42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav Alien » 2013-12-20 4:29:18

Inte för att de älskade just det namnet utan för att det var ett krav att vinna Luft-Hansas tävling.

första pris är en enkel flygbiljett till Berlin samt ett års boende i en 70 kvadratmeter stor lägenhet i Kreutzberg.

I priset ingår även en språkkurs, två inrikesresor och inträde till Berlins museum. Till och med cykel ingår för att den nyblivne berlinaren ska kunna ta sig fram.

Ett kriterium är dock att den tävlande byter namn till tyskklingande Klaus-Heidi.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampa ... 777739.ece

Är du snabb med att byta ditt förnamn till Klaus-Heidi och skicka in en motivering kan du vinna allt detta:

Enkel biljett till Berlin.

Som Klaus-Heidi reser du med Lufthansa från Arlanda i januari. En privatchaufför väntar på flygplatsen för att ta dig till din nya lägenhet.
http://klaus-heidi.se/

Bara 42 svenskar? Jag skulle gladeligen bytt till Klaus-Heidi för detta. Särskilt som man bara behöver lägga till namnet, inte ta bort sina gamla förnamn.

Både män och kvinnor kunde förstås söka. Men det var en man som vann.

"Vinnare blev 24-årige Michael Klaus-Heidi Andersson från Fjugesta, som vann med sin motivering - en hyllningsdikt till Tyskland.

- Det är en rolig grej som jag kommer att ha många minnen ifrån. Jag kommer att kalla mig för Klaus-Heidi i Tyskland."

Men alla de andra 41 Klaus-Heidi förlorade 1.500 kr (avgiften för att byta namn) utan att få ett år i Berlin. Men de fick tröstpris i form av flygpoäng med Lufthansa.

Nej, jag kunde aldrig ha sökt. Motiveringen var den stora haken.

Men skulle ni varit beredda att byta till Klaus-Heidi?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav Huggorm » 2013-12-20 7:50:30

Hade varit roligare om man varit tvungen att döpa om sig till Adolf.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav Miche » 2013-12-20 11:09:40

Vi har en användare på forumet med namnet Klaus-Heidi...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav kvicksilver » 2013-12-20 11:22:33

Om det inte vore för namnbytet hade det låtit kul. Men hade verkligen känts som att sälja sin identitet till Lufthansa.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav Miche » 2013-12-20 11:38:31

Självklart handlar det om att sälja sin identitet (förstår inte din sista mening, är det en fråga eller ett påstående?)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav trollhare » 2013-12-20 11:50:20

Jag skulle inte vilja bo i Berlin, skulle inte göra det för en pr-kupp, men gillar ändå att så många gjorde det. Dock ett faktafel:

Det är gratis att lägga till eller ta bort förnamn, så länge man behåller något av sina gamla namn. Detta gäller dock bara en gång i livet. Har man redan gjort en förnamnsändring någon gång, måste man betala 1000 kr (inte 1500) för att ändra igen. Så det var gratis för de flesta att lägga till Klaus-Heidi, men det kostar att bli av med det...
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav Alien » 2013-12-20 15:46:11

Kollar man på namnstatistiken finns det ingen, varken man el kvinna, som heter Klaus-Heidi. Men namnstatistiken grundas på hur det var 2012-12-31. Det skulle vara intressant att kolla nästa år. Det borde då finnas åtminstone en med det namnet. Kanske fler, av de 41 andra har väl några bytt bort Klaus-Heidi, även om det kostar 1.000 kronor.

Det var tidigare en tävling där man kunde vinna en summa pengar om man lade till namnet Obi-Wan Kenobi. Läst om en som gjort det. Han vann inte summan men hade kvar namnet eftersom det kostade att byta. Enligt SCB så finns det fem män som har namnet Obi-Wan och fem som har namnet Kenobi. Säkert samma män.

Jag skulle inte känna att jag bytte bort min identitet om jag lade till namnet Klaus-Heidi. Dels behåller jag mina andra förnamn, dels kan jag byta bort Klaus-Heidi senare. Om jag vunnit skulle jag nog bett folk kalla mig Heidi. Det skulle kännas spännande att heta något annat och känna sig som någon annan. Och ett helt år i Berlin med lägenheten betald! Berlin ska vara mycket kulturellt livaktigt.

