Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-28 0:31:20

rdos skrev:Jag har två barn som har diagnosen "autistiskt syndrom", och ingen i släkten har AS. Själv har jag haft problem med Dyslexi, och jag pratade inte med någon utanför familjen förrän på högstadiet (selektiv mutism). Trots det är jag mer högfungerande än majoriteten med AS. För mig är det en välsignelse att AS tagits bort från DSM, då den är totalt meningslös som diagnos. Det enda den bidragit till är väl att skapa en märklig grupp av Aspergare som tycker att de är jättelogiska även när de beter sig totalt irrationellt.


Du kan inte vara mer högfungerande än resten utav oss som har AS i och med att det ingår i kriterierna för diagnosen, den absolut största majoriteten med AS är högfungerande. Vad du kanske menar är att du har högre funktionsnivå, men skulle du ha högre funktionsnivåän resten utav folk som har AS så har du troligtvis inte AS i och med att det klassas som en funktionsnedsättning har du ingen funktionsnedsättning kan du inte ha AS, men det stämmer ju för du har ju inte blivit diagnostiserad med AS, du är ingen aspie.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav rdos » 2016-07-28 0:44:50

Nej, jag är inte diagnosticerad med AS för att jag inte uppfyller kravet att ha en massa problem. Däremot så delar jag många av de neurodiversa dragen som hör ihop med AS/autism, vilka jag även fört vidare till mina barn.

Man måste ju se funktionsnivå i relation till neurodiversa drag, inte i relation till om man blivit diagnosticerad med AS eller autism. Att se funktionsnivå i förhållande till diagnoser blir ju ett rent cirkelresonemang.

Vilket ju stödjer min hypotes att folk som blivit diagnosticerade med AS mestadels är ett gäng gnällpellar som tycker de är så smarta och intelligenta, när de egentligen är den grupp av neurodiversa som misslyckats med att anpassa sig, och därmed tillhör den lågfungerande delen av neurodiversitet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-28 0:52:44

rdos skrev:Nej, jag är inte diagnosticerad med AS för att jag inte uppfyller kravet att ha en massa problem. Däremot så delar jag många av de neurodiversa dragen som hör ihop med AS/autism, vilka jag även fört vidare till mina barn.

Man måste ju se funktionsnivå i relation till neurodiversa drag, inte i relation till om man blivit diagnosticerad med AS eller autism. Att se funktionsnivå i förhållande till diagnoser blir ju ett rent cirkelresonemang.

Vilket ju stödjer min hypotes att folk som blivit diagnosticerade med AS mestadels är ett gäng gnällpellar som tycker de är så smarta och intelligenta, när de egentligen är den grupp av neurodiversa som misslyckats med att anpassa sig, och därmed tillhör den lågfungerande delen av neurodiversitet.


Lär dig att använda korrekta termer om du vill att jag ska ta det du skriver seriöst, långfungerande betyder att du har ett IQ under 70 vilket jag tvivlar på att särskilt många på detta forumet gör, jag har sett en liten minoritet skriva att dom har ett IQ under 70. Det ordet du säkert syftar på är låg funktionsnivå.

Men vad bra då är det utrett en gång för alla att du inte är en aspie, då ska du inte uttala dig så konsekvent om AS som du gör, då uppfattas du som en förälder eller någon annan som tror sig veta hur det är att ha AS.

Du sprider en falsk bild om AS som att vi skulle vara blottare och andra sexualbrottslingar, och folk som är nya på forumet kan faktiskt tro att det du påstår är sant.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav rdos » 2016-07-28 1:00:24

IQ är ett fullständigt meningslöst begrepp så varför jag skulle syfta på det är mig ett mysterium. Det är ju precis därför som skiljelinjen mellan autistiskt syndrom och AS är meningslös. Det räcker att någon t.ex. har Dyslexi i kombination med autistiska drag, och sedan blir testad med ett verbalt-IQ test för att få diagnosen "autism" isf AS.

Av just den orsaken så kan någon som mysslyckats med ett verbalt IQ-test mycket väl fungera bättre i samhället än en som får höga poäng på ett sådant.

Sedan är det inte jag som sprider en falsk bild av AS och neurodiversitet, utan den står ett gäng vänsterextremister för. Jag har stöd för varenda drag jag påstår vara relaterat till neurodiversitet, och jag ämnar att få varenda av dessa drag publicerade som relaterade till neurodiversitet oxå.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-28 1:08:23

rdos skrev:IQ är ett fullständigt meningslöst begrepp så varför jag skulle syfta på det är mig ett mysterium. Det är ju precis därför som skiljelinjen mellan autistiskt syndrom och AS är meningslös. Det räcker att någon t.ex. har Dyslexi i kombination med autistiska drag, och sedan blir testad med ett verbalt-IQ test för att få diagnosen "autism" isf AS.

Av just den orsaken så kan någon som mysslyckats med ett verbalt IQ-test mycket väl fungera bättre i samhället än en som får höga poäng på ett sådant.


