Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2016-01-10 19:10:58

Dessa sociala behov får tillfredsställas utanför skolan. Det är ju inte heller som alla som misshandlar, langar knark el blir psykotiska är invandrare/flyktingar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav plåtmonster » 2016-01-10 19:17:57

Eftersom det råder skolplikt så ställer det till det för elevernas privatliv. Det har ju fungerat innan alltså får man skåda vad som förändrats.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2016-01-10 19:38:59

Det fungerade "innan" i USA också, dvs innan alla dessa skolskjutningar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav slackern » 2016-01-10 19:44:50

Alien skrev:Det fungerade "innan" i USA också, dvs innan alla dessa skolskjutningar.


I USA verkar dom alltid ha varit våldsamma, nästan utrotade ursprungsbefolkningen och lynchat människor till höger och vänster.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2016-01-10 20:42:36

Ja, det beror väl på att enligt "den heliga konstitutionen" ska alla amerikaner ha rätt att bära vapen, hur många som helst. Men det var iaf ovanligare förr. Skulle tro att folk på 50-talet kände sig rätt trygga.

DN skrev:Skolskjutningar har rapporterats i USA sedan mitten av 1800-talet, och hela tiden ökat i antal, från några per decennium i mitten av 1850 talet till betydligt fler i början av 1900-talet. Men de första tre decennierna var dock masskjutningar ovanliga.

De senaste 45 åren har antalet skjutningar accelererat. Ett 20-tal på 1970-talet, ett drygt 30-tal på 1980-talet och strax under 50 på 1990-talet och 2000-talet, och över 110 detta decenniums sex första år, enligt en sammanställning i den engelskspråkiga versionen av Wikipedia.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/skolsk ... r-i-usa-1/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2016-01-12 1:53:56

Men det räcker ju inte att förhindra utomstående att komma in. Det borde också hindras att elever tar med sig knivar till skolan. Men hur förhindrar man det, ska alla som går in i skolan passera som på flyget så det avslöjas om man har metall på sig? Tror inte skolorna har råd med den extra personal som skulle krävas.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av pol

Inläggav Julianus » 2016-01-16 6:01:28

Gör som i USA, metalldetektor.

Problemet löst.
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Fenren » 2016-01-16 8:50:20

Alien skrev:Men det räcker ju inte att förhindra utomstående att komma in. Det borde också hindras att elever tar med sig knivar till skolan. Men hur förhindrar man det, ska alla som går in i skolan passera som på flyget så det avslöjas om man har metall på sig? Tror inte skolorna har råd med den extra personal som skulle krävas.


Så hur hittar du min keramiska kniv i en metalldetektor?

Eller min vässade träpinne?
Båda är i princip lika effektiva som en morakniv.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav slackern » 2016-01-16 11:36:12

Fenren skrev:
Alien skrev:Men det räcker ju inte att förhindra utomstående att komma in. Det borde också hindras att elever tar med sig knivar till skolan. Men hur förhindrar man det, ska alla som går in i skolan passera som på flyget så det avslöjas om man har metall på sig? Tror inte skolorna har råd med den extra personal som skulle krävas.


Så hur hittar du min keramiska kniv i en metalldetektor?

Eller min vässade träpinne?
Båda är i princip lika effektiva som en morakniv.


Keramisk kniv har jag ingen aning om hur pass hållbara dom är men träpinne tror jag inte är särskilt effektivt den blir rätt trubbig fort och går säkert av om den är för spetsig/tunn, men klart att den kan döda åtminstone en person, går säkert även att härda spetsen, tar man en grövre trädgren kan man även använda den som knölpåk men då är det ju inte en pinne längre.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav antonius » 2016-01-16 14:01:22

Alla måste vara nakna, eller bara iförd ett litet fikonlöv...
antonius
 
Inlägg: 21867
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Fenren » 2016-01-16 15:01:03

slackern skrev:
Fenren skrev:
Alien skrev:Men det räcker ju inte att förhindra utomstående att komma in. Det borde också hindras att elever tar med sig knivar till skolan. Men hur förhindrar man det, ska alla som går in i skolan passera som på flyget så det avslöjas om man har metall på sig? Tror inte skolorna har råd med den extra personal som skulle krävas.


