Förvaltare för att man har Aspergers?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Förvaltare för att man har Aspergers?

Inläggav Gunshoot » 2016-01-13 6:11:50

Hej.
Jag kan inte tro att detta ar sant, men jag kan fa forvaltare pagrund av att jag har Aspergers.
Far det ens ga till sa? Efter ett misslyckat sjalvmordsforsok hamnade jag pa psyk, och sedan bestamde lakaren att jag skulle fa forvaltare. I lakarutlatandet star det att jag kan fa forvaltare pagrund av att jag har Aspergers.
Kan det ens fa ga till sahar?! :-)Raging :-)Crying
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Forvaltare for att man har Aspergers?

Inläggav Grisom » 2016-01-13 10:48:31

Med tanka på hur lite du har skrivit om situationen och att vi får gissa:

De har väl kanske tittat på din suicid faktor och gjort en bedömning att du behöver en. Eller att du kanske är omyndigförklarad eller nån annan orsak. Då blir det ofta förvaltare. Generellt är Aspergers inget förståndshandikapp, det är ett socialt handikapp så det du råkat ut för har mer med dig att göra än diagnosen.

Många här har jobb, eget boende och sköter sina ekonomier och det sista vi skulle behöva är förvaltare.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Forvaltare for att man har Aspergers?

Inläggav Alien » 2016-03-19 20:01:52

Det måste ha beslutats av tingsrätten i så fall. Men inte enbart pga diagnosen Aspergers. Du kan ansöka hos tingsrätten om att bli av med förvaltarskapet. Men då måste du väl visa att de orsaker som gällde för att du fick förvaltare inte längre gäller.

RFS skrev:Förvaltarskap kan bli aktuellt när någon riskerar att fara illa på grund av sitt eget handlande eller riskerar att bli svårt utnyttjad av andra. Förvaltarskap är en mycket ingripande åtgärd och ska bara förordnas i de fall då en god man inte är ett tillräckligt skydd. Att en person är slarvig är inte skäl för att de ska få förvaltare.*

En förvaltare kan utses mot huvudmannens vilja och förvaltaren har rätt att ensam bestämma inom ramen för sitt uppdrag, utan huvudmannens samtycke. På det viset kan man säga att förvaltaren har rollen av "i-stället för" huvudmannens handlingsförmåga. Förvaltaren kan, för att skydda huvudmannen, helt ta över och föra huvudmannens talan mot hans eller hennes vilja inom ramarna för uppdraget. Eftersom huvudmannen förlorar sin rättshandlingsförmåga, kan de inte länge ingå giltiga avtal. Om en huvudman därför tecknar avtal om telefonabonnemang utan förvaltarens samtycke, så är köpet inte giltigt och förvaltaren kan häva detta.
http://www.rfs.se/godmanskap/vad_gor/sk ... ller_lite/

Andra trådar om förvaltare:
ar-det-mojligt-att-gora-sin-forvaltare-till-god-man-t17356.html
god-man-forvaltare-bra-t42009.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Forvaltare för att man har Aspergers?

Inläggav Pikachu » 2016-03-19 23:30:04

Grisom skrev:Med tanka på hur lite du har skrivit om situationen och att vi får gissa:

De har väl kanske tittat på din suicid faktor och gjort en bedömning att du behöver en. Eller att du kanske är omyndigförklarad eller nån annan orsak. Då blir det ofta förvaltare. Generellt är Aspergers inget förståndshandikapp, det är ett socialt handikapp så det du råkat ut för har mer med dig att göra än diagnosen.

Många här har jobb, eget boende och sköter sina ekonomier och det sista vi skulle behöva är förvaltare.


Det där tror jag faktiskt inte stämmer, måhända många i antal, förmodligen inte i procent.

