Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Bonddrengen » 2016-03-15 14:15:11

Jag har kommit underfull med att människor som använder ord som ”tjej”, ”kille”, ”typ” samt blå jeans som enda form av byxor är på tok för moderna för mitt tycke.

Därför undrar jag om det finns det någon annan där ute som fastnat i en svunnen tidsålder? Som kanske föredrar att klä sig ”lite finare” och uppföra sig ”lite bättre” än dagens ouppfostrade flickor och pojkar? Som kanske föredrar fickur och vevgrammofon framför armbandsklocka och elektrisk skivspelare?

Vore roligt med en sådan bekantskap / kamrat / vän. Jag själv bor i Sjuhäradsbygden. Vi höres! :-)Happy
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Nacklirare » 2016-04-08 14:54:56

Inte så extrem, men det finns mods som åker runt på våra välputsade vespor i gröna parkas och fixar klubbträffar med norther soul
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav slackern » 2016-04-08 14:57:47

Nacklirare skrev:Inte så extrem, men det finns mods som åker runt på våra välputsade vespor i gröna parkas och fixar klubbträffar med norther soul


Fan det låter ju grymt. :)
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Nacklirare » 2016-04-08 15:05:09

slackern skrev:
Nacklirare skrev:Inte så extrem, men det finns mods som åker runt på våra välputsade vespor i gröna parkas och fixar klubbträffar med norther soul


Fan det låter ju grymt. :)


Brukar glida runt ifrån nytorget till Vasastan,, klubbkvällarna brukar vara vid tullhusen i gamla stan
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav ajemen » 2016-04-08 15:08:11

Jo det finns väl en del sånt folk här, men jag tycker att det är lite märkligt att göra en så betydande distinktion grundad på tidsenligt mode. Nåja det har väl inte jag nåt att göra med, finner det bara intressant. : )
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Nacklirare » 2016-04-08 15:28:45

ajemen skrev:Jo det finns väl en del sånt folk här, men jag tycker att det är lite märkligt att göra en så betydande distinktion grundad på tidsenligt mode. Nåja det har väl inte jag nåt att göra med, finner det bara intressant. : )


Har väl svårt att inse att man är gammal, kan fortfarande bli tårögd när jag ser en gammal vespa med en snubbe med grön parkas
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav ajemen » 2016-04-08 15:48:42

Nacklirare skrev:
ajemen skrev:Jo det finns väl en del sånt folk här, men jag tycker att det är lite märkligt att göra en så betydande distinktion grundad på tidsenligt mode. Nåja det har väl inte jag nåt att göra med, finner det bara intressant. : )


Har väl svårt att inse att man är gammal, kan fortfarande bli tårögd när jag ser en gammal vespa med en snubbe med grön parkas

Ok, jag förstår: nostalgi. Det jag reagerade mest på var att TS uttrycker en sorts elitism och ett förakt mot dom moderna "ouppfostrade" människorna. Förstår nostalgiaspekten men *jag* finner det bara lite lustigt att försöka välja sitt sällskap på så krassa grunder. Givetvis hajar jag att lika kanske, aningen motsägelsefullt, kompletterar bättre; som nämnt: det är inte det jag huvudsakligen reagerar på.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Nacklirare » 2016-04-08 15:55:06

ajemen skrev:
Nacklirare skrev:
ajemen skrev:Jo det finns väl en del sånt folk här, men jag tycker att det är lite märkligt att göra en så betydande distinktion grundad på tidsenligt mode. Nåja det har väl inte jag nåt att göra med, finner det bara intressant. : )


Har väl svårt att inse att man är gammal, kan fortfarande bli tårögd när jag ser en gammal vespa med en snubbe med grön parkas

Ok, jag förstår: nostalgi. Det jag reagerade mest på var att TS uttrycker en sorts elitism och ett förakt mot dom moderna "ouppfostrade" människorna. Förstår nostalgiaspekten men *jag* finner det bara lite lustigt att försöka välja sitt sällskap på så krassa grunder. Givetvis hajar jag att lika kanske, aningen motsägelsefullt, kompletterar bättre; som nämnt: det är inte det jag huvudsakligen reagerar på.


