AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Pikachu » 2016-03-29 16:13:21

@Flia

Tycker du verkar ha bättre koll gällande psykopati än kiddie. Aspergare är dåliga på att planera överlag medans psykopater är lite bättre.

Sen så säger det ju sig självt att antisociala beteenden i slutändan slår tillbaka på en själv, varpå man blir mest framgångsrik genom att vara "schysst".
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Khunark » 2016-03-29 17:42:59

Jag är intresserad också, för i vissa avseenden så delar jag egenskaper, i andra inte alls.
Min värme för livet i sig har ju minskat på senare år med depression, så jag tror inte jag har några inneboende drag, men det är alltid bra att känna andra människor för att bättre veta hur man kan hjälpa sig själv.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Khunark » 2016-03-29 18:04:55

Pikachu skrev:@Flia

Tycker du verkar ha bättre koll gällande psykopati än kiddie. Aspergare är dåliga på att planera överlag medans psykopater är lite bättre.

Sen så säger det ju sig självt att antisociala beteenden i slutändan slår tillbaka på en själv, varpå man blir mest framgångsrik genom att vara "schysst".

Man fick ju rent av sympati för stackarna :p det är inte illa pinkat.

Men sedan finns det ju sociopater och psykopater.
Skillnaden från vad jag förstått är att sociopater är sådana som Flia beskriver, människor med den neurala uppsättningen som bara försöker att tillhöra mänskligheten på de sätt de kan, ungefär som vanligt folk.

Psykopater däremot har jag förstått att betyda 'kriminella sociopater', de som bestämmer sig för att de saknar tillhörighet med vanligt folk och istället skamlöst använder dem för sitt eget bruk. Man behöver inte vara kriminell i laglig mening, men moraliskt och etiskt så kan man tex. köra över och tvinga människor indirekt att utföra ens vilja. Inte ovanligt att höga företagschefer och liknande kan ha psykopatiska drag, de manipulerar och tvingar sig till makten och sedan kör de hela rasket i backen för personlig vinning. Tänk sådana som köper in sig i den svenska privatiserade äldrevården. Sådana människor.

Snackade med en kamrat från mitt program som berättade om arbetet som ambulansförare, som han hade gått en kurs i men hoppat av. Det ska inte ha så höga krav på utbildning, och det är hög åtgång på dem så de tar in intresserade i bulk och ser om några blir kvar. Han berättade att det var mycket praktik, och att de som höll i praktiken på en gång sade att de var sociopater.

Det var nämligen de som blev kvar i arbetet, de flesta som började arbeta blev kvar i ungefär ett år. De slutade sedan. För statistiskt sett efter ett år så hade man haft sin första utryckning till en trafikolycka där det har varit barn inblandade som avlidit som en konsekvens av olyckan. Självklart är resten av arbetet hemskt och vidrigt, men många kan ändå arbeta trots det och känna att de har kontroll och att de gör någonting som är för viktigt för att de ska vilja sluta.

Som ambulansförare så måste man ha never av stål, 100% fokus hela tiden, och man får inte göra fel! Det måste gå så snabbt och säkert som möjligt. Optimala vägval, optimala omkörningar, allt måste vara perfekt! När ett barn avlider under ens uppdrag, då måste man ha ett oförstörbart psyke för att man inte skall älta och tvivla och tveka på sin egen lämplighet, och därefter blir man oduglig på sitt arbete och måste sluta.
Min kamrat berättade att han förstod att när väl den dagen skulle komma, att han skulle vara en av dem som inte kunde fortsätta med det arbetet, och hoppade av.

Tydligen så var det ungefär som en slags initiationsrit, att alla höll koll på de andra efter särskilt brutala olyckor, men om de kom in i fikarummet som vanligt efter att de kom tillbaka, då var de en i gänget typ. Då hade de sållat fram en sociopat, som verkar vara den enda människotyp som är lämpad för den typen av arbete. De får oförtjänat dåligt rykte, psykopater/sociopater.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav slackern » 2016-03-29 18:44:26

Pikachu skrev:@Flia

Tycker du verkar ha bättre koll gällande psykopati än kiddie. Aspergare är dåliga på att planera överlag medans psykopater är lite bättre.

Sen så säger det ju sig självt att antisociala beteenden i slutändan slår tillbaka på en själv, varpå man blir mest framgångsrik genom att vara "schysst".


Du verkar faktiskt ha rätt om AS och personlighetsstörningar.

