När folk frågar vad man jobbar med

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav Adira » 2016-04-25 13:48:11

KrigarSjäl skrev:
manne skrev:
är det inget jobb kolla in denna då.?

mobler-renovering-och-restaurering-t15938.html?highlight=m%F6belrenovering

-Definitionen för arbete är redan skriven ett flertal gånger.

:-)049
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav manne » 2016-04-25 18:31:28

KrigarSjäl skrev:
manne skrev:
KrigarSjäl skrev:Kahlo, du kan ha haft större tur, kanske bor i en kommun där mer progressiva krafter råder med mera...och det är inget jag vill ta ifrån dig om du trivs.


är det inget jobb kolla in denna då.?

mobler-renovering-och-restaurering-t15938.html?highlight=m%F6belrenovering

-Definitionen för arbete är redan skriven ett flertal gånger.

Att lägga fernissa på en byrå i skyddad verkstad har ingenting med jobb i gängse bemärkelse att göra.

Det kallas sysselsättningsåtgärd.


inte ens om man bor på ett rehab hem och jobbar dära ca 6 timmar per dag gårdsgöra då.?
tycker att man borde kunna klassa DV som jobb så som trädgård mm. :?:
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav manne » 2016-04-25 18:33:07

slackern skrev:
manne skrev:
slackern skrev:
Om någon utför slavarbete utför personen i fråga ett arbete/jobb då? Eller jobb kanske betyder att man utför ett lönearbete?


på DVS så jobbar man 4 free varje dag hela veckan lång.
i för sig jag fick på mitt kommunala jobb ca 700 kr till busskort per månad dock.


Men du har väl sjukersättning? Då betalar man väl bara 590 kr/månad?


jo jag fick något sådant pengar till busskort då helt ok ändå. :!:
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-25 18:37:15

manne skrev:
KrigarSjäl skrev:
manne skrev:
är det inget jobb kolla in denna då.?

mobler-renovering-och-restaurering-t15938.html?highlight=m%F6belrenovering

-Definitionen för arbete är redan skriven ett flertal gånger.

Att lägga fernissa på en byrå i skyddad verkstad har ingenting med jobb i gängse bemärkelse att göra.

Det kallas sysselsättningsåtgärd.


inte ens om man bor på ett rehab hem och jobbar dära ca 6 timmar per dag gårdsgöra då.?
tycker att man borde kunna klassa DV som jobb så som trädgård mm. :?:

Frågan är redan besvarad och lyder: nej.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav kiddie » 2016-04-25 19:43:18

Om det är jobb eller inte... där jag var kunde man frivilligarbeta utan att vara skickad någonstansfrån. Frivilligarbete kallar jag arbete. Om jag gör samma inom DV så blir det plötsligt inte arbete? :-)063
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav manne » 2016-04-25 19:49:35

kiddie skrev:Om det är jobb eller inte... där jag var kunde man frivilligarbeta utan att vara skickad någonstansfrån. Frivilligarbete kallar jag arbete. Om jag gör samma inom DV så blir det plötsligt inte arbete? :-)063


så det spelar igen roll hur många timmar per dag man är på dv för det är inget jobb. :?:
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav slackern » 2016-04-25 19:49:42

kiddie skrev:Om det är jobb eller inte... där jag var kunde man frivilligarbeta utan att vara skickad någonstansfrån. Frivilligarbete kallar jag arbete. Om jag gör samma inom DV så blir det plötsligt inte arbete? :-)063


Jag tror att dom i tråden gör skillnad på arbete och jobb, jobb tycker dom är synonymt med lönearbete har jag uppfattat det som.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav marxisten » 2016-04-25 19:51:26

Nu har jag äntligen fått ett enkelt svar på den frågan.