Vi har gott om brats där jag bor eller viktorian, småungar som lever på pappas pengar och har dålig hygien. Men å andra sidan kanske inte jag är bättre som putsar en gammal vespa och lyssnar på gammal musik och innerst inne önskar att jag vore 18 igen
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav ajemen » 2016-04-08 16:02:17

Nacklirare skrev:
ajemen skrev:
Nacklirare skrev:
Har väl svårt att inse att man är gammal, kan fortfarande bli tårögd när jag ser en gammal vespa med en snubbe med grön parkas

Ok, jag förstår: nostalgi. Det jag reagerade mest på var att TS uttrycker en sorts elitism och ett förakt mot dom moderna "ouppfostrade" människorna. Förstår nostalgiaspekten men *jag* finner det bara lite lustigt att försöka välja sitt sällskap på så krassa grunder. Givetvis hajar jag att lika kanske, aningen motsägelsefullt, kompletterar bättre; som nämnt: det är inte det jag huvudsakligen reagerar på.


Vi har gott om brats där jag bor eller viktorian, småungar som lever på pappas pengar och har dålig hygien. Men å andra sidan kanske inte jag är bättre som putsar en gammal vespa och lyssnar på gammal musik och innerst inne önskar att jag vore 18 igen

Vi är nog alla bra som vi är, även dom som anses vara skenheliga o.s.v.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Nacklirare » 2016-04-08 16:26:34

På svar på tal, om du letar noga så kan du hitta säkert någon i gamla stan, men dom är inte många
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Bonddrengen » 2016-04-09 0:55:23

Tycker inte att jag uttrycker en elitism, snarare tvärtom. Folk som är ouppfostrade och talar illa om andra människor vill inte jag ha att göra med. Skulle gärna vilja ha en ärlig och förstående vän som själv har AS eller något liknande och som tycker om allt ”gammalt”. Men sådana människor växer uppenbarligen inte på träd… Att man inte heller bor i någon av de tre storstäderna gör det hela inte enklare. Ni boende i Stockholm, Göteborg etc. är privilegierande.

Att överhuvudtaget kunna få en vän är svårt tycker jag. Visst, jag har inga problem att till exempelvis konversera med dem på min lokala historieförening. Men det är bekantskaper begränsade till ett begränsat ämne inom historia och jag är betydligt bredare än så i mina intressen och tänkande. Som exempel så skrev jag tidigare ett inlägg under kontakttråden här på AF där jag gav ett urval av mina intressen:

Arkeologi, asatrons värld, folklivsforskning, fornminnen, genealogisk forskning (släktforskning), historia och historieforskning, naturvetenskap och naturvetenskaplig forskning.

Jag har dock inte fått ett enda svar. Att kunna föra en djupare diskussion och ömsesidigt utbyte om till exempelvis andlighet är något som många människor INTE gör. Är de dumma i huvudet? Jag vet inte, jag kan blott notera de inte gör det.

Men måhända uttrycker jag mig konstigt, måhända är mina intresseval inte så vanliga, måhända är andra människor på det här forumet alltför introverta. Men detta sista tycker jag egentligen inte borde vara ett problem – jag är ju själv introvert. Och ibland måste man dra sig undan och återfå sin energi. Tyvärr är detta en sak som många människor inte begriper.

VILL HA en vän men HITTAR INGEN! :(
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Nacklirare » 2016-04-09 1:05:24

Att bo på bystan är ingen ursäkt, det är svårt att få polare här också. Det gäller att hitta snubbar eller kex med samma intressen. Det tar tid efter man har slutat plugget.

För mig blev det Bajen, vespa och musik. Men det tar tid
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Bonddrengen » 2016-04-09 1:26:37

Nacklirare skrev:Att bo på bystan är ingen ursäkt, det är svårt att få polare här också. Det gäller att hitta snubbar eller kex med samma intressen. Det tar tid efter man har slutat plugget.

Nu bor jag förvisso i en liten stad, men att bo på landet är såklart ingen ursäkt. Men i och med att det bor mer människor i storstäderna ökar också chansen att man möter någon på likartad våglängd som en själv där. Men men någon dag ska väl vara ”min” dag…

Nacklirare skrev: För mig blev det Bajen, vespa och musik. Men det tar tid

Vespor? Nja, då föredrar jag nog amerikanska jänkare. Men så är jag ju uppvuxen med V8:or och 1950-tal… Kanske förklarar mitt intresse i vuxen ålder för det viktorianska. Men en rockabillybrud vore väl inte heller fel. 8)

Därför kan jag ju inte förneka att jag även brukar lyssna på sådan här musik också:
(OBS! Känslighetsvarning för alla viktorianer! :P)
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Nacklirare » 2016-04-09 2:03:53

Schysst låt, men jag tror alla gamla raggarklubbar har försvunnit. Lär dig vespa, lambretta, Triumph och norton så hittar du polare.

