Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav Alien » 2016-03-11 19:42:43

När jag skulle välja andra främmande språk tror jag att man fick välja mellan franska och tyska, och jag valde tyska. När min dotter skulle välja fanns det fler att välja mellan, även spanska och kanske ryska? Hursomhelst, hon valde också tyska. I den gymnasieskola där hon gick fick man dels göra skolresa till Tyskland och Schweiz, dels ta emot en elev därifrån.

Hon deltog i en tävling där det gällde att skriva en uppsats på tyska och fick stipendium att tillbringa fyra veckor i Tyskland. (Internationales Preisträgerprogramm
des Pädagogischen Austauschdienstes (PAD)
)

Och när hon avslutat sina gymnasiestudier valde hon att reda till Tyskland och läsa tyska där (men vid svenskt universitet). Hon trivdes så bra att hon stannade kvar flera år och studerade vid svenska universitet på distans. Med stolthet berättade hon att en del killar trott att hon var antingen efterbliven el väldigt föräldrabeskyddad, då hon inte förstod vissa fula ord. Dvs de hade inte fattat att hon kom från Sverige och inte vuxit upp i Tyskland.

Men nu tycks tyskan bli allt ovanligare i svenska skolor. Eleverna väljer andra språk.

Sydsvenskan skrev:Antalet elever som väljer tyska i svenska skolor halverats på tio år. Idag läser färre än var femte elev tyska i grundskolan.
Det räcker inte med engelska för att göra affärer med tyskar, skriver Christian Clemens, tidigare vd för TUI Deutschland.

Med bättre kunskaper i tyska skulle Sverige ha större exportchanser inom framför allt servicenäringar och detaljhandeln i Tyskland.
http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktue ... lir-allt-/

Varför väljer eleerna bort tyskan? Jag tror att det delvis beror på internet. De är vana att umgås med folk över hela världen på engelska, och tror att engelska räcker. Och vad väljer de i stället? Jo, spanska. De kanske tänker att resa/studera/jobb i Latinamerikan.

Fram till 1946 var tyska det första främmande språket. Vi vet alla varför det inte är så länge.

Professor Sture Packalén beklagar förstås att hans ämne minskat i betydelse:
Sture Packalén är finlandssvensk och uppvuxen i Helsingfors. I hemmet talades bara svenska, men med kompisarna på gården gällde fins­ka.

– Den humanistiska bildningen står högre i kurs i Finland än i Sverige. Till en del beror det på att man läser väldigt mycket. Och som islänningarna har man förfinskat främmande ord. Jag tycker det är rätt förskräckligt att allt fler människor bara kan engelska. Man blir kulturellt enögd.
http://www.dn.se/arkiv/kultur/han-vill- ... for-tyskan

Ja, det är väl bara USA och amerikansk kultur som gäller idag?

Sture Packaléns mest omskrivna bok är ”Tyska minnesgemenskaper” (2010). Den handlar om hur tyska författare efter andra världskriget försökt tackla nazisttiden, folkmorden och skuldfrågan.

– Den är skriven på svenska eftersom man i Sverige vet så lite om Tyskland, ett tillstånd som förvärrats av att vi inte längre kan läsa tyska.
---
– Vi är trots allt bara ett 50-tal personer som aktivt håller på med tyska på expertnivå i Sverige. Det är inte mycket med tanke på att det finns 100 miljoner tysktalande i världen.


Ja, hur många är det som läst tyska här på forumet?

Heutzutage är min tyska rätt rostig, men jag tar alltid chansen att följa tyskspråkiga serier på TV. F ö så var väl inte mitt uttal det bästa ("ich" blev lätt "isch" och dessutom talade jag för mjukt.) Ska man tala tyska ska man låta arg och bestämd, inte mesig, fick jag höra. :P

Edit: Ser att jag behandlat det dåliga svenska intresset för tyskan tidigare i denna tråd: 42-svenskar-bytte-namn-till-klaus-heidi-t37681.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav slackern » 2016-03-11 19:50:28

I år när sonen började i sexan så valde han tyska.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav Huggorm » 2016-03-11 19:54:36

Jag läste tyska i sjuan, för att föräldrarna tvingade mig. Sedan hoppade jag av och saknar det inte ett dugg. Ich kann kleine deutsch verstehen, men jag kan kan läsa det ganska bra.

Tyska används i Tyskland och några av grannländerna, och allt fler av de unga där kan ändå engelska nu, så det är ett ganska meningslöst språk att kunna. Ryska, spanska eller kinesiska är mycket mera användbart. De är stora språk och få av de som kan de språken kan också engelska.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav Alien » 2016-03-11 21:48:19

Var tror du att svenska företag gör mest affärer?