Eftersom jag numer har Daglig Verksamhet i ett skolkök så svaret blir helt enkelt: jag jobbar som köksbiträde i ett storkök/skolkök! Vad för form av "anställning" det är har ingen med att göra då frågan är "vad jag jobbar med" och det är som köksbiträde! :P

Innan har jag haft DV på ett sk "legoföretag" så då var det svårare att besvara, men nu blir det enklare. Skolkök kan ingen klanka ner på! :mrgreen:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav kiddie » 2016-04-25 19:53:49

Jo, jobb är mer snävt, att ha ett jobb brukar betyda att man har en lön och vissa arbetstider. Att arbeta kan man göra ändå, som slav, på DV, i potatislandet. Det är ett vidare begrepp.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav marxisten » 2016-04-25 20:12:37

KrigarSjäl skrev:Det är ingen uppfattning att DV inte har nånting med jobb att göra.

DV är en sysselsättningsåtgärd för diverse kategorier handikappade, företrädesvis förståndshandikappade, anordnad av kommunen.
En ren omsorgsåtgärd och du får vare sig lön, pensionspoäng eller fackliga rättigheter.


Beror ju på var man är. På min gamla DV där jag var under flera år (då jag ej sa till tyvärr) var det ett sk "socialt företag" där det inte kändes som någon utveckling alls, mer förvaringsplats.

Nu har jag dock precis nyligen fått en ny praktik på DV i ett skolkök och det är ingen "sysselsättningsåtgärd för diverse kategorier handikappade" utan snarare en praktik som lika gärna kunnat komma via AF. Att det blev just storkök är för jag funderat på att gå en utbildning för att jobba i just kök, men då jag inte vet om jag klarar av stressen så tänkte jag prova en praktik i ett storkök innan jag utbildar mig till det, och då skiter jag i om det är kommunen och DV eller AF som fixar en praktik. Planen på sikt är att koppla in en SIUS-konsulent.

Tycker du är lite väl hård mot just DV faktiskt. Det finns ställen som mer är en förvaringsplats (mitt förra ställe var ett sådant), men där jag är nu är rent arbetslivsinriktat och kunde lika gärna kommit via AF.

Men då har jag dock varit bestämd mot jobbcoachen och sagt till vad jag ville ha praktik inom nu, tyvärr gjorde jag inte det tidigare och då hamnar man på "förvaringsplatser", och dessa är inte roliga precis och de är ställen kommunen placerar folk i diverse kategorier i, men de finns bra ställen man kan ha DV på med om man säger till. Då planen är jag ska få riktigt jobb så har jobbcoachen fixat en praktik på en vanlig arbetsplats där man faktiskt får känna på stressen i ett vanligt jobb.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav slackern » 2016-04-25 20:17:23

marxisten skrev:Nu har jag dock precis nyligen fått en ny praktik på DV i ett skolkök och det är ingen "sysselsättningsåtgärd för diverse kategorier handikappade" utan snarare en praktik som lika gärna kunnat komma via AF. Att det blev just storkök är för jag funderat på att gå en utbildning för att jobba i just kök, men då jag inte vet om jag klarar av stressen så tänkte jag prova en praktik i ett storkök innan jag utbildar mig till det, och då skiter jag i om det är kommunen och DV eller AF som fixar en praktik. Planen på sikt är att koppla in en SIUS-konsulent.


Jag har sett att på vissa storkök finns det Samhall anställda, så om du känner att du klarar av att jobba i ett storkök så borde du kunna få ett jobb och riktig lön.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav Kahlokatt » 2016-04-25 22:12:29

Jag tycker det är skillnad på att "jobba/arbeta" och att "ha ett jobb/arbete". Min DV är inget arbete i betydelsen "anställning med uppgifter som skall vara gjorda på en viss tid och som du får lön för", men vi arbetar i betydelsen "utför meningsfulla uppgifter som har ett syfte." Man kan ju säga att man arbetar i trädgården, arbetar på en tavla, arbetar med ett broderi. Det är ju inte samma sak som att man arbetar som trädgårdsmästare, konstnär eller brodör. Jag har inte jobb på DV, men jag jobbar med saker när jag är där.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav Furienna » 2016-04-25 23:21:56

Jag arbetar på en hemsida/tidning för funktionshindrade, men på grund av konflikter på arbetsplatsen får jag bara vara där 1 ½ timme i veckan. :-)004

Resten av tiden är jag förtidspensionär. Men det skäms jag inte heller över.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav slackern » 2016-04-25 23:23:31

Furienna skrev:Jag arbetar på en hemsida/tidning för funktionshindrade, men på grund av konflikter på arbetsplatsen får jag bara vara där 1 ½ timme i veckan. :-)004


Trist hoppas att det inte är för jobbig stämning dom få timmarna du är där. :(
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav marxisten » 2016-04-26 0:58:05

slackern skrev:Jag har sett att på vissa storkök finns det Samhall anställda, så om du känner att du klarar av att jobba i ett storkök så borde du kunna få ett jobb och riktig lön.