Men söker du viktorian, kolla runt slottet
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Neonland » 2016-04-09 15:09:07

Eller så får du vara aktiv exempelvis Instagram. Finns en mängd konton att följa utifrån intressen, både svenska och utländska där man kan ta en diskussion om man är sugen. Alternativt börja studera något inom dina intresseområden. Man kan ha tur.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav onionhttps » 2016-04-10 8:40:06

Bonddrengen skrev:Därför undrar jag om det finns det någon annan där ute som fastnat i en svunnen tidsålder? Som kanske föredrar att klä sig ”lite finare” och uppföra sig ”lite bättre” än dagens ouppfostrade flickor och pojkar? Som kanske föredrar fickur och vevgrammofon framför armbandsklocka och elektrisk skivspelare?

Det kanske är aspies som har historia som favoritintresse som du är intresserad av, inte att de växer på träd, precis som du själv säger. Dock beskrivningen som du gav påminner om en del aspies jag mött (som inte nödvändigtvis har historiska ämnen som favoritintressen utan har ett visst mode från äldre tider som typ livsstil). I storstäder ja där är ju möjligheterna mycket bättre att träffa andra Aspergare, ingen tvekan, både från Aspergare som organiserar sig själva och Aspergerträffar som kan fixas av stödorganisationer t.ex Habiliteringen.

Du kan börja med att träffa aspies genom Habiliteringen. Det jag gjorde var att jag sa till Habiliteringen(på ett möte där vi diskuterar vad jag behöver hjälp med från dem) att jag är intresserad av att träffa andra Aspergare och inom en vecka blev jag kontaktad(så fort det går ibland!).
Det kanske går långsammare i ditt fall, men när du anmält dig har du i alla fall gjort vad du kan(försökt). Vilken/vilka Aspergare du kommer att träffa kan ingen veta, likadant vet inte jag/visste inte jag heller vilka Aspergare jag skulle möta på träffarna men det är väl nåt som "slumpen" avgör.
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Bonddrengen » 2016-04-11 8:51:42

Tack för tipsen, ska "prova vingarna" så får man se var man landar... :-)Happy
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav elle » 2016-04-11 21:47:19

Ja, vi som är otidsenliga borde kanske bilda en förening för viktorianer ..??
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Bonddrengen » 2016-04-12 17:54:05

elle skrev:Ja, vi som är otidsenliga borde kanske bilda en förening för viktorianer ..??

Roligt med en till människa som är förlorad i tiden. :-)Happy

Hmm, jag vet att i storstäderna finns redan sådana här sällskap/föreningar. De finns även aktiva på facebook.

Kanske kan man ha ett sällskap/förening/fb-grupp enbart för personer med AS/närliggande diagnoser? Eller kanske något annat/dylikt?
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Nacklirare » 2016-04-27 19:10:50

Bonddrengen skrev:
Nacklirare skrev:Att bo på bystan är ingen ursäkt, det är svårt att få polare här också. Det gäller att hitta snubbar eller kex med samma intressen. Det tar tid efter man har slutat plugget.

Nu bor jag förvisso i en liten stad, men att bo på landet är såklart ingen ursäkt. Men i och med att det bor mer människor i storstäderna ökar också chansen att man möter någon på likartad våglängd som en själv där. Men men någon dag ska väl vara ”min” dag…

Nacklirare skrev: För mig blev det Bajen, vespa och musik. Men det tar tid

Vespor? Nja, då föredrar jag nog amerikanska jänkare. Men så är jag ju uppvuxen med V8:or och 1950-tal… Kanske förklarar mitt intresse i vuxen ålder för det viktorianska. Men en rockabillybrud vore väl inte heller fel. 8)

Därför kan jag ju inte förneka att jag även brukar lyssna på sådan här musik också:
(OBS! Känslighetsvarning för alla viktorianer! :P)


Skön låt, raggarklubbar är det ont om. Har själv kört cheva, helvete vad den gick sönder hela tiden. Min vespa går i 120blås fungerar finfint i Stockholmstrafiken.
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Liljan » 2016-04-28 17:54:37

Bonddrengen skrev:
elle skrev:Ja, vi som är otidsenliga borde kanske bilda en förening för viktorianer ..??

