Vilka ljud klarar ni inte av?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Allypang » 2013-12-18 12:58:03

Tjejer som pratar med hög ton och upprepar vissa ord som "liksom, bara, typ" hela, hela tiden, grannar som har sex, espressomaskiner, flugor.
Allypang
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2012-04-27

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Emmapuff » 2014-01-09 21:20:08

Jag hatar skrapljud, tuggljud och ljudet av klackskor.
Emmapuff
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-01-03

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav JWS » 2014-01-09 22:23:17

Tyger, jackor med för mycket syntetmatrial
JWS
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2009-05-31
Ort: Stockholm

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Bazooka » 2014-01-11 23:21:20

Högljudda människor, folk som har en högljudd, hård samtalston. Främst i offentliga lokaler.
Barnskrik och skällande hundar, som alla andra. Det SKA man ju bli enerverad av.
Knäppande "vakenljud" då jag skall somna. Bättre med ett sorl eller konstant låg ljudmatta.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Humla » 2014-01-12 16:50:29

Just nu driver mina grannar mig till vansinne.
Ljud överallt, hela tiden, springande i trappor och gapar, dunka dunka musik jämt och ständigt.

Behöver boendestöd för att klara av hyran så jag måste bo i lägenhet, men oj vad jag önskar att man kunde få välja att bo i ett hus istället, men det kommer jag aldrig att ha råd med.

Så frustrerad och ledsen just un, öronen gör ONT.
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav hustomten » 2014-01-12 18:25:47

Jag klarar inte av
vattenkokaren,
smaskande och suckande
entoniga personer (de som bara pratar i en ton)
barnskrik
när någon sitter och knäpper på en penna
hustomten
 
Inlägg: 278
Anslöt: 2014-01-12

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav cocos » 2014-01-29 13:01:05

Bullerljuden från traktorer/lastbilar gör mig helt tokig. Blir superstressad och irriterad.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Automaton » 2014-02-02 2:17:05

hustomten skrev:Jag klarar inte av
vattenkokaren,
smaskande och suckande
entoniga personer (de som bara pratar i en ton)
barnskrik
när någon sitter och knäpper på en penna


Alla hemska grejer speciellt barnskrik, men det går att träna bort har jag märkt. Ignorerar barnskrik nästan automatiskt nu, skitskönt. Kunde ligga och sova i samma rum och vakna inte, så träna bara bort det.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Extrem irritation när det kommer till ljud.

Inläggav Dreamlicker » 2015-07-10 0:01:32

Jag känner att jag verkligen behöver fråga andra med AS om detta, för jag upplever att min irritation kan bli otroligt stark ibland.
Jag irriterar mig på hur vissa människor talar. Oftast är det jag irriterar mig på helt ofrivilliga ljud, som bland annat är smackandet av läppar, ungefär som om personen har mycket saliv i munnen och det smackar och klickar när dom pratar. Jag kan till exempel inte lyssna på när folk tuggar mat eller smuttar med läppen om personen har en snus inne. Jag kan bli så irriterad av det att jag blir genuint arg av att höra det.

Det är bara ett av många typer av ljudmönster jag stör mig på in i det extrema.
Är detta något ni känner igen?

Moderator: Slog ihop med tidigare liknande tråd.
Dreamlicker
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2015-07-09

Extrem irritation när det kommer till ljud.

Inläggav plåtmonster » 2015-07-10 3:29:13

Känner inte igen mig. Men om det är ett tydligt smackande osv så blir det en äckelreaktion. Enklaste är att gå därifrån. Däremot kan störa sig på högljuda mobilpratare och de som insisterar på att spela hög volym på mobilen eller med läckande hörlurar. Sedan är det förstås det vanliga stojjet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Extrem irritation när det kommer till ljud.

Inläggav gadas » 2015-07-10 13:58:15

Hur många gånger har man inte suttit och hållit igen för att inte stöta sig med den smackande...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Extrem irritation när det kommer till ljud.

Inläggav Huggorm » 2015-07-10 14:04:15

Man kan ju inte låta folk veta att man irriterar sig på det heller, för då kommer de göra det tio gånger mer för att retas
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Extrem irritation när det kommer till ljud.

Inläggav frokensvar » 2015-07-11 0:47:23

Även om jag inte är diagnostiserad så vill jag svara, då jag reagerar mycket likt.
När någon äter, eller till och med när min pappa pratar så måste jag hålla för öronen pga att det kommer en stark ångestreaktion och även ren ilska. När jag letade runt på detta på nätet så har en forskare studerat detta och det finns ett specifikt "drag" eller vad man säger, som heter misophonia. Om du söker på det så kommer du eventuellt känna igen dig.

Jag har både en lättare ljudkänslighet där ljud är höga/lika höga/går inte sortera och sen väcker amygdala resten av världen när någon äter genom att jag rör mig konstigt eller lämnar rummet.
Tidigare körde jag "kbt-style" men det var rena tortyren och slutar alltid i självskadebeteende, nu skyddar jag mig själv med hörselskydd och hörlurar.
Stress och trötthet ökar känsligheten och ibland kan jag inte vara ens i samma rum som min familj pga alla ljud dom gör ifrån sig.
Sånt är livet, det är bara att ta hand om mig själv så att jag kan träffa dom när jag orkar och kan stå ut.
Nu borde jag sova. Skulle titta in och fråga efter tips på ljudtäta hörlurar, det måste finnas någon mindre studiovariant! :)

Tillbaka till ljuden.
Vilka mer ljud är det du känner så av?
Jag har svårt att höra när hundarna dricker vatten, någon sover i samma rum (andningsljuden), när min syster ticksar med rösten, ljudet av när min syster går barfota på plastgolv...