Du bor i en fin 2:a på 70 m2. Lägenheten har balkong och ligger på 4:e våningen i ett hus på en lugn sidogata precis vid gränsen mellan Kreuzberg och Neukölln.

Sovrum med dubbelsäng.
Modernt möblerat vardagsrum med en plats för en extra säng.
Fullt utrustat kök inklusive tvättmaskin.
Badrum med badkar.
High Speed Wifi (WLAN).

Din nya cykel
är handbyggd av myownbike.de och custom-lackad med ditt nya namn [alltså "Gehört Klaus-Heidi"]. Självklart får du också en matchande hjälm.

2 flygresor inom Tyskland.
För att du ska få upptäcka ditt nya hemland ger vi dig tur och retur flygresa till Frankfurt och München att utnyttja under ditt första år i Berlin.
http://klaus-heidi.se/

Det grämer mig att jag inte såg något om den tävlingen innan den var över. Då skulle jag tipsat min dotter om den. Hon skulle säkert kunnat komma på en bra motivering. Och mtp att det var så få som sökte, skulle hon haft en chans att vinna.

Undrar varför det var så få? Tyckte de det var för pinsamt att byta namn (dvs lägga till namnet) till Klaus-Heidi? Eller är det så att svenskarna helt enkelt inte är så intresserade av Tyskland, utan ensidigt inriktade på det anglosaxiska (England, USA, Australien, Kanada)? Allt färre vill lära sig tyska t ex. http://norran.se/2013/06/kronikor/intre ... lt-mindre/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet


42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav marxisten » 2013-12-20 18:27:31

Alien skrev:Men alla de andra 41 Klaus-Heidi förlorade 1.500 kr (avgiften för att byta namn) utan att få ett år i Berlin. Men de fick tröstpris i form av flygpoäng med Lufthansa.


Du måste också skaffa nytt körkort/ID-handling där ditt nya namn inkluderas, likväl som nytt pass om du ska resa utomlands. Detta är ju en indirekt kostnad av namnbytet.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav Parvlon » 2013-12-20 19:13:21

Vad kan paketet vara värt? Jag gissar på en miljon. En chans på ~50 eller vad det blir i slutändan för att vinna en miljon och vara till allmänt åtlöje på köpet är det inte värt.
edit, ändrar mig om man kan sälja paketet. Tänkte inte på att man kan byta tillbaka till det vanliga namnet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav Miche » 2013-12-20 23:54:09

marxisten skrev:
Alien skrev:Men alla de andra 41 Klaus-Heidi förlorade 1.500 kr (avgiften för att byta namn) utan att få ett år i Berlin. Men de fick tröstpris i form av flygpoäng med Lufthansa.


Du måste också skaffa nytt körkort/ID-handling där ditt nya namn inkluderas, likväl som nytt pass om du ska resa utomlands. Detta är ju en indirekt kostnad av namnbytet.

Knappast speciellt viktigt om man inte byter tilltalsnamn, tror inte att de bryr sig så mycket om att kolla det, åtminstone inte för resor inom Norden och Schengenområdet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav marxisten » 2013-12-20 23:57:28

Miche skrev:Knappast speciellt viktigt om man inte byter tilltalsnamn, tror inte att de bryr sig så mycket om att kolla det, åtminstone inte för resor inom Norden och Schengenområdet.


På körkortet specificeras ej ditt tilltalsnamn. Mitt tredjenamn är ex. mitt tilltalsnamn och alla tre står med, så jag tror du måste det.

Vet syrran fick skaffa nytt när hon gifte sig och bytte efternamn.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav Miche » 2013-12-21 0:05:56

När man byter efternamn är det en jävla skillnad (även jag har bytt efternamn).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav Neurofunk » 2013-12-21 0:16:47

Slöseri på administrativt pappersvändande hos PRV och/eller Skatteverket. Annars smålustig företeelse.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav Hundralappen » 2013-12-21 1:13:25

KNSNNTR skrev:Slöseri på administrativt pappersvändande hos PRV och/eller Skatteverket. Annars smålustig företeelse.


