Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-09 12:54:13

ankhat skrev:Kriterierna verkar vara inriktade på barn - kanske för att man antar att framtida autister av olika grad kommer att diagnosticeras tidigt? Det är lekar, jämnåriga, leksaker...

Jag saknar också en sak som jag vet att många med AS (inklusive jag själv) har problem med: att man blir så ohyggligt trött av att vara ute bland folk. Det kanske hänger ihop med ovanstående, dvs att de verkar inriktade på barn. De sociala svårigheter kanske syns bättre hos barn*. Som vuxen har man lärt sig att lägga energi på att försöka läsa av folk och verka normal (och hantera allt annat som händer omkring), och då blir man väldigt trött.

* Fast kanske inte riktigt tydligt för aspergare förrän det blir mer komplicerat, 10-årsåldern eller något senare?


Jo vi med AS brukar i regel bli diagnostiserade senare i livet. Det där med att bli trött utav att umgås med folk för att hänga med socialt går ju helst klart under problem med social interaktion.

Här har du diagnoskriterierna för AS enligt ICD-10.

http://habilitering.se/autismforum/om-d ... rs-syndrom

Gillar ursprungsnamnet på diagnosen det gamla namnet, kan jag skämta och använda med självironi. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Karamell » 2016-07-09 17:57:23

ankhat skrev:Jag saknar också en sak som jag vet att många med AS (inklusive jag själv) har problem med: att man blir så ohyggligt trött av att vara ute bland folk.

Jag förstår det, men jag kan vara trött även om jag inte träffat folk. Tror ni jag har rätt diagnos då, kanske har jag egentligen ADD eller nåt? Vet knappt skillnaden.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-09 18:26:47

Karamell skrev:
ankhat skrev:Jag saknar också en sak som jag vet att många med AS (inklusive jag själv) har problem med: att man blir så ohyggligt trött av att vara ute bland folk.

Jag förstår det, men jag kan vara trött även om jag inte träffat folk. Tror ni jag har rätt diagnos då, kanske har jag egentligen ADD eller nåt? Vet knappt skillnaden.


Själv är jag diagnostiserad med både AS och ADD och även jag kan inte särskilja dom. Men jag har fått det förklarat utav både psykiatriker och psykologer att det är vanligt med perceptuella svårigheter vid både AS och ADD. Därför är det viktigt med en noga utredning för att ta reda på vilken diagnos eller diagnoser som stämmer bäst in på ens problem.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav kiddie » 2016-07-09 18:52:16

Flia skrev:Visst är det väl 3 grader i DSM5?
Och graderna är enbart beroende på hu mycket hjälp man behöver.


Det som kallas aspergers nu motsvarar inte så ofta grad 3. Det händer klart ibland, de som måste bo på gruppboenden och inte kan sköta mycket av sitt liv alls. Men de flesta aspergarna kommer hamna i grupp 1 och 2.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav kiddie » 2016-07-09 18:58:47

Jag kan inte heller skilja AS och ADD hos mig. Det verkar mer vara hur andra ser det. AS ska behandlas med stöd i tillvaron, ADD ska behandlas med medicin. Det tycker jag är ett förenklat synsätt som jag inte tycker är bra gjort av samhället.

Jag har ganska stora problem med exekutiva funktioner, det som många anser är själva grunden för ADD. Så, jag blir trött enbart av att tänka på att göra saker! Men samtidigt anser man att det kan vara detaljseende hos AS som tröttar ut. Experter hävdar att det beror på olika saker i de olika tillstånden. Men jag är bara en människa och gränser mellan AS och ADD är helt godtycklig hos mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-09 19:09:19

kiddie skrev:
Flia skrev:Visst är det väl 3 grader i DSM5?
Och graderna är enbart beroende på hu mycket hjälp man behöver.


Det som kallas aspergers nu motsvarar inte så ofta grad 3. Det händer klart ibland, de som måste bo på gruppboenden och inte kan sköta mycket av sitt liv alls. Men de flesta aspergarna kommer hamna i grupp 1 och 2.


