Vilka ljud klarar ni inte av?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Adira » 2016-04-28 13:44:04

Då skulle du trivas med mig kanske. Jag har sådana där lösa leder som vissa har, vilket gör att det är omöjligt för mig att åstadkomma något "knäck"-ljud, hur mycket jag än skulle försöka. Hatar också när andra gör det.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Huggorm » 2016-04-28 13:57:25

Adira skrev:Då skulle du trivas med mig kanske. Jag har sådana där lösa leder som vissa har, vilket gör att det är omöjligt för mig att åstadkomma något "knäck"-ljud, hur mycket jag än skulle försöka. Hatar också när andra gör det.
Är du sån som kan vrida armarna ur led utan problem?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav annorlunda » 2016-04-28 14:14:58

Det är så otroligt många ljud som stör mig men det som retar mig allra mest just nu är de där tillgjorda tjejrösterna i reklamsnuttar. Och att jag faktiskt även hör unga tjejer som pratar sådär till vardags också. Det gör mig riktigt arg att lyssna på.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav slackern » 2016-04-28 14:35:44

Huggorm skrev:
Adira skrev:Då skulle du trivas med mig kanske. Jag har sådana där lösa leder som vissa har, vilket gör att det är omöjligt för mig att åstadkomma något "knäck"-ljud, hur mycket jag än skulle försöka. Hatar också när andra gör det.
Är du sån som kan vrida armarna ur led utan problem?


Det låter som att du har erfarenhet att vrida armarna utav folk?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Adira » 2016-04-28 14:42:58

Huggorm skrev:
Adira skrev:Då skulle du trivas med mig kanske. Jag har sådana där lösa leder som vissa har, vilket gör att det är omöjligt för mig att åstadkomma något "knäck"-ljud, hur mycket jag än skulle försöka. Hatar också när andra gör det.
Är du sån som kan vrida armarna ur led utan problem?
Jag tror det, även om jag inte är riktigt säker på hur du menar.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Ecke88 » 2016-04-28 15:38:39

Barnskrik och buller irriterar mig. Sedan tål jag inte raketer och smällare så på nyår och Valborg använder jag öronproppar för att döva mig
Ecke88
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2016-01-21

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-28 19:59:26

Dammsugare, gräsklippare, skrik när jag är trött och andra plötsliga höga ljud är inte kul.
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Kahlokatt » 2016-04-28 20:37:08

Ylande hundar och ledsen-jamande katter är värst. Då går jag sönder. :cry:
Sedan förstår jag inte hur folk kan stå helt oberörda vid övergångsstället när ett utryckningsfordon far förbi. Själv måste jag hålla för öronen jättehårt! T.o.m. om jag sitter i en buss när utryckningsfordonet kör förbi.
När jag gick på datortek för några år sedan, brukade jag promenera hem och då gick jag förbi en brandstation. Jag var alltid rädd att det skulle bli världens tokutryckning precis när jag kom förbi, men jag tror aldrig det hände.

Jag glömmer aldrig när de körde med betongborr i tvättstugan. Det gick inte att vistas hemma, det dånade i hela kvarteret. Jag fick flytta hem till min mamma i några dagar.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Huggorm » 2016-04-28 20:44:38

Kahlokatt skrev:Jag glömmer aldrig när de körde med betongborr i tvättstugan. Det gick inte att vistas hemma, det dånade i hela kvarteret. Jag fick flytta hem till min mamma i några dagar.
Vibrationerna går långt genom betongen, det kan höras från källaren till tionde våningen utan problem. Extremt jobbigt ljud men det blir mycket bättre när man borrar själv av någon anledning.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav slackern » 2016-04-28 20:46:27

Huggorm skrev:
Kahlokatt skrev:Jag glömmer aldrig när de körde med betongborr i tvättstugan. Det gick inte att vistas hemma, det dånade i hela kvarteret. Jag fick flytta hem till min mamma i några dagar.
Vibrationerna går långt genom betongen, det kan höras från källaren till tionde våningen utan problem. Extremt jobbigt ljud men det blir mycket bättre när man borrar själv av någon anledning.


I kvarteren där jag bor har dom mer eller mindre renoverat under drygt 10 års tid och det där ljudet driver mig till vansinne, men nu äntligen har det börjat bli klart och tyst.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Huggorm » 2016-04-28 20:48:12

slackern skrev:
Huggorm skrev:
Kahlokatt skrev:Jag glömmer aldrig när de körde med betongborr i tvättstugan. Det gick inte att vistas hemma, det dånade i hela kvarteret. Jag fick flytta hem till min mamma i några dagar.
Vibrationerna går långt genom betongen, det kan höras från källaren till tionde våningen utan problem. Extremt jobbigt ljud men det blir mycket bättre när man borrar själv av någon anledning.


I kvarteren där jag bor har dom mer eller mindre renoverat under drygt 10 års tid och det där ljudet driver mig till vansinne, men nu äntligen har det börjat bli klart och tyst.
Tur du inte är byggjobbare och har sånt oväsen runt dig hela dagarna
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav slackern » 2016-04-28 20:53:19

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Vibrationerna går långt genom betongen, det kan höras från källaren till tionde våningen utan problem. Extremt jobbigt ljud men det blir mycket bättre när man borrar själv av någon anledning.


