läkarintyg
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 11:00:03

rdos skrev:
Liljan skrev:
rdos skrev:Dottern fick sin ansökan om aktivitetsersättning underkänd. Vi planerar att gå vidare till AF.

På vilket sätt hjälper det mig? Du får hemskt gärna hålla dig till ämnet!


A-kassa är ett bidrag man kan få efter. Eller lönebidrag om AF hittar något åt en. Så vitt jag kan förstå det handlar tråden om vad man kan få efter aktivitetsersättning.

Tråden handlar om vilket bidrag jag kan söka, inte vilket bidrag man kan få i största allmänhet. Att din dotter har blivit nekad är helt irrelevant.

Jag borde varit tydligare med att jag är sjuk och inte kan jobba/plugga mer än 50 %, jag kan alltså inte få A-kassa, lönebidrag eller något annat bidrag som kräver en insats från min sida.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 11:00:55

rapchic skrev:Ts har du testat att överklaga? Det har du ju rätt till. Bästa sättet är vad jag förstår (har inte testat själv) att skaffa nya läkarintyg

Vad är det jag ska överklaga? Just nu har jag tyvärr inget att överklaga.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav rapchic » 2016-08-13 11:24:35

Liljan skrev:
rapchic skrev:Ts har du testat att överklaga? Det har du ju rätt till. Bästa sättet är vad jag förstår (har inte testat själv) att skaffa nya läkarintyg

Vad är det jag ska överklaga? Just nu har jag tyvärr inget att överklaga.


Beslutet om att du inte är berättigad sjukersättning. Du har ju rätt att överklaga och behöver inte bara acceptera deras första beslut
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Alien » 2016-08-13 11:36:54

Liljan skrev:Alien, snälla läs mitt inlägg innan du svarar. Visst kan jag bli sjukskriven, men jag får inga pengar från FK då jag saknar SGI (sjukpenning grundande inkomst) I Sverige måste man jobba ihop sin SGI, det betyder att har man inte jobbat tillräckligt får man ingen sjukpenning oavsett om FK godkänner läkarintyget eller ej.

Sjukersättning är jag inte berättigad till.

Tipset om CSN var bra, tack!

Om man själv inte har erfarenhet och helt uppenbarligen inte vet vad man pratar om behöver man inte skriva alls tycker jag. Det är ingen krav att man svarar bara för att man har klickat på tråden.


Men det kan ju inte vara så att den som saknar SGI och är för sjuk för att arbeta inte ska ha möjligheter att överleva. I sådana fall måste ju socialtjänsten ställa upp. Och då behövs ju läkarintyget för dem, för att de inte ska kräva att man "står till arbetsmarknadens förfogande". Nackdelen är att man då inte får ha några tillgångar alls innan man får bidrag.

Har inte FK något ansvar för din rehabilitering? Utbildning kan ju ingå i rehabiliteringen.

När man startar en tråd kan man inte bestämma vilka slags svar man får. Trådens ämne kan ju vara intressant i sig för andra att diskutera, även om TS själv inte tycker sig få det konkreta råd hen vill ha.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 13:16:45

Alien, om jag hoppar av studierna kan jag få socialbidrag (försörjningsstöd) Men socialen kräver att jag hoppar av då man inte får plugga och få socialbidrag samtidigt. Om jag absolut måste får det bli så, men jag hoppas på att hitta en annan lösning. Jag skulle inte må bra eller rehabiliteras genom att gå hemma och leva på existensminimum. Dessutom klarar jag inte av att söka varje månad som de kräver, de tar för mycket energi.

FK har sagt nej till studier vid komvux för mig, men jag har inte sökt och fått det skriftligt. Jag ska göra det.

Visst är det ett fritt land och vem som helst får enligt Aspergerforums regler svara, men jag har också rätt att tycka det är oförskämt och jag har rätt att säga ifrån. Jag struntar fullkomligt i vad andra tycker är intressant, de får starta en egen tråd. Jag har inte tid eller lust att läsa en massa dravel som inte har det minsta med min frågeställning att göra. Bemödar man sig inte ens om att läsa trådstarten undrar jag varför man bemödar sig med att svara.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 13:17:30

rapchic skrev:
Liljan skrev:
rapchic skrev:Ts har du testat att överklaga? Det har du ju rätt till. Bästa sättet är vad jag förstår (har inte testat själv) att skaffa nya läkarintyg

Vad är det jag ska överklaga? Just nu har jag tyvärr inget att överklaga.


Beslutet om att du inte är berättigad sjukersättning. Du har ju rätt att överklaga och behöver inte bara acceptera deras första beslut

Jag tycker inte ens själv att jag uppfyller deras krav, så jag kommer inte vinna på att överklaga, men tack i alla fall.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav slackern » 2016-08-13 13:24:50

Liljan skrev:
rapchic skrev:
Liljan skrev:Vad är det jag ska överklaga? Just nu har jag tyvärr inget att överklaga.


