Asperger - vad är det egentligen?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Parvlon » 2011-05-27 23:07:07

Angelic Fruitcake skrev:Ju mer jag läser ju mer får jag intrycket av att du inte alls vill lära dig, du vill bara få bekräftelse på den bild du redan skapat.
Måste bara inflika att jag såg det tvärtom. Jag trodde från början att han hade svaret eller iaf. hade något som många andra hade missat att dela med sig, och senare ville (i högre grad) veta vad andra mer utsatta tyckte. Lite sent efter att boken har blivit utgiven kan tyckas iofs. men jag anser att det är bättre än aldrig att försöka lära sig. Möjligen är det så att han har haft en bild av AS och delvis eller helvist, har försökt dela med sig den med andra genom sin utgivna bok och nu (eller tidigare) ångrar sig när han inser hur komplicerade frågorna är. Jag har nämligen inte sett något som tyder på att S.L har haft "turen" att studera vare sig aspergare eller psykopater i sina riktiga miljöer förrän nu. Sen tror jag inte det är särskilt lätt att kommunicera med vettiga forskare, de är inte kända för det iaf. Eftersom jag inte har läst boken eller följt med i alla trådar här så hoppas jag inte han tar detta tas som särskilt allvarlig kritik dock.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav osäker » 2011-05-28 6:33:41

Ganesh skrev:Senast jag räknade kan man kombinera DSM-kriterierna på 1260 olika sätt.

Hur räknade du då? Jag får det till 165 (alltså 2–4 av A-kriterierna gånger 1–4 av B-kriterierna). I vart fall är det väl svårt att förneka diagnosens slaskighet, men det gäller ju också schizofreni och troligen de flesta andra abstrakta psykdiagnoser, och man kan väl förvänta sig att man i framtiden – när genetisk och neurologisk vetenskap radikalt omformat psykologin – kommer se på de flesta frågor av typen "vad är egentligen [nittonhundratalspsykdiagnos x]?" som vi i dag ser på "vad är egentligen hysteri?" eller "vad är egentligen demonbesatthet?", alltså att det är lite olika saker som klumpades ihop av okunnighet och för att de har en del gemensamt och gavs mer eller mindre absurda och fantasifulla förklaringar.

Och för kränkhetslystna kan det kanske vara behagligt att ikläda sig sin finaste offerkofta och fästa uppmärksamheten vid att DSM-IV benämner ifrågavarande diagnos just Asperger's disorder. http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-ess ... nkt-vinner
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Ganesh » 2011-05-28 10:55:02

osäker skrev:
Ganesh skrev:Senast jag räknade kan man kombinera DSM-kriterierna på 1260 olika sätt.

Hur räknade du då? Jag får det till 165 (alltså 2–4 av A-kriterierna gånger 1–4 av B-kriterierna). I vart fall är det väl svårt att förneka diagnosens slaskighet, men det gäller ju också schizofreni och troligen de flesta andra abstrakta psykdiagnoser.....


Du har rätt, det kan ha varit Gillbergs kriterier jag räknade på. Det var några år sen jag räknade på det. Men det spelar, som du påpekar, ingen för resonemanget. Tack för påpekandet. Rätt ska vara rätt.

En annan tanke: Kriterierna för en psykisk sjukdom/psykiatriskt tillstånd/whatever är just ett försök till en definition/beskrivning av ett fenomen.(Med tonvikt på försök.)

Hur det känns/upplevs att ha det är en helt annan sak. Man kan ju förstås känna igen sig i definitionen. Men hus det känns är en annan sak. Känslan/upplevelsen av att ha AS är självklart individuell. Och den inte bara kan, utan måste vara olika från person till person.

Och på samma sätt måste det vara når det gäller ADD/ADHD och hela buketten av psykiska sjukdomar.

Jag har funderat mycket på den här skillnaden mellan å ena sidan den "objektiva" beskrivningen av fenomenen, och å andra sidan hur det faktiskt känna att ha det.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Ganesh » 2011-05-28 12:10:16

Nedan finns en bit av en amerikansk text om vad som orsakar autism. Jag citerar den inte för att den är anmärkningsvärd i någon som helst mening, tvärtom. Den är extremt typisk. Den kan sammanfattas så här: Ingen vet.

Men pratar man med folk som har AS verkar det finnas ett/något fenomen bakom definitioner och kriterier. De flesta av oss känner igen fenomenet. Men riktigt vad det är verkar slinka/glida/halka bort. Litet grann som våta tvålar.

