Less på att vara misslyckad.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Less på att vara misslyckad.

Inläggav Smeus » 2016-07-02 5:46:46

Toblerone skrev:
Smeus skrev:
Toblerone skrev:Jag tror tyvärr att det är ren lathet hos folk. De orkar inte sätta sig in i vad det betyder. Det är ju lättare att umgås med folk utan såna problem istället. Fast det är det ju inte! Även NTs kan krångla en massa. Och folk skulle kanske bli positivt överraskade om de umgicks med en Aspie. Mera logiskt och förutsägbart t.ex.


Det här är den slutsats som jag också drar. Folk distanserar sig mer och mer. Dessutom blir man behandlad som om man vore omyndigförklarad, men riktigt så illa är det ju inte (även om det givetvis finns undantag, ni förstår poängen).

Människor tar den enkla vägen och det bekväma valet i 99 fall av 100, tyvärr! Om en allsmäktig gud ploppade ner från himmelen och gav en lättformulerad skrift på 20 sidor som förkunnade meningen med livet så hade lika många som ovan slängt skriften åt helvete. Man tar inga omvägar i onödan om det inte genererar en personlig vinning, helst i form av en sedelbunt.

Jag kanske framstår som jävligt cynisk, men jag tror inte att jag är så långt ifrån sanningen.


Japp, tyvärr är det ofta så. Och jag tror det är våra stressade liv som gör att det blir så. Man märker en viss skillnad när man är ute på landsbyggden nånstans. Där har folk mer tid, tar saker lite saktare och tittar närmare på sina medmänniskor istället för att förkasta dem direkt.


Nja jag tror faktiskt att du skönmålar folk på landsbygden. Jag har bott på landsbygden i hela mitt liv och är det någonstans där folk viger sitt liv åt att gotta sig åt andras missöden så är det just "lantisar". Är du "udda" så fryses du garanterat ut av majoritetssamhället. Man har noll förståelse eller kunskap för bokstavskombinationer och man dömer hellre människor än att fria. Man har väldigt stora fördomar om personer med mental funktionsnedsättning. Alla klumpas ihop och är "psyksjuka".

För att ta ett exempel för att beskriva denna mentalitet (även om det inte berör just bokstavsbarn):

Jag vet en man som anklagades för våldtäkt men han va oskyldig och friades av domstolen. Hela hans liv förstördes efteråt för att alla på bygden hade bestämt sig för att han va skyldig. Jag lider med honom.

En del på landsbygden är otroligt bra människor, men majoriteten är tyvärr skitmänniskor. Sen tror jag inte att storstadsmänniskor är bättre, men landsbygden är verkligen inget paradis.
Smeus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2016-04-13

Less på att vara misslyckad.

Inläggav Flinta » 2016-07-09 18:49:27

Smeus skrev: Man tar inga omvägar i onödan om det inte genererar en personlig vinning, helst i form av en sedelbunt.

Jag kanske framstår som jävligt cynisk, men jag tror inte att jag är så långt ifrån sanningen.


Jag tror du äger sanningen.. "Alla" skulle göra det om de fick pengar i en eller annan form.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Less på att vara misslyckad.

Inläggav BaraLillaJag » 2016-07-09 19:49:41

Blev faktiskt sjukskriven i två veckor med panikångest, började jobba så smått men går på anti-depp och ångestmedicin därav inaktiviteten..
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in