Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Fenren » 2015-10-29 15:02:35

Alien skrev:En del bränder kan uppstå av olyckshändelser. Men knappast de som uppstår innan några flyktingar flyttat in.


Helt sant.

Alien skrev:Vad man är rädd för är att någon kommer att dö till slut pga mordbrand


Det finns många värre saker.

Alien skrev:Och är inte dessa mordbränder terrorism? Våldsdåd med avsikt att genom att skrämma uppnå vissa politiska mål.


Jo, jag skulle nog klassa det som det.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Puzzle » 2015-10-29 15:33:35

Alien skrev:Jag tycker inte alls politiker ska kommentera alla "extrema fall" utan bara just dem som verkar vara politiska motiv/terrorbrott. F ö har det ju skett två kvinnomord i somras som också väckt stor uppmärksamhet just för att gärningsman och offer inte var bekanta. Vansinnesdåd när någon anfaller okända personer (utan att det är lustmord) har också förekommit förut, minns ett fall där gärningsmannen knivhögg flera personer (en äldre kvinna till döds) innan han till slut blev skjuten av polisen.

Så det verkar som folk tycker att det är just fall där en utlänning dödar svenskar och tvärtom som behöver kommenteras av politiker. Men det tycker jag verkligen är att uppmuntra ett "vi-och-dom-tänkande".

Angående dom två kvinnomorden så tycker inte jag att det är direkt samma sak med ett mord i skymundan och att attackera två människor mitt på ljusa dan i ett öppet varuhus.

I resten av texten verkar det som att du försöker skriva på mig åsikter som jag inte har. Har det skett något liknande brott under liknande situation så ja, då tycker jag att den rådande statsministern borde ha uttalat sig om det också men minns inte det där fallet.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles


Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav debase » 2015-10-29 17:10:56

Sverigedemokraternas ledare Jimmie Åkesson tar bladet från munnen idag och fördömer bränderna på flyktingboendena rapporterar Aftonbladet - http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21669328.ab.

”Sanningen är, att ni som ägnar er åt detta inte uppnår någonting. Men ni förstör. Ni förstör samhället. Ni attackerar samhället på djupet. Begriper ni inte det? Är ni så självupptagna att ni inte är kapabla att se det ni gör i ett större sammanhang?”

Han kommenterar vidare också tragedin i Trollhättan.

”Skolmorden i Trollhättan är den hittills mest förfärande händelsen, men i kombination med bränder på asylboenden ... och nu i dagarna en rad attacker mot SD-politikers hem, träder en synnerligen obehaglig helhetsbild fram.”

Hela inlägget: https://www.facebook.com/jimmieakesson/ ... 1234766108
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-29 21:24:11

Puzzle skrev:
Alien skrev:Jag tycker inte alls politiker ska kommentera alla "extrema fall" utan bara just dem som verkar vara politiska motiv/terrorbrott. F ö har det ju skett två kvinnomord i somras som också väckt stor uppmärksamhet just för att gärningsman och offer inte var bekanta. Vansinnesdåd när någon anfaller okända personer (utan att det är lustmord) har också förekommit förut, minns ett fall där gärningsmannen knivhögg flera personer (en äldre kvinna till döds) innan han till slut blev skjuten av polisen.

Så det verkar som folk tycker att det är just fall där en utlänning dödar svenskar och tvärtom som behöver kommenteras av politiker. Men det tycker jag verkligen är att uppmuntra ett "vi-och-dom-tänkande".

Angående dom två kvinnomorden så tycker inte jag att det är direkt samma sak med ett mord i skymundan och att attackera två människor mitt på ljusa dan i ett öppet varuhus.

I resten av texten verkar det som att du försöker skriva på mig åsikter som jag inte har. Har det skett något liknande brott under liknande situation så ja, då tycker jag att den rådande statsministern borde ha uttalat sig om det också men minns inte det där fallet.


Det är ju självklart att sådana dåd är fördömliga. Men statsministern har inte tid att åka till varje brottsplats el uttala sig om alla uppseendeväckande brott. När har det ingått i statsministerns uppgifter? Tror du inte han har tillräckligt att göra ändå? Det här fallet var speciellt iom att det dels utspelade sig på en skola, dels att det tidigt framgick att det var politiskt och rasistiskt motiverat.

Vansinnesdåd är inte så ovanliga som en del tycks tro. En konsekvens av att mentalsjukhusen avskaffades, sägs det.

19 maj 2003: En 32-årig man löper amok med ett järnspett och angrep oprovocerat personer i Åkeshov i västra Stockholm. En 72-årig man dödades och sju personer skadades.

31 maj 2003: En 50-årig man dödade två personer och skadade ytterligare 30 när han i hög fart körde längs gågatan Västerlånggatan i Gamla stan i Stockholm.