Majoriteten av personer med Aspergers syndrom uppfyller kriterierna för en eller flera personlighetsstörningar, framför allt tvångsmässig, paranoid, fobisk, schizotyp och schizoid [Lena Nylander och Maria Holmqvist, Lund, pers medd, 2003].

Alkohol- och drogmissbruk förekommer men är relativt ovanligt och lätt att bryta [1, 15].

I rättspsykiatrin är individer med Aspergers syndrom överrepresenterade.


http://www.lakartidningen.se/Functions/ ... cleId=3987

Fast dom flesta med AS verkar vara reko människor.

Flera exempel finns på bisarra våldsbrott som begåtts av personer som senare visat sig ha Aspergers syndrom [16]. Flertalet begår dock aldrig brott utan är tvärtom extremt noggranna med att följa lagar och regler.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-03-29 19:15:46

Pikachu skrev:@Flia

Tycker du verkar ha bättre koll gällande psykopati än kiddie. Aspergare är dåliga på att planera överlag medans psykopater är lite bättre.

Sen så säger det ju sig självt att antisociala beteenden i slutändan slår tillbaka på en själv, varpå man blir mest framgångsrik genom att vara "schysst".


Eller så varierar det lite? Folk med Asperger har ju inte heller alla exakt samma symptom, så varför ska folk med psykopati ha det?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Wine » 2016-03-29 20:56:21

Sigvard Lingh skriver om olika subtyper av psykopater i sin bok, tror också att det finns olika subtyper, verkar fullt rimligt att det är så.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav kiddie » 2016-03-29 22:08:58

Flia skrev:Du borde verkligen läsa på om vad en äkta psykopat är.


JAG behöver inte läsa på om ngt alls. Du förstår inte meningen med mitt inlägg. Det handlar om hur de är i förhållande till hur jag är. Du kan inte kräva att alla dyssociala är exakt likadana. Om de jag talat med är annorlunda än de du talat med så beror det ju inte på att jag ska "läsa på", utan att alla dyssociala inte delar exakt alla symptom. För det gör de verkligen inte.

Ja, de jag känner är också lugna. Men de har "intressen" som lätt skulle skrämma andra. Om "dina" psykopater saknar vårdslöshet och saknar impulsivitet så kan det vara för att de uppvisar olika drag, OCH det kan bero på att dragen uppvisar sig olika i olika ålder ("min" äldsta är 30 år vilket är ungt).

Men en sak har du rätt i och det är att de ska bli avslöjade. Det verkar sitta djupt.

Jag behöver inte heller läsa på så att jag ska uppföra mig som en riktig aspergare. Det räcker med att jag har aspergers på riktigt. Sen är jag som jag är även om allt kanske inte passar inom ramen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav kiddie » 2016-03-29 22:15:49

Toblerone skrev:Robert Hare är ju DEN experten på psykopati. :-)Happy


Tycker han är duktig men stör mig lite på att han inte förstår sig på kvinnlig psykopati. Känner tyvärr dem som har psykopatiska mödrar och de är inte alls som Hare beskriver det och han skulle säkert påstå att de har något annat problem än psykopati. Men har svårt att fatta att det skulle vara ngt annat för själva typen är densamma. Det är deras liv och möjligheter till val som är olika.

Skulle vilja se en checklista som fångar upp de psykopatiska kvinnorna som "tvingades" in i familjelivet och idag har vuxna barn som är helt uppfuckade i huvet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav slackern » 2016-03-29 22:42:03

Flia skrev:
Det beskriver ju ADHD. Psykopater kan vara jättelugna


Jätte många med ADHD är ju psykopater mellan 20-25% ungefär alltså mer med ADHD och psykopati alltså fler än dom som har ADHD och bipolär.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Pikachu » 2016-03-29 22:47:48

slackern skrev:
Flia skrev:
Det beskriver ju ADHD. Psykopater kan vara jättelugna


Jätte många med ADHD är ju psykopater mellan 20-25% ungefär alltså mer med ADHD och psykopati alltså fler än dom som har ADHD och bipolär.


Men det verkar ju som att många med AS är psykopater, därför funderar en professor på att införa criminal autistic psychopath eftersom samsjukligheten är så pass stor.

Vore bra om psykopati blir en subgrupp i autismspektrumet då de får ses som högfungerande autister. Så att problemet med autism belyses ännu mer, det är tur att många aspergare är socialt handikappade så att de inte kan förstöra alltför mycket för andra människor :-)Happy .
Senast redigerad av Pikachu 2016-03-29 22:52:03, redigerad totalt 1 gång.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav slackern » 2016-03-29 22:51:36

Pikachu skrev:
slackern skrev:
Flia skrev:
Det beskriver ju ADHD. Psykopater kan vara jättelugna


Jätte många med ADHD är ju psykopater mellan 20-25% ungefär alltså mer med ADHD och psykopati alltså fler än dom som har ADHD och bipolär.


