När folk frågar vad man jobbar med

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav slackern » 2016-04-26 13:46:56

Adira skrev:Om man är högbegåvad då? Eller fäster det inte så stor vikt vid individuella egenskaper, det är bara den här typen av jobb som man kan få genom Samhall?


Jag tror bara det är den typen utav arbete du kan få. Om man är högbegåvad lär man ha en akademisk utbildning och sådana jobb erbjuder inte dom, men det finns hopp kirrar du en akademisk utbildning så kan du få jobb via lönebidrag inom ditt område.

http://samhall.se/
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav marxisten » 2016-04-26 13:57:31

Adira skrev:Om man är högbegåvad då? Eller fäster det inte så stor vikt vid individuella egenskaper, det är bara den här typen av jobb som man kan få genom Samhall?


Samhall har nog varit mer inriktat på fysiska funktionsnedsättningar än psykiska genom åren. Alltså, gett jobb till de som lider av kronisk värk osv. Känns så iaf...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav Adira » 2016-04-26 14:05:03

slackern skrev:
Adira skrev:Om man är högbegåvad då? Eller fäster det inte så stor vikt vid individuella egenskaper, det är bara den här typen av jobb som man kan få genom Samhall?


Jag tror bara det är den typen utav arbete du kan få. Om man är högbegåvad lär man ha en akademisk utbildning och sådana jobb erbjuder inte dom, men det finns hopp kirrar du en akademisk utbildning så kan du få jobb via lönebidrag inom ditt område.

http://samhall.se/
Tack. Var bara nyfiken på hur samhall själva profilerar sig och vilka de riktar sig till. Bra att veta att det finns lönebidrag som system. Tror nog jag dock mest kommer driva igenom egna projekt i framtiden. Även om det skulle gälla en anställning så tror jag inte man behöver locka med lönebidrag om jag verkligen lyckas hitta min "nisch", vilket man har större chans att göra ju mer man utbildar sig. Utbildning är som en stege som är väldigt bred i förskolan och som sedan smalnar av ju längre upp man klättrar. Försöker alltså vara positiv inför vad framtiden kommer att erbjuda för möjligheter.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav snuggelhund » 2016-04-26 15:10:09

Angående Samhall.

Här är en är läsvärd artikel med kritisk vinkling.

http://www.dagensarena.se/magasinetarena/en-ny-samhallsklass/
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav slackern » 2016-04-26 15:21:22

snuggelhund skrev:Angående Samhall.

Här är en är läsvärd artikel med kritisk vinkling.

http://www.dagensarena.se/magasinetarena/en-ny-samhallsklass/


Som jag tolkar det så fick folk i Norrland sjukersättning som en marknadspolitiskt åtgärd, sedan dom nya reglerna infördes 2008 blev en massa människor utförsäkrade, så nu är det Samhall som har plockat upp dom?

Det här sammanfattar det väl rätt bra i artikeln?

När kraven på social kompetens, flexibilitet och produktivitet generellt sett ökar på arbetsmarknaden kan fler människors funktioner anses nedsatta.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav manne » 2016-04-28 13:06:34

jag jobbade 2 år i Danderyd innan flytten 6 timmar per dag hela veckan lång 4 free gratis.
slavjobb :cry:6 timmar per dag också.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav Alien » 2016-04-28 13:11:14

Om man trivs med arbetet/sysselsättningen är det inte slavjobb.

Men utför man något som liknar vanligt lönearbete, så tycker jag man borde få anställning med lönebidrag. Men det beror på var man jobbar. "Arbetsgivaren" kan säga att den inte har råd att anställa och avlöna en. Så är det väl alltid när man arbetar åt en ideell organisation. Och ofta åt kommunen också; de kan ha typ anställningsstopp. Eller säger upp folk, då kan de inte samtidigt anställa på lönebidrag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav slackern » 2016-04-28 13:14:22

Alien skrev:Om man trivs med arbetet/sysselsättningen är det inte slavjobb.

Men utför man något som liknar vanligt lönearbete, så tycker jag man borde få anställning med lönebidrag. Men det beror på var man jobbar. "Arbetsgivaren" kan säga att den inte har råd att anställa och avlöna en.


