AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

26-årig med misstänkt AS

Inläggav Dystopikern » 2016-02-13 23:02:54

Pikachu skrev:Vore kul med källor till dina påståenden, enligt Sigvard Lingh så mobbar inte psykopater.


Såg klippet med Sigvard Lingh och det var ett intressant uttalande vid 19:30. Detta krockar dock lite med vad jag själv har läst och sett.
Här kommer några källor som bekräftar vad jag sagt tidigare:


Vetenskaplig Artikel om ämnet - Clive R. Boddy
http://link.springer.com/article/10.100 ... 010-0689-5 (Klicka på Look inside)

Blogginlägg om ämnet - Thomas Sheridan
http://abusesanctuary.blogspot.se/2011/ ... lying.html


Just blogginlägget är kanske inte ur en strikt vetenskaplig vinkel, men författaren har även skrivet böcker om ämnet. Det finns otroligt mycket information om just psykopater och mobbning på nätet om man är intresserad och vill läsa. Här länkade jag två artiklar som en start.


Pikachu skrev:Gillar inte att folk tycker att psykopater är onda osv. De rår ju inte för att deras hjärnor är felkonstruerade liksom våra är.


Det är visserligen sant det du säger om deras hjärnor, men de kan ju fortfarande fatta egna beslut. Finns en anledning till att folk tycker dom är onda eller riktiga kräk. Om en person medvetet trampar på en annan för att t.ex stiga i karriären tolkas detta inte direkt som en god gärning. Man har tagit ett "elakt" beslut.

Med trampa på menar jag sprida rykten/svartmåla/ljuga och även ta åt sig äran, allt för att sätta en arbetskamrat i dåligt dager och själv stiga.

Min personliga åsikt är att ingen psykopat är god. Den som framstår som det har bara inte blivit avslöjad ännu.
Dystopikern
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2015-03-09

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-02-21 10:29:00

Pikachu skrev:@slackern

Vi med AS är empatistörda, känslokalla och har överlag dålig insikt i våra problem. Det skulle nog bli lite lättare får många om de försonades med den lille herrn på den vänstra axeln. Att omfamna monstret inom oss är inte lika med att bli elak utan snarare att ta ansvar för det mörka som lurar djupt inom oss.


Men vad är det för konstigheter! Om du känner att DU är sån, så kanske du har både och, alltså AS och antisocial personlighetsstörning. Jag har träffat många vuxna med AS, varit med på läger där vi var 73 stycken Aspies. De allra flesta har haft mycket sympati med andra människor. Helt normalt skulle jag säga.

Man kan skilja mellan empati och sympati. Empati är mer det instinktiva, att FÖRSTÅ hur andra känner, sympati är snarare att sympatisera, att känna med personen när man väl har förstått. För folk med Asperger är problemet i regel att förstå. Man har ju svårt att tolka ansiktsuttryck och liknande. Jag läste på en amerikansk blogg ett bra citat (jag hittar den tyvärr inte igen nu), men det var ungefär "if you tell your Aspie that you are sad, he will show normal reactions of empathy, but don't expect him to be a mind-reader".

Psykopater däremot är exakta motsatsen av en Aspie, de har ofta nästan normal empati, men saknar sympati. Dvs. de kan t.ex. se och förstå att en person mår dåligt. Men istället för att sympatisera och kanske hjälpa personen, tänker de främst på hur de kan utnyttja situationen. Och de tror att andra människor bara låtsas om de känner med andra. "Det är bara fake, " fick jag höra av en ungdom med starka psykopatiska drag.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav supernova » 2016-02-21 11:55:12

Kan man inte härmed också förklara varför en person med As inte känner utav avundsjuka för att de inte blandar in sig "själva" i andra, Toblerone.
Jag har väldigt svårt att förstå andra människors avundsjukskänslor och har väldigt svårt att förstå hur andra kan koppla samman andras liv och saker med sig själva.
Sen om du är psykopat verkar det vara en "regel"....
Det är något jag själv har tänkt på men tror du att det kan ligga nåt i det?
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Bali » 2016-02-21 12:24:49

Jag tror att du har en poäng där, supernova.