Men det verkar ju som att många med AS är psykopater, därför funderar en professor på att införa criminal autistic psychopath eftersom samsjukligheten är så pass stor.


Då sluter sig cirkeln i och med att Hans Aspergers namn på AS var just autistisk psykopati. :lol: Jag bara älskar det namnet så jävla roligt att driva om det så kallad galghumor eller självironi. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Pikachu » 2016-03-29 22:54:06

Psykopater är mer begåvade (fast fortfarande kognitivt nedsatta) och kan ställa till det ordentligt med sina fulspel. Fast åas så är väl mord det värsta man kan utföra, två aspergare som jag sett på TV dödade random folk eftersom de behövde "få det ur sig". Om man inte har en genuin empati kan man lättare utföra bestialiska handlingar, exempelvis om man är autismspektrumsstörd.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav kiddie » 2016-03-29 22:59:23

Att prata om psykopater blir ju lite svårt iom att vanliga vården diagnosticerar med dyssocial personlighetsstörning som innefattar men inte enbart innefattar psykopati.

Att då jämföra en standardiserad diagnos med en ickestandardiserad blir ett problem i sig själv.

Om man själv tror att man är både aspergare och psykopat (fast tror det mest är milda psykopater som fattar vad de är) kanske man är det. Vissa saker kan synas motsägande mellan diagnoserna men människor är komplexa.

Men tror att de allra flesta aspergare inte har många psykopatdrag alls faktiskt. De jag träffat har definitivt inte varit psykopater. En del har varit väldigt självcentrerade men det har berott på att de inte orkat tänka längre än sig själva och när allt löpt på bra har de orkat inkludera andra. Man kan tycka att det är samma sak som att vara psykopatisk och självisk men för mig är det stor skillnad.

Om man själv har psykopatdrag kan det vara lätt att tro att "alla" har det. Har märkt det hos mina dyssociala kompisar, de tror på fullt allvar att svenssons fejkar de flesta av sina känslor. Att tro att alla är som en själv är ganska mänskligt. De som är varma människor tror ofta gott om andra. Man kan inte spegla en diagnos i en grupp kompisar men det är ännu värre att tro att en hel diagnos är som en enda människa, en själv. Då är man verkligen ute och cyklar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav slackern » 2016-03-29 23:00:38

Pikachu skrev:Psykopater är mer begåvade (fast fortfarande kognitivt nedsatta) och kan ställa till det ordentligt med sina fulspel. Fast åas så är väl mord det värsta man kan utföra, två aspergare som jag sett på TV dödade random folk eftersom de behövde "få det ur sig". Om man inte har en genuin empati kan man lättare utföra bestialiska handlingar, exempelvis om man är autismspektrumsstörd.


Jag tror inte att psykopater är särskilt smarta, majoriteten utav dom som sitter inne är ju psykopater och majoriteten utav dom som sitter inne har ett IQ på mellan 80-90.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Moggy » 2016-03-29 23:12:02

kiddie skrev:Att prata om psykopater blir ju lite svårt iom att vanliga vården diagnosticerar med dyssocial personlighetsstörning som innefattar men inte enbart innefattar psykopati.



Dyssocial är ett nytt ord för mig. Är det ett nytt begrepp som har börjat användas?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Pikachu » 2016-03-29 23:12:21

slackern skrev:
Pikachu skrev:Psykopater är mer begåvade (fast fortfarande kognitivt nedsatta) och kan ställa till det ordentligt med sina fulspel. Fast åas så är väl mord det värsta man kan utföra, två aspergare som jag sett på TV dödade random folk eftersom de behövde "få det ur sig". Om man inte har en genuin empati kan man lättare utföra bestialiska handlingar, exempelvis om man är autismspektrumsstörd.


Jag tror inte att psykopater är särskilt smarta, majoriteten utav dom som sitter inne är ju psykopater och majoriteten utav dom som sitter inne har ett IQ på mellan 80-90.