Och om du skulle bosätta dig utomlands, skulle du hellre välja Ryssland, Kina el Sydamerika än Tyskland? Det talas ju så mycket om att vi kommer bäst överens med dem som har liknande kultur, tror du inte att Tysklands ligger närmare än de andra?

Sydsvenskan skrev:Tyskland är Sveriges största handelspartner och varje år omsätter handeln med Tyskland över 300 miljarder kronor. Det finns 1 300 registrerade svenska dotterbolag i Tyskland och 900 tyska dotterbolag i Sverige.
http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktue ... lir-allt-/

Jag tror f ö inte att barn väljer så rationellt när de väljer andraspråk. Kanske väljer de vad de tycker låter coolast el vad bästa kompisen väljer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav HGJ » 2016-03-11 21:53:40

Alien skrev:Hon deltog i en tävling där det gällde att skriva en uppsats på tyska och fick stipendium att tillbringa fyra veckor i Tyskland. (Internationales Preisträgerprogramm
des Pädagogischen Austauschdienstes (PAD)

PAD verkar vilja rata aspergare:

Målgrupp:

[...]

 Du kan och vill integrera dig i en internationell grupp och i en värdfamilj

[...]

Vi behöver även:

[...]

 Ett intyg av din lärare i tyska (på tyska eller engelska). Intyget ska ge information om dina kunskaper i tyska och din sociala kompetens. Finns på hemsidan.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav slackern » 2016-03-11 22:02:06

HGJ skrev:
Alien skrev:Hon deltog i en tävling där det gällde att skriva en uppsats på tyska och fick stipendium att tillbringa fyra veckor i Tyskland. (Internationales Preisträgerprogramm
des Pädagogischen Austauschdienstes (PAD)

PAD verkar vilja rata aspergare:

Målgrupp:

[...]

 Du kan och vill integrera dig i en internationell grupp och i en värdfamilj

[...]

Vi behöver även:

[...]

 Ett intyg av din lärare i tyska (på tyska eller engelska). Intyget ska ge information om dina kunskaper i tyska och din sociala kompetens. Finns på hemsidan.


Själv tror jag mer att det handlar om ungar med trotssyndrom eller uppförandestörning. Det kan lätt bli problem med sådana ungdomar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppf%C3%B ... C3%B6rning
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav Huggorm » 2016-03-11 22:04:54

Alien skrev:Var tror du att svenska företag gör mest affärer?

Och om du skulle bosätta dig utomlands, skulle du hellre välja Ryssland, Kina el Sydamerika än Tyskland? Det talas ju så mycket om att vi kommer bäst överens med dem som har liknande kultur, tror du inte att Tysklands ligger närmare än de andra?

Sydsvenskan skrev:Tyskland är Sveriges största handelspartner och varje år omsätter handeln med Tyskland över 300 miljarder kronor. Det finns 1 300 registrerade svenska dotterbolag i Tyskland och 900 tyska dotterbolag i Sverige.
http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktue ... lir-allt-/

Jag tror f ö inte att barn väljer så rationellt när de väljer andraspråk. Kanske väljer de vad de tycker låter coolast el vad bästa kompisen väljer.
Tyskland är bara Sveriges näst största handelspartner, Norge importerar mer från Sverige även om skillnaden är marginell.

Jag skulle hellre bosätta mig i Ryssland än Tyskland ja. Tysklands kultur är kanske lite närmare än Rysslands, men Tyskland är trångt och överbefolkat. Jag känner att jag har betydligt mer gemensamt med någon från de sibiriska skogarna än från den tyska urbana dekadensen. Över huvud taget lockar östeuropa mig mer, och har alltid gjort.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav Alien » 2016-03-12 2:21:18

HGJ skrev:
Alien skrev:Hon deltog i en tävling där det gällde att skriva en uppsats på tyska och fick stipendium att tillbringa fyra veckor i Tyskland. (Internationales Preisträgerprogramm
des Pädagogischen Austauschdienstes (PAD)

PAD verkar vilja rata aspergare:

Målgrupp:

[...]

 Du kan och vill integrera dig i en internationell grupp och i en värdfamilj

[...]

Vi behöver även:

[...]

 Ett intyg av din lärare i tyska (på tyska eller engelska). Intyget ska ge information om dina kunskaper i tyska och din sociala kompetens. Finns på hemsidan.