På katthem/hunddagis borde dom ju ha råd att anställa sina DV människor på lönebidrag, fast det är klart dom får säkert pengar från kommunen för att placera folk på DV, så för dom som driver DV är det ju helt klart ekonomiskt fördelaktigt att få betalt för att få folk utföra arbetet.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav manne » 2016-04-28 13:19:09

Alien skrev:Om man trivs med arbetet/sysselsättningen är det inte slavjobb.

Men utför man något som liknar vanligt lönearbete, så tycker jag man borde få anställning med lönebidrag. Men det beror på var man jobbar. "Arbetsgivaren" kan säga att den inte har råd att anställa och avlöna en. Så är det väl alltid när man arbetar åt en ideell organisation. Och ofta åt kommunen också; de kan ha typ anställningsstopp. Eller säger upp folk, då kan de inte samtidigt anställa på lönebidrag.


6 timmar per dag hela veckan lång.
och hålla på och krångla med bussar ditt +30 min resväg per dag med buss och så med.
hade man haft taxi hela tiden ditt och tllbacka så hade det varit lättare.
som sagt med taxi så hade 6 timmar per dag varit helt ok.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav Kahlokatt » 2016-04-28 13:21:56

Mina erfarenheter av Samhall är extremt negativa, orkar inte ens gå in på varför, men jag har aldrig träffat så otroligt genomelaka personer som där.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav slackern » 2016-04-28 13:33:04

Kahlokatt skrev:Mina erfarenheter av Samhall är extremt negativa, orkar inte ens gå in på varför, men jag har aldrig träffat så otroligt genomelaka personer som där.


Så dina arbetskamrater var genomelaka? Tvingade dom dig att städa medans dom bara hängde omkring?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav Kahlokatt » 2016-04-28 13:34:55

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:Mina erfarenheter av Samhall är extremt negativa, orkar inte ens gå in på varför, men jag har aldrig träffat så otroligt genomelaka personer som där.


Så dina arbetskamrater var genomelaka? Tvingade dom dig att städa medans dom bara hängde omkring?


Nej, arbetskamraterna var OK. Det var handledarna, och framför allt chefen, som uppförde sig som svin.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav Alien » 2016-04-28 13:35:53

slackern skrev:
Alien skrev:Om man trivs med arbetet/sysselsättningen är det inte slavjobb.

Men utför man något som liknar vanligt lönearbete, så tycker jag man borde få anställning med lönebidrag. Men det beror på var man jobbar. "Arbetsgivaren" kan säga att den inte har råd att anställa och avlöna en.


På katthem/hunddagis borde dom ju ha råd att anställa sina DV människor på lönebidrag, fast det är klart dom får säkert pengar från kommunen för att placera folk på DV, så för dom som driver DV är det ju helt klart ekonomiskt fördelaktigt att få betalt för att få folk utföra arbetet.


Jag har frågat LSS-handläggaren och hon säger att de inte får något bidrag för att ta emot folk på DV. Så de kan se det som en extra kostnad, iaf i början. Att det tar längre tid att sätta in DV:arna i arbetet och att de behöver mera stöd än andra hela tiden.

Sedan hänger det ju på hur mycket man orkar jobba också. En del orkar inte jobba heltid, inte varje dag och kanske stannar hemma ibland. Man kanske inte klarar av alla arbetsuppgifter utan bara vissa.

Vad katthem (som tar hand om hemlösa katter) beträffar så drivs det helt ideellt, så de har inte råd att anställa några.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav slackern » 2016-04-28 13:38:40

Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Kahlokatt skrev:Mina erfarenheter av Samhall är extremt negativa, orkar inte ens gå in på varför, men jag har aldrig träffat så otroligt genomelaka personer som där.


Så dina arbetskamrater var genomelaka? Tvingade dom dig att städa medans dom bara hängde omkring?


Nej, arbetskamraterna var OK. Det var handledarna, och framför allt chefen, som uppförde sig som svin.


OK vad trist. :( Var det att dom behandlade er som hjon och underlägsna människor?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav slackern » 2016-04-28 13:41:03

Alien skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:Om man trivs med arbetet/sysselsättningen är det inte slavjobb.

Men utför man något som liknar vanligt lönearbete, så tycker jag man borde få anställning med lönebidrag. Men det beror på var man jobbar. "Arbetsgivaren" kan säga att den inte har råd att anställa och avlöna en.


På katthem/hunddagis borde dom ju ha råd att anställa sina DV människor på lönebidrag, fast det är klart dom får säkert pengar från kommunen för att placera folk på DV, så för dom som driver DV är det ju helt klart ekonomiskt fördelaktigt att få betalt för att få folk utföra arbetet.