Enligt DSM-5 har jag ASD nivå 1 och enligt ICD-10 har jag AS.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav kiddie » 2016-07-09 19:46:40

Måste vara svårt att avgöra vad det är som minskar funktionen dock. Tror säkert jag skulle hamna på nivå 1 också men sedan har jag ju andra saker som drar ner. Dessa saker mäts inte i några nivåer.

Men nog låter det lite bättre att ha aspergers än ASD nivå 1... Undrar vad folk kommer säga till vardags i framtiden.

Jag hoppas inte jag kommer säga jag är autistisk. Det låter inte klokt i mina öron eftersom under halva mitt liv har autism mer eller mindre betytt ickeverbal autism med stora besvär.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-09 19:53:12

kiddie skrev:Måste vara svårt att avgöra vad det är som minskar funktionen dock. Tror säkert jag skulle hamna på nivå 1 också men sedan har jag ju andra saker som drar ner. Dessa saker mäts inte i några nivåer.

Men nog låter det lite bättre att ha aspergers än ASD nivå 1... Undrar vad folk kommer säga till vardags i framtiden.

Jag hoppas inte jag kommer säga jag är autistisk. Det låter inte klokt i mina öron eftersom under halva mitt liv har autism mer eller mindre betytt ickeverbal autism med stora besvär.


Själv säger jag att jag har AS eller autism, sedan får folk bilda sin egen uppfattning hur pass autistisk jag är, inget jag bryr mig om.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Flia » 2016-07-09 21:34:42

Karamell skrev:
ankhat skrev:Jag saknar också en sak som jag vet att många med AS (inklusive jag själv) har problem med: att man blir så ohyggligt trött av att vara ute bland folk.

Jag förstår det, men jag kan vara trött även om jag inte träffat folk. Tror ni jag har rätt diagnos då, kanske har jag egentligen ADD eller nåt? Vet knappt skillnaden.


Att bli trött av intryck finns med bland kriterierna för autism i nya DSM5.
"Over or under sensitive" är kriteriet.

Men oförmåga att sortera intryck finns också i ADHD.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-09 21:49:42

Flia skrev:
Karamell skrev:
ankhat skrev:Jag saknar också en sak som jag vet att många med AS (inklusive jag själv) har problem med: att man blir så ohyggligt trött av att vara ute bland folk.

Jag förstår det, men jag kan vara trött även om jag inte träffat folk. Tror ni jag har rätt diagnos då, kanske har jag egentligen ADD eller nåt? Vet knappt skillnaden.


Att bli trött av intryck finns med bland kriterierna för autism i nya DSM5.
"Over or under sensitive" är kriteriet.

Men oförmåga att sortera intryck finns också i ADHD.


Såhär står det i svenska DSM-5. Så det faller under perceptuella svårigheter enligt psykologen som utredde mig.

4. Hyper- eller hyporeaktiv vid sensorisk stimulering, eller säreget intresse för sensoriska aspekter av omgivningen (t ex verkar vara okänslig för smärta/värme/kyla, reagerar starkt på specifika ljud eller ytstrukturer, vidrör eller luktar påfallande överdrivet på föremål, visuellt fascinerad av ljus eller rörelse).


http://habilitering.se/autismforum/om-d ... ier-autism
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Schmetterling » 2016-07-10 12:25:38

ankhat skrev:Kriterierna verkar vara inriktade på barn - kanske för att man antar att framtida autister av olika grad kommer att diagnosticeras tidigt? Det är lekar, jämnåriga, leksaker...

Jag saknar också en sak som jag vet att många med AS (inklusive jag själv) har problem med: att man blir så ohyggligt trött av att vara ute bland folk. Det kanske hänger ihop med ovanstående, dvs att de verkar inriktade på barn. De sociala svårigheter kanske syns bättre hos barn*. Som vuxen har man lärt sig att lägga energi på att försöka läsa av folk och verka normal (och hantera allt annat som händer omkring), och då blir man väldigt trött.