I kvarteren där jag bor har dom mer eller mindre renoverat under drygt 10 års tid och det där ljudet driver mig till vansinne, men nu äntligen har det börjat bli klart och tyst.
Tur du inte är byggjobbare och har sånt oväsen runt dig hela dagarna


Då går det lättare för då jobbar jag med det och bär hörselskydd, en viss skillnad om det ingår i arbetsuppgifterna eller om det inkräktar på mitt privatliv i mitt hem. Skulle inte du själv också uppfatta det så?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Kahlokatt » 2016-04-28 20:58:52

När de pålade vid Ackis (Akademiska sjukhuset) är jag glad att jag inte bodde eller jobbade i närheten, för det ljudet var förj--ligt. Plus att så fort jag såg pålkranen tänkte jag på den där scenen i Nilecity där Greger skall "bara kolla att han är looovlig först...innan vi har pååålkraaansfestivaaal...." :mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav River » 2016-04-29 0:39:44

Ja, er vel mye ulyd slik sett som jeg ikke kan utstå, men at det uansett er vesentlig om du selv frembringer lyden, derfor at du vet at du kan stoppe den når det passer deg.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav saltisol » 2016-04-29 1:23:35

Dammsugarljud gör mig hemskt illamående och gråtfärdig. Minns för kanske 10-15 år(?) sedan så fanns det en reklamfilm med en nallebjörn som ljudlöst glider fram på ett parkettgolv. Reklamen skulle syfta på en dammsugare som var både ljudlös samt var så kraftfull att den kunde suga upp en nallebjörn från andra sidan rummet. Minns att jag diskuterade detta med min pappa (som ej hade sett reklamen), men han sa att det fanns inga ljudlösa dammsugare. Vet dock ej hur "dammsugaremarknaden" ser ut idag.

Är rent allmänt rätt ljudkänslig. Avskyr höga ljud. Ogillar även när människor pratar för högt.
Själv får jag kritik för att jag är "för tyst".
...
Minns att jag grät dagen då jag "tog studenten", men inte för att jag tyckte att det var sorgligt att sluta gymnasiet, utan för att jag mådde så dåligt av alla som skulle hålla på att skrika. Det var även en såndär "härlig" dag med stekande sol och så ljust att det knappt gick att hålla ögonen öppna. Usch, ingen dag som jag längtar tillbaka till iallafall.
saltisol
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2016-01-12

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav rapchic » 2016-04-29 9:43:58

saltisol skrev:Dammsugarljud gör mig hemskt illamående och gråtfärdig. Minns för kanske 10-15 år(?) sedan så fanns det en reklamfilm med en nallebjörn som ljudlöst glider fram på ett parkettgolv. Reklamen skulle syfta på en dammsugare som var både ljudlös samt var så kraftfull att den kunde suga upp en nallebjörn från andra sidan rummet. Minns att jag diskuterade detta med min pappa (som ej hade sett reklamen), men han sa att det fanns inga ljudlösa dammsugare. Vet dock ej hur "dammsugaremarknaden" ser ut idag.

Är rent allmänt rätt ljudkänslig. Avskyr höga ljud. Ogillar även när människor pratar för högt.
Själv får jag kritik för att jag är "för tyst".
...
Minns att jag grät dagen då jag "tog studenten", men inte för att jag tyckte att det var sorgligt att sluta gymnasiet, utan för att jag mådde så dåligt av alla som skulle hålla på att skrika. Det var även en såndär "härlig" dag med stekande sol och så ljust att det knappt gick att hålla ögonen öppna. Usch, ingen dag som jag längtar tillbaka till iallafall.


Vi har en ganska tyst dammsugare men den är ju inte helt tyst. Sen så suger dom ju sämre ju tystare dom är.

Vi har fem steg på vår dammsugare och de två lägsta är sällan värd att använda.

Hur skulle det vara med en robotdammsugare och du är i ett annat rum då den är igång?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Nacklirare » 2016-04-29 9:54:47

Hej, jag hatar ljudet av en scooter
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav kiddie » 2016-04-29 15:44:28

Mitt boendestöd dammsuger. Då är det OK för jag kan tänka på annat än ljudet. Däremot om jag dammsuger känner jag inte att ljudet är störande MEN det påverkar mitt humör, jag blir skitdeppig av dammsugarljud. Glad jag inte är ensam! När jag var yngre och dammsög själv brukade jag ha musik på som överröstade dammsugaren eller också sjöng jag högt. Det var säkert populärt hos grannen men å andra sidan dammsög jag inte var och varannan dag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav slackern » 2016-04-29 16:10:23

Grannen som spelar musik med mycket basljud i.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Adira » 2016-04-29 16:22:05

Folk som gör sig till när de sjunger.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Zirre » 2016-04-29 16:45:04

Hip hop kanske.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Furienna » 2016-05-02 18:39:07

Jag har mycket svårt för skrapljud. Då menar jag allt från när skolkamraterna drog skolbänkar efter golvet (vilket jag tyckte hände alldeles för ofta) till att någon skrapar upp mat ur en kastrull med en metallsked (snälla människor, det finns ju degskrapor av plast).

Jag har även svårt för högt ljud från högtalare på en konsert och måste i så fall ha öronproppar.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Adira » 2016-05-02 19:14:47

Furienna skrev:Jag har mycket svårt för skrapljud. Då menar jag allt från när skolkamraterna drog skolbänkar efter golvet (vilket jag tyckte hände alldeles för ofta) till att någon skrapar upp mat ur en kastrull med en metallsked (snälla människor, det finns ju degskrapor av plast).

Jag har även svårt för högt ljud från högtalare på en konsert och måste i så fall ha öronproppar.
Min pappa väckte mig sex på morgonen nästan varje dag när när han bodde hos mig eftersom han åt gröt direkt ur kastrullen och alltid skrapade ut det sista i botten med en metallsked. :-)Raging Jag försov mig sällan i alla fall, om det nu fanns något positivt med det.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav BaraLillaJag » 2016-05-02 20:08:45

Griffeltavla ljudet är hemskt!
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in