26 augusti 2003: En 33-årig man hugger två kvinnor med samurajsvärd i en trappuppgång i Stockholm.
---
7 juli 2013: En 24-årig man hugger ihjäl en kvinna och knivskär två andra personer i Varberg. Polis skjuter mannen som senare avlider på sjukhus.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vansin ... i-sverige/

En 24-årig man är anhållen på sannolika skäl misstänkt för tre fall av försök till mord efter knivdådet i Norrköping på måndagen.
Han erkänner brott. Tre personer skadades, varav två allvarligt. Ytterligare tio personer hade behov av akut hjälp, säger kommunens säkerhetschef.
http://www.expressen.se/nyheter/tre-per ... orrkoping/

Och då har jag inte räknat med de "vansinnesdåd" som yrkeskriminella ägnar sig åt, totalt likgiltiga inför vilka förbipasserande som kan dödas: http://www.sydsvenskan.se/malmo/tobias- ... sinnesdad/

Så det speciella med Ikeadådet var att det var en asylsökande som begick det. Skulle statsministern särbehandlat det fallet vore det som om att säga att det är värre om mördaren är utlänning än en psykiskt sjuk infödd svensk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Wine » 2015-11-03 12:06:13

Toblerone skrev:
Puzzle skrev:En liten märklig grej är ju att Ikea-attacken gick rätt onoterat förbi politikerna men nu så ställer Löfven in möten för att åka till Trollhättan.

Expressen skrev:Statsministern ställer in dagens planerade möte i riksdagen.
Anledningen är dagens attack på en skola i Trollhättan.
– Jag kan bekräfta att statsministern är på väg dit så snart som möjligt, säger Stefan Löfvens pressekreterare Erik Nises.


Stor skillnad!
Ikea-dådet: Ensam galning utan politiska motiv.
Trollhättan: Möjlig terrordåd, kan ha hela nätverk bakom sig.


Morden på två oskyldiga människor på Ikea som utfördes av en 36-årig eritreansk man är ett rasistdåd.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av pol

Inläggav Julianus » 2015-11-04 19:48:22

Patetiskt och löjligt att det skulle handla om ett rasistdåd. Då hade han blivit fälld för hatbrott men blev inte det. Åklagaren har ju i sin utredning kommit fram till att det fanns ingen hatbrottsmotiv, punkt slut.
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Julianus » 2015-11-05 23:47:08

Då har det kommit nya hot efter terrordådet i Trollhättan.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... skolattack
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Puzzle » 2015-11-06 21:29:05

Alien skrev:Det är ju självklart att sådana dåd är fördömliga. Men statsministern har inte tid att åka till varje brottsplats el uttala sig om alla uppseendeväckande brott. När har det ingått i statsministerns uppgifter? Tror du inte han har tillräckligt att göra ändå? Det här fallet var speciellt iom att det dels utspelade sig på en skola, dels att det tidigt framgick att det var politiskt och rasistiskt motiverat.

Vansinnesdåd är inte så ovanliga som en del tycks tro. En konsekvens av att mentalsjukhusen avskaffades, sägs det.

Nå, jag tycker fortfarande att det hade sett bra ut och jag skulle fortfarande säga att Ikeamordet utsticker från dom du länkar till. Han var (vad jag vet) inte yrkeskriminell och enligt mig så är det är en brutal skillnad mellan ett "ytligare" skador och dom som i alla fall 55-åringen fick.

SVD skrev:Åklagaren Eva Morén inleder sin sakframställning med att berätta att 36-åringen står åtalad för att med stor kraft ha huggit 55-åringen i magen.

– Hon har fått en i stort sett helt avskuren aorta, säger hon.

Har för mig att jag har läst eller hört någonstans att det handlade om över 50 hugg men jag hittar inte det igen.

Att gärningsmannen dessutom kommer få stanna kvar och dra skattepengar trots att han blivit avslagen tycker jag är direkt fel.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-12-04 15:49:50

Den skadade läraren har avlidit av sina skador:

svt skrev:En av dem som fördes till sjukhus var en lärare på skolan som fått ett svärdshugg i magen av den maskerade gärningsmannen. Han har vårdats på sjukhus sedan dådet men har nu blivit skolmördarens tredje dödsoffer.
---
Förundersökningsledare Thord Haraldsson berättar att de hann hålla ett kort förhör med mannen i förrgår.

– Det var första gången vi pratade med honom. Under en kort stund berättade han sin version. Man hoppades ju att han var på bättringsvägen, så detta är ju väldigt tragiskt, säger han.

Vad framkom i förhöret?