* Fast kanske inte riktigt tydligt för aspergare förrän det blir mer komplicerat, 10-årsåldern eller något senare?

Jodå, barn blir också väldigt trötta av social belastning.

Även om man utreds i vuxen ålder ska ju svårigheterna ha funnits sedan man var barn så att kriterierna är formulerade utifrån barn är inte e
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Schmetterling » 2016-07-10 12:25:38

ankhat skrev:Kriterierna verkar vara inriktade på barn - kanske för att man antar att framtida autister av olika grad kommer att diagnosticeras tidigt? Det är lekar, jämnåriga, leksaker...

Jag saknar också en sak som jag vet att många med AS (inklusive jag själv) har problem med: att man blir så ohyggligt trött av att vara ute bland folk. Det kanske hänger ihop med ovanstående, dvs att de verkar inriktade på barn. De sociala svårigheter kanske syns bättre hos barn*. Som vuxen har man lärt sig att lägga energi på att försöka läsa av folk och verka normal (och hantera allt annat som händer omkring), och då blir man väldigt trött.

* Fast kanske inte riktigt tydligt för aspergare förrän det blir mer komplicerat, 10-årsåldern eller något senare?

Jodå, barn blir också väldigt trötta av social belastning.

Även om man utreds i vuxen ålder ska ju svårigheterna ha funnits sedan man var barn så att kriterierna är formulerade utifrån barn är inte ett problem som jag ser det. Det finns också djupgående sidoinformation som beskriver diagnoserna i DSM.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav kiddie » 2016-07-10 19:00:34

Det blir ju lite konstigt att använda kriterier för barn på vuxna. Som vuxen sitter jag inte och leker med leksaker på ett visst sätt, men jag har detaljtänk på andra saker och hade tyckt att det behövs exempel på sådant för vuxna med.

Sedan är kriterierna skrivna från observation. Inte från erfarenhet. Som subjekt så kan man ju bli trött men det är svårt att se det utifrån. Kriterierna är skrivna som om personen inte kan förklara sin situation öht.

Jag tror att kriterierna, själva grundstenarna, skulle se annorlunda ut om vi skrev dem själva. Det finns mycket i diagnosen som inte är kriterier, som kanske borde vara det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Liljan » 2016-07-22 5:58:49

kiddie skrev:Måste vara svårt att avgöra vad det är som minskar funktionen dock. Tror säkert jag skulle hamna på nivå 1 också men sedan har jag ju andra saker som drar ner. Dessa saker mäts inte i några nivåer.

Men nog låter det lite bättre att ha aspergers än ASD nivå 1... Undrar vad folk kommer säga till vardags i framtiden.

Jag hoppas inte jag kommer säga jag är autistisk. Det låter inte klokt i mina öron eftersom under halva mitt liv har autism mer eller mindre betytt ickeverbal autism med stora besvär.

Fast så behöver det inte alls vara. En anledning till att man har tagit bort Asperger och de andra diagnoserna är för att de är så lika varandra. Ett barn kan få diagnosen autism, utreds samma person som vuxen kan han/hon få diagnosen Asperger. Själv har jag autism och säger att jag är autistisk. Jag vet inte hur svåra problem jag har direkt, men jag bor själv och kan kommunicera. :wink:
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav kiddie » 2016-07-22 17:47:49

Frågade några random människor när jag chattade om de kan förklara autism med några få ord. Alla utom en tänkte på barn, dessutom beskrevs saker som jag tolkar som utvecklingsstörning. Svåra utbrott. Och mycket svag kommunikation. Jag har ingen större lust att vara den som går i första ledet för att förklara att ordet betyder något annat nuförtiden.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Liljan » 2016-07-23 12:40:22

kiddie skrev:Frågade några random människor när jag chattade om de kan förklara autism med några få ord. Alla utom en tänkte på barn, dessutom beskrevs saker som jag tolkar som utvecklingsstörning. Svåra utbrott. Och mycket svag kommunikation. Jag har ingen större lust att vara den som går i första ledet för att förklara att ordet betyder något annat nuförtiden.