Det är typ lönebidrag eller liknande som är målet på sikt, men just nu så provar vi med DV för att se hur det funkar med stress osv på en sådan arbetsplats.

Hitills är de fan så mycket bättre än "förvaringsplatsen" jag hade innan på ett "socialt företag". Bara tre andra i köket, mat för 400 att laga och fullt upp hela tiden samt känslan av att faktiskt bidra och göra något vettigt. Får se dock om man orkar med det på sikt.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav slackern » 2016-04-26 8:10:37

marxisten skrev:
slackern skrev:Jag har sett att på vissa storkök finns det Samhall anställda, så om du känner att du klarar av att jobba i ett storkök så borde du kunna få ett jobb och riktig lön.


Det är typ lönebidrag eller liknande som är målet på sikt, men just nu så provar vi med DV för att se hur det funkar med stress osv på en sådan arbetsplats.

Hitills är de fan så mycket bättre än "förvaringsplatsen" jag hade innan på ett "socialt företag". Bara tre andra i köket, mat för 400 att laga och fullt upp hela tiden samt känslan av att faktiskt bidra och göra något vettigt. Får se dock om man orkar med det på sikt.


Det är ju kalas bra att du har fått en bra DV och att du testar om det är något för dig. Vad jag menade var att det finns Samhall anställda på storkök eller jag har sett folk som jobbar i storkök som har haft Samhall kläder på sig. På Samhall får man ju riktig lön om man arbetar säkert minimilön och inte ett öre mer, men trotts allt en riktig lön.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav manne » 2016-04-26 11:43:17

slackern skrev:
marxisten skrev:
slackern skrev:Jag har sett att på vissa storkök finns det Samhall anställda, så om du känner att du klarar av att jobba i ett storkök så borde du kunna få ett jobb och riktig lön.


Det är typ lönebidrag eller liknande som är målet på sikt, men just nu så provar vi med DV för att se hur det funkar med stress osv på en sådan arbetsplats.

Hitills är de fan så mycket bättre än "förvaringsplatsen" jag hade innan på ett "socialt företag". Bara tre andra i köket, mat för 400 att laga och fullt upp hela tiden samt känslan av att faktiskt bidra och göra något vettigt. Får se dock om man orkar med det på sikt.


Det är ju kalas bra att du har fått en bra DV och att du testar om det är något för dig. Vad jag menade var att det finns Samhall anställda på storkök eller jag har sett folk som jobbar i storkök som har haft Samhall kläder på sig. På Samhall får man ju riktig lön om man arbetar säkert minimilön och inte ett öre mer, men trotts allt en riktig lön.


JA de andra DVS så får man inga pengar alls vissa ger pengar till busskort andra inte.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav kiddie » 2016-04-26 12:58:49

Jag fick ca 30 kr per dag jobbad och bussen kostade 60. Det var aldrig tal om busskort, jag frågade om man inte kunde få ngt extra men man kunde inte det i mitt fall iallafall. Jag hade inte alltid råd med bussen så jag gick och det tog nästan 50 minuter att gå dit. Fast motion är ju bra iofs...

Jag tycker det är svinigt som samhall gör nu. De hyr ut samhallare som vilken städfirma som helst. Samhall får betalt men de som faktiskt jobbar får inte mer än vanligt plus ingen fackförening eller något. Det är att utnyttja folk. Visserligen är det väl bra om folk som kan, gör ett riktigt jobb men då ska de ha lön och avtal och kunna säga att de är anställda på riktigt. Måste suga att jobba med ett riktigt jobb och alla tror man bara lallar omkring. Vet folk med över normalt IQ som jobbat på Samhall. Ingen har trivts.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav manne » 2016-04-26 13:13:03

kiddie skrev:Jag fick ca 30 kr per dag jobbad och bussen kostade 60. Det var aldrig tal om busskort, jag frågade om man inte kunde få ngt extra men man kunde inte det i mitt fall iallafall. Jag hade inte alltid råd med bussen så jag gick och det tog nästan 50 minuter att gå dit. Fast motion är ju bra iofs...