Så där står vi med våra upplevelser och tankar och känslor med och inför detta fenomen. Fenomenet definieras av vissa av våra beteenden. Men inte alla. Vi VET att vi är litet annorlunda. Och oftast på vilka sätt. Men i övrigt vet vi inte, och ingen annan heller.

http://www.asatonline.org/about_autism/causesautism.htm

"At this time, the exact cause of autism remains uncertain, but research suggests that any one of several factors may be involved in its onset: genetic factors, possible environmental influences; certain types of infections; problems before, during, or after birth. Some studies suggest the possibility of a disruption of very early brain development, before birth.

There is extensive past and ongoing research intending to delineate the causes of autism.

Increased frequency of occurrence of autism within families supports a probable genetic contribution to the disorder; however, it is very unlikely that any one single genetic defect will explain all cases of autism. Observations that the identical twins of an individual with autism has only about a 60% chance of also having autism, lead to the conclusion that genetics alone do not explain the condition. Ongoing research is seeking to find out if a genetic predisposition to autism may be triggered to develop into autism by the occurrence of certain environmental, infectious, immunological, and other conditions or events.

At this time, there is no evidence that specific toxins in the environment, immunization practices, dietary differences, or immunologic differences cause autism. It is quite likely that some combination of genetic, neuropathologic, and environmental agents will explain the etiology of autism, and that the etiology may vary from one individual to another.

Since the definition of autism is a behavioral definition, meaning that it is solely defined through a certain constellation of behaviors, and not through biological tests, it is quite likely that different types of conditions could result in similar behavioral manifestations among individuals. For instance, in some specific disease entities, such as Fragile X syndrome, untreated phenylkotonuria, and other specific genetic disorders, affected individuals have the behavioral characteristics of autism."
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav lasseivägen » 2011-05-28 13:15:41

En intressant fråga är om AS och Autism förekommer bland "naturfolk" eller kan det vara så AS personen fungera bättre i ett samhälle där man prioriterar andra förmågor än de som ger framgång i dagens samhälle.

T.ex. en person med den extrema hörsel som weasley har, skulle troligen på stenåldern vara självskriven i varje jaktsession, för att med sin hörsel kunna hitta jaktbyten. I sällskap med någon som hade exceptionell syn vore dom ett oslagbart par att ha med vid jakten.

Det borde finnas någon typ av studier om vad som gör att människor inte passar in i ett tidigt samhälle.
Överhuvud taget tycker jag det är intressant med förekomsten av avvikande beteenden och även hur de uppfattas i olika kulturer
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav barracuber » 2011-05-28 13:37:40

@lasseivägen

Min psykiater har hört el läst att 20% av befolkningen inte klarar av kraven på dagens arbetsmarknad.

Jag tror han syftade på Sverige. Han minns inte var eller när han läste det. Jag ska dit om ett par veckor.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav atoms » 2011-05-28 13:51:35

Den här moderna civiliserade värld som vi lever i idag är förmodligen bara en historisk fotnot; efter dess undergång kommer våra autistiska förmågor att vara det som gör att hela arten överlever - vi är helt enkelt en buffert för att arten som vi tillhör inte ska dö ut.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-28 15:09:20

barracuber skrev:@lasseivägen

Min psykiater har hört el läst att 20% av befolkningen inte klarar av kraven på dagens arbetsmarknad.

Jag tror han syftade på Sverige. Han minns inte var eller när han läste det. Jag ska dit om ett par veckor.

Den trenden kommer att förr eller senare tvinga fram en ändring av hur arbete fungerar i dagens samhälle. Arbetena blir mer och mer likriktade på att alla ska vara på ett visst sätt, vilket utesluter fler och fler, särskilt som det sättet folk ska fungera på, inte fungerar i längden för särskilt många, även om de klarar det först.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Miche » 2011-05-29 23:48:58

Bror Duktig skrev:
barracuber skrev:@lasseivägen

Min psykiater har hört el läst att 20% av befolkningen inte klarar av kraven på dagens arbetsmarknad.

Jag tror han syftade på Sverige. Han minns inte var eller när han läste det. Jag ska dit om ett par veckor.

Den trenden kommer att förr eller senare tvinga fram en ändring av hur arbete fungerar i dagens samhälle. Arbetena blir mer och mer likriktade på att alla ska vara på ett visst sätt, vilket utesluter fler och fler, särskilt som det sättet folk ska fungera på, inte fungerar i längden för särskilt många, även om de klarar det först.

