Less på att vara misslyckad.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Less på att vara misslyckad.

Inläggav slackern » 2016-04-17 14:47:13

BaraLillaJag skrev:
slackern skrev:Alltså om du bor på ett LSS boende så ska dom ha förståelse för dina svårigheter. Dom andra som bor på det boendet har dom också AS/autism eller har dom andra diagnoser? Är dom likadana med alla andra som bor där också eller är det bara mot dig? .


Har inte träffat de andra som bor, möjligtvis sagt hej. Tror ingen annan har AS, utan många är typ utvecklingstörd. De tar den mesta av personalens tid, jag får inte alltid det stöd jag behöver, det är ju viktigare att hjälpa någon med att klä på sig än att se till så jag inte dränks i disk.

De som jobbar har ingen förståelse över mina diagnoser, men vissa har det nog men det blir lätt att de blir fördomsfull. Men det märks att jag är första AS och ADHD personen som bor här. Funkar inte på samma sätt som de andra som bor här/bott här gör. Det märks väldigt tydligt.

Jopp, olagligt är det säkert men orkar inte bry mig. Största problemet är att de har så svårt att anpassa sig efter mina behov och önskemål. Utan bara tjatar om framtiden, men fan bryr sig om framtiden? Det är vägen dit som måste lösas först.


Alltså du har exakt samma rätt till stöd som dom som har utvecklingsstörning. Såhär säger lagen om LSS insatser det har min boendestödjare tryckt hårt på att jag har rätt till sedan jag fick diagnosen AS för den är formulerad svagare för folk som inte har rätt till LSS, då står det drägliga levnadsvilkor eller något liknade.

Den enskilde skall genom insatserna tillförsäkras goda
levnadsvillkor
.

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-La ... -1993-387/
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Less på att vara misslyckad.

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-17 14:48:44

BaraLillaJag skrev:Har inget val i Östersund. Måste ha hjälp varje dag med olika saker, beronde på dagsform. Därav inte i vanlig lägenhet. Dessutom älskar jag lägenheten jag bor i nu och orkar inte flytta. Önskat bara mer förståelse från de som jobbar. Då skulle det bli bättre kanske

Vad är det du måste ha hjälp med dagligen?

Kan du inte lära dig sköta de grejerna själv, om inte nu så så småningom?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Less på att vara misslyckad.

Inläggav slackern » 2016-04-17 14:52:28

KrigarSjäl skrev:
BaraLillaJag skrev:Har inget val i Östersund. Måste ha hjälp varje dag med olika saker, beronde på dagsform. Därav inte i vanlig lägenhet. Dessutom älskar jag lägenheten jag bor i nu och orkar inte flytta. Önskat bara mer förståelse från de som jobbar. Då skulle det bli bättre kanske

Vad är det du måste ha hjälp med dagligen?

Kan du inte lära dig sköta de grejerna själv, om inte nu så så småningom?


Jag tror att hon har samma problem som jag i och med att både hon och jag har AS och AD/HD, grejen är att jag kan bli förlamande trött efter att jag har gjort något och orkar inte göra något som helst efter det därför kan det bli ett diskberg eller en massa dammråttor över hela lägenheten.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Less på att vara misslyckad.

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-17 14:58:47

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:
BaraLillaJag skrev:Har inget val i Östersund. Måste ha hjälp varje dag med olika saker, beronde på dagsform. Därav inte i vanlig lägenhet. Dessutom älskar jag lägenheten jag bor i nu och orkar inte flytta. Önskat bara mer förståelse från de som jobbar. Då skulle det bli bättre kanske

Vad är det du måste ha hjälp med dagligen?

Kan du inte lära dig sköta de grejerna själv, om inte nu så så småningom?


Jag tror att hon har samma problem som jag i och med att både hon och jag har AS och AD/HD, grejen är att jag kan bli förlamande trött efter att jag har gjort något och orkar inte göra något som helst efter det därför kan det bli ett diskberg eller en massa dammråttor över hela lägenheten.


Diska t.ex, någon att prata med, någon som hjälper mig att komma igång, någon som ser till att jag går och lägger mig, någon som väcker mig osv..
Kommer aldrig lära mig allt det själv.

Exakt slackern, jag blir så himla trött då jag gör något så allt blir bara kaos. Jag kan inte klara av något själv då. Vissa dagar kan jag diska, laga mat, handla och jobba. Vissa dagar klarar jag bara av att jobba och ev få i mig mat.
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Less på att vara misslyckad.

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-17 15:08:20

Men visst sjutton går det att lära sig klara av de grejerna.

Med strategier och rätt tänk så.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Less på att vara misslyckad.