Beslutet om att du inte är berättigad sjukersättning. Du har ju rätt att överklaga och behöver inte bara acceptera deras första beslut

Jag tycker inte ens själv att jag uppfyller deras krav, så jag kommer inte vinna på att överklaga, men tack i alla fall.


För att få Sjukersättning behöver man inte vara hindrad från att någonsin arbeta i framtiden, utan det räcker bara att man inte kan arbeta under en lång tid framöver. Det var värsta skriverierna om det för några år sedan. Så jag tycker inte att du ska ge upp för lätt, fast jag förstår å andra sidan om du inte orkar kämpa för tillfället och det verkar vara ett jävla moment 22 med att studera på halvtid och samtidigt få sjukersättning/försörjningsstöd.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Moggy » 2016-08-13 14:03:55

Hur ska du orka plugga om du inte orkar fylla i några papper eller göra nånting alls som krävs av dig?

Hur ska du göra på proven under utbildningen, kommer du orka utföra dessa? Du kanske räknar med att få en assistent som skriver dom åt dig?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav rapchic » 2016-08-13 14:13:26

Liljan skrev:
rapchic skrev:
Liljan skrev:Vad är det jag ska överklaga? Just nu har jag tyvärr inget att överklaga.


Beslutet om att du inte är berättigad sjukersättning. Du har ju rätt att överklaga och behöver inte bara acceptera deras första beslut

Jag tycker inte ens själv att jag uppfyller deras krav, så jag kommer inte vinna på att överklaga, men tack i alla fall.


Fast du säger själv att du är för sjuk för att arbeta, då låter det för mig som om du är berättigad (av det man kan veta över nätet)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 14:34:35

slackern skrev:
Liljan skrev:
rapchic skrev:
Beslutet om att du inte är berättigad sjukersättning. Du har ju rätt att överklaga och behöver inte bara acceptera deras första beslut

Jag tycker inte ens själv att jag uppfyller deras krav, så jag kommer inte vinna på att överklaga, men tack i alla fall.


För att få Sjukersättning behöver man inte vara hindrad från att någonsin arbeta i framtiden, utan det räcker bara att man inte kan arbeta under en lång tid framöver. Det var värsta skriverierna om det för några år sedan. Så jag tycker inte att du ska ge upp för lätt, fast jag förstår å andra sidan om du inte orkar kämpa för tillfället och det verkar vara ett jävla moment 22 med att studera på halvtid och samtidigt få sjukersättning/försörjningsstöd.

Det går att börja jobba då man en gång har fått sjukersättning, men regeln är fortfarande att ska man få det ska alla möjligheter till arbete vara uttömda. Jag skulle behöva sjukersättning ett år ungefär och som reglerna ser ut nu går det inte.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 14:35:44

rapchic skrev:
Liljan skrev:
rapchic skrev:
Beslutet om att du inte är berättigad sjukersättning. Du har ju rätt att överklaga och behöver inte bara acceptera deras första beslut

Jag tycker inte ens själv att jag uppfyller deras krav, så jag kommer inte vinna på att överklaga, men tack i alla fall.


Fast du säger själv att du är för sjuk för att arbeta, då låter det för mig som om du är berättigad (av det man kan veta över nätet)

Just nu är jag för sjuk för att arbeta heltid, men jag tror att jag kommer kunna det om ett år ungefär.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav rdos » 2016-08-13 14:45:31

Moggy skrev:Hur ska du orka plugga om du inte orkar fylla i några papper eller göra nånting alls som krävs av dig?

Hur ska du göra på proven under utbildningen, kommer du orka utföra dessa? Du kanske räknar med att få en assistent som skriver dom åt dig?


Du har en poäng där. :roll:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav rdos » 2016-08-13 14:51:49

Liljan skrev:
rdos skrev:
Liljan skrev:På vilket sätt hjälper det mig? Du får hemskt gärna hålla dig till ämnet!


A-kassa är ett bidrag man kan få efter. Eller lönebidrag om AF hittar något åt en. Så vitt jag kan förstå det handlar tråden om vad man kan få efter aktivitetsersättning.

Tråden handlar om vilket bidrag jag kan söka, inte vilket bidrag man kan få i största allmänhet. Att din dotter har blivit nekad är helt irrelevant.

Jag borde varit tydligare med att jag är sjuk och inte kan jobba/plugga mer än 50 %, jag kan alltså inte få A-kassa, lönebidrag eller något annat bidrag som kräver en insats från min sida.


Det framgår inte på vilket sätt du är sjuk, och utan den informationen tror jag inte någon kan ge dig några goda råd, utan det blir allmänt om vad som finns. Är du sjuk p.g.a. AS diagnos, så kan jag berätta för dig att dottern har autistiskt syndrom + dyslexi, och har gått inom särskolan. Trots det anser jag att AF bör kunna hitta något som passar henne. Gör de inte det, så skickas denna bedömning till FK, som då troligen tar ett nytt beslut.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 15:00:09

Moggy skrev:Hur ska du orka plugga om du inte orkar fylla i några papper eller göra nånting alls som krävs av dig?