Åja, vi behöver mer administrativt pappersanvändande nowadays. Allt datoriseras och resulterar i färre jobb. Den ekvationen går inte ihop med ökat invånarantal. Mer sånt där är faktiskt bra att återinföra när bristen på jobb går neråt.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav slackern » 2013-12-21 1:16:25

Hundralappen skrev:
KNSNNTR skrev:Slöseri på administrativt pappersvändande hos PRV och/eller Skatteverket. Annars smålustig företeelse.


Åja, vi behöver mer administrativt pappersanvändande nowadays. Allt datoriseras och resulterar i färre jobb. Den ekvationen går inte ihop med ökat invånarantal. Mer sånt där är faktiskt bra att återinföra när bristen på jobb går neråt.


Nja pappersarbete krävs väll fortfarande. Man skickar väll in ett papper. Så någon stackars person på myndigheten måste scana in det. ;) Dessutom så kanske någon stackars sate måste ta hand om brevhanteringen. ;)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav Alien » 2013-12-21 2:23:53



Ser man på, hela 40 personer heter Klaus-Heidi. Men två personer har tydligen hunnit/haft råd att byta tillbaka.

Ska bli intressant att se hur många Klaus-Heidi det finns om ett år.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav Miche » 2013-12-21 12:18:19

Alien skrev:Men två personer har tydligen hunnit/haft råd att byta tillbaka.

De kan ju även ha utvandrat eller avlidit...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav kvicksilver » 2013-12-21 22:27:21

Miche skrev:Självklart handlar det om att sälja sin identitet (förstår inte din sista mening, är det en fråga eller ett påstående?)


Hade känts som att sälja min själ till ett reklamjippo. Särskilt om jag inte hade vunnit.

Alien skrev:Undrar varför det var så få? Tyckte de det var för pinsamt att byta namn (dvs lägga till namnet) till Klaus-Heidi? Eller är det så att svenskarna helt enkelt inte är så intresserade av Tyskland, utan ensidigt inriktade på det anglosaxiska (England, USA, Australien, Kanada)? Allt färre vill lära sig tyska t ex. http://norran.se/2013/06/kronikor/intre ... lt-mindre/


Tror att det var att lägga till namnet, det kommer att följa en på alla körkort, id-kort med en jävla massa frågor och skämt som ställs osv osv.

Tyskland har historiskt haft en stor koppling, även om efter kriget har det inte varit lika intressant (då engelska har tagit över som andraspråk). Kräver dessutom att du lär dig ett helt nytt språk för att jobba osv, dessutom vet jag inte hur arbetsmarknaden ser ut för utlänningar. När jag gick i skolan var åtminstone spanska det överlägst mest populäraste C-språket (Latinamerika, sol&bad ;) )

Australien och Kanada har ju dessutom riktigt bra arbetsmarknad jämfört med Sverige. Dessutom pratar de allra flesta svenskar hyfsad engelska, så det är nog inte attraktivt att hårdplugga ett till språk så länge som engelska är lingua franca.

Men hela paketet känns väldigt hipsteranpassat, med Berlin och Kreuzberg som pricken över i:et. Mer som en långsemester än något annat. Häftig stad är det i alla fall.
Senast redigerad av kvicksilver 2013-12-21 22:31:27, redigerad totalt 4 gånger.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav marxisten » 2013-12-21 22:28:14

Miche skrev:När man byter efternamn är det en jävla skillnad (även jag har bytt efternamn).


Vet ej vad reglerna säger, aldrig tänkt tanken på att byta namn.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav Alien » 2013-12-22 3:15:22

Nu är ju faktiskt Tyskland största landet i Europa och Sverige har mycket affärer med Tyskland. Så det känns lite trångsynt att dissa Tyskland för solsemester. Och det är en myt att man klarar sig lika bra med engelska överallt.

Lars Lagerbäck var aktuell för jobbet som förbundskapten för Österrikes landslag i fotboll – men har efter en anställningsintervju strukits från listan.