Förut låtsades jag utåt som att jag inte stördes av det, nu håller jag för öronen om någon i närheten gör något ljud jag inte tål. Även om barn låter högt osv. Om folk tar illa upp eller tittar konstigt struntar jag i nu, i det här läget står min hälsa på spel och den är ju lika viktig som andras.
frokensvar
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2015-03-20

Extrem irritation när det kommer till ljud.

Inläggav Neurofunk » 2015-07-11 0:57:11

Jag kan störa mig något så fruktansvärt på ljud, men orena ljud alstrade ur truten på folk är mer äckligt än irriterande. Då har jag vesäntligt svårare med ljud som är provocerande ur ett styrkeperspektiv än dess källor (i detta fall en kroppsöppning, men med det sagt tycker jag det är provocerande av andra anledningar som i att det är hyffslöst).
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Extrem irritation när det kommer till ljud.

Inläggav Stripes » 2015-07-15 17:48:33

Jag kan störa mig på vissa saker som om en person alltid använda sig av samma uttryck eller sätter in ordet "fucking" och använder det som en svordom t.ex. När U21 vann em och en av spelarna höll i mikrofonen och talade publiken "ni är ju bla bla bla bla FUCKING Stockholm" usch.

Jag hatar gnissel och skrik. Speciellt om jag har en seg dag. Värst är när hunden börjar skälla eller barnet är irriterat och trots hur många nappar hon får så duger det fortfarande inte.
Stripes
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2015-06-07

Extrem irritation när det kommer till ljud.

Inläggav Jackal » 2015-07-15 18:53:00

Jag är nöjd så länge dom inte skriker eller försöker döda mig.
Men jag har ganska låga krav.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Extrem irritation när det kommer till ljud.

Inläggav Flia » 2015-07-17 21:13:48

Med Asperger (och med ADHD) kan man ha svårt att sortera intryck.

Du hör alla ljud inom hörhåll, oavsett hur svaga de är. De svagaste går in i din skalle med samma intensitet som de starka.
Därför hör du smackandet mer än andra (om det inte är jättesmackande alltså, men det är ovanligt).
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Extrem irritation när det kommer till ljud.

Inläggav KrigarSjäl » 2015-07-17 21:16:39

Ja helt klart.

Folk som smackar och äter osnyggt har jag alltid stört mig på.
En del måste liksom bete sig expansivt när de äter...slickar av fingrarna ljudligt, viftar med händerna, skriker, kletar ner, tappar saker, äter med öppen mun, pratar med mat i mun, spottar etc...

Sånt folk drar jag mig för att äta med.


Samt höga skarpa ljud. Folk som plötsligt skriker, undulater...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Extrem irritation när det kommer till ljud.

Inläggav Huggorm » 2015-07-17 21:48:48

Eller när folk äter något på TV och måste demonstrera sin kulinariska njutning med diverse "mmmm" och liknande stönljud
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Extrem irritation när det kommer till ljud.

Inläggav Puzzle » 2015-07-17 21:58:37

Visslingar. Världens värsta ljud. :shock:

Sen finns det ju såklart även andra ljud som jag stör mig på mer än vad som känns rimligt, hade till exempel en kompis som jag slutade umgås med för jag störde mig så på att hon pratade ofta med en så hög och skrikig röst så det blev jobbig(are) att umgås med henne.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Extrem irritation när det kommer till ljud.

Inläggav Braincandy » 2015-07-17 22:00:10

Listan kan göras lång på vad jag irriterar mig på mer eller mindre:

gamla slitna fläktar, gnissel, "blåkulla" skratt (bokstavligen, finns de som skrattar så), högljutt prat som hörs på 30m avstånd, tydliga sväljningar av någon som sitter nära, ungar som blåser upp en festis för att skapa ett högt ljud av att stampa det i backen, öronbedövande motorcyklar som åker förbi för att det är såååå coolt att åka utan ljuddämpare (men till 99.9% irriterande för den gående på trottoaren).

:roll:
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Extrem irritation när det kommer till ljud.

Inläggav JaneLane » 2015-07-17 22:00:51

Huggorm skrev:Eller när folk äter något på TV och måste demonstrera sin kulinariska njutning med diverse "mmmm" och liknande stönljud


Leila Lindholm.. *ryser*
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Extrem irritation när det kommer till ljud.

Inläggav slackern » 2015-07-17 22:07:18

JaneLane skrev:
Huggorm skrev:Eller när folk äter något på TV och måste demonstrera sin kulinariska njutning med diverse "mmmm" och liknande stönljud


Leila Lindholm.. *ryser*


Vaaa låter inte du så när du dricker šljivo?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Extrem irritation när det kommer till ljud.

Inläggav Hallonflicka » 2015-07-17 22:59:29

:? Känns igen. Jag kan bli galen på sånt. Att stå i en
låååång kassakö när kassa apparaten får damp och börjar
Pipa och inte går o få tyst på. Folk börjar muttra och klaga
Och pipet skär i mitt huvud. Värst är då om ngn jag känner
Ropar *heeej...* och ska inleda en konversation. Jag vill bara
Rusa hem och stänga min dörr i mitt lugna hem. Utan ljud.
Utan folk. Slita av mej alla åtsittande kläder o bara va ifred.
Hallonflicka
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2015-06-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in