Så hur hittar du min keramiska kniv i en metalldetektor?

Eller min vässade träpinne?
Båda är i princip lika effektiva som en morakniv.


Keramisk kniv har jag ingen aning om hur pass hållbara dom är men träpinne tror jag inte är särskilt effektivt den blir rätt trubbig fort och går säkert av om den är för spetsig/tunn, men klart att den kan döda åtminstone en person, går säkert även att härda spetsen, tar man en grövre trädgren kan man även använda den som knölpåk men då är det ju inte en pinne längre.


Keramiska knivar är vassa och hårda, men aningens sköra.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav slackern » 2016-01-16 15:21:10

Fenren skrev:
slackern skrev:
Fenren skrev:
Så hur hittar du min keramiska kniv i en metalldetektor?

Eller min vässade träpinne?
Båda är i princip lika effektiva som en morakniv.


Keramisk kniv har jag ingen aning om hur pass hållbara dom är men träpinne tror jag inte är särskilt effektivt den blir rätt trubbig fort och går säkert av om den är för spetsig/tunn, men klart att den kan döda åtminstone en person, går säkert även att härda spetsen, tar man en grövre trädgren kan man även använda den som knölpåk men då är det ju inte en pinne längre.


Keramiska knivar är vassa och hårda, men aningens sköra.


Tro det eller ej, ett ex till mig fick med sig ett par stickpinnar med sig ombord på flygplanet men hon var tvungen att kasta sin sax hon hade med sig hon började gnälla över den, jag bara ta och ge dig du kan köpa en ny dom är inte så värst dyra, sedan när hon ville börja sticka ombord på planet fick jag panik och bad henne att stoppa ner dom i väskan igen, jag var tvungen att dra en nödlögn för att övertyga henne att stoppa ner dom igen jag sa att jag var livrädd för att få en sticka i ögat vid en luftgrop. :lol: Orsaken att jag egentligen var rädd för var att vi skulle tvingas att nödlanda pga dom där jävla stickorna och terrorister det var ett något halvår efter 9/11.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Fenren » 2016-01-16 15:41:21

slackern skrev:
Fenren skrev:
slackern skrev:
Keramisk kniv har jag ingen aning om hur pass hållbara dom är men träpinne tror jag inte är särskilt effektivt den blir rätt trubbig fort och går säkert av om den är för spetsig/tunn, men klart att den kan döda åtminstone en person, går säkert även att härda spetsen, tar man en grövre trädgren kan man även använda den som knölpåk men då är det ju inte en pinne längre.


Keramiska knivar är vassa och hårda, men aningens sköra.


Tro det eller ej, ett ex till mig fick med sig ett par stickpinnar med sig ombord på flygplanet men hon var tvungen att kasta sin sax hon hade med sig hon började gnälla över den, jag bara ta och ge dig du kan köpa en ny dom är inte så värst dyra, sedan när hon ville börja sticka ombord på planet fick jag panik och bad henne att stoppa ner dom i väskan igen, jag var tvungen att dra en nödlögn för att övertyga henne att stoppa ner dom igen jag sa att jag var livrädd för att få en sticka i ögat vid en luftgrop. :lol: Orsaken att jag egentligen var rädd för var att vi skulle tvingas att nödlanda pga dom där jävla stickorna och terrorister det var ett något halvår efter 9/11.


Jag är förvånad att man får ha bälte och skosnöre på sig fortfarande....

Det är omöjligt att förbjuda allt som fungerar utmärkt som vapen i vardagen eller skolmiljö.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Toblerone » 2016-01-16 16:13:36

Julianus skrev:Gör som i USA, metalldetektor.

Problemet löst.


Vet inte om det är så praktiskt. Den skulle ju också reagera på nycklar, småpengar, osv. Och folk kan ha med sig andra vapen som inte är metall. Finns alltid nåt konstigt som folk kan hitta på.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Julianus » 2016-01-16 21:20:22

Toblerone skrev:
Julianus skrev:Gör som i USA, metalldetektor.