De flesta med diagnos har väl fått den eftersom någon form av bidrag är behövligt eller att de inte klarar av sitt arbete, socialt eller livet som helhet?
Senast redigerad av Pikachu 2016-03-19 23:32:07, redigerad totalt 1 gång.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Forvaltare för att man har Aspergers?

Inläggav slackern » 2016-03-19 23:31:44

Pikachu skrev:
Grisom skrev:Med tanka på hur lite du har skrivit om situationen och att vi får gissa:

De har väl kanske tittat på din suicid faktor och gjort en bedömning att du behöver en. Eller att du kanske är omyndigförklarad eller nån annan orsak. Då blir det ofta förvaltare. Generellt är Aspergers inget förståndshandikapp, det är ett socialt handikapp så det du råkat ut för har mer med dig att göra än diagnosen.

Många här har jobb, eget boende och sköter sina ekonomier och det sista vi skulle behöva är förvaltare.


Det där tror jag faktiskt inte stämmer, måhända många i antal förmodligen inte i procent.


Det är också den uppfattningen jag har fått.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Forvaltare för att man har Aspergers?

Inläggav Toblerone » 2016-03-20 0:23:24

Pikachu skrev:
Grisom skrev:Med tanka på hur lite du har skrivit om situationen och att vi får gissa:

De har väl kanske tittat på din suicid faktor och gjort en bedömning att du behöver en. Eller att du kanske är omyndigförklarad eller nån annan orsak. Då blir det ofta förvaltare. Generellt är Aspergers inget förståndshandikapp, det är ett socialt handikapp så det du råkat ut för har mer med dig att göra än diagnosen.

Många här har jobb, eget boende och sköter sina ekonomier och det sista vi skulle behöva är förvaltare.


Det där tror jag faktiskt inte stämmer, måhända många i antal, förmodligen inte i procent.

De flesta med diagnos har väl fått den eftersom någon form av bidrag är behövligt eller att de inte klarar av sitt arbete, socialt eller livet som helhet?


Inte nödvändigtvis. Jag har inga bidrag och jobbar fortfarande i vanlig jobb. Visst, jag har också fått sparken någon gång, eller några gånger, men har fortfarande inte gett upp att klara det själv.

När man säger "många", brukar man väl mena antal, inte procent? Samtidigt kan man utifrån ett antal, när man väl bestämmer hur många det är, förstås alltid räkna ut hur många procent det är. Men när det gäller varför man får diagnos, så finns det ju också den gruppen som har barn med diagnos och som därför själva har misstänkt att de själva har samma diagnos. Folk som själva har sökt utredning, för att de ville veta. Jag har träffat fler såna, det är inte bara jag själv. :-)Happy
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Forvaltare för att man har Aspergers?

Inläggav Alien » 2016-03-20 2:47:04

Pikachu skrev:
Grisom skrev:Med tanka på hur lite du har skrivit om situationen och att vi får gissa:

De har väl kanske tittat på din suicid faktor och gjort en bedömning att du behöver en. Eller att du kanske är omyndigförklarad eller nån annan orsak. Då blir det ofta förvaltare. Generellt är Aspergers inget förståndshandikapp, det är ett socialt handikapp så det du råkat ut för har mer med dig att göra än diagnosen.

Många här har jobb, eget boende och sköter sina ekonomier och det sista vi skulle behöva är förvaltare.


Det där tror jag faktiskt inte stämmer, måhända många i antal, förmodligen inte i procent.

De flesta med diagnos har väl fått den eftersom någon form av bidrag är behövligt eller att de inte klarar av sitt arbete, socialt eller livet som helhet?


Även om man inte jobbar utan lever på sjukersättning, så kan man klara av sin ekonomi utan förvaltare el god man. Jag tror inte så många här på forumet har förvaltare, men du kanske kan starta en omröstning om det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Forvaltare för att man har Aspergers?

Inläggav adddd » 2016-03-20 4:22:53

Jag vet inte vad en förvaltare är men har hört talas om god hen.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Forvaltare för att man har Aspergers?