Det är en förhoppning att stilla bedja om (jag tror åtminstone att det är rätt sätt att använda det uttrycket, rätta mig om jag har fel i Språkavdelningen eller i PM)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Ganesh » 2011-05-30 14:03:46

Miche skrev:
Bror Duktig skrev:
barracuber skrev:@lasseivägen

Min psykiater har hört el läst att 20% av befolkningen inte klarar av kraven på dagens arbetsmarknad.

Jag tror han syftade på Sverige. Han minns inte var eller när han läste det. Jag ska dit om ett par veckor.

Den trenden kommer att förr eller senare tvinga fram en ändring av hur arbete fungerar i dagens samhälle. Arbetena blir mer och mer likriktade på att alla ska vara på ett visst sätt, vilket utesluter fler och fler, särskilt som det sättet folk ska fungera på, inte fungerar i längden för särskilt många, även om de klarar det först.

Det är en förhoppning att stilla bedja om (jag tror åtminstone att det är rätt sätt att använda det uttrycket, rätta mig om jag har fel i Språkavdelningen eller i PM)!


Det finns ett argument till som stödjer BDs argument. De prognoser stat och kommun arbetar med säger entydigt att vi kommer att ha ett underskott av arbetskraft i framtiden. I ökande utsträckning kommer vi att ha ett underskott av arbetskraft. Krisen kommer att bli riktigt allvarlig efter 2018. Anledningen är stora pensionsavgångar. Allra allvarligast kommer bristen på arbetskraft bli inom offentlig verksamhet, vård av gamla, sjuka och handikappade. Men konnkurrensen om arbetskraft kommer att märkas inom alla sektorer.

Lösningarna är dels att få in grupper på arbetsmarknaden som inte finns där idag (tex vi med olika funktionshinder). Men också kraftig arbetskraftinvandring.

Det kan komma at5t bli mycket lättare att få jobb.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Zombie » 2011-05-30 14:13:12

I nuvarande politiska klimat kanske det dock inte kan översättas till att "det kommer att bli rimligare krav på jobben". Det kanske bara blir ännu mer av det vi redan har: tillbaka mot artonhundratalets eller Tredje världens slavsamhällen. Kapitalismen har de senaste årtiondena blivit oerhört bra på att utforma ett samhälle där det alltid är kapitalet som kommer ner på fötterna på allmänhetens bekostnad hur det än ser ut, på tvärs mot alla gamla teorier om att brist på arbetskraft skulle ge arbetstagarnas marknad och sådant.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav barracuber » 2011-05-30 14:31:50

Ganesh skrev:
Bror Duktig skrev:
barracuber skrev:@lasseivägen

Min psykiater har hört el läst att 20% av befolkningen inte klarar av kraven på dagens arbetsmarknad.

Jag tror han syftade på Sverige. Han minns inte var eller när han läste det. Jag ska dit om ett par veckor.

Den trenden kommer att förr eller senare tvinga fram en ändring av hur arbete fungerar i dagens samhälle. Arbetena blir mer och mer likriktade på att alla ska vara på ett visst sätt, vilket utesluter fler och fler, särskilt som det sättet folk ska fungera på, inte fungerar i längden för särskilt många, även om de klarar det först.
..

Det finns ett argument till som stödjer BDs argument. De prognoser stat och kommun arbetar med säger entydigt att vi kommer att ha ett underskott av arbetskraft i framtiden. I ökande utsträckning kommer vi att ha ett underskott av arbetskraft. Krisen kommer att bli riktigt allvarlig efter 2018. Anledningen är stora pensionsavgångar. Allra allvarligast kommer bristen på arbetskraft bli inom offentlig verksamhet, vård av gamla, sjuka och handikappade. Men konnkurrensen om arbetskraft kommer att märkas inom alla sektorer.


Bra att du nämner de här frågorna - inte minst de ökande pensionsavgångarna - oavsett sammanhang.

Ganesh skrev:Lösningarna är dels att få in grupper på arbetsmarknaden som inte finns där idag (tex vi med olika funktionshinder). Men också kraftig arbetskraftinvandring.

Det kan komma at5t bli mycket lättare att få jobb.


Redan nu finns ju flera marginalgrupper som riskerar (eller redan håller på) att cementeras i arbetslöshet. Exempelvis långstidsarbetslösa, lågutbildade ungdomar, segregerade invandrare.