Jag har frågat LSS-handläggaren och hon säger att de inte får något bidrag för att ta emot folk på DV. Så de kan se det som en extra kostnad, iaf i början. Att det tar längre tid att sätta in DV:arna i arbetet och att de behöver mera stöd än andra hela tiden.

Sedan hänger det ju på hur mycket man orkar jobba också. En del orkar inte jobba heltid, inte varje dag och kanske stannar hemma ibland. Man kanske inte klarar av alla arbetsuppgifter utan bara vissa.


Ja det måste ju vara praktiskt att ha gratis arbetskraft som kan plocka upp hundbajs och sådana arbetsuppgifter som vem som helst kan göra, och att ge hundarna mat det kan ju till och med ett barn utföra och dom tycker säkert att det är roligt, barnen alltså.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav manne » 2016-04-28 13:41:44

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Så dina arbetskamrater var genomelaka? Tvingade dom dig att städa medans dom bara hängde omkring?


Nej, arbetskamraterna var OK. Det var handledarna, och framför allt chefen, som uppförde sig som svin.


OK vad trist. :( Var det att dom behandlade er som hjon och underlägsna människor?


arbeit macht frai
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav Kahlokatt » 2016-04-28 13:42:44

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Så dina arbetskamrater var genomelaka? Tvingade dom dig att städa medans dom bara hängde omkring?


Nej, arbetskamraterna var OK. Det var handledarna, och framför allt chefen, som uppförde sig som svin.


OK vad trist. :( Var det att dom behandlade er som hjon och underlägsna människor?


De snackade skit bakom min rygg, hittade på saker jag hade gjort, skällde ut mig medelst vrålande inför mina arbetskamrater, tvingade mig att be om ursäkt och fräste åt mig när jag började gråta.
Jag åkte därifrån och satte aldrig min fot där igen.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav slackern » 2016-04-28 13:52:23

Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
Nej, arbetskamraterna var OK. Det var handledarna, och framför allt chefen, som uppförde sig som svin.


OK vad trist. :( Var det att dom behandlade er som hjon och underlägsna människor?


De snackade skit bakom min rygg, hittade på saker jag hade gjort, skällde ut mig medelst vrålande inför mina arbetskamrater, tvingade mig att be om ursäkt och fräste åt mig när jag började gråta.
Jag åkte därifrån och satte aldrig min fot där igen.


Fyfan vilken cirkus, jag förstår att du lämnade arbetet och aldrig återvände. Varför gav dom sig på just dig? Fanns det någon anledning? Eller var du bara det enklaste offret? Eller du kanske var smartare än dom och dom såg dig som ett hot?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav slackern » 2016-05-03 1:14:35

Risken med DV är nog att man får en arbetskamrat som den här.

slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav EnPojke » 2016-05-03 16:47:37

slackern skrev:Risken med DV är nog att man får en arbetskamrat som den här.



Skön snubbe men om han snackar hela tiden man jobbar blir man nog lite trött :lol:
EnPojke
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2016-01-25

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav Huggorm » 2016-05-03 16:55:15

slackern skrev:Risken med DV är nog att man får en arbetskamrat som den här.

Klassiker, synd killen aldrig syntes till mer än i det där klippet
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav Furienna » 2016-05-04 0:32:53

slackern skrev:
Furienna skrev:Jag arbetar på en hemsida/tidning för funktionshindrade, men på grund av konflikter på arbetsplatsen får jag bara vara där 1 ½ timme i veckan. :-)004


Trist hoppas att det inte är för jobbig stämning dom få timmarna du är där. :(

Vi har nu pratat om att jag ska få jobba ett pass till i veckan. Håller tummarna!
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav slackern » 2016-05-04 0:34:35

Furienna skrev:
slackern skrev:
Furienna skrev:Jag arbetar på en hemsida/tidning för funktionshindrade, men på grund av konflikter på arbetsplatsen får jag bara vara där 1 ½ timme i veckan. :-)004


Trist hoppas att det inte är för jobbig stämning dom få timmarna du är där. :(

Vi har nu pratat om att jag ska få jobba ett pass till i veckan. Håller tummarna!


OK det låter positivt, hoppas att du får ditt extrapass. :)
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav BellaBelle » 2018-03-03 13:07:57

Ack ja... Jobb... :(
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in