Ja, dels ska man bo i en tysk värdfamilj två veckor, dels ska man resa runt i Tyskland i en grupp bestående av andra skolungdomar från olika länder (ingen från ens eget land). Då gäller det att vara smidig och kunna anpassa sig. Så de flesta aspergare skulle inte klara av det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-12 5:38:26

-Tyska är inte hippt.

Inte efter 1945 och inte nu.

Backpackerungdom vill lära sig spanska och tyska tycks ses som nåt slags skämtspråk.


Har tyskt påbrå så jag tycker tyska låter trivsamt. Sen maten, kulturen, arkitekturen.
Finns mycket intressant där.
Och mycket som känns sådär vagt bekant och trivsamt som det gör när man har ett påbrå.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav CarolusRex » 2016-03-12 5:47:30

Vi fick bara välja mellan franska och tyska.

Fjollorna valde franska och resten tyska.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav Trubbish » 2016-03-12 13:06:31

Valde tyska för att jag hade svårt att bestämma mig och gick på ryktet om att det skulle vara lättare att lära sig än franska, något som jag ångrar nu i efterhand.

Alla valde tyska utom ett fåtal vilket gjorde att tyskaklassen blev alldeles för stor för att effektivt kunna lära ut och lärarna avlöste varandra ständigt under terminerna, det var helt enkelt ingen som hade orken att ta tag i den klassen och den enda tyska jag kan idag är att räkna till tio och säga tre fraser.

Dessutom tycker jag att tyska är ett fult språk som man bara har användning av när man åker till Tyskland, det hade varit bättre att lära sig franska då det talas på fler kontinenter.

Men ju fler språk man kan välja på desto färre kommer ju att välja just tyska, det säger sig väl egentligen självt.

Själv ser jag ingen poäng i att lära sig tyska.
Trubbish
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2016-03-02

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav Sjuckert » 2016-03-12 13:40:13

Trubbish skrev:Alla valde tyska utom ett fåtal [...]

Så var det för mig också, och jag var en av de där få som läste franska. Tror att vi var åtta pers i min lilla grupp, medan en förkrossande majoritet valde tyska.

För mig var franska det självklara valet på högstadiet; jag antar att det kändes mer "exotiskt". Mer tilltalande var det i alla fall. Det var först i vuxen ålder jag fick ett intresse för och började gilla tyskan. Nu kan jag nästan önska att jag hade läst det i skolan, men har försökt lära mig lite på egen hand istället.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav Kahlokatt » 2016-03-12 22:27:49

I högstadiet valde jag franska för att jag tyckte det var vackrare än tyska, men vi var ganska få som läste franska och många hoppade av. I nian var vi kanske nio-tio stycken som fortfarande läste franska. Jag gillade franskan och hade bra betyg, men har glömt väldigt mycket.
Det var många fler som läste tyska; tror t.o.m. tyskeleverna fick delas upp i TVÅ klasser.

I gymnasiet (jag gick humanistisk) kunde jag välja mellan tyska, ryska, italienska och spanska som tredjespråk. Jag valde ryska, men för få hade valt det, så jag fick välja om och tog då italienska. Vi som läste italienska var ganska få, medan spanskeleverna var jättemånga.
Mina italienskstudier gick rätt bra, men i dag kommer jag nästan bara ihåg lösryckta fraser, typ "Due pizze, per favore" (två pizzor, tack), "andiamo in tram" (låt oss ta spårvagnen) och "dovreste smettere di fumare una buona volta!" (du borde sluta röka en gång för alla).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav nallen » 2016-03-14 21:28:41

Kahlokatt skrev:[...] och "dovreste smettere di fumare una buona volta!" (du borde sluta röka en gång för alla).

*fniss* det är skönt att se att även humanister drabbas av fenomenet att minnas högeligen användbara fraser.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav Toblerone » 2016-03-14 23:07:40

Jag är även tyskalärare, men det är så få som läser det nuförtiden.... Tråkigt, men vad ska man göra. Jag tror att det har liksom spritt sig att spanska skulle vara lättare - vilket inte stämmer, tyska är ju närmare svenskan. Och man hör också ofta att ungdomar säger att man pratar spanska i fler länder - visst, men man har oftast inga kontakter i dessa länder. Och jobbmässigt har man mest chans att kunna använda sina språkkunskaper om man läser tyska (engelska är självklart viktigare, men vi pratar B-språk nu). Tyskland är ju en viktig handelspartner. Om inte DEN viktigaste.