Samt naturligtvis de funktionshindrade. Det sista jag hörde var att cirka 25 % av dem som ingår i FAS3 är funktionshindrade. Men jag har sett flera - ofta direkt motsägelsefulla - uppgifter om det. Många funktionshindrade är inte registrerade som arbetslösa, utan i olika former av sjukskrivning (inget fel i det).

OBS att de funktionshindrade bara är en grupp med stora utanförproblem.

Vad görs för alla de här marginal/utanförgrupperna? De har alla sina egna speciella typer av problem som gör att de inte "kommer in".

Att para ihop marginalgrupperna med sektorer med kommande eller aktuell arbetsbrist låter ju vettigt.

Offentliga sektorn är en självklart kandidat.

Det finns massvis med svenska företag som desperat söker efter kompetent folk men inte hittar den kompetens de behöver. Det s.k. matchningsproblemet. MIschmasch.

OT? :)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Ganesh » 2011-05-30 15:42:19

baccaruber skrev:Redan nu finns ju flera marginalgrupper som riskerar (eller redan håller på) att cementeras i arbetslöshet. Exempelvis långstidsarbetslösa, lågutbildade ungdomar, segregerade invandrare.

Samt naturligtvis de funktionshindrade. Det sista jag hörde var att cirka 25 % av dem som ingår i FAS3 är funktionshindrade. Men jag har sett flera - ofta direkt motsägelsefulla - uppgifter om det. Många funktionshindrade är inte registrerade som arbetslösa, utan i olika former av sjukskrivning (inget fel i det).

OBS att de funktionshindrade bara är en grupp med stora utanförproblem.

Vad görs för alla de här marginal/utanförgrupperna? De har alla sina egna speciella typer av problem som gör att de inte "kommer in".


Helt rätt.

Pratade med en lärare på Individuella Programmet som tyckte sig se att hälften av deras elever hade åtminstone en släng av något NPF (ADD/ADHD, AS eller något likartat). Men givet det allt större behovet av att få fler som arbetar (av många olika skäl, bl a stora pensionsavgångar ) så finns det möjligheter i detta också. Inte bara elände.

Att långsamt men systematiskt marginaliseras på arbetsmarknaden är en process som många av oss går/gått igenom. Men det måste inte vara så. Vi borde ha workshops för att tillsammans lära oss bli aktivare när det gäller att trycka på/informera/ge idéer/etc etc till bl a de partier vi gillar (oavsett vilket parti vi föredrar).
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav jorand » 2011-06-18 12:09:40

Sigvard Lingh skrev:Det är dags att säga adjö.

Jaså, han gav alltså upp...
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Pikachu » 2016-01-25 22:33:29

Ja, ödmjukhet har aldrig varit aspergares starka sida. Fy fan vilket bemötande, vilka personangrepp och tyvärr inte alls särskilt förvånande.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Wine » 2016-01-25 22:37:43

Pikachu skrev:Ja, ödmjukhet har aldrig varit aspergares starka sida. Fy fan vilket bemötande, vilka personangrepp och tyvärr inte alls särskilt förvånande.


Jag antar att du läste inläggen på sidan 6 i denna tråd.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Moggy » 2016-01-25 22:38:58

Årets onödigaste bump.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Pikachu » 2016-01-25 22:39:57

Wine skrev:
Pikachu skrev:Ja, ödmjukhet har aldrig varit aspergares starka sida. Fy fan vilket bemötande, vilka personangrepp och tyvärr inte alls särskilt förvånande.


Jag antar att du läste inläggen på sidan 6 i denna tråd.


Ja detta är ett kvitto på att personangrepp o dyl. är ok bara det är "fienden" eller "den onde" som drabbas. Fullständigt hutlöst att sådana tillmälen passerar helt obemärkt, medans han själv blir varnad o.s.v. när han svarar modest på dessa grova påhopp.

Fy fan vad jag skäms över att vara aspergare.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Wine » 2016-01-25 22:46:19

Pikachu skrev:Fy fan vad jag skäms över att vara aspergare.


Man behöver ju inte nämna något om sin diagnos i onödan, bara de personer som har varit inblandade i utredningen behöver kanske få veta resultatet av utredningen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Wine » 2016-01-26 22:33:33

Pikachu skrev:Ja, ödmjukhet har aldrig varit aspergares starka sida. Fy fan vilket bemötande, vilka personangrepp och tyvärr inte alls särskilt förvånande.


En annan intressant aspekt av det hela är väl också att Sigvard Lingh är författare bakom det gedigna verket Psykopater och sociopater : ett spektrum så han lär väl ha på fötterna.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in