Jag har också mycket svårt att förstå avundsjuka och skulle faktiskt vilja påstå att jag inte själv kan känna någon sån.

Jag kan visserligen ha önskningar om att saker vore annorlunda eller att jag skulle vara det, men eftersom jag inte kan föreställa mig hur det i så fall skulle kunna vara kan jag likt förbaskat inte känna den där "riktiga" avundsjukan. Tror jag.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-02-21 12:46:42

supernova skrev:Kan man inte härmed också förklara varför en person med As inte känner utav avundsjuka för att de inte blandar in sig "själva" i andra, Toblerone.
Jag har väldigt svårt att förstå andra människors avundsjukskänslor och har väldigt svårt att förstå hur andra kan koppla samman andras liv och saker med sig själva.
Sen om du är psykopat verkar det vara en "regel"....
Det är något jag själv har tänkt på men tror du att det kan ligga nåt i det?


Det har du rätt i! Eller har jag förstått det rätt nu? Du menar att folk med AS inte brukar vara så avundsjuka? Jag tror det har att göra med att vi inte relaterar så mycket till andra. Vi gör vår egen grej, och andra får göra sitt. Folk som är extremt avundsjuka brukar vara narcisster, tror jag. Men skillnaden till psykopater är ganska liten, de har mycket gemensamt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Fenren » 2016-02-21 13:14:55

Är alla psykopater 'onda'?
Eller är det de onda psykopaterna vi känner till?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav supernova » 2016-02-21 13:16:13

Ja jag menar att vi inte känner avund.
Jag har haft kompisar som har sagt till mig att jag verkligen borde vara avundsjuk i vissa situationer men det har jag inte känt av själv.
Jag vill inte ha någon annans utan jag vill ha det som är mitt.
En fördel är nog att man kan känna mer tacksamhet och glädje för det man verkligen har. Och kämpa för det som man vill ha. En målmedvetenhet eller som du sa, att man gör det på sitt eget sätt och ser inte så mycket på hur andra gör.
Kanske det hänger ihop med att det är lättare att umgås med någon som är yngre eller äldre och inte är i precis samma situation i livet som en själv. Vänrelationer då man har barn i precis samma ålder och kön som en själv är dömt att misslyckats har jag märkt...kanske därför?
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-02-21 13:23:46

Intressant tanke! Alltså att vänrelationer med jämnåriga inte funkar och att det kan vara pga att man inte .... konkurrerar? Jag har själv ibland observerat att folk kan tro att man är arrogant eller något sånt, om man inte visar osäkerhet. Och avundsjuka ses väl också som ett sorts osäkerhet. Vi har våra brister på andra områden än vad NT-människor förväntar sig. Det är därför de ibland tror: "Du tror väl att du är perfekt, du har inga problem med si... och så...." Men vi har problem med annat, men det ser de inte.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav supernova » 2016-02-21 13:48:01

Känner igen det där...
"Hon ska sättas på plats"
"Hon tror att hon är något"

Hej och hå :-)154
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Alien » 2016-02-21 14:15:39

Dystopikern skrev:Min personliga åsikt är att ingen psykopat är god. Den som framstår som det har bara inte blivit avslöjad ännu.

Fenren skrev:Är alla psykopater 'onda'?
Eller är det de onda psykopaterna vi känner till?


I själva definitionen av en psykopat ingår ju att de inte bryr sig om andra människor och inte känner empati för dem. Att de utnyttjar dem och hämnas om de ser dem som hinder/motståndare.

Men det går ju att se dem som trevliga och charmiga om man inte är beroende av dem. De kan göra positiva saker och vara hjälpsamma, om de har nytta av det.