Det är tidningen Kronen Zeitung och gratistidningen Heute som skriver att det är bristande kunskaper i tyska språket som avgjorde saken.
http://www.dn.se/sport/fotboll/bristand ... lagerback/

Tyskland är som ett Sverige för vuxna:
När jag började på Humboldt­universitetet försökte studenterna (förgäves) stoppa det likformande europeiska högskolesystemet, Bolognareformen. Den gången samlades tusentals vid Röda rådhuset och skanderade: ”Vi vill ha mer bildning!”. Det var lite som i Vreeswijks ”I natt jag drömde”. Jag fick nypa mig i armen.
---
Det är ett pinsamt faktum att det finns fler studenter som studerar svenska på den tyska högskolan (närmare 4.000) än det finns skolelever som väljer tyska som B- eller C-språk i vårt land. Inom skandinavistiken, som finns på 13 tyska universitet (och i Wien, Zürich och Basel), är svenska det största ämnet. Men det är en obesvarad kärlek. För trots att Tyskland är Sveriges största handelspartner, så misstror svensken reflexmässigt allt tyskt (utom möjligen den billiga ölen).

Ändå är våra länders historia sammanflätad. Vi kristnades av Ansgar från Bremen, vi reformerades av Martin Luther. Under medeltiden var vi en del av handelsmonopolet Hansan. Det är hjärtskärande att se hur Schwedenpommern, avträtt av Sverige 1815, ännu vårdar minnet av den goda ”svensktiden”.
---
I dag vimlar Berlin av svenska konstnärer, författare och unga wannabes. Det kommer säkert att på sikt förändra svenskars snorkiga bild av Tyskland.
http://www.dn.se/dnbok/tyskland-ar-som- ... ast-battre

Skolan måste anpassas till företagens behov av kunskaper i tyska och den kommande efterfrågan på kinesisk språkkompetens. Andelen elever som läser tyska i nian har halverats på drygt tio år. När företagen får välja det språk de anser viktigast i skolan, svarar 33 procent tyska, 16 procent spanska och hela 14 procent kinesiska, skriver Metta Fjelkner och Tobias Krantz med stöd av en ny, ännu opublicerad undersökning.

Sverige är ett exportberoende och språkberoende land. Exporten motsvarar hälften av vår BNP, och den svenska ekonomin är beroende av handel med många länder som inte har engelska som sitt första språk. Sveriges klart viktigaste exportland är Tyskland. Att det finns en upparbetad kulturell och språklig förståelse hos svenskarna är därför viktigt om Sverige ska kunna dra maximal nytta av exportmöjligheterna. Språklig kompetens har avgörande betydelse i internationell affärsverksamhet där den kan öka möjligheten till försäljning av svenska varor och tjänster.
http://www.dn.se/debatt/vi-maste-satsa- ... -i-skolan/

Sverige har potential i fråga om flerspråkig läs- och skrivkunnighet och användande av flera språk i intellektuellt och professionellt syfte – inte bara i de stora invandrarspråken persiska, arabiska och turkiska utan även spanska, tyska, franska, italienska med flera. Men denna flerspråkighet är inte tillvaratagen. I stället förhärskar en bred och tryggt förankrad uppfattning att det räcker med engelska.
---
Forskaren Ingela Bel Habib har i en jämförande studie undersökt hur små och medelstora företag i Sverige klarar sig på den internationella marknaden. Bel Habib visar att denna typ av svenska företag använder sig nästan uteslutande av engelska i sina internationella affärsförbindelser. De missar därmed affärskontrakt i mycket högre utsträckning än Danmark, Tyskland och Frankrike – där företagen använder fler språk. Detta förhållande benämner Bel Habib den svenska paradoxen, eftersom Sverige har fler invandrarspråk än de övriga länderna.
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdeba ... rad-varld/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav kvicksilver » 2013-12-22 7:47:48

Jag misstänker att misstron har mycket med arvet efter kriget. Sedan tror jag inte att man kan förvänta sig att 12-åringar ska tänka på framtida affärsmöjligheter.

Har funderat på att fördjupa mig i tyskan (läste i skolan), men aldrig blivit riktigt av. Förstår ganska bra, och kan säga enkla meningar, men skulle nog bli betydligt bättre av ett år där. Jobbar man i Tyskland, sure, men annars har jag blickar åt andra ställen.

Där jag jobbar nu är det mycket tyskar, så det underlättar definitivt att kunna en del. Men tror det är svårt att motivera tonåringar att satsa seriöst på ett tredjespråk i en kultur som inte har annat än svenska och offentlighetens engelska som norm. Det är inte som i ex Svenskfinland eller Schweiz, där jag tror det är betydligt lättare att få sådant igenom.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav Alien » 2014-01-04 4:23:25

Här står om att ungdomar kan få lärlingsplats i Tyskland:

SvD 2013-09-02 skrev:Under hösten startar Arbetsförmedlingen en kampanj för att locka svenska ungdomar till lärlingsutbildningar i Tyskland. Tyskarna erbjuder gratis språkkurs, utbildning på en arbetsplats och lön. Men unga arbetslösa som SvD Näringsliv talat med är inte intresserade.