– Inte direkt något nytt, mannen bekräftade det som andra har berättat tidigare.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... skolattack

Det var ju över en månad sedan attacken. Han levde så länge, var vid medvetande och klarade sig ändå inte. De anhöirga måste ju ha hoppats hela tiden men så dog han i alla fall.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Wine » 2016-01-06 23:13:26

Det svenska samhället förändras steg för steg till det sämre, ökande problem med bråk, stölder och drogförsäljning medför att skolor överväger åtgärder som att införa id-kontroller:

DN - Id-kontroll på väg i landets skolor
Uppdaterad 2016-01-06 13:28. Publicerad 2016-01-06 13:16

Ingen giltig legitimation – ingen rätt att vara på skolan.

Nu skärps säkerheten på många skolor för att hindra obehöriga att klampa in. Men i hela landet diskuteras åtgärder för att värna den trygghet som alla förväntar sig i skolan.

– Det finns ett tryck från allmänheten och föräldrar att vi inte kan ha skolorna så öppna längre. Jag tror att säkerhetsåtgärder diskuteras mer eller mindre överallt i Sverige, säger Per-Arne Andersson, avdelningschef hos Sveriges kommuner och landsting, till TT.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav plåtmonster » 2016-01-07 0:44:49

Det fanns en tid då sådant inte behövdes.. Men när säkerheten inte hålls vid gränsen så får man upprätta en gräns runt alla hus istället. Effektivitet när den är som bäst! ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Julianus » 2016-01-07 0:46:21

Märks ordentligt att samhället förändras snabbt. Mer och mer övervakning.
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav kiddie » 2016-01-07 0:53:34

Det går alltid fort att utnyttja sådana här saker till ökad övervakning. Tror att de som vill ha sådant ökat redan har planerat det sen väntar de på rätt tillfälle när folk är rädda och säger ja till det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav nallen » 2016-01-07 1:06:31

:-)004 ...och folk går på det varje gång
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav plåtmonster » 2016-01-07 1:34:26

Precis, skapa kris - få igenom drakoniska åtgärder.
Om det misslyckas så kan man alltid använda partipiskan som t.ex vid ef-ra-lahgen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav slackern » 2016-01-07 9:20:33

plåtmonster skrev:Det fanns en tid då sådant inte behövdes.. Men när säkerheten inte hålls vid gränsen så får man upprätta en gräns runt alla hus istället. Effektivitet när den är som bäst! ;)


Kvalificerat skitsnack, slagsmål mellan elever från olika skolor som slåss på rasterna har ju funnits länge i Sverige, står bland annat beskrivet i boken Ondskan.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav plåtmonster » 2016-01-07 11:11:53

Slagsmål är en sak. Det är väl mord och misshandel man vill förhindra som den i trollhättan?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Wine » 2016-01-07 11:13:47

plåtmonster skrev:Slagsmål är en sak. Det är väl mord och misshandel man vill förhindra som den i trollhättan?


Ja, samt annat stök som droghandel.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav slackern » 2016-01-07 11:21:23

plåtmonster skrev:Slagsmål är en sak. Det är väl mord och misshandel man vill förhindra som den i trollhättan?


Ingår inte misshandel i slagsmål menar du?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav plåtmonster » 2016-01-07 12:20:09

Tänk såpass grov misshandel att personen riskerar att avlida eller permanent skada. Långt värre än knytnävar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Wine » 2016-01-07 12:39:51

plåtmonster skrev:Tänk såpass grov misshandel att personen riskerar att avlida eller permanent skada. Långt värre än knytnävar.


Ja och när skjutvapen och knivar används så kan man åstadkomma mycket större skada och dessutom mycket snabbare.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2016-01-10 15:00:07

plåtmonster skrev:Det fanns en tid då sådant inte behövdes.. Men när säkerheten inte hålls vid gränsen så får man upprätta en gräns runt alla hus istället. Effektivitet när den är som bäst! ;)

Men vad menar du, det var ju i detta fall en svensk som gick amok? Menar du att Sverige ska förbjuda alla invandrare för att inte någon svensk ska misstycka och börja mörda? Det är ett synnerligen bakvänt sätt att resonera. Jämförbart med att kvinnor ska bara täckande kläder för att inte bli våldtagna.

Har du dessutom helt missat alla skolskjutningar i USA, Tyskland, Finland m m? Har ju även skett i Sverige.

Det var hög tid att inse att skolor inte ska vara öppna för utomstående. Vi låter inte utomstående kliva in på förskolor och vi borde inte göra det på skolor heller. I båda fallen är det våra barn vi lämnar där och då ska vi kunna lita på att de är trygga där.

Läste om ett fall där en utomstående tog sig in på skolan för att diskutera affärer (kanske knarkskulder) med en elev på skolan. Det slutade med elevens död. Knarklangare ska inte heller kunna röra sig fritt på skolorna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav plåtmonster » 2016-01-10 19:08:52

Man tillämpar en kanadensisk modell eller den tidigare modellen som sverige använde för invandring så slipper man det mesta av dessa problem. Elever på skolan kanske faktiskt har sociala behov utanför skolans sociala ankdamm.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in