Ett exempel är ju James Fallon som är professor och forskar om just hjärnor. Forskningen är hans intresse och genom den gör han också karriär. Samtidigt kommer den forskningen andra till godo och han behöver inte ägna sig åt kriminalitet och antisocialt beteende. Däremot är han fortfarande självisk och känslokall. Han avslöjade själv sin psykopati, men blev ju mer känd tack vare det. Se denna tråd: vem-ar-psykopat-t25886.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Fenren » 2016-02-21 15:05:14

Alien skrev: själva definitionen av en psykopat ingår ju att de inte bryr sig om andra människor och inte känner empati för dem. Att de utnyttjar dem och hämnas om de ser dem som hinder/motståndare


De två första kan jag köpa. Men att utnyttjning och hämdutagerande är diagnoskrav har jag svårt att förstå. Det borde det finnas psykopater som har kontroll över. De kanske väljer att nyttja folk men har gränser de intellektuellt satt upp.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-02-21 15:44:22

Fenren skrev:
Alien skrev: själva definitionen av en psykopat ingår ju att de inte bryr sig om andra människor och inte känner empati för dem. Att de utnyttjar dem och hämnas om de ser dem som hinder/motståndare


De två första kan jag köpa. Men att utnyttjning och hämdutagerande är diagnoskrav har jag svårt att förstå. Det borde det finnas psykopater som har kontroll över. De kanske väljer att nyttja folk men har gränser de intellektuellt satt upp.


Jo, det finns det. Men det är inte så vanligt, tror jag. De gillar ju ändå det. Men många håller sig ju inom gränserna av lagen, dvs. begår inga brott.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Pikachu » 2016-02-21 16:15:59

Fenren skrev:Är alla psykopater 'onda'?
Eller är det de onda psykopaterna vi känner till?


Du har en poäng där, det är ju de kriminella som åkt fast som studier genomförts på. Ibland ser man uppskattningssiffror på hur stor andel av populationen som kan antas vara psykopater och det landar på några procent. Jag är helt övertygad om att de flesta psykopater har fullt fungerande liv, många är mycket framgångsrika och driftiga. Dessutom har jag en amatörteori om att många av de ickekriminella psykopaterna har insikt i sina problem, att en del aktivt jobbar med sig själva och faktiskt tar ansvar för sina handikapp.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-02-21 16:54:54

Pikachu skrev:
Fenren skrev:Är alla psykopater 'onda'?
Eller är det de onda psykopaterna vi känner till?


Du har en poäng där, det är ju de kriminella som åkt fast som studier genomförts på. Ibland ser man uppskattningssiffror på hur stor andel av populationen som kan antas vara psykopater och det landar på några procent. Jag är helt övertygad om att de flesta psykopater har fullt fungerande liv, många är mycket framgångsrika och driftiga. Dessutom har jag en amatörteori om att många av de ickekriminella psykopaterna har insikt i sina problem, att en del aktivt jobbar med sig själva och faktiskt tar ansvar för sina handikapp.


Det motsäger definitionen av en psykopat. En psykopat känner ingen ånger och har därför ingen insikt. Han tycker ju att han inte har gjort något fel. Varför skulle han alltså ens inse att han har ett handikapp? Förutom förstås om psykiatrin har fel där, men jag har inte sett några exempel på det än.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav slackern » 2016-02-21 17:06:34

Pikachu skrev:
Fenren skrev:Är alla psykopater 'onda'?
Eller är det de onda psykopaterna vi känner till?


Du har en poäng där, det är ju de kriminella som åkt fast som studier genomförts på. Ibland ser man uppskattningssiffror på hur stor andel av populationen som kan antas vara psykopater och det landar på några procent. Jag är helt övertygad om att de flesta psykopater har fullt fungerande liv, många är mycket framgångsrika och driftiga. Dessutom har jag en amatörteori om att många av de ickekriminella psykopaterna har insikt i sina problem, att en del aktivt jobbar med sig själva och faktiskt tar ansvar för sina handikapp.