Problemet löst.


Vet inte om det är så praktiskt. Den skulle ju också reagera på nycklar, småpengar, osv. Och folk kan ha med sig andra vapen som inte är metall. Finns alltid nåt konstigt som folk kan hitta på.


Då får man göra en genomsökning innan.
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Fenren » 2016-01-17 11:28:33

Pennor är utmärkta vapen... Ska skolan förbjuda dessa?

Det finns så mycket som kan användas som vapen så det är omöjligt att stoppa sådant här genom att förhindra tillgång på mordredskap.

Titta bara på fängelsedokumentärer... De gör vapen av plastskedar och allt möjligt... Papperstussar och lite lim...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav slackern » 2016-01-17 13:19:06

Fenren skrev:Pennor är utmärkta vapen... Ska skolan förbjuda dessa?

Det finns så mycket som kan användas som vapen så det är omöjligt att stoppa sådant här genom att förhindra tillgång på mordredskap.


Ja usch tänk på alla saxar dom börjar med redan på förskolan, sonen brukade roa sig med att klippa sönder sina kläder eller hände väl en gång hans mamma blev helt förtvivlad. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av pol

Inläggav Julianus » 2016-01-17 13:30:48

Då kan man ta bort besticken också.
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2016-01-17 20:00:56

Nu tycker jag ni tramsar. Det finns ett förbud mot att bära kniv på stan, är det orimligt att ha samma förbud i skolan?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Julianus » 2016-01-17 20:08:14

Förbudet att bära kniv på stan gäller inte alla.

Brottsrummet skrev:Lagen om förbud mot knivar och andra stick- eller skärvapen, den så kallade knivlagen, gäller knivinnehav på allmän plats.
Det är alltså förbjudet att ha kniv eller andra farliga föremål med sig på gator, torg och i parker, på sjukhus, restauranger, i affärer, skolor, i bilar eller på bussar.

Det är bara personer som behöver kniv i sitt jobb, till exempel militärer eller hantverkare, som får ha kniv på allmän plats.


Källa: http://www.brottsrummet.se/sv/knivbrott
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2016-01-17 20:20:49

Nu brukar väl inte militärer vara i skolan. Och det är så vitt jag vet inte hantverkare som dödat elever med kniv. I det senaste fallet var det en 14-åring som dödade en 15-åring. Han tog med sig kniven till skolan för att hämnas.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav plåtmonster » 2016-01-17 20:43:26

Sätt våldsamma elever i en separat byggnad och portförbjud de bland normalt folk.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav slackern » 2016-01-17 20:44:55

Alien skrev:Nu brukar väl inte militärer vara i skolan. Och det är så vitt jag vet inte hantverkare som dödat elever med kniv. I det senaste fallet var det en 14-åring som dödade en 15-åring. Han tog med sig kniven till skolan för att hämnas.


Brott mot knivlagen bör nog även gälla skolan, konstigt vore det annars.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Wine » 2016-01-17 22:17:23

plåtmonster skrev:Sätt våldsamma elever i en separat byggnad och portförbjud de bland normalt folk.


Som i så kallade OBS-klasser kanske:

SVT - Rädsla för OBS-klasser leder till stigmatisering
27 oktober 2009

Mellan tre och fem procent av alla skolbarn har ADHD, enligt Socialstyrelsen. Svårigheter får alla, men olika stora. Igår berättade vi om Robbin Ek, som inte är välkommen tillbaka till Västerfärneboskolan. Frågan är hur sådana situationer ska undvikas.

En dag fick Robbin Ek inte gå till skolan längre. Klasskamraterna var rädda för honom. Enligt Skolverket får hundratals elever beslut om hemundervisning, av säkerhetsskäl, under ett läsår.

-Jag tycker att han borde få förutsättningarna så att han kan gå tillsammans med andra barn som inte har problematik, säger Robbins pappa, Andreas Larsson.

Alla bör inte gå i samma klass

Men forskning visar att alla inte bör gå i samma klass, i alla fall inte de med svårare problem.
...
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in