Vad är det du inte förstår med att högfungerande och lågfungerande just betyder att ett IQ är högre eller lägre än ett IQ på 70? Lär dig skillnaden på högfungerande=IQ över 70 och hög funktionsnivå vilket just betyder vad det står?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav rdos » 2016-07-28 1:10:45

För mig är högfungerande precis som det låter, någon som fungerar i samhället. IQ har inget med det att göra.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-28 1:19:58

rdos skrev:För mig är högfungerande precis som det låter, någon som fungerar i samhället. IQ har inget med det att göra.


Sorgligt att du påstår att du har skrivit rapporter när du har en så pass stor kunskapslucka, men ja just det dom hade inte blivit publicerade och det kan jag förstå.

Begåvningen varierar från klar utvecklingsstörning vid klassisk autism till normal och t o m hög men ojämn begåvning vid högfungerande autism/ Aspergers syndrom.


http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar ... spektrums/
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav rdos » 2016-07-28 9:48:53

Jag skriver inte artiklar med utgångspunkt från diagnoser. Det vore fullständigt meningslöst från min synvinkel då jag anser diagnoskriterierna som rena skrivbordsprodukter som borde hamnat i papperskorgen istället för i diagnosmanualer.

Utifrån den utgångspunkten så kan jag även underkänna IQ, och då speciellt för att skilja mellan högfungerande och lågfungerande på autismspektrum. För det är ju så att det finns folk med väldigt hög IQ som inte har någon vettig sysselsättning, medan det finns folk med låg IQ som har meningsfull sysselsättning (ej daglig verksamhet).
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Toblerone » 2016-07-28 12:04:32

Nja, uttrycket "högfungerande" används lite olika. När det gäller ADHD så är det ju så som rdos säger. Just när det gäller autism finns det ju folk som är utvecklingsstörda och då drar man gränsen där - lågfungerande är utvecklingsstörda. Men om folk har båda diagnoser? En läkare sa till mig att jag är en högfungerande ADD-are. Lågfungerande ADD-are är inte utvecklingsstörda, men de kanske inte klarar jobb och vardag så bra? Lite förvirrande är det ju.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav rbroberg » 2016-07-28 12:39:05

Jag tror att IQ vid utredning mest testas för att utreda om man har låg begåvning eller normal/hög begåvning.
Jag fick åtminstone inte veta mer än att jag hade normal till hög begåvning och alltså inte en utvecklingsstörning, vilket kan vara vanligt som tilläggsdiagnos till autistiskt syndrom.

Fick också veta att jag hade en ojämn begåvningsprofil.
Alltså bättre än genomsnittet inom vissa områden och sämre än genomsnittet inom andra områden.
rbroberg
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2013-11-27
Ort: Göteborg

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav kiddie » 2016-08-03 17:18:25

Det IQ som WAIS spottar ut är ju relevant. Det är inte bara ett logiktest. WAIS testar alla delar av ens funktion. Får man ett lågt IQ enligt detta så är det troligt att man kan ha svårt för skolan och svårt att kompensera sina svagaste områden.

Naturligtvis är inte IQ allt, då hade autismdiagnos inte behövts. Och självklart finns det de med lågt IQ som klarar sig bra eftersom de inte har autism och inte har problem med intryckskänslighet och det sociala samspelet.

Innan min diagnos så gick jag på kvällskurser som även anordnade speciella kurser för de med utvecklingsstörning. De satt ofta och fikade när vi hade fikarast. De satt för sig och min kurs satt för oss. Jag iakttog dem och insåg att de var mycket mera normala än jag, trots sin utvecklingsstörning. De pratade om ditt och datt och uppförde sig som folk gör mest. Det var en rätt konstig upplevelse för där satt jag med säkert 60 IQ-poäng mer men insåg att jag var UFO:t.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-08-04 16:54:23

kiddie skrev:Det IQ som WAIS spottar ut är ju relevant. Det är inte bara ett logiktest. WAIS testar alla delar av ens funktion. Får man ett lågt IQ enligt detta så är det troligt att man kan ha svårt för skolan och svårt att kompensera sina svagaste områden.

Naturligtvis är inte IQ allt, då hade autismdiagnos inte behövts. Och självklart finns det de med lågt IQ som klarar sig bra eftersom de inte har autism och inte har problem med intryckskänslighet och det sociala samspelet.

Innan min diagnos så gick jag på kvällskurser som även anordnade speciella kurser för de med utvecklingsstörning. De satt ofta och fikade när vi hade fikarast. De satt för sig och min kurs satt för oss. Jag iakttog dem och insåg att de var mycket mera normala än jag, trots sin utvecklingsstörning. De pratade om ditt och datt och uppförde sig som folk gör mest. Det var en rätt konstig upplevelse för där satt jag med säkert 60 IQ-poäng mer men insåg att jag var UFO:t.


Folk med NPF brukar ju ofta ha problem med exekutiva funktioner och det visar sig ju på dom delarna utav testerna som har med organisering, planering och arbetsminnet att göra.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav kiddie » 2016-08-04 17:12:07

Jag hade bra resultat där man skulle göra mönster med kuber och bra resultat där man skulle minnas ordning och siffror.

Däremot hade jag jättedåligt resultat där man skulle översätta en siffra till en krumelur och minnas den.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-08-04 17:17:41

kiddie skrev:Jag hade bra resultat där man skulle göra mönster med kuber


Det är ett logiskt test.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in