Hur ska du göra på proven under utbildningen, kommer du orka utföra dessa? Du kanske räknar med att få en assistent som skriver dom åt dig?

Varför är du så nedlåtande, vad vinner du på det?

Att ständigt oroa sig för ekonomin, att inte veta hur man ska betala hyran varje månad, att inte veta om man hamnar hos kronofogden eller om man har råd att köpa mat sliter oerhört på hälsan. Det är mycket mer slitsamt än att skriva ett prov. Och att hålla på med pappren socialen kräver är ett heltidsjobb. Jag kan plugga eller fylla i papper, jag kan inte göra båda.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 15:03:20

Rdos, det har ingen som helst betydelse vad jag är för sjuk. Jag vill veta vilka bidrag jag kan söka och INGET annat. Det finns inte särskilda bidrag för olika sjukdomar därför är det inte relevant. Vill du ifrågasätta min arbetskapacitet får du starta en egen tråd för det. Och jag HAR HITTAT något som passar mig, jag ska PLUGGA och därefter jobba.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav rdos » 2016-08-13 15:09:06

Det är såklart fel. Är du sjuk på riktigt, skaffa läkarintyg på det så får du din ansökan bevlijad!

Dessutom så kan man inte bara "hitta" något man råkar vilja göra, och sedan utgå från att man blir försörjd. Det fungerar inte så. Man behöver var lite mer flexibel än så, speciellt när FK anser att man kan jobba.

Jag som har jobbat hela mitt liv kan inte plötsligt bestämma mig för att sluta jobba och studera något kul istället. Iaf kan jag inte räkna med att bli försörjd av samhället om jag tar ett sådant beslut. Så måste det vara annars skulle ingen jobba.

Så om jag vore dig så skulle jag ha en dialog med FK och AF istället för att bara bestämma "jag ska plugga". De blir sannolikt mer välvilligt inställda om du hanterar det så.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 15:16:20

Jag är sjuk påriktigt och jag har ett läkarintyg. Den jag SAKNAR SGI och kan därför inte få sjukpenning. I Sverige är det så att ens SGI är baserat på hur man har jobbat förut, det betyder att har man inte jobbat eller inte jobbat tillräckligt så får man inga pengar. Jag tycker det är fel, men så ser systemet ut. Min läkare tycker inte heller jag ska jobba heltid just nu, inte min handläggare på FK eller min psykolog heller.

FK anser inte att jag kan jobba heltid och den här tråden handlar om hur jag ska kunna plugga och inget annat! Varken jag eller samhället vinner på att jag sitter hemma och lyfter bidrag istället.

Vill du plugga kan du söka studiemedel. Det här handlar dessutom inte om att göra något roligt utan om att jag är sjuk och därför inte jan jobba heltid. Tycker du vi ska kasta ut alla sjuka människor på gatan och låta dem svälta?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav rdos » 2016-08-13 15:25:06

Fast om du inte har någon SGI, så betyder det (antagligen, rätta mig om jag har fel), att du aldrig jobbat. Jag förstår inte riktigt varför du tror du kan jobba om ett år, men inte nu?

Om du nu har medhåll ifrån FK, då förstår jag inte varför du skickar ut frågan här istället för att diskutera vidare med FK om vad du ska göra? Så gjorde jag när dottern blev nekad, och jag fick alldeles utmärkt information därifrån.

Angående att plugga så planerar jag att göra min PhD på fritiden, och jobba samtidigt. Därför behöver jag inte samhällets stöd.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 15:35:52

Jag har jobbat i sju år ungefär men anmälde mig inte tillräckligt snabbt på arbetsförmedlingen då jag blev arbetslös och då blir man av med sin SGI. Jag klarar av 50 % nu, jag vet för att jag har testat att jobba ideellt på halvtid under en kortare period med aktivitetsersättning. Jag har fått och får fortfarande behandling, dvs min arbetskapacitet ökar hela tiden. Just nu är den inte på 100%, men jag tror jag kommer komma dit. Jag kommer inte kunna fortsätta i samma bransch som jag jobbade i, det är alla överens om, därför måste jag omskola mig och det är därför jag ska plugga.

Jag har diskuterat med FK otaliga gånger, jag har säkert haft 6-7 personliga möten och jag pratar med dem i telefon varje vecka. FK är med mig om att plugga är det bästa alternativet och att jag borde vara sjukskriven på 50 %, men de kan inte ge mig några pengar då jag saknar SGI. De som jobbar där har bra koll på just det bidraget de håller på med, men inte på de övriga bidrag som finns. FK: S bidrag och regelsystem är en djungel som ändras hela tiden. Därför frågar jag här. Min förhoppning är att någon här ska veta något som FK inte vet.

Det är jättebra att du är så pass frisk att du kan jobba och plugga samtidigt. Hurra för dig! Själv har jag inte samma tur.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in