Inläggav Liljan » 2016-03-20 5:43:40

Om du bara inte kan sköta din ekonomi ska i första hand en Godman utses, eftersom de väljer en förvaltare direkt måste det vara allvarligt. Jag får en känsla av att du inte skriver allt här, så det är omöjligt att säga varför de har fattat det beslutet men det beror inte på att du har Asperger. Det bästa är att låta någon annan titta på beslutet och be dem förklara för dig, känner du ingen som kan göra det har habiliteringen kuratorer/socionomer som kan hjälpa dig.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Forvaltare för att man har Aspergers?

Inläggav Richard » 2016-03-20 14:11:19

Jag har en god man, o det var jag själv som ansökte om det, eftersom jag har väldigt svårt att hantera pengar. Hade t.ex. SMS-lån för 40-50 000 kr.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Forvaltare för att man har Aspergers?

Inläggav nescio » 2016-03-20 15:22:56

adddd skrev:men har hört talas om god hen.
Oj, det tog mig ganska många sekunder att fatta att du menar 'god man'.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Forvaltare för att man har Aspergers?

Inläggav Gunshoot » 2016-03-25 0:40:51

Liljan skrev:Om du bara inte kan sköta din ekonomi ska i första hand en Godman utses, eftersom de väljer en förvaltare direkt måste det vara allvarligt. Jag får en känsla av att du inte skriver allt här, så det är omöjligt att säga varför de har fattat det beslutet men det beror inte på att du har Asperger. Det bästa är att låta någon annan titta på beslutet och be dem förklara för dig, känner du ingen som kan göra det har habiliteringen kuratorer/socionomer som kan hjälpa dig.


Jo, det beror på att jag har Aspergers. Ska jag visa vad läkaren har skrivit?
Läkaren skrev att pågrund av att jag har varit på Cereb och fått diagnosen Aspergers syndrom, samt varit på psykiatrisk klinik två gånger, är grund för förvaltare.
På pappret som jag har i handen som läkaren skickade in till tingsrätten står det att jag har Aspergers syndrom, vilket läkaren anser är grund för förvaltare.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Forvaltare för att man har Aspergers?

Inläggav Liljan » 2016-03-25 2:20:08

Gunshoot skrev:
Liljan skrev:Om du bara inte kan sköta din ekonomi ska i första hand en Godman utses, eftersom de väljer en förvaltare direkt måste det vara allvarligt. Jag får en känsla av att du inte skriver allt här, så det är omöjligt att säga varför de har fattat det beslutet men det beror inte på att du har Asperger. Det bästa är att låta någon annan titta på beslutet och be dem förklara för dig, känner du ingen som kan göra det har habiliteringen kuratorer/socionomer som kan hjälpa dig.


Jo, det beror på att jag har Aspergers. Ska jag visa vad läkaren har skrivit?
Läkaren skrev att pågrund av att jag har varit på Cereb och fått diagnosen Aspergers syndrom, samt varit på psykiatrisk klinik två gånger, är grund för förvaltare.
På pappret som jag har i handen som läkaren skickade in till tingsrätten står det att jag har Aspergers syndrom, vilket läkaren anser är grund för förvaltare.

Du får gärna visa vad läkaren har skrivit och Asperger har inget med förvaltare att göra. De flesta här på forumet har inte ens en Godman, än mindre en förvaltare. Du har troligtvis missförstått. Jag tvivlar inte en sekund på att det står att du har Asperger samt psykiska diagnoser på pappret läkaren skickade till tingsrätten och att det står i deras beslut, alla diagnoser står där, men du får inte automatiskt en förvaltare för att du har dessa diagnoser, du måste ha misskött ekonomin på något vis eller inte klarat av att ta hand om dig själv. En Godman ska dessutom utses i första hand så valde de en förvaltare direkt är det något allvarligt som har hänt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Forvaltare för att man har Aspergers?