Fast andras okunskap har inget att göra med hur det är. Du behöver inte ha samma okunskap, du vet ju bättre. Jag tror aldrig att autism har betytt det du beskriver, inte under de senaste 20- åren i alla fall. Språkproblemen i unga år stämmer ju, men utvecklingsstörning är en tilläggsdiagnos och svåra utbrott är vanligt förekommande bland de med ADD/ADHD och Asperger också.

Jag kräver inte att du går i första ledet, jag kräver inte ens att du sprider kunskap eller rättar folk som har fel. Men jag skulle önska att du slutade sprida okunskapen själv.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav kiddie » 2016-07-24 2:28:36

Jag tror det finns en fundamental skillnad inom autism mellan vad man kallade klassisk autism och aspergers. Nu ska man använda samma ord för båda och jag är inte riktigt med på det, det räckte med det udda för mig att de var under samma huvudrubrik. Nu blir det ännu värre.

Jag tror absolut att detta begrepp kommer delas upp i framtiden igen. Kanske inte i exakt samma kategorier som de som varit. Det verkar även som att forskningen står på min sida hittills.

Det är också en anledning till att jag inte vill kalla mig autistisk, jag tror helt enkelt inte att jag är autistisk.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav kiddie » 2016-07-24 3:15:58

Jag hade tänkt förklara hur jag gjorde schemat med orkar inte just nu. :roll:

Men iallafall, det som kan vara förvirrande är att i ex vis utbildningssitationer har man ibland kallat rubriken "autism" OCH en av undergrupperna "autism" också. Det blir snurrigt. Autism kan alltså antingen vara gruppen eller en specifik typ av autism. Autistiskt syndrom däremot har man brukat kalla enbart undergruppen, men det finns säkert undantag.

https://s32.postimg.org/mx3zns0bp/asd.png
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav rbroberg » 2016-07-24 11:49:36

Jag har diagnosen autism i barndomen/autistiskt syndrom, står även "högfungerande".
Och jag tror att det finns för mycket likheter mellan de med autistiskt syndrom som är normal eller högbegåvade, och de som har Aspergers syndrom. Därför är det svårt att skilja. Det enda som egentligen skiljer åt är väl om man haft symptom före tre års ålder eller inte (har jag för mig).

Om man uppvisat symptom före tre års ålder = autistiskt syndrom, kommer symptomen senare = asperger syndrom. (Förenklat)
rbroberg
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2013-11-27
Ort: Göteborg

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-24 13:26:58

rbroberg skrev:Jag har diagnosen autism i barndomen/autistiskt syndrom, står även "högfungerande".
Och jag tror att det finns för mycket likheter mellan de med autistiskt syndrom som är normal eller högbegåvade, och de som har Aspergers syndrom. Därför är det svårt att skilja. Det enda som egentligen skiljer åt är väl om man haft symptom före tre års ålder eller inte (har jag för mig).

Om man uppvisat symptom före tre års ålder = autistiskt syndrom, kommer symptomen senare = asperger syndrom. (Förenklat)


Nästan rätt, har du AS har du ingen försenad språklig utveckling men annars är det samma kriterier för AS som autism innan 3 års ålder.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav rbroberg » 2016-07-24 14:53:50

slackern skrev:
rbroberg skrev:Jag har diagnosen autism i barndomen/autistiskt syndrom, står även "högfungerande".
Och jag tror att det finns för mycket likheter mellan de med autistiskt syndrom som är normal eller högbegåvade, och de som har Aspergers syndrom. Därför är det svårt att skilja. Det enda som egentligen skiljer åt är väl om man haft symptom före tre års ålder eller inte (har jag för mig).

Om man uppvisat symptom före tre års ålder = autistiskt syndrom, kommer symptomen senare = asperger syndrom. (Förenklat)


Nästan rätt, har du AS har du ingen försenad språklig utveckling men annars är det samma kriterier för AS som autism innan 3 års ålder.