Så, visst är det dumt. Det talar mycket mer för att man borde läsa tyska, inte spanska. Mina barn har haft tyska som modersmål i skolan, de yngre två har sedan bytt till B-språk-tyska för att de inte orkat läsa två språk förutom engelskan. Dottern hade börjat med franskan.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav slackern » 2016-03-14 23:19:13

Toblerone skrev:Jag är även tyskalärare, men det är så få som läser det nuförtiden.... Tråkigt, men vad ska man göra. Jag tror att det har liksom spritt sig att spanska skulle vara lättare - vilket inte stämmer, tyska är ju närmare svenskan. Och man hör också ofta att ungdomar säger att man pratar spanska i fler länder - visst, men man har oftast inga kontakter i dessa länder. Och jobbmässigt har man mest chans att kunna använda sina språkkunskaper om man läser tyska (engelska är självklart viktigare, men vi pratar B-språk nu). Tyskland är ju en viktig handelspartner. Om inte DEN viktigaste.

Så, visst är det dumt. Det talar mycket mer för att man borde läsa tyska, inte spanska. Mina barn har haft tyska som modersmål i skolan, de yngre två har sedan bytt till B-språk-tyska för att de inte orkat läsa två språk förutom engelskan. Dottern hade börjat med franskan.


Sedan pratar dom ju även tyska i Österrike, Italien, Schweiz, Lichtenstein, Luxemburg, Frankrike och Namibia, har säkert missat något land.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav Kahlokatt » 2016-03-14 23:36:26

slackern skrev:
Toblerone skrev:Jag är även tyskalärare, men det är så få som läser det nuförtiden.... Tråkigt, men vad ska man göra. Jag tror att det har liksom spritt sig att spanska skulle vara lättare - vilket inte stämmer, tyska är ju närmare svenskan. Och man hör också ofta att ungdomar säger att man pratar spanska i fler länder - visst, men man har oftast inga kontakter i dessa länder. Och jobbmässigt har man mest chans att kunna använda sina språkkunskaper om man läser tyska (engelska är självklart viktigare, men vi pratar B-språk nu). Tyskland är ju en viktig handelspartner. Om inte DEN viktigaste.

Så, visst är det dumt. Det talar mycket mer för att man borde läsa tyska, inte spanska. Mina barn har haft tyska som modersmål i skolan, de yngre två har sedan bytt till B-språk-tyska för att de inte orkat läsa två språk förutom engelskan. Dottern hade börjat med franskan.


Sedan pratar dom ju även tyska i Österrike, Italien, Schweiz, Lichtenstein, Luxemburg, Frankrike och Namibia, har säkert missat något land.


Enligt sajten Ethnologue är det även ett stort språk i Argentina, Australien, Belgien, Brasilien, Kanada, Chile, Tjeckien, Danmark, Ecuador, Ungern, Kazakstan, Kirgizistan, Paraguay, Polen, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Ukraina och Uruguay. Tyska dialekter talas även av vissa religiösa grupper (t.ex. Amish).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav slackern » 2016-03-14 23:39:04

Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Toblerone skrev:Jag är även tyskalärare, men det är så få som läser det nuförtiden.... Tråkigt, men vad ska man göra. Jag tror att det har liksom spritt sig att spanska skulle vara lättare - vilket inte stämmer, tyska är ju närmare svenskan. Och man hör också ofta att ungdomar säger att man pratar spanska i fler länder - visst, men man har oftast inga kontakter i dessa länder. Och jobbmässigt har man mest chans att kunna använda sina språkkunskaper om man läser tyska (engelska är självklart viktigare, men vi pratar B-språk nu). Tyskland är ju en viktig handelspartner. Om inte DEN viktigaste.

Så, visst är det dumt. Det talar mycket mer för att man borde läsa tyska, inte spanska. Mina barn har haft tyska som modersmål i skolan, de yngre två har sedan bytt till B-språk-tyska för att de inte orkat läsa två språk förutom engelskan. Dottern hade börjat med franskan.


Sedan pratar dom ju även tyska i Österrike, Italien, Schweiz, Lichtenstein, Luxemburg, Frankrike och Namibia, har säkert missat något land.


Enligt sajten Ethnologue är det även ett stort språk i Argentina, Australien, Belgien, Brasilien, Kanada, Chile, Tjeckien, Danmark, Ecuador, Ungern, Kazakstan, Kirgizistan, Paraguay, Polen, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Ukraina och Uruguay. Tyska dialekter talas även av vissa religiösa grupper (t.ex. Amish).