Inläggav Toblerone » 2016-03-25 11:15:06

Gunshoot skrev:
Liljan skrev:Om du bara inte kan sköta din ekonomi ska i första hand en Godman utses, eftersom de väljer en förvaltare direkt måste det vara allvarligt. Jag får en känsla av att du inte skriver allt här, så det är omöjligt att säga varför de har fattat det beslutet men det beror inte på att du har Asperger. Det bästa är att låta någon annan titta på beslutet och be dem förklara för dig, känner du ingen som kan göra det har habiliteringen kuratorer/socionomer som kan hjälpa dig.


Jo, det beror på att jag har Aspergers. Ska jag visa vad läkaren har skrivit?
Läkaren skrev att pågrund av att jag har varit på Cereb och fått diagnosen Aspergers syndrom, samt varit på psykiatrisk klinik två gånger, är grund för förvaltare.
På pappret som jag har i handen som läkaren skickade in till tingsrätten står det att jag har Aspergers syndrom, vilket läkaren anser är grund för förvaltare.


Nej, precis som Liljan säger, de flesta har inte ens godman ännu mindre förvaltare. Kanske har läkaren skrivit lite otydligt. Jag skulle tro att det måste vara pga att du har haft problem att sköta ekonomin tidigare.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Förvaltare för att man har Aspergers?

Inläggav Gunshoot » 2016-04-01 4:01:25

Toblerone skrev:
Gunshoot skrev:
Liljan skrev:Om du bara inte kan sköta din ekonomi ska i första hand en Godman utses, eftersom de väljer en förvaltare direkt måste det vara allvarligt. Jag får en känsla av att du inte skriver allt här, så det är omöjligt att säga varför de har fattat det beslutet men det beror inte på att du har Asperger. Det bästa är att låta någon annan titta på beslutet och be dem förklara för dig, känner du ingen som kan göra det har habiliteringen kuratorer/socionomer som kan hjälpa dig.


Jo, det beror på att jag har Aspergers. Ska jag visa vad läkaren har skrivit?
Läkaren skrev att pågrund av att jag har varit på Cereb och fått diagnosen Aspergers syndrom, samt varit på psykiatrisk klinik två gånger, är grund för förvaltare.
På pappret som jag har i handen som läkaren skickade in till tingsrätten står det att jag har Aspergers syndrom, vilket läkaren anser är grund för förvaltare.


Nej, precis som Liljan säger, de flesta har inte ens godman ännu mindre förvaltare. Kanske har läkaren skrivit lite otydligt. Jag skulle tro att det måste vara pga att du har haft problem att sköta ekonomin tidigare.


Jag har inte haft problem med att sköta ekonomin. Läkaren skrev att jag hade Aspergers, och varit på akutpsyk två gånger, så därför behöver jag dygnet runt vård.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Förvaltare för att man har Aspergers?

Inläggav Gunshoot » 2016-04-01 4:08:15

Liljan skrev:et med förvaltare att göra. De flesta här på forumet har inte ens en Godman, än mindre en förvaltare. Du har troligtvis missförstått. Jag tvivlar inte en sekund på att det står att du har Asperger samt psykiska diagnoser på pappret läkaren skickade till tingsrätten och att det står i deras beslut, alla diagnoser står där, men du får inte automatiskt en förvaltare för att du har dessa diagnoser, du måste ha misskött ekonomin på något vis eller inte klarat av att t


Varför skriver du diagnoser i plural? Jag har bara en diagnos, och det är Aspergers, inget annat. Otrevligt att du insinuerar andra grejer. Det som har hänt är att jag Aspergers och varit på akutpsyk två gånger, vilket gör att läkaren skriver att jag behöver dygnet runt vård pågrund av att jag har Aspergers.
Varför drar läkaren in Aspergers in i det hela? Det har ingenting med saken att göra.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Återgå till Aspergare och vården



Logga in