Har du läst Psykopatens Värld - Utan samvete utav Robert D Hare? Den är rätt intressant och den används även som studielitteratur på Karolinska universitetssjukhus på deras utbildningar. Finns en massa fallbeskrivningar i den boken.


http://www.adlibris.com/se/bok/psykopat ... 9144499215
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Fenren » 2016-02-21 17:23:17

Toblerone skrev:
Pikachu skrev:
Fenren skrev:Är alla psykopater 'onda'?
Eller är det de onda psykopaterna vi känner till?


Du har en poäng där, det är ju de kriminella som åkt fast som studier genomförts på. Ibland ser man uppskattningssiffror på hur stor andel av populationen som kan antas vara psykopater och det landar på några procent. Jag är helt övertygad om att de flesta psykopater har fullt fungerande liv, många är mycket framgångsrika och driftiga. Dessutom har jag en amatörteori om att många av de ickekriminella psykopaterna har insikt i sina problem, att en del aktivt jobbar med sig själva och faktiskt tar ansvar för sina handikapp.


Det motsäger definitionen av en psykopat. En psykopat känner ingen ånger och har därför ingen insikt. Han tycker ju att han inte har gjort något fel. Varför skulle han alltså ens inse att han har ett handikapp? Förutom förstås om psykiatrin har fel där, men jag har inte sett några exempel på det än.


För att det finns många fördelar med att minimera antalet som ogillar en.

Det finns många saker man kan göra av själviska anledningar som verkar snälla.

Psykologins diagnoser är ju rena skämten. De är så extremt symtombaserade att de i många fall är helt oanvändbara.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-02-21 17:33:36

Fenren skrev:
Toblerone skrev:
Pikachu skrev:
Du har en poäng där, det är ju de kriminella som åkt fast som studier genomförts på. Ibland ser man uppskattningssiffror på hur stor andel av populationen som kan antas vara psykopater och det landar på några procent. Jag är helt övertygad om att de flesta psykopater har fullt fungerande liv, många är mycket framgångsrika och driftiga. Dessutom har jag en amatörteori om att många av de ickekriminella psykopaterna har insikt i sina problem, att en del aktivt jobbar med sig själva och faktiskt tar ansvar för sina handikapp.


Det motsäger definitionen av en psykopat. En psykopat känner ingen ånger och har därför ingen insikt. Han tycker ju att han inte har gjort något fel. Varför skulle han alltså ens inse att han har ett handikapp? Förutom förstås om psykiatrin har fel där, men jag har inte sett några exempel på det än.


För att det finns många fördelar med att minimera antalet som ogillar en.

Det finns många saker man kan göra av själviska anledningar som verkar snälla.

Psykologins diagnoser är ju rena skämten. De är så extremt symtombaserade att de i många fall är helt oanvändbara.


Precis! De minskar antalet som ogillar dem. Det är en bra taktik för att vara framgångsrik. Och psykopater vill ju vara framgångsrika. Men det är ingen insikt, det är taktik. Manipulation t.o.m.

Att diagnoserna är lite opålitliga - det kan man inte ändra på i nuläget. Så länge man inte vet mer om orsakerna kan man ju inte basera det på orsakerna.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-02-21 17:34:28

slackern skrev:
Pikachu skrev:
Fenren skrev:Är alla psykopater 'onda'?
Eller är det de onda psykopaterna vi känner till?


Du har en poäng där, det är ju de kriminella som åkt fast som studier genomförts på. Ibland ser man uppskattningssiffror på hur stor andel av populationen som kan antas vara psykopater och det landar på några procent. Jag är helt övertygad om att de flesta psykopater har fullt fungerande liv, många är mycket framgångsrika och driftiga. Dessutom har jag en amatörteori om att många av de ickekriminella psykopaterna har insikt i sina problem, att en del aktivt jobbar med sig själva och faktiskt tar ansvar för sina handikapp.