Thx pumkin, själv trodde jag att dom hade fördrivit alla från Östeuropa efter andra världskriget, det var en rätt gigantisk etnisk rensning utav folktyskar då.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav Huggorm » 2016-03-14 23:42:01

Det är ganska vanligt att äldre människor från forna sovjetrepubliker och warszawapaktsländer kan tyska. Alla var tvungna att lära sig ryska, men sedan fick de välja ett B-språk också, men bara bland språk som talades inom warszawapakten. Och Östtyskland var ju med, så många valde tyska eftersom det på något vis representerade västeuropa som de inte fick lov att besöka.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav Trubbish » 2016-03-14 23:56:14

Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Toblerone skrev:Jag är även tyskalärare, men det är så få som läser det nuförtiden.... Tråkigt, men vad ska man göra. Jag tror att det har liksom spritt sig att spanska skulle vara lättare - vilket inte stämmer, tyska är ju närmare svenskan. Och man hör också ofta att ungdomar säger att man pratar spanska i fler länder - visst, men man har oftast inga kontakter i dessa länder. Och jobbmässigt har man mest chans att kunna använda sina språkkunskaper om man läser tyska (engelska är självklart viktigare, men vi pratar B-språk nu). Tyskland är ju en viktig handelspartner. Om inte DEN viktigaste.

Så, visst är det dumt. Det talar mycket mer för att man borde läsa tyska, inte spanska. Mina barn har haft tyska som modersmål i skolan, de yngre två har sedan bytt till B-språk-tyska för att de inte orkat läsa två språk förutom engelskan. Dottern hade börjat med franskan.


Sedan pratar dom ju även tyska i Österrike, Italien, Schweiz, Lichtenstein, Luxemburg, Frankrike och Namibia har säkert missat något land.


Enligt sajten Ethnologue är det även ett stort språk i Argentina, Australien, Belgien, Brasilien, Kanada, Chile, Tjeckien, Danmark, Ecuador, Ungern, Kazakstan, Kirgizistan, Paraguay, Polen, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Ukraina och Uruguay. Tyska dialekter talas även av vissa religiösa grupper (t.ex. Amish).


Det är mycket man gått miste om när man inte lärt sig tyska. Så kan det gå när man ska göra besparningar.
Trubbish
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2016-03-02

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav Toblerone » 2016-03-15 0:27:29

Trubbish skrev:
Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Sedan pratar dom ju även tyska i Österrike, Italien, Schweiz, Lichtenstein, Luxemburg, Frankrike och Namibia har säkert missat något land.


Enligt sajten Ethnologue är det även ett stort språk i Argentina, Australien, Belgien, Brasilien, Kanada, Chile, Tjeckien, Danmark, Ecuador, Ungern, Kazakstan, Kirgizistan, Paraguay, Polen, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Ukraina och Uruguay. Tyska dialekter talas även av vissa religiösa grupper (t.ex. Amish).


Det är mycket man gått miste om när man inte lärt sig tyska. Så kan det gå när man ska göra besparningar.


Besparingar? Det är ju eleverna själva som väljer att läsa spanska istället.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav Trubbish » 2016-03-15 0:39:35

Toblerone skrev:
Trubbish skrev:
Kahlokatt skrev:
Enligt sajten Ethnologue är det även ett stort språk i Argentina, Australien, Belgien, Brasilien, Kanada, Chile, Tjeckien, Danmark, Ecuador, Ungern, Kazakstan, Kirgizistan, Paraguay, Polen, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Ukraina och Uruguay. Tyska dialekter talas även av vissa religiösa grupper (t.ex. Amish).


Det är mycket man gått miste om när man inte lärt sig tyska. Så kan det gå när man ska göra besparningar.


Besparingar? Det är ju eleverna själva som väljer att läsa spanska istället.


Jag refererade till min egen skolgång.
Trubbish
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2016-03-02

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav Liljan » 2016-03-15 5:00:22

Jag har läst franska, vi fick välja mellan tyska, franska och spanska. Jag håller med om att det är bra att kunna flera språk och att Sverige är för USA influerat, men jag håller inte med om att just tyska skulle vara överlägset alla andra språk. Jag tycker man ska välja det som tilltalar än själv.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vill barn inte längre lära sig tyska i skolan? Warum nicht?

Inläggav Flia » 2016-03-15 8:15:17

Förr var man nästan tvungen att läsa tyska, för att vi hade så mycket affärskontakter med dem, och de var riktigt dåliga på engelska.

Det gick helt enkelt inte att få jobb med internationella kontakter utan tyskan.

Nu har de lärt sig engelska, och det är inte lika viktigt längre.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till Språket



Logga in