Jag tycker det är svinigt som samhall gör nu. De hyr ut samhallare som vilken städfirma som helst. Samhall får betalt men de som faktiskt jobbar får inte mer än vanligt plus ingen fackförening eller något. Det är att utnyttja folk. Visserligen är det väl bra om folk som kan, gör ett riktigt jobb men då ska de ha lön och avtal och kunna säga att de är anställda på riktigt. Måste suga att jobba med ett riktigt jobb och alla tror man bara lallar omkring. Vet folk med över normalt IQ som jobbat på Samhall. Ingen har trivts.


ja då så är det tur att det finns andra DVS där ute kommunala så som privata utförare. :!:
fin snickeri och möbelmåleri är kul att hålla på med.

fast många utnyttjar oss med handikapp för de ger inget betalt trots att man arbetar ca 6 timmar per dag varje dag hela veckan lång.
Senast redigerad av manne 2016-04-26 13:18:36, redigerad totalt 2 gånger.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav slackern » 2016-04-26 13:13:44

kiddie skrev:
Jag tycker det är svinigt som samhall gör nu. De hyr ut samhallare som vilken städfirma som helst. Samhall får betalt men de som faktiskt jobbar får inte mer än vanligt plus ingen fackförening eller något. Det är att utnyttja folk. Visserligen är det väl bra om folk som kan, gör ett riktigt jobb men då ska de ha lön och avtal och kunna säga att de är anställda på riktigt. Måste suga att jobba med ett riktigt jobb och alla tror man bara lallar omkring. Vet folk med över normalt IQ som jobbat på Samhall. Ingen har trivts.


Samhall har tydligen haft/har kollektivavtal.

http://www.handelsnytt.se/samhalls-anst ... angt-avtal
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav Adira » 2016-04-26 13:17:36

Aldrig riktigt förstått poängen med Samhall. Det har alltid klingat negativt i mina öron.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav kiddie » 2016-04-26 13:19:25

Hm... kanske inte SÅ dåligt då. Om de typ får runt 15 000 i månaden efter skatt för själva jobbet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav marxisten » 2016-04-26 13:37:17

Grejen med Samhall är att de förändrats väldigt mycket senaste åren.

I grunden skall det vara ett statligt "socialt företag" för folk med olika former av funktionsnedsättning, men nu har de förändrats i takt med att samhället har förändrats från industrisamhälle till tjänstesamhälle där de enkla uppgifterna som Samhall hade förr i ex. egna verkstäder har förändrats till att man fått börja ta större delen av sina uppdrag inom tjänstesektorer såsom städ och lager och man har helt enkelt mer eller mindre börjat likna ett bemanningsföretag.

Sedan 2006 har man dessutom ett vinstkrav på 7% av eget kapital, detta gör att de mest funktionshindrade slås ut från Samhall idag i princip eftersom de enkla arbetsuppgifterna har försvunnit som man kunde anpassa efter individen och ersatts av tjänstesektorer som många tidigare anställda inte klarar av, och utöver det i takt med högre vinstkrav så har man även krav på högre effektivitetskrav.

Deras syfte är dock fortfarande på pappret att verka för att den stora målgrupp med nån form av funktionsnedsättning skall få ett arbete, men som sagt, då samhället förändrats så har även Samhalls uppdrag gjort det, och de enkla uppgifter man hade förr i främst egna verkstäder har ersatts av betydligt tuffare lagerarbete och städjobb och liknande.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

När folk frågar vad man jobbar med

Inläggav Adira » 2016-04-26 13:44:29

Om man är högbegåvad då? Eller fäster det inte så stor vikt vid individuella egenskaper, det är bara den här typen av jobb som man kan få genom Samhall?
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in