Det var nog ungefär så jag menade, tack för att du kortfattat kunde förklara det :)

Rätta mig gärna om jag har fel, men har för mig att hos personer med AS kan språkutvecklingen istället för att vara försenad, som hos personer med autism, se annorlunda ut och från att inte kunna prata alls, helt plötsligt kunna prata med korrekta meningar. Och ibland går språkutvecklingen tillbaka, och personer med AS får åter igen svårare att använda språket (t.ex när de börjar skolan).

Jag har bara för mig att jag läst något om detta för längesen, så komplettera gärna med det ni vet, eller rätta mig som sagt :)
rbroberg
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2013-11-27
Ort: Göteborg

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-24 15:03:27

rbroberg skrev:
slackern skrev:
rbroberg skrev:Jag har diagnosen autism i barndomen/autistiskt syndrom, står även "högfungerande".
Och jag tror att det finns för mycket likheter mellan de med autistiskt syndrom som är normal eller högbegåvade, och de som har Aspergers syndrom. Därför är det svårt att skilja. Det enda som egentligen skiljer åt är väl om man haft symptom före tre års ålder eller inte (har jag för mig).

Om man uppvisat symptom före tre års ålder = autistiskt syndrom, kommer symptomen senare = asperger syndrom. (Förenklat)


Nästan rätt, har du AS har du ingen försenad språklig utveckling men annars är det samma kriterier för AS som autism innan 3 års ålder.


Det var nog ungefär så jag menade, tack för att du kortfattat kunde förklara det :)

Rätta mig gärna om jag har fel, men har för mig att hos personer med AS kan språkutvecklingen istället för att vara försenad, som hos personer med autism, se annorlunda ut och från att inte kunna prata alls, helt plötsligt kunna prata med korrekta meningar. Och ibland går språkutvecklingen tillbaka, och personer med AS får åter igen svårare att använda språket (t.ex när de börjar skolan).

Jag har bara för mig att jag läst något om detta för längesen, så komplettera gärna med det ni vet, eller rätta mig som sagt :)


Jag har ärligt talat inte den blekaste om språket går tillbaks med vissa med AS men du har säkert rätt i det, själv var jag rätt sen med språket eller jag sa ett par ord vid två års ålder men använde tydligen inte språket så mycket men det ligger fortfarande inom normal språkutveckling, men tydligen vid 3 års ålder började jag prata flytande med ett högtravande och lillgammalt språk.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav kiddie » 2016-07-27 20:46:45

Det där med språkutveckling kan vara knivigt att avgöra. Vissa barn förstår mycket tidigare än de talar, de kan tala men kanske inte riktigt fattar vitsen med det.

Jag har hört att i fall med aspergers kan man även ha "för tidig" språkutveckling. Sedan kan man börja prata på olika vis. Vissa barn börjar med enstaka ord och tvåordsmeningar. Vissa pratar flytande språkmelodi men inget innehåll. Vissa är tysta tills de kan formulera korrekta längre meningar.

Jag började tydligen prata innan jag kunde orden, ljudhärmande. Men jag måste fått ihop det till ett riktigt språk för står i papper jag hittade att jag talade både enstaka ord och hela meningar på ettårskontrollen. Hela meningar var det meningen man skulle ha ifyllt senare, ha ha.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav rdos » 2016-07-27 21:09:50

Jag har två barn som har diagnosen "autistiskt syndrom", och ingen i släkten har AS. Själv har jag haft problem med Dyslexi, och jag pratade inte med någon utanför familjen förrän på högstadiet (selektiv mutism). Trots det är jag mer högfungerande än majoriteten med AS. För mig är det en välsignelse att AS tagits bort från DSM, då den är totalt meningslös som diagnos. Det enda den bidragit till är väl att skapa en märklig grupp av Aspergare som tycker att de är jättelogiska även när de beter sig totalt irrationellt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in