Inläggav nano » 2016-04-17 16:02:22

Tråkigt men man kommer till en gräns KS, strategier har man testat men det har inte fungerat.

BaraLillaJag, vet inte om du redan vet om det men din bostad är din och där bestämmer du och ingen annan.
Skulle du tex säga åt någon personal att gå ut ur din lägenhet och den vägrar gå så kan du ringa polisen och polisen kastar ut personalen, de kan tom bli åtalade för intrång även om du bjudit in personalen för du har rätt att när som helst dra tillbaka inbjudan medans personalen är där.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Less på att vara misslyckad.

Inläggav slackern » 2016-04-17 16:04:08

KrigarSjäl skrev:Men visst sjutton går det att lära sig klara av de grejerna.

Med strategier och rätt tänk så.


Tänk på att hon har ett jobb om dagarna att gå till, om hon inte skulle ha ett jobb att gå till kanske det skulle gå att lära in strategier.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Less på att vara misslyckad.

Inläggav slackern » 2016-04-17 16:07:39

BaraLillaJag skrev:
Exakt slackern, jag blir så himla trött då jag gör något så allt blir bara kaos. Jag kan inte klara av något själv då. Vissa dagar kan jag diska, laga mat, handla och jobba. Vissa dagar klarar jag bara av att jobba och ev få i mig mat.


Personalen som hjälper dig är dom boendestöd, hemtjänst eller någon annan personal? Du kanske kan undersöka om du kan få välja din egen personal som boendestöd om det är det du har? För jag själv har boendestöd 1 timme i veckan och här i STHLM kan vi välja fritt vem som ska utföra det tror jag.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Less på att vara misslyckad.

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-17 16:12:25

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Men visst sjutton går det att lära sig klara av de grejerna.

Med strategier och rätt tänk så.


Tänk på att hon har ett jobb om dagarna att gå till, om hon inte skulle ha ett jobb att gå till kanske det skulle gå att lära in strategier.

Nej, TS skriver klart och tydligt att hon är på DV.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Less på att vara misslyckad.

Inläggav slackern » 2016-04-17 16:13:54

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Men visst sjutton går det att lära sig klara av de grejerna.

Med strategier och rätt tänk så.


Tänk på att hon har ett jobb om dagarna att gå till, om hon inte skulle ha ett jobb att gå till kanske det skulle gå att lära in strategier.

Nej, TS skriver klart och tydligt att hon är på DV.


Jo men hon själv har också skrivit att det är ett arbete.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Less på att vara misslyckad.

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-17 16:19:41

Jag är på DV men steg tre, dvs det är ett helt vanligt jobb. Jobbar på ett dagis, fyra timmar om dagen. Det funkar inte att hitta strategier hela dagarna för allt. Det tar också energi.
Personalen jag har är anställd på denna LSS bostaden. Det är ett vanligt lägenhetshus dock så det syns ingenstans att det finns ett lss boende i huset.

Även fast man hittar strategier så kanske man inte kan göra det själv ändå, jag vet vad jag måste göra men att kunna gör det eller orka med det är än annan sak.
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Less på att vara misslyckad.

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-17 16:22:48

Ok. Är det ett serviceboende alltså?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Less på att vara misslyckad.

Inläggav slackern » 2016-04-17 16:29:52

BaraLillaJag skrev:
Även fast man hittar strategier så kanske man inte kan göra det själv ändå, jag vet vad jag måste göra men att kunna gör det eller orka med det är än annan sak.


Jag förstår precis hur du menar och har samma problematik som du. Det bästa som många andra har sagt är att du måste acceptera dig själv för vem du är och sluta anklaga dig själv. Om folk säger att du är lat ryt ifrån och säg till på skarpen att det här är en del utav diagnosen och att du inte kan just pga den.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Less på att vara misslyckad.

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-17 16:59:55

KrigarSjäl skrev:Ok. Är det ett serviceboende alltså?


Kanske det kallas, vet ej. I Östersunds kommun heter det kort och gott LSS boende.

Inte lätt att ryta ifrån när man slår från underläge.
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Less på att vara misslyckad.

Inläggav slackern » 2016-04-17 17:04:26

BaraLillaJag skrev:Inte lätt att ryta ifrån när man slår från underläge.


Dags att öva upp självkänslan och självförtroendet? Fast det är inte det lättaste. Måste eller vill du gå på DV? Kanske kan gå ner i timmar eller sluta helt om det bara är jobbigt?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Less på att vara misslyckad.

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-17 18:22:55

Tror jag ska plugga till hösten, matte som jag tycker om. Men tror jag inte kan gå ner mer timmar på jobbet. Hm
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Less på att vara misslyckad.