Det tyska lärlingssystemet har hyllats i hela Europa och många länder blickar dit i sin kamp för att få fler unga i arbete. Tyskland har EU:s lägsta ungdomsarbetslöshet och det är just lärlingssystemet som anses vara huvudorsaken.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 476448.svd

Jag kan inte hjälpa att jag tycker att svenska ungdomar verkar slöa och bortskämda, som inte är intresserade.

Han förklarar att unga som är intresserade kommer att få lära sig tyska. Utbildningen ska vara förlagd i Sverige och betalas av tyska staten.

–Sedan ska de få åka iväg på praktik i en månad för att få känna på arbetsplatsen och se om det är någonting som passar dem. Det är ganska stor skillnad mellan en svensk och en tysk arbetsplats. Kommer du in som kocklärling på en restaurang så är du lägst på skalan, de har en mycket hårdare hierarki, säger Mikael Lindbom.

Om man trivs efter praktiken och arbetsgivaren är nöjd erbjuds en lärlingsplats som varar mellan 2 och 3,5 år. Samtidigt som yrket lärs ut ges även en språkutbildning. Enligt Mikael Lindbom motsvarar lönen till en början ungefär ett svenskt studiemedel. Lönen ökar sedan ju mer man lär sig.


Det finns naturligtvis nackdelar:

Lärlingarna kommer att få vända på varje krona eftersom lönen inte är så hög, men när de är klara har de ett yrke. Tyskarna vill att de ska stanna kvar och jobba där men det är inget krav, säger han.

Sverige är nu alltså med i Tysklands jätteprojekt ”Ditt livs jobb” som kostar 1,2 miljarder kronor och pågår under tre år. Enligt tyska arbetsförmedlingen råder det nu en akut brist på bland annat butiksbiträden, kockar och bagare.

Men det finns en hake. Enligt Ilona Mirtschin som är pressansvarig på tyska arbetsförmedlingen är dessa jobb antingen dåligt betalda, arbetsförhållandena dåliga eller så handlar det helt enkelt om att de har låg status.


Att leva fattigt skulle inte bekymra mig, bara jag fick bo utomlands, lära mig ett främmande språk ordentligt och fick ett jobb som jag kunde försörja mig på, antingen hemma el i Tyskland.

Men svenska ungdomar vill välja och vraka.

Intresset för att åka iväg till ett annat land i ett par år, arbeta och få ett yrke är inte speciell stort bland de arbetslösa ungdomar SvD Näringsliv pratat med på jobbtorget i Kista utanför Stockholm.

Adbulla Aldajan och Shahed Kamel kan tänka sig att lämna Sverige men då är Tyskland inte ett alternativ.

–USA kanske. Det är viktigt att trivas med landet och språket, säger Adbulla Aldajan.

Shahed Kamel vill helst till Dubai, europeiska länder lockar inte.

Ungdomarna vi träffar berättar om sin arbetslösa tillvaro och tvånget att gå till jobbtorget två timmar om dagen.

–I början är man driven och söker allt. Skickar cv och ringer runt, men när man inte ens får ett svar börjar man tappa hoppet. Till slut sitter folk här och surfar på Youtube och Facebook i två timmar sen går de hem, säger 24-årige Ahmed Simsek.


Och så klagar de "ingen vill ge mig en chans". Jag säger "tar ni alla chanser då?"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

42 svenskar bytte namn till Klaus-Heidi

Inläggav Miche » 2014-01-04 12:32:03

Alien skrev:Och så klagar de "ingen vill ge mig en chans". Jag säger "tar ni alla chanser då?"

Hur länge skulle du orka om du inte fick ett enda svar (inte ens ett enda nej)?

Jobbtorget (och motsvarande s.k. satsningar i andra kommuner) är en totalt misslyckad grej, Arbetsförmedlingen måste ha till uppgift att göra människor anställningsbara, då hjälper det inte det minsta att söka hur många arbeten som helst, de måste ges någon form av erfarenhet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in