Roligt med en till människa som är förlorad i tiden. :-)Happy

Hmm, jag vet att i storstäderna finns redan sådana här sällskap/föreningar. De finns även aktiva på facebook.

Kanske kan man ha ett sällskap/förening/fb-grupp enbart för personer med AS/närliggande diagnoser? Eller kanske något annat/dylikt?

Min erfarenhet är att de flesta som är aktiva medlemar i något av dessa communitys har någon diagnos inom autismspektrat.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Liljan » 2016-04-28 18:01:15

Bonddrengen skrev:Tycker inte att jag uttrycker en elitism, snarare tvärtom. Folk som är ouppfostrade och talar illa om andra människor vill inte jag ha att göra med. Skulle gärna vilja ha en ärlig och förstående vän som själv har AS eller något liknande och som tycker om allt ”gammalt”. Men sådana människor växer uppenbarligen inte på träd… Att man inte heller bor i någon av de tre storstäderna gör det hela inte enklare. Ni boende i Stockholm, Göteborg etc. är privilegierande.

Att överhuvudtaget kunna få en vän är svårt tycker jag. Visst, jag har inga problem att till exempelvis konversera med dem på min lokala historieförening. Men det är bekantskaper begränsade till ett begränsat ämne inom historia och jag är betydligt bredare än så i mina intressen och tänkande. Som exempel så skrev jag tidigare ett inlägg under kontakttråden här på AF där jag gav ett urval av mina intressen:

Arkeologi, asatrons värld, folklivsforskning, fornminnen, genealogisk forskning (släktforskning), historia och historieforskning, naturvetenskap och naturvetenskaplig forskning.

Jag har dock inte fått ett enda svar. Att kunna föra en djupare diskussion och ömsesidigt utbyte om till exempelvis andlighet är något som många människor INTE gör. Är de dumma i huvudet? Jag vet inte, jag kan blott notera de inte gör det.

Men måhända uttrycker jag mig konstigt, måhända är mina intresseval inte så vanliga, måhända är andra människor på det här forumet alltför introverta. Men detta sista tycker jag egentligen inte borde vara ett problem – jag är ju själv introvert. Och ibland måste man dra sig undan och återfå sin energi. Tyvärr är detta en sak som många människor inte begriper.

VILL HA en vän men HITTAR INGEN! :(

Du får väl flytta. Kan/vill du inte det finns det ju massor av Facebook grupper du kan bli medlem i och du kan åka iväg på konvent då du är ledig, där borde du hitta massor av intressanta personer. Jag bor i Stockholm och på senaste meetet jag var på dök autism upp, vi var 11 personer på just det meetet, 8 hade en Aspergerdiagnos.

Vill du prata andlighet har Svenska kyrkan en hel del verksamhet.

Sedan ÄR du elitistisk. Du antyder att folk som inte gillar samma sak som dig är dumma i huvudet, att folk som inte vill bli din vän är introverta och inte vet sitt eget bästa. Det är mindre smickrande egenskaper. Jag skulle välja boet dig direkt baserat på det du skriver i tråden fast vi har samma intressen. Men det du borde kunna hitta någon annan som är på samma nivå som dig.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Nacklirare » 2016-04-28 18:09:54

Håller med, vill ha en vän men tror att jag inte någon vill ha mig
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Finns det någon viktorian eller steampunkare här, ”typ”?

Inläggav Nacklirare » 2016-04-28 18:19:02

Bonddrengen skrev:
elle skrev:Ja, vi som är otidsenliga borde kanske bilda en förening för viktorianer ..??

Roligt med en till människa som är förlorad i tiden. :-)Happy

Hmm, jag vet att i storstäderna finns redan sådana här sällskap/föreningar. De finns även aktiva på facebook.

Kanske kan man ha ett sällskap/förening/fb-grupp enbart för personer med AS/närliggande diagnoser? Eller kanske något annat/dylikt?


Jag har en diagnos,
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Återgå till Träffar



Logga in