Inläggav slackern » 2016-04-17 18:34:00

BaraLillaJag skrev:Tror jag ska plugga till hösten, matte som jag tycker om. Men tror jag inte kan gå ner mer timmar på jobbet. Hm


OK lycka till med studierna om det blir så. :) På komvux brukar det vara softare folk som pluggar ingen mobbing vad jag har märkt av.

Är inte DV frivilligt?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Less på att vara misslyckad.

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-17 18:41:46

slackern skrev:
BaraLillaJag skrev:Tror jag ska plugga till hösten, matte som jag tycker om. Men tror jag inte kan gå ner mer timmar på jobbet. Hm


OK lycka till med studierna om det blir så. :) På komvux brukar det vara softare folk som pluggar ingen mobbing vad jag har märkt av.

Är inte DV frivilligt?


I shall blir det kanske till och med universitet.

DV är frivilligt men för att få min ersättning på 40 kr om dagen måste jag jobba 4 timmar. Visserligen har jag aktivitetsersättning men ändå.
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Less på att vara misslyckad.

Inläggav slackern » 2016-04-17 18:51:25

BaraLillaJag skrev:
slackern skrev:
BaraLillaJag skrev:Tror jag ska plugga till hösten, matte som jag tycker om. Men tror jag inte kan gå ner mer timmar på jobbet. Hm


OK lycka till med studierna om det blir så. :) På komvux brukar det vara softare folk som pluggar ingen mobbing vad jag har märkt av.

Är inte DV frivilligt?


I shall blir det kanske till och med universitet.

DV är frivilligt men för att få min ersättning på 40 kr om dagen måste jag jobba 4 timmar. Visserligen har jag aktivitetsersättning men ändå.


OK ursäkta att jag antog att det var komvux när det egentligen var mycket mer avancerat. :)

Är det värt dom där 40 kr per dag att gå dit? Eller det låter inte som att dit mående och ork är på topp, viktigast är ju trotts allt att du tar hand om dig själv och att du känner dig trött och misslyckad.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Less på att vara misslyckad.

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-17 18:56:24

Tyvärr vet jag inte om jag kan få aktivitetsersättning om jag inte jobbar. Trivs med barnen och så men måste även göra annat som slukar energi.
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Less på att vara misslyckad.

Inläggav slackern » 2016-04-17 19:04:30

BaraLillaJag skrev:Tyvärr vet jag inte om jag kan få aktivitetsersättning om jag inte jobbar. Trivs med barnen och så men måste även göra annat som slukar energi.


Jag tror att du har det men ska inte svära på det, men om du trivs med barnen och det är annat som tar energi så är det ju klart att du ska fortsätta med det.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Less på att vara misslyckad.

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-17 19:06:20

Det är annat på jobbet, bland annat en mycket jobbig person som säkert skulle själv ha blivit diagnoserna med typ AS. Hon är ju till och med värre än mig.
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Less på att vara misslyckad.

Inläggav vofff » 2016-04-18 13:33:19

Jag kände mig också samma som dig innan. Misslyckad o värdelös, en sak är att vi kan lära oss att acceptera oss själva och sluta anpassa oss till folks tycke. För det är där vi mår dålig av, och självförtroende försämras.
Du är på rätt väg, och jag rek att du bara ta din egen takt och bry dig inte om vad andra säger om dig.
Allt som handlar om tvång och tunga bördor ska du inte acceptera. Men allt som handlar om vänlighet, vishet och kunskap och en skön känsla ska man hålla tag i.
Du är 20, du har många år framåt utav oss o resten så har vi gått igenom ett helvete i 30år+, som sagt vi vet hur det känns, det viktiga är inte ge upp och fortsätt göra det du tycker om och skit i vad andra säger om dig.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Less på att vara misslyckad.

Inläggav H2SO4 » 2016-04-18 13:39:08

slackern skrev:
BaraLillaJag skrev:Tyvärr vet jag inte om jag kan få aktivitetsersättning om jag inte jobbar. Trivs med barnen och så men måste även göra annat som slukar energi.


Jag tror att du har det men ska inte svära på det, men om du trivs med barnen och det är annat som tar energi så är det ju klart att du ska fortsätta med det.


Ja daglig verksamhet är inget krav för att få aktivitetsersättning. DV är frivilligt och man gör det för att man skall få något ut av det.
Du kan enkelt säga att du inte vill mer men ändå få samma fulla ersättning.
Har själv gjort allt ifrån att studera, haft DV, varit på praktik på aktivitetsersättning så jag vet.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in