Har du läst Psykopatens Värld - Utan samvete utav Robert D Hare? Den är rätt intressant och den används även som studielitteratur på Karolinska universitetssjukhus på deras utbildningar. Finns en massa fallbeskrivningar i den boken.



http://www.adlibris.com/se/bok/psykopat ... 9144499215


Robert Hare är ju DEN experten på psykopati. :-)Happy
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav supernova » 2016-02-21 17:41:51

Toblerone skrev:Intressant tanke! Alltså att vänrelationer med jämnåriga inte funkar och att det kan vara pga att man inte .... konkurrerar?


Ja att man inte behöver jämföra sig med andra, för mig känns det helt knäppt att försöka göra och vara som någon annan. Jag vill vara mig själv mer och göra på mitt sätt och få göra det. Lite mer prestigelöst så där...
Rymden i en vänskapsrelation är ju att man kan mötas precis som man är och få lära sig saker utav varann.
Men dom verkar känna lugn i att vara som kopior av sina vänner.
Anpassningssjukan :wink:
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Toblerone » 2016-02-21 17:45:03

supernova skrev:
Toblerone skrev:Intressant tanke! Alltså att vänrelationer med jämnåriga inte funkar och att det kan vara pga att man inte .... konkurrerar?


Ja att man inte behöver jämföra sig med andra, för mig känns det helt knäppt att försöka göra och vara som någon annan. Jag vill vara mig själv mer och göra på mitt sätt och få göra det. Lite mer prestigelöst så där...
Rymden i en vänskapsrelation är ju att man kan mötas precis som man är och få lära sig saker utav varann.
Men dom verkar känna lugn i att vara som kopior av sina vänner.
Anpassningssjukan :wink:


Låter som om du är jag skulle kunna vara kompatibla. :mrgreen:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav supernova » 2016-02-21 17:50:04

Ja :mrgreen:
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav kiddie » 2016-03-29 2:21:04

Eftersom jag är den där "farliga" aspergaren som faktiskt kan känna hämndbegär, vilja leva enligt egna och inte andras lagar och ha svårt att känna med människor i stort så har jag skaffat mig några dyssociala vänner på nätet.

De stora skillnaderna som jag ser:

De är ofta uttråkade - jag (om jag mår bra) kan alltid finna nöje i något
De är kicksökande vad gäller agerande och "droger" - jag är lugnsökande i båda
De har ingen spontanmedkänsla med djur - jag tål inte att se skadade djur
De tycker husdjur ska vara nyttiga - jag anser husdjur är sällskap
De har många ytliga bekanta - jag har få djupa vänskaper
De känner ingen lojalitet - jag är överbeskyddande mot de mina
De tycker om att manipulera för att det är roligt - jag vill att människor ska vara sig själva även om det blir problem
De kan inte planera - Jag tenderar att överplanera och inte få ändan ur
De är inte rädda för något - jag har starka rädslor för vissa saker
De beter sig vårdslöst, bryr sig inte om följd - jag kan råka förstöra pga vimsighet och blir arg på mig själv
De sätter alltid människan i centrum, som leksaker - jag tycker ämnen är roliga men folk i gemen bara är trista och fokuserar inte på dem
Deras känslor är mest njutning, glädje, vrede och uttråkning - jag har även ledsenhet, ångest, skam, skuld osv
De förstår signaler människor sänder ut och minns svagheter - jag måste fråga om jag ska förstå
De känner inget för andra - det varierar om jag känner för andra
De kan ställa till någons liv utan förvarning på kul - jag vill inte förstöra för andra, men skulle vilja att vissa som gjort mkt dåligt skulle få dålig karma

Likheter och chanser till utbyte:

Vi ser saker utifrån och mer rationellt
Vi ser inte släkten som den man måste ställa upp på alltid
Vi kan hjälpa sådana vi inte känner utan att be om ngt tillbaka
Vi får skratta åt vad vi vill tillsammans
Vi dömer inte varandra pga "avvikade sociala mönster"
Vi kan diskutera intressanta saker utan att blanda in oss själva
Vi kan båda ibland inte fatta i hjärtat hur ngn kunde bli så upprörd...
Vi har avvikande moraliska idéer

Trots detta så kan jag försöka leka dyssocial så mycket jag vill, men sticker ut i ett sällskap med mest dyssociala. Därför drar jag slutsatsen att vi trots allt är olika i grunden men snuddar på vissa områden.

Det handlar inte om att jag skulle vara dyssocial men helt enkelt mer obegåvad, så att jag inte KAN luras, charma, tjuva osv. Jag VILL helt enkelt inte dessa saker. DE lever med en hjärna som är okänslig, jag lever med en hjärna som är överkänslig inte för allt men en del saker.

Det är MYCKET mer än just empati som skiljer en dyssocial från en aspergare.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Flia » 2016-03-29 13:39:49

De är ofta uttråkade - jag (om jag mår bra) kan alltid finna nöje i något

De två äkta psykopater jag mött visade inte upp nåt sånt.
De är kicksökande vad gäller agerande och "droger" - jag är lugnsökande i båda

Det beskriver ju ADHD. Psykopater kan vara jättelugna

De har ingen spontanmedkänsla med djur - jag tål inte att se skadade djur

Fel. En av de psykopater jag mött älskade djur.

De tycker husdjur ska vara nyttiga - jag anser husdjur är sällskap

Var får du det ifrån?

De har många ytliga bekanta - jag har få djupa vänskaper

De har djupa vänskaper som visserligen inte håller, men djupa är de.

De känner ingen lojalitet - jag är överbeskyddande mot de mina

De jag känt har varit beskyddande gentemot sina familjer, men inte andra

De tycker om att manipulera för att det är roligt - jag vill att människor ska vara sig själva även om det blir problem

Inte för att det är roligt, utan för att det är såna de är. Det är inget val de gör,utan en sjukdom.

De kan inte planera - Jag tenderar att överplanera och inte få ändan ur

Är det nåt de kan så är det att planera. Deras liv går ut på att planera och bestämma hur de ska vinna folks kärlek.
Å
De är inte rädda för något - jag har starka rädslor för vissa saker

Jo. De är livrädda för att bli avslöjade, heela tiden.
De beter sig vårdslöst, bryr sig inte om följd - jag kan råka förstöra pga vimsighet och blir arg på mig själv
De beter sig aldrig vårdslöst, utan alltid genomtänkt.
De sätter alltid människan i centrum, som leksaker - jag tycker ämnen är roliga men folk i gemen bara är trista och fokuserar inte på dem

Det har jag inte märkt.

Deras känslor är mest njutning, glädje, vrede och uttråkning - jag har även ledsenhet, ångest, skam, skuld osv

Nej, deras känslor är manipulation för att få känna sig älskade.

De förstår signaler människor sänder ut och minns svagheter - jag måste fråga om jag ska förstå
De känner inget för andra - det varierar om jag känner för andra

Sant.

De kan ställa till någons liv utan förvarning på kul - jag vill inte förstöra för andra, men skulle vilja att vissa som gjort mkt dåligt skulle få dålig karma

Inte på kul, utan för att bli älskade.

Du borde verkligen läsa på om vad en äkta psykopat är.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav slackern » 2016-03-29 14:40:15

Flia skrev:
De är ofta uttråkade - jag (om jag mår bra) kan alltid finna nöje i något

De två äkta psykopater jag mött visade inte upp nåt sånt.


Intressant var dom diagnostiserade som psykopater utav rättspsykiatriker? Eller var det en lekman som diagnostiserade dom?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in