Faktum är att det verkar som att psykopater och aspergare har liknande kognition, båda har svårt för tidsuppfattning och att se helheten. Psykopaten har generellt mindre förståndsmässiga svårigheter än aspergaren men liknande begåvningsprofiler det har de.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav slackern » 2016-03-29 23:14:44

Moggy skrev:
kiddie skrev:Att prata om psykopater blir ju lite svårt iom att vanliga vården diagnosticerar med dyssocial personlighetsstörning som innefattar men inte enbart innefattar psykopati.



Dyssocial är ett nytt ord för mig. Är det ett nytt begrepp som har börjat användas?


Nej det är den engelska benämningen för antisocialpersonlighetsstörning i ICD-10.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Pikachu » 2016-03-29 23:17:09

Som jag har förstått det brukar psykopater även ha specialintressen.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav slackern » 2016-03-29 23:18:09

Pikachu skrev:
slackern skrev:
Pikachu skrev:Psykopater är mer begåvade (fast fortfarande kognitivt nedsatta) och kan ställa till det ordentligt med sina fulspel. Fast åas så är väl mord det värsta man kan utföra, två aspergare som jag sett på TV dödade random folk eftersom de behövde "få det ur sig". Om man inte har en genuin empati kan man lättare utföra bestialiska handlingar, exempelvis om man är autismspektrumsstörd.


Jag tror inte att psykopater är särskilt smarta, majoriteten utav dom som sitter inne är ju psykopater och majoriteten utav dom som sitter inne har ett IQ på mellan 80-90.


Faktum är att det verkar som att psykopater och aspergare har liknande kognition, båda har svårt för tidsuppfattning och att se helheten. Psykopaten har generellt mindre förståndsmässiga svårigheter än aspergaren men liknande begåvningsprofiler det har de.


Det är ju procentuellt fler psykopater i fängelse än folk med AS, så bevisligen har psykopater ett lägre IQ i och med dom flesta fångarna har ett IQ på mellan 80-90 och medel bland befolkningen ligger på 100. OK för att dom flesta med AS har en ojämn begåvningsprofil och jag är en bland dom, men det betyder inte att jag har ett lågt IQ för det.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav slackern » 2016-03-29 23:18:43

Pikachu skrev:Som jag har förstått det brukar psykopater även ha specialintressen.


Blåsa och manipulera folk?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav kiddie » 2016-03-29 23:45:13

slackern skrev:Nej det är den engelska benämningen för antisocialpersonlighetsstörning i ICD-10.


Benämndes så i nästsista boken om psykopati jag läste. Antar att översättaren inte visste hur det skulle översättas eller något. Den var på svenska.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav slackern » 2016-03-29 23:55:15

kiddie skrev:
slackern skrev:Nej det är den engelska benämningen för antisocialpersonlighetsstörning i ICD-10.


Benämndes så i nästsista boken om psykopati jag läste. Antar att översättaren inte visste hur det skulle översättas eller något. Den var på svenska.


Det stod även så i Harares bok jag har läst, kanske hette så även på svenska innan?

http://www.psykologiguiden.se/www/pages ... st%F6rning
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-03-30 0:04:05

slackern skrev:
Pikachu skrev:Psykopater är mer begåvade (fast fortfarande kognitivt nedsatta) och kan ställa till det ordentligt med sina fulspel. Fast åas så är väl mord det värsta man kan utföra, två aspergare som jag sett på TV dödade random folk eftersom de behövde "få det ur sig". Om man inte har en genuin empati kan man lättare utföra bestialiska handlingar, exempelvis om man är autismspektrumsstörd.


Jag tror inte att psykopater är särskilt smarta, majoriteten utav dom som sitter inne är ju psykopater och majoriteten utav dom som sitter inne har ett IQ på mellan 80-90.


Det tror jag inte. Bara en minoritet av psykopaterna är kriminella. De flesta använder sina "talanger" för att tjäna pengar någorlunda legalt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-03-30 0:06:52

kiddie skrev:
Toblerone skrev:Robert Hare är ju DEN experten på psykopati. :-)Happy


Tycker han är duktig men stör mig lite på att han inte förstår sig på kvinnlig psykopati. Känner tyvärr dem som har psykopatiska mödrar och de är inte alls som Hare beskriver det och han skulle säkert påstå att de har något annat problem än psykopati. Men har svårt att fatta att det skulle vara ngt annat för själva typen är densamma. Det är deras liv och möjligheter till val som är olika.

Skulle vilja se en checklista som fångar upp de psykopatiska kvinnorna som "tvingades" in i familjelivet och idag har vuxna barn som är helt uppfuckade i huvet.


Det är mycket möjligt. Jag är inte så insatt i kvinnliga